Jump to content
IGNORERAD

Hyra och köra bil i Thailand


kenneth073

Recommended Posts

Själv tycker jag att Turistpolisen verkar vara lite underordnad den vanliga polisen och jag tvivlar starkt på att en bypolis i Sakohn Somewere skulle bry sig om vad en Turistpolis 100 mil därifrån tycker.

 

Då kan jag ta ur dig den villfarelsen. En turistpolis har högre befogenhet än en vanlig polis i frågor som gäller utlänningar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    18

  • Tallviking

    15

  • leifen

    13

  • janne_h

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den som har address i Thailand eller finns inskriven i husbok har väl också skaffat nödvändiga Thailändska KK förmodar jag.

 

Vid min senaste stoppning i centrala Korat ville även polisen se mitt svenska  KK tillsammans med mitt Thailändska KK på ett artigt sätt.

Fast det inte ska behövas så bråkar man bara inte om en sån småsak.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tar vi det från början. Du får köra 90 dagar på IKK efter varje inresa. Ska du stanna längre i landet så MÅSTE du skaffa dig ett Thailändskt körkort.

Detta går naturligtvis att kolla med körkortsmyndigheten vad som gäller i Thailand.

Vad gäller Utlandsboende Thailändare. Så är dom en ickefråga i regelverket. Då dom flesta thailändare med utländska körkort även innehar ett Thailändskt dito.

Men om det skulle hända att en thailändare blir stoppad med ett IKK och ej har thailändskt dito. Så gäller naturligtvis samma regel för denne. Som för faranger i den frågan. Om hon kan åvisa att hon bott längre tid utomlands. Och ej detta tillfälle vistats i landet längre än 90 dagar.

Jag skulle däremot vilja påstå att det är mera regel än undantag att detta problem aldrig uppstår. I.o.m att den Thailändska personen kan byta in sitt utländska körkort precis som en farang.

 

Det är väl högst troligt att det förhållar sig på det sättet. Men fortfarande skulle i varje fall jag känna mig mer övertygad med en källhänvisning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som har address i Thailand eller finns inskriven i husbok har väl också skaffat nödvändiga Thailändska KK förmodar jag.

 

Vid min senaste stoppning i centrala Korat ville även polisen se mitt svenska  KK tillsammans med mitt Thailändska KK på ett artigt sätt.

Fast det inte ska behövas så bråkar man bara inte om en sån småsak.

 

Jag är övertygad om att det finns massor med faranger som är skrivna i husböcker lite överallt i landet som inte har thailändskt körkort.

Särskilt inte om reser ner på semestern varje år då det eventuella thailändska körkortet varje gång löpt ut.

Då är det nog många som brummar på med ett internationellt sådant som kanske är helt ok att köra på.

 

Men Janne påstår att Thailands regler är som dom var förr i Sverige vilket inte jag är övertygad om även om han upprepar det flera gånger.

Kanske är det så kanske inte. Men inte ens alla på det här forumet verkar överens om vad som gäller.

Än mindre bypoliserna i Thailand.

Därför vore det roligt om man kunde få det verifierat på något mer seriöst sätt som en länk till någon officiellt dokument som säger att så är fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl högst troligt att det förhållar sig på det sättet. Men fortfarande skulle i varje fall jag känna mig mer övertygad med en källhänvisning.

 

Eftersom reglerna inte behandlar fall som är exeptionella (thai som kör i Thailand på IKK). Så är det lite som omvänd bevisföring att hitta en sådan länk. eftersom det scenariot inte finns beskrivet i detalj i den Thailändska lagstiftningen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom reglerna inte behandlar fall som är exeptionella (thai som kör i Thailand på IKK). Så är det lite som omvänd bevisföring att hitta en sådan länk. eftersom det scenariot inte finns beskrivet i detalj i den Thailändska lagstiftningen.

 

Och den hittar vi var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och den hittar vi var?

Åk till körkortsmyndigheten så kan dom nog reda ut detta med dig.

 

Och om inte ens svenska poliser vet vad som gäller motsvarande i Sverige för utlandsboende svenskar. Så är det ju samma med bypoliser i Thailand som aldrig ställts inför denna situation.

Du kommer naturligtvis få olika svar beroende på vem du frågar. Som vanligt i Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att det finns massor med faranger som är skrivna i husböcker lite överallt i landet som inte har thailändskt körkort.

Särskilt inte om reser ner på semestern varje år då det eventuella thailändska körkortet varje gång löpt ut.

Då är det nog många som brummar på med ett internationellt sådant som kanske är helt ok att köra på.

 

Men Janne påstår att Thailands regler är som dom var förr i Sverige vilket inte jag är övertygad om även om han upprepar det flera gånger.

Kanske är det så kanske inte. Men inte ens alla på det här forumet verkar överens om vad som gäller.

