Jump to content
IGNORERAD

Kantarellrapporten 2014


Enis

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Fortfarande lite dåligt med kantareller här hos oss på västkusten, men nästan all annan svamp formligen exploderar i skogen nu efter regnen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    9

  • borje222

    9

  • GreenValley

    4

  • Fibromorsa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vanliga kantareller  är lite svårare att hitta, Men jag har mina guldlägen.  Däremot finns det fruktansvärt mycket av falska kantareller.

Jag ser många människor med den svampen I sina korgar.  Nöjda och glada med sina "kantareller" 

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

här i värmland ganska gott om kantareller o karl-johan frugan brukar plocka runt 10-15 kg kantareller varje gång hon är ute

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad detta är för svamp. Plockade den i Jämtland och gav till frugan.attachicon.gifImageUploadedByMaipenrai1409737163.637097.jpg

 

 

Ser ut som en Brun Aspsopp eller en Björksopp. Svårt att se skillnaden då "hatten" är så blöt!

 

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=leccinum_duriusculum

 

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Leccinum_scabrum

 

 

Alla svampar med "sporer" istället för "skivor" på undersidan av "hatten" är Soppar!

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som en Brun Aspsopp eller en Björksopp. Svårt att se skillnaden då "hatten" är så blöt!

 

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=leccinum_duriusculum

 

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Leccinum_scabrum

 

 

Alla svampar med "sporer" istället för "skivor" på undersidan av "hatten" är Soppar!

 

 

Är nog ingen sopp utan en snopp :_russian:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturen är generös, 300m skogsväg gav detta.

 

 

post-7697-0-28871100-1409757949_thumb.jp

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jaha, har de kommit nu, bara ett fåtal, eller...?

 

Mvh. borje222

 

 

Ja det var hela dagsskörden så det är nog några veckor bort.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

I Värmland där vi bor finns det hur mycket kantarell som helst....gäller o komma på rätt ställe bara..en släkting från Thailand som besöker oss nu har varit ute o plockat kantarell nästan varje dag..c:a 6-10 kg pr dag.....sen har han plockat mycket Karl Johan o nu börjar Trattkantarellen o komma också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag åkte vi till Eskön, ett par mil norr om Gefle, för lite svampplockning...

In i urskogen, där vi tidigare aldrig misslyckats med att fylla korgarna...

 

post-7126-0-46319600-1410885119.jpg

 

Efter en timme i skogen, och bara udda svampar i sikte, övergick jag till att plocka de sista blåbären...

 

post-7126-0-12442800-1410885128.jpg

 

post-7126-0-19340100-1410885139.jpg

 

Frugans skörd var väl heller inte så mycket att skryta över... Torrt som fnöske överallt...

 

post-7126-0-55784600-1410885155.jpg

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har Ryssarna vart i den gotländska skogen igen, så ni svampvänner, går detta att äta?

Vad är oddsen att överleva?

ygereqeq.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har Ryssarna vart i den gotländska skogen igen, så ni svampvänner, går detta att äta?

Vad är oddsen att överleva?

ygereqeq.jpg

 

Det är champinioner så bara stoppa i dig så mycket du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är champinioner så bara stoppa i dig så mycket du kan.

Dels så missuppfattade frågan, dels så är det inte champinjoner, eller skogschampinioner, håll dig du till att skramla med din mugg!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels så missuppfattade frågan, dels så är det inte champinjoner, eller skogschampinioner, håll dig du till att skramla med din mugg!

 

Som sagt helt riskfritt och överlevnadsprocenten är 99%, såvida ni inte lyckas stoppa ner något i vrångstrupen ser jag inga som helst problem.

Smaklig spis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels så missuppfattade frågan, dels så är det inte champinjoner, eller skogschampinioner, håll dig du till att skramla med din mugg!

 

Nu är till och med svamptråden nerbajsad... Tyvärr tomurdoc, vet jag ej vad det är för svamp, men det finns säkert någon normal som vet...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man varit och botaniserat på det lokala svampstället och idag var det god tillgång på bla kantarell.

Det skall bli gott.

 

post-3083-0-40243500-1410971510_thumb.jp

 

Di fotointresserade ser direkt hur harmoniskt det gyllene snittet breder ut sig över bilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har Ryssarna vart i den gotländska skogen igen, så ni svampvänner, går detta att äta?

Vad är oddsen att överleva?

ygereqeq.jpg

 

Köper du svamp av ryssarna?

Nu blir inte Travsvampen glad.

Med vänlig hälsning jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett program i telefonen för att identifiera svampar "svampguiden"

Det är lite svårt att bestämma då det inte går att se foten och närmare på skivorna under hatten.

Men svaret jag får då jag kollar så mycket jag kan efter bilden så är det någon typ av rissla. det finns 80 arter och dom flesta är oätliga.

men ladda ner appen själv och kolla närmare, den är faktiskt riktigt bra,

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man varit och botaniserat på det lokala svampstället och idag var det god tillgång på bla kantarell.

Det skall bli gott.

 

attachicon.gif20140917_175847.jpg

 

Di fotointresserade ser direkt hur harmoniskt det gyllene snittet breder ut sig över bilden.

 

En perfekt harmoni emellan ljus, kompositon och färg.

Strålande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har Ryssarna vart i den gotländska skogen igen, så ni svampvänner, går detta att äta?

Vad är oddsen att överleva?

ygereqeq.jpg

Denna svamp går utmärkt att äta, det är en skäggriska (tolkar det som så i bilden i alla fall) om det kommer vit "mjölk" ur den när man bryter den så är den ätlig i alla fall.

 

Koka rikligt och skumma av och sedan salta in den. Det var så vi gjorde när jag växte upp. Vet att denna svamp inte är så populär som matsvamp i Sverige så den finns i överflöd eftersom inte så många plockar den.

 

Oddsen att överleva är 100% med andra ord om man kokar den.

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna svamp går utmärkt att äta, det är en skäggriska (tolkar det som så i bilden i alla fall) om det kommer vit "mjölk" ur den när man bryter den så är den ätlig i alla fall.

 

Koka rikligt och skumma av och sedan salta in den. Det var så vi gjorde när jag växte upp. Vet att denna svamp inte är så populär som matsvamp i Sverige så den finns i överflöd eftersom inte så många plockar den.

 

Oddsen att överleva är 100% med andra ord om man kokar den.

 

Tackar.

 

Ryssarna gjorde ungefär så.

 

Kokade och skummade av så som du beskriver, sen i vattenbad i tre dagar.

Sen la de in den i saltlake, och där ska den tydligen ligga i 45 dagar, sen sak den vara delikat säger de.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...