Jump to content
IGNORERAD

Statliga lån med låga räntor ska rädda thailändska affärsidkare från lånehajar


MPR Nyheter

Recommended Posts

44,5 % av svenska gymnasieelever (årskurs I ) kunde inte ge rätt svar på frågan: hur mycket kostar varan, om varan kostar 1 800 kr och du får 25 % rabatt ( obs ! Inte huvudräkning...).

35 % av elever på KTH (årskurs I) kunde inte tar roten av 9.

 

"Råttan i Pizzan."

 

Finns inte en chans att dessa uppgifter stämmer. Klarar man inte av att ta roten ur 9 finns det inte en chans att man kommer in på KTH.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    11

  • måne

    10

  • Krille

    5

  • Nutteman

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är nog många som redan tagit smällen.Genom att förlora land eller sitt hus.Många har nog också bara dragit och skitit i att betala till hajen, som då många gånger fått stå där med en förlust.Glöm inte att många som lånar ut aldrig får tillbaka sina pengar.Det är också svårt att hitta en bra advokat som inte suger ut långivaren utan att ge några resultat. Om det går så långt att det blir rättegång, så är det inte säkert att hajen vinner heller utan kanske får stå för alla kostnaderna också.

 

Lånehajarna anlitar inte advokater eller driver in sina pengar via domstol utan använder betydligt primitivare metoder.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det har stora chanser att gå åt skogen i ett genomkorruperat

system.

Men inte p.g.a.Thailändarnas omogenhet utan därför att som gräsrötter i

korruptionskedjan är det deras enda chans.

Men jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att det snart ska bli slut

på dessa barnsligheter och att en folkvald regering ska få sitta tiden ut!

 

Jo, men det hjälper ju inte dem som som går till lånehajen (lever över sina tillgångar), vilket de kommer att göra oberoende av hur länge den folkvalda regeringen kommer sitta.

 

Det handlar helt enkelt om (som någon redan nämde tidigare) att en hel del/många thailändare har lite svårt med att hushålla med sina pengar längre än vad näsan räcker.

 

Att sen alla på forumet har väldigt ekonomiska fruar eller flickvänner kanske stämmer, men de tillhör garanterat en minoritet bland befolkningen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

På de 5 år det tar att avbetala moppen händer en hel del(egenupplevt)så visst går de sönder.Att serva sin moppe står inte högt på agendan,iaf. i vår by.Motsatsen finns ju naturligtvis men min egenupplevda åsikt är att de går sönder.

Aldrig hört talas om att man kan avbetala under fem år, två är väl det vanligaste..

Men aldrig säger aldrig.

Men att ett finans institut skulle finansiera en moppe under fem år ser jag som osannolikt.

Efter fem år med en thai så är det inte mycket moppe kvar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett lån på HB där jag betalar  6.35 i ränta!

Har au/giro så ingen avi kostnad!

Sen kan ju Du vara lite ödjmuk när man svarar en Forumvän & inte bete Dig!!!!!!!!!!!!

 

Du har rätt. Det blev lite för mycket där. Var lite irriterad när jag skrev.

 

Ber om ursäkt.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jo, men det hjälper ju inte dem som som går till lånehajen (lever över sina tillgångar), vilket de kommer att göra oberoende av hur länge den folkvalda regeringen kommer sitta.

 

Det handlar helt enkelt om (som någon redan nämde tidigare) att en hel del/många thailändare har lite svårt med att hushålla med sina pengar längre än vad näsan räcker.

 

Att sen alla på forumet har väldigt ekonomiska fruar eller flickvänner kanske stämmer, men de tillhör garanterat en minoritet bland befolkningen i Thailand.

Jag tror att det kommer att rädda många men vet som du att alla inte tänker.

Men därifrån att säga att Thailändare är oförmögna att sköta ekonomi som någon sa

anser jag vara rent skitsnack.

Finns det möjligheter att låna till sjysst ränta så kommer såklart alltfler att

välja ett lågräntealternativ.

Jag har läst en del inlägg som vill göra gällande att Thailändare är mindre vetande

eller dumma på något vis men den erfarenheten har inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

På de 5 år det tar att avbetala moppen händer en hel del(egenupplevt)så visst går de sönder.Att serva sin moppe står inte högt på agendan,iaf. i vår by.Motsatsen finns ju naturligtvis men min egenupplevda åsikt är att de går sönder.

Det klart när falangen betalar! Då kan man väl inte slita ut dom fort nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det möjligheter att låna till sjysst ränta så kommer såklart alltfler att

välja ett lågräntealternativ.

 

 

Naturligtvis, detta gäller ju redan idag, men många kan inte få ett banklån på grund av att de saknar täckning för lånet enligt bankerna.

 

PS.  Hatar själv banker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det kommer att rädda många men vet som du att alla inte tänker.

Men därifrån att säga att Thailändare är oförmögna att sköta ekonomi som någon sa

anser jag vara rent skitsnack.

Finns det möjligheter att låna till sjysst ränta så kommer såklart alltfler att

välja ett lågräntealternativ.

Jag har läst en del inlägg som vill göra gällande att Thailändare är mindre vetande

eller dumma på något vis men den erfarenheten har inte jag.