Än mindre bypoliserna i Thailand.

Därför vore det roligt om man kunde få det verifierat på något mer seriöst sätt som en länk till någon officiellt dokument som säger att så är fallet.

Jag tror också att det finns faranger som regelbundet besöker Thailand utan att ha Thai KK.

Lika övertygad att väldigt få av dom överhuvudtaget kör i trafiken under sina korta vistelser.

 

Det är upp till var och en att ta den risken och även att ta risken att testa det Thailändska juridiska systemet på grund av tjurskallighet.

 

Jag gör det inte, att utmana korrumperade tjänstemän i Thailand fast jag vet att jag har rätten på min sida.

 

Då får det bli taxi eller motsvarande.

 

Skaffa thai KK eller låt bli att köra är mitt råd.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller låt frugan köra bilen. Jämt.
Köp ett Thailändsk körkort till henne först :-)

 

Man kan få problem med nerverna för mindre, förstås, men aldrig med poliserna här.

Och du slipper tacka nej till öl och andra trevliga drycker.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rullar just nu i en Honda CRv i 20 dagar för ca 1300 baht per dygn från Hertz

Det var otroligt billigt! Sökte på den sajten för december men fann vare sig Herz eller CRV som förslag öht. Och på "Kenneths site" får man betala c:a 2500B per dygn för samma bil.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om man ska ha både hängslen & svångrem + garantier är det bättre att stanna hemma i Sverige ;-)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk till körkortsmyndigheten så kan dom nog reda ut detta med dig.

 

Och om inte ens svenska poliser vet vad som gäller motsvarande i Sverige för utlandsboende svenskar. Så är det ju samma med bypoliser i Thailand som aldrig ställts inför denna situation.

Du kommer naturligtvis få olika svar beroende på vem du frågar. Som vanligt i Thailand.

 

Exakt! Det är därför jag skulle vilja läsa själv vad som gäller.

 

 

Fast nu är det ju så att hon inte vill köra i Thailand och därför inte har vare sig ett thailändskt körkort eller ett internationellt sådan. Dock har hon ett svenskt.

Så lotten att köra faller på mig eftersom jag vet att mitt internationella körkort är giltigt här.

 

 

Det kan låta billigt och det är det också. Men jag blev erbjuden en CRV i dag för 1000 Baht / dygn av en välkänd biluthyrare. Dock inte Hertz.

Men jag väljer nog en fyrdörrars Vigo i stället för 1200 Baht / dygn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Det är därför jag skulle vilja läsa själv vad som gäller.

 

 

Ditt råd följer jag inte! Jag kör gärna på mitt ettåriga internationella körkort när jag är i Thailand. Dessutom så har det aldrig varit några problem med det dom gånger jag blivit stoppad.

Skulle aldrig drömma om att skaffa mig ett thailändskt dito så länge jag bara kan få ett ettårigt sådant.

 

 

Fast nu är det ju så att hon inte vill köra i Thailand och därför inte har vare sig ett thailändskt körkort eller ett internationellt sådan. Dock har hon ett svenskt.

Så lotten att köra faller på mig eftersom jag vet att mitt internationella körkort är giltigt här.

 

 

Det kan låta billigt och det är det också. Men jag blev erbjuden en CRV i dag för 1000 Baht / dygn av en välkänd biluthyrare. Dock inte Hertz.

Men jag väljer nog en fyrdörrars Vigo i stället för 1200 Baht / dygn.

Nu får alla bara ett ettårigt KK första gången även Thailändare, så någonstans måste man börja, det femåriga får man nästa gång om man inte blivit bestraffad för trafikbrott.

Gäller alla.

 

Edit:

 

Finns bara myndigheter i Thailand som har svaret, sök på nätet och det finns massor på engelska i ämnet.

 

Jag kommer nog att få ett femårigt nästa januari, om jag vill och inte strulat detta år.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl högst troligt att det förhållar sig på det sättet. Men fortfarande skulle i varje fall jag känna mig mer övertygad med en källhänvisning.

 

Department of Land Transport är källan men dom har bara reglerna på Thai på sin hemsida

 

Du kan läsa reglerna på Engelska här

 

http://driving.information.in.th/driving-licence.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av att "hantera" pinsamma situationer med thailändsk trafikpolis? Bodde i Mexiko några år och ett lämpligt sätt att uttrycka saken där var att fråga ifall vederbörande var törstig och man kunde få lov att bidra med en liten slant till en läsk.

Kan man räkna med att kunna hantera t.ex avsaknad av körkortsöversättning lika elegant i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får alla bara ett ettårigt KK första gången även Thailändare, så någonstans måste man börja, det femåriga får man nästa gång om man inte blivit bestraffad för trafikbrott.

Gäller alla.

