Jump to content
IGNORERAD

Hyra och köra bil i Thailand


kenneth073

Recommended Posts

Man kan undra hur många faranger som kör MC i Thailand utan MC-kort.

Det kanske t.o.m. finns en och annan här.

 

Ännu en lågt hängande frukt att plocka för den thailändska justisen :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    18

  • Tallviking

    15

  • leifen

    13

  • janne_h

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ska man vara petig så behöver dom det. Men i.o.m att dom nya är på engelska och lättförståeliga så behövs inte det i praktiken ja.

Behövs inte längre. Gällde bara dom gamla papperskorten. Inte dom nya!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och man får "rabatt" om man betalar kontant på platsen?

 

Vi kan väl säga så här, vill de ha 200, och har du bara en femhundring, så kostar det 500...

Vid sådana här tillfällen, är det bara kontanter som gäller...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan väl säga så här, vill de ha 200, och har du bara en femhundring, så kostar det 500...

Vid sådana här tillfällen, är det bara kontanter som gäller...

 

Mvh. borje222

ok, låter smidigt, antar att dom har barn som behöver nya skor eller liknande..

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vi kan väl säga så här, vill de ha 200, och har du bara en femhundring, så kostar det 500...

Vid sådana här tillfällen, är det bara kontanter som gäller...

 

Mvh. borje222

 

Hörde nånstans (här kanske?) att böterna var billigare än mutan i vissa/många fall, men mutan går ju fortare.

 

Om det nu var att köra för fort, utan hjälm/bälte eller vad det var kommer jag ju inte ihåg.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara petig så behöver dom det. Men i.o.m att dom nya är på engelska och lättförståeliga så behövs inte det i praktiken ja.

Enl polisen så behövs det inte iaf, vi gick helt sonika in på stationen o frågade.

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde nånstans (här kanske?) att böterna var billigare än mutan i vissa/många fall, men mutan går ju fortare.

 

Om det nu var att köra för fort, utan hjälm/bälte eller vad det var kommer jag ju inte ihåg.

Japp, vill du sitta och vänta tre timmar till polischefen kommer så kan det bli billigare, men även dyrare.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl polisen så behövs det inte iaf, vi gick helt sonika in på stationen o frågade.

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

 

Kan ju faktiskt vara så att dom ändrat. Och jag inte hänger med i svängarna?

Även solen har fläckar. ;)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju faktiskt vara så att dom ändrat. Och jag inte hänger med i svängarna?

Även solen har fläckar. ;)

Då skall jag hjälpa dig. Detta är saxat från körkortsportalen.se:

StartsidaJag har körkortUtländska körkortKörkort från länder utanför...

Körkort från länder utanför EES

För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst allt  men internationella körkortet är ju bara en översättning av vårat körkort.

Skaffade en sådan en gång för att tjejen ville men själv ville jag inte köra .

Måste ju dricka chang och den trafiken kräver mycket chang även som passagerade vilket också är förbjudet. :police: 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har inte läst allt  men internationella körkortet är ju bara en översättning av vårat körkort.

Skaffade en sådan en gång för att tjejen ville men själv ville jag inte köra .

Måste ju dricka chang och den trafiken kräver mycket chang även som passagerade vilket också är förbjudet. :police: 

 

Va? ska man gå hem från krogen? ???

 

Tja, för mig spelar det ingen roll. Fick inte gå ut på kvällen sista året i alla fall. Men nu är jag (kanske) singel igen.

 

Jag skulle nog (som du) inte ge mig ut i trafiken, jag anar att det finns regler som man inte vet om. Sånt som alltid funnits,

för som dom kör så är det konstigt att det inte dör fler.

 

Nåja, TS skulle ju norröver i alla fall. Där gick det ju lugnare till, jag företog en ganska trevlig tur för att förlänga visat till Kon Khaen med en engelsman bakom ratten.

 

Värsta jag åkt var surat thani-krabi med aningen större minibuss som verkade ha en tegelsten på gasen och inga bromsar. Omkörningar skedde även med möten med då med vilt tutande.

 

Men, jäkligt trevlig tråd, jag fick lära mig mycket. Även om jag nu inte ger mig ut i trafiken själv så kan det ju vara bra att veta om. Hade planer på en moppe, men dom skippar jag nog.

Även om jag kan ta kortet där nere så verkar det inte vara värt besväret. Jag skulle ju plugga, inte flänga omkring.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Har alltid själv kört bil i Thailand alla år och har inga som helst problem med det. Oftast hyrd bil från någon av de större biluthyrningarna men ibland har jag lånat bil inom familjen

 

Automat kan rekommenderas, inte minst för att man då kan koncentrera sig mer på själva körningen

 

Och GPS är ett måste tycker jag. Kör alltid numera med min Garmin med uppdaterade kartor

 

Bangkok är väldigt lugnt att köra i eftersom det går så sakta

 

Men jag vet också att det är väldigt personligt

 

Svågern skulle aldrig sätta sig bakom ratten i Thailand. Han skulle bli totalstressad och krocka efter bara några mil

Han är livrädd för att köra i Stockholm och håller sig bara på de stora genomfartslederna och åker hellre lång omväg än kör genom stan

Här i Thailand hyr han moppe och en med sidovagn när familjen är med

Funkar inte "maps" som finns i alla nya smartphones (android) lika bra i Thailand som garmin m.fl. Själv känner jag inte att jag har användning av min gps i svedala längre utan använder bara min smartphone när jag ska hitta adresser.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Funkar inte "maps" som finns i alla nya smartphones (android) lika bra i Thailand som garmin m.fl. Själv känner jag inte att jag har användning av min gps i svedala längre utan använder bara min smartphone när jag ska hitta adresser.

