Jump to content
IGNORERAD

Statliga lån med låga räntor ska rädda thailändska affärsidkare från lånehajar


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Det Nationella Rådet för Fred och Ordning(NCPO) vill att statligt ägda institutioner ska tillhandahålla lån till låga räntor för små rörelser i knipa för att hjälpa dem att undvika lånehajar.

Luck Wajananawat - vd på Banken för Jordbruk och Jordbrukskooperativ(BAAC) - sade under tisdagen att NCPO planerar för statliga banker att arrangera en företagsorganisation som ska låna pengar till mindre affärsrörelser som inte har tillgång till normala lån.

Han sade att Kontoret för Finanspolicys kommer att lägga fram en detaljerad plan för att tillhandahålla lån till endast 3% ränta per månad - lånehajar tar ofta 10-20% i ränta i månaden.

Källa: http://www.bangkokpost.com/most-recent/413359/low-interest-loans-for-struggling-small-businesses

 

post-8073-0-85972000-1401786396.jpg

Ändrades av MPR Nyheter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    11

  • måne

    10

  • Krille

    5

  • Nutteman

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett mycket bra beslut! Juntan har gjort mer på snart 2 veckor än PTP gjord under sina 3 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vad bra då betalar dom tillbaka en del så att dom senare kan låna ännu mera från hajarna. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk

Kommer att gå åt skogen. Thailändarna är inte mogna. Klarar inte av att sköta privatekonomi. 

Dom flesta är helt enkelt för korkade.

Kan ge mig fan på att det kommer att gå korruption i det nya systemet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Månadsräntor på 3% skulle nog kallas ocker i vår del av världen.  Inte undra på att Thailand har sina problem.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Månadsräntor på 3% skulle nog kallas ocker i vår del av världen.  Inte undra på att Thailand har sina problem.

 

Om du lånar 10 000 kr i Sverige i bank på ett år och lägger på uppläggningskostnader och dyl

så hamnar du på ungefär 36% i effektiv ränta. Ingen större skillnad.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lånar 10 000 kr i Sverige i bank på ett år och lägger på uppläggningskostnader och dyl

så hamnar du på ungefär 36% i effektiv ränta. Ingen större skillnad.

 

MVH

Nutteman

 

Nja - 36% är tre-fyra gånger räntan du får betala för ett normalt blancolån hos en bank.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men bättre än 10-20 procent från lån hajarna

 

Jo, men dessa lån är lättare att få jämfört med bankernas lån. Det är ju därför de (lånehajarna) finns till. De flesta som utnyttjar lånehajar har nog varit på banken och försökt att få ett lån, men fått avslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Kommer att gå åt skogen. Thailändarna är inte mogna. Klarar inte av att sköta privatekonomi. 

Dom flesta är helt enkelt för korkade.

Kan ge mig fan på att det kommer att gå korruption i det nya systemet också.

Snygg diss av ett helt folk. Så du tycker att dom flesta thai är korkade? Det kan inte bero på att många är från fattiga förhållanden och inte hade  ekonomin att utbilda sig,korkad och outbildad är inte riktigt samma sak. men det är bara vad jag tycker och tänker ???

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - 36% är tre-fyra gånger räntan du får betala för ett normalt blancolån hos en bank.

 

/Krille

 

Effektiv ränta är när all uppläggningskostnader och aviseringskostnader och alla andra pålagor

är med. Enbart uppläggningskostnaden är ofta 700 - 800 vilket motsvarar ca 7 -8 % i mitt exempel.

 

36% på små lån är inte ovanligt beroende på att alla extrakostnader blir ganska stora i förhållande

till lånesumman.

 

Handlar det om stora lån är det du som har rätt.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Effektiv ränta är när all uppläggningskostnader och aviseringskostnader och alla andra pålagor

är med. Enbart uppläggningskostnaden är ofta 700 - 800 vilket motsvarar ca 7 -8 % i mitt exempel.

 

36% på små lån är inte ovanligt beroende på att alla extrakostnader blir ganska stora i förhållande

till lånesumman.

 

Handlar det om stora lån är det du som har rätt.

 

MVH

Nutteman

Inte hos en bank,normallån(blanco)ligger på en årsränta på 8% och ca.500 i uppläggningskostnad.Ett lån på 10000 startar då på -10500:60 mån.om du lånar på 5 år.Du amorterar ca 180 sek/mån+ränta ca 800 år 1.=180+65 =245 x 60=14000ca/5 år

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Snygg diss av ett helt folk. Så du tycker att dom flesta thai är korkade? Det kan inte bero på att många är från fattiga förhållanden och inte hade  ekonomin att utbilda sig,korkad och outbildad är inte riktigt samma sak. men det är bara vad jag tycker och tänker ???