 

Edit:

 

Finns bara myndigheter i Thailand som har svaret, sök på nätet och det finns massor på engelska i ämnet.

 

Jag kommer nog att få ett femårigt nästa januari, om jag vill och inte strulat detta år.

  

Om jag förstått saken rätt så gäller det inte alla. Om du är i landet på turistvisum så får du bara ett ettårigt även efter första året.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Någon som har erfarenhet av att "hantera" pinsamma situationer med thailändsk trafikpolis? Bodde i Mexiko några år och ett lämpligt sätt att uttrycka saken där var att fråga ifall vederbörande var törstig och man kunde få lov att bidra med en liten slant till en läsk.

Kan man räkna med att kunna hantera t.ex avsaknad av körkortsöversättning lika elegant i Thailand?

Hjälper inte mkt om olyckan är framme
Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper inte mkt om olyckan är framme

Nja, kanske inte. Min fråga gällde snarare en vanlig trafikkontroll. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, kanske inte. Min fråga gällde snarare en vanlig trafikkontroll. 

 

Vill de ha pengar, så berättar de, att det skall betalas en"bot". Står du på ett ställe med trafikkameror, får du förmodligen följa med en bit bort, till ett "kamerafritt" ställe, där boten överlämnas...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill de ha pengar, så berättar de, att det skall betalas en"bot". Står du på ett ställe med trafikkameror, får du förmodligen följa med en bit bort, till ett "kamerafritt" ställe, där boten överlämnas...

 

Mvh. borje222

Och man får "rabatt" om man betalar kontant på platsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Lite OT men nu när ni ändå är uppe i varv:

 

Gäller KK kravet för mopparna (som ju är MC i alla fall i Sverige), blir ju trassligt för dom som inte har A behörighet på kortet,

och jag anar att turister som är där i ett par veckor inte tar thailändskt körkort heller.

 

Då gäller alltså inte försäkringen (hem reseförsäkring för sjukhusvistelse/hemtransport)...

Åker man MC-taxi utan hjälm som passagerare så bryter man ju åxå mot lagen.

Taxi/buss utan bälte osv.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får alla bara ett ettårigt KK första gången även Thailändare, så någonstans måste man börja, det femåriga får man nästa gång om man inte blivit bestraffad för trafikbrott.

Gäller alla.

 

Edit:

 

Finns bara myndigheter i Thailand som har svaret, sök på nätet och det finns massor på engelska i ämnet.

 

Jag kommer nog att få ett femårigt nästa januari, om jag vill och inte strulat detta år.

Jag har förnyat mitt 5-åriga två ggr. Har ju ett gäng fortkörningar under fem år. Men inga problem att få nytt fem-årigt. Men ett jävla kollande av husbok,rätt visa m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte MC = A i Sverige så finns ju det inte på ditt IKK, 

 

kör inte moppe i Thailand utan motorcykelkörkort och tro att du har samma rätt som en 15 åring i Sverige att framföra en 50cc för 30km/t

 

sen blir det mera trix för att få det på ett Thai KK, där det krävs ett KK för varje typ av fordon.

 

I Sverige har jag alla klasserna jag har behörighet på samma körkort, men så är det inte i LOS.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tar vi det från början. Du får köra 90 dagar på IKK efter varje inresa. Ska du stanna längre i landet så MÅSTE du skaffa dig ett Thailändskt körkort.

Detta går naturligtvis att kolla med körkortsmyndigheten vad som gäller i Thailand.

Vad gäller Utlandsboende Thailändare. Så är dom en ickefråga i regelverket. Då dom flesta thailändare med utländska körkort även innehar ett Thailändskt dito.

Men om det skulle hända att en thailändare blir stoppad med ett IKK och ej har thailändskt dito. Så gäller naturligtvis samma regel för denne. Som för faranger i den frågan. Om hon kan åvisa att hon bott längre tid utomlands. Och ej detta tillfälle vistats i landet längre än 90 dagar.

Jag skulle däremot vilja påstå att det är mera regel än undantag att detta problem aldrig uppstår. I.o.m att den Thailändska personen kan byta in sitt utländska körkort precis som en farang.

Thailändare eller de som har Thailändska körkort för bruk i Sverige behöver ingen översättning eller ikk.

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Men lite kul.

Hade frugans broder på besök för 4-5 pr sen, kollade då upp om han kunde köra i Sverige.

Han kör rätt bra i Thailand, nla utan problem i Bkk, spm för övrigt jag också gör.

Men han vägra att köra i Swe pga att vi körde för bra och perfekt?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare eller de som har Thailändska körkort för bruk i Sverige behöver ingen översättning eller ikk.

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Ska man vara petig så behöver dom det. Men i.o.m att dom nya är på engelska och lättförståeliga så behövs inte det i praktiken ja.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...