 

Som jag skrev: En hel del/många, detta betyder ju inte alla thailändare.     ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag förstår vad du menar och håller med.Alla är inte färdiga.

Jag måste säga att jag var dåligt förberädd för att sköta

ekonomi när jag bildade familj.

Det har aldrig gått nån nöd på oss men med nuvarande

kunskap hade det gått bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter fem år med en thai så är det inte mycket moppe kvar. 
Stämmer med min erfarenhet-Vår moppe är en 2001:a som gått 2000 mil,alltid fullservad.En Suzuki 4-takt 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk

Har sett moppar med miltal över 5000mil som varit i okej skick. Sköter man servicen så går dom väldigt långt.

Det finns thai som fattat att man måste underhålla grejorna. Dom växer inte på träd men dom finns!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer med min erfarenhet-Vår moppe är en 2001:a som gått 2000 mil,alltid fullservad.En Suzuki 4-takt 

 

154 mil per år, inte dåligt.  Ni kan säkert använda den i 40 år till utan att det blir några reparationer på den.   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

154 mil per år, inte dåligt.  Ni kan säkert använda den i 40 år till utan att det blir några reparationer på den.   :)

Man bör ju inte köra när man är på lyset  :crazy: och det har nog hänt  :thumbsup: Sen blir det bara småsträckor vi kör,byn är ju inte så stor.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klart när falangen betalar! Då kan man väl inte slita ut dom fort nog.

Vi har inte betalat någon annans moppe,däremot har de lånat vår(förut)med skrämmande resultat,när den gått sönder ställs den undan tills farangen kommer tillbaka och fixar den  :13: Däremot har jag löst skulder några gånger.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ju inte köra när man är på lyset  :crazy: och det har nog hänt  :thumbsup: Sen blir det bara småsträckor vi kör,byn är ju inte så stor.

 

Har själv två "hojar" som går betydligt mindre än 154 mil om året. Man borde kanske få ändan ur vagnen och göra sig av med dem.     :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och min moppe har gått över 6000 mil o är en 97:a..

Servad av mig varje år, aldrig lagad fast är en Honda min drömbåge..

           post-5021-0-15623200-1401892148_thumb.jp

 

   FF

             

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Lånehajarna anlitar inte advokater eller driver in sina pengar via domstol utan använder betydligt primitivare metoder.

 

/Krille

En sk. lånehaj kan vara vem som helst som har mer pengar och vill föröka dom genom en ränta vanligtvis 3-10%.Kan även anlita advokat och tom. rättegång.

 

Nu pratar du om maffian, som tar 20 procent.

Vanligast att två unga män åker omkring på en motorcykel och plockar upp avbetalningar dagligen.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Och min moppe har gått över 6000 mil o är en 97:a..

Servad av mig varje år, aldrig lagad fast är en Honda min drömbåge..

           attachicon.gifIMG_3175.JPG

 

   FF

Va fan, har du stodhjul fortfarande?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan, har du stodhjul fortfarande?

Visst har jag det, körde ju omkull för någon vecka sen, så för det säkra, skaffade jag mig dom..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Klart att det är en grov generalisering men jag menar det. Att det kommer att gå åt skogen alltså.

...och att thailändarna är för korkade. Mycket går att förklara med att dom är outbildade men den dumheten som jag sett i Thailand kan inte enbart förklaras med ett dåligt utbildnings system. Att dra dom mest elementära slutsatser om orsak och verkan. Sunt förnuft helt enkelt, eller avsaknaden av den.

Många kommer säkert att resonera: Wow! Billiga lån. Då kan jag vara ännu oansvarigare med ekonomin.

Tjänstemännen som ska handlägga ärendena kommer förmodligen att "sälja" lånen till hugade spekulanter.

 

Ja jag låter negativ men det är min egen generaliserade & ocencurerade bild av Thailand. Sanning för många & rent dravel för andra beroende på vem som läser.

 

Och ni som har mycket erfarenhet av Thailand kanske inte gillar det ni läser, men innerst inne vet ni att det ligger mycket sanning i ovanstående.

Tråkigt att du har den inställningen om alla thailändare.Jag vet iaf att dom thai jag känner är inte korkade och jag tro inte nån av dom kommer att sätta sig i nån lånefälla. Jag kan väll inte ta gift på det för att risken är nog lika stor att nån av mina svenska eller norska vänner gör likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inte betalat någon annans moppe,däremot har de lånat vår(förut)med skrämmande resultat,när den gått sönder ställs den undan tills farangen kommer tillbaka och fixar den  :13: Däremot har jag löst skulder några gånger.

Säg vad falangen inte fixar? En falang i familjen är som en egen sedelpress. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg vad falangen inte fixar? En falang i familjen är som en egen sedelpress. :thumbsup:

Men numera är det grus i sedelpressen och DET har jag talat om för dem :police:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Säg vad falangen inte fixar? En falang i familjen är som en egen sedelpress. :thumbsup:

Pengar är inte allt så min familj kan få alla sedlar jag har,släkten får klara sig utan..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser denna tråd och många andra så inser jag vilken lycka det är att "min familj" lämnat detta elände och tagit sig till Bkk.

 

Thank you Buddha! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...