Är nog inte så lätt att vara lite ödmjuk när man är så präktig och självgod som Nordsvensk

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Effektiv ränta är när all uppläggningskostnader och aviseringskostnader och alla andra pålagor

är med. Enbart uppläggningskostnaden är ofta 700 - 800 vilket motsvarar ca 7 -8 % i mitt exempel.

 

36% på små lån är inte ovanligt beroende på att alla extrakostnader blir ganska stora i förhållande

till lånesumman.

 

Handlar det om stora lån är det du som har rätt.

 

MVH

Nutteman

 

Lånar du 10 000 kr på ett år i en "riktig" bank så kommer du max upp i 10-12% effektiv ränta. Söker du dig till ränteockrarna och sms-låneföretagen är det dock inga problem att nå över 100% effektiv ränta.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar du 10 000 kr på ett år i en "riktig" bank så kommer du max upp i 10-12% effektiv ränta. Söker du dig till ränteockrarna och sms-låneföretagen är det dock inga problem att nå över 100% effektiv ränta.

 

/Krille

 

Lånar du 12 000 kr i Handelsbanken till 5,25 % i ränta i ett år och amorterar 1000 kr/mån får du 18,7 % effektiv ränta om

det dras direkt från ditt bankkonto varje månad. Jag har ett sådant lån så jag vet.

 

Om du vill ha en inbetalningslapp varje månad tillkommer aviseringsavgift varje månad som höjer den effektiva räntan rejält.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore nog bra om de som ska låna var tvungna att bli godkända i procenträkning först.

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore nog bra om de som ska låna var tvungna att bli godkända i procenträkning först.

Det gällde ju inte varken risbönder eller taxichaufförer när Yingluck delade ut "gratis kreditkort"...Just det "gratis kreditkort"  :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar du 12 000 kr i Handelsbanken till 5,25 % i ränta i ett år och amorterar 1000 kr/mån får du 18,7 % effektiv ränta om

det dras direkt från ditt bankkonto varje månad. Jag har ett sådant lån så jag vet.

 

Om du vill ha en inbetalningslapp varje månad tillkommer aviseringsavgift varje månad som höjer den effektiva räntan rejält.

 

MVH

Nutteman

 

Oj - då måste du ha lyckats hitta ett av de dyraste lånen man kan ta i en riktig bank - byt bank :) Kort lånetid och extremt hög uppläggningsavgift slår ju hårt på den effektiva räntan i ditt exempel. Hos t ex SEB som inte har uppläggningsavgifter skulle 5,25% i ränta innebära en effektiv ränta på ca 5,40% för motsvarande lån.

 

Trots det är det ju ändå en stor skillnad mot de nästan 44% i effektiv ränta som 3% per månad innebär. Lägger vi till eventuella uppläggningsavgifter, aviavgifter o s v  blir säkert den effektiva räntan en bra bit över 50%.

 

Känns inte speciellt generöst av staten.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar du 12 000 kr i Handelsbanken till 5,25 % i ränta i ett år och amorterar 1000 kr/mån får du 18,7 % effektiv ränta om

det dras direkt från ditt bankkonto varje månad. Jag har ett sådant lån så jag vet.

 

Om du vill ha en inbetalningslapp varje månad tillkommer aviseringsavgift varje månad som höjer den effektiva räntan rejält.

 

MVH

Nutteman

Då har dom blåst dig.Gå in på en annan bank och lös lånet.Jag har själv Handelsbanken och om de skulle göra nåt sånt så skulle jag bli oxtokig(om de försökte)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog inte så lätt att vara lite ödmjuk när man är så präktig och självgod som Nordsvensk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon medlem som berättade om att i en by uppe i Isaan kan man gå till polisen och

anmäla lånehajar om man är missnöjd ?

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det var någon medlem som berättade om att i en by uppe i Isaan kan man gå till polisen och

anmäla lånehajar om man är missnöjd ?

Jo men det hjälper inte eftersom dom gör upp om att dom har lånat en större summa där räntan är inbakad i kontraktet.

Hajen kan också låna mot att låntagaren sålt sitt land och när lånet är betalt tillbaka så får denne sitt land tillbaka.Ganska vanligt också, plus att det är 100 procent säkert för lånehajen att han får marken eller sina pengar tillbaka med ränta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Jo men det hjälper inte eftersom dom gör upp om att dom har lånat en större summa där räntan är inbakad i kontraktet.

Hajen kan också låna mot att låntagaren sålt sitt land och när lånet är betalt tillbaka så får denne sitt land tillbaka.Ganska vanligt också, plus att det är 100 procent säkert för lånehajen att han får marken eller sina pengar tillbaka med ränta.

Att man inte går till banken då och lånar med land som säkerhet med bättre ränta och trevligare service...:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte går till banken då och lånar med land som säkerhet med bättre ränta och trevligare service...:)

Det tycker nog risbonden som sitter i skuld till lånehajen också. Märkligt egentligen när en skribent på detta forum hyllat Thaksin för att han gjort det möjligt för bönderna i Isaan att låna i bank.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...