 

Borde fungera om du är uppkopplad, men offline kartor fungerar mig veterligt inte på tex google maps.

 

Jag har ju gått runt det med lite andra appar och laddat kartorna för området innan via wifi.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte "maps" som finns i alla nya smartphones (android) lika bra i Thailand som garmin m.fl. Själv känner jag inte att jag har användning av min gps i svedala längre utan använder bara min smartphone när jag ska hitta adresser.

 

Nej. Jag tycker Garmin:GPS.en är oslagbar där

- Stor skärm 5"

- Används uteslutande för navigeringen och störs inte av att någon ringer mitt en kritisk sväng

- Mycket bra kartor som är offline hela tiden i enheten med mycket bra databas för sökningar

- Har bilder på korsningar, anvisningar vilken fil man skall ligga i på bilden etc

- Bra loggfunktioner för att spara mål, se körsträckor, se var man kört förut på kartan etc

- Kraftig högtalare med tydliga röster

- Sitter bra i vindrutan med dedicerat fäste

- Tål värme och solljus mycket bättre än en smartphone som tar skada av att sutta i solen i värmen i rutan

- Man kan ta med den in och sitta och göra reseplanering, alternativa färdvägar, lägga in favoriter

- Kartorna visar även hastighetsbegränsningar etc och man kan lägga in fartkameror etc (används mycket hemma)

- Kräver inte surfkapacitet i mobilen som kostar pengar och som hela tiden laddar ner kartor online ( på landsbygden fungerar det ofta inte alls eftersom 3G ofta saknas)

 

Eftersom jag har en Nokia Smartphone har jag väldigt bra gratis kartor Offline i "Here Drive+"-appen men den är aldrig ett alternativ till Garmin-GPS-:en ändå. Den använder jag bara när jag inte sitter i bilen och behöver kolla en karta eller rutt för t.ex gående

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte MC = A i Sverige så finns ju det inte på ditt IKK, 

 

kör inte moppe i Thailand utan motorcykelkörkort och tro att du har samma rätt som en 15 åring i Sverige att framföra en 50cc för 30km/t

 

sen blir det mera trix för att få det på ett Thai KK, där det krävs ett KK för varje typ av fordon.

 

I Sverige har jag alla klasserna jag har behörighet på samma körkort, men så är det inte i LOS.

 

Har du inte hört talas om att "jacka kolven"?      :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag befinner mig just nu i Bangkok och vi har hyrt bil. Jag jämförde alla biluthyrare på Suvarnabhumi och kom fram till att priserna är ganska så lika men depositionen skiljer från 10 000 THB - 50 000 THB. Billigast deposition var "Thai Rent a Car" och "Sixt". Vi hyrde en Toyota Camry på Sixt och den kostade 400-500 SEK per dygn med full försäkring (0 kr självrisk) och 20 000 THB i deposition. Det tyckte jag var helt OK. Det finns även billigare små bilar för under 200 SEK per dygn och 10 000 THB i deposition.

De flesta bolagen har krav på internationellt körkort. Men eftersom min fru kör då hon är van vid trafiken i Thailand, så behövde jag inte bry mig om det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Internationella körkort för Thailand gäller i 1 år  

 

Jo men enligt thailändska regler får du bara använda det i 3 månader från inresa, sedan måste du skaffa thailändskt körkort om du är kvar i landet längre

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Internationella körkortet gäller i 90 dagar endast.

 

För den som reser ofta till Thailand så kan det vara klurigt om de 90 dagarna redan är förbrukade vid tidigare inresa/inresor.

 

Det enskilde tjänstemannen eller polisen avgör.

det internationella körkortet gäller i 1 år

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Körde idag Bangkok-Chang mai på åtta timmar. Bra vägar hela biten. Mest 120 vägar även om jag nu efter några fortkörnings böter brukar hålla mig runt 100.Inte svårt att hita men gps hjälper såklart. Det kostade knappt 1800 bath i bensin och tullavgifter.

Ändrades av Niro
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej

 

Ja hoppas kan man ju alltid, själv känner jag ingen som har provat detta uppe hos oss.

 

Har turistpolisen befogenheter utan för sina egna områden?

 

Mvh isan lover

 

Självklart så har turistpolisen inte befogenheter utanför sina områden!!

Den Thailändska turistpolisens område begränsas av kungadömet Thailands landsgräns...

Edit:

Det är därför man har ett nationellt nummer att ringa som är samma i hela riket 1155.

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Rätt ett 30 dagars visum ska normalt inte räcka för att få ett Thailändskt körkort.

 

Mvh isan lover

 

Jag vet ett flertal som bytt in/tagit Thai KK på VOA.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men nu när ni ändå är uppe i varv:

 

Gäller KK kravet för mopparna (som ju är MC i alla fall i Sverige), blir ju trassligt för dom som inte har A behörighet på kortet,

och jag anar att turister som är där i ett par veckor inte tar thailändskt körkort heller.

 

Då gäller alltså inte försäkringen (hem reseförsäkring för sjukhusvistelse/hemtransport)...

Åker man MC-taxi utan hjälm som passagerare så bryter man ju åxå mot lagen.

Taxi/buss utan bälte osv.

 

Moped finns inte i Thailand, det ska finnas ett lägre kubik tal som ska gå att få KK på som 16 åring.

 

Jag har aldrig haft begränsning i hem/reseförsäkring ang köra/åka MC.

 

Passagerare behöver fortfarande inte ha hjälm i Thailand.

 

Passagerare i framsäte måste ha bälte bak brukar bältet inte ens finnas på plats i många Taxis i Thailand så där finns det troligtvis fortfarande inget krav.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...