Jump to content
IGNORERAD

Statliga lån med låga räntor ska rädda thailändska affärsidkare från lånehajar


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nordsvensk

Snygg diss av ett helt folk. Så du tycker att dom flesta thai är korkade? Det kan inte bero på att många är från fattiga förhållanden och inte hade  ekonomin att utbilda sig,korkad och outbildad är inte riktigt samma sak. men det är bara vad jag tycker och tänker ???

Klart att det är en grov generalisering men jag menar det. Att det kommer att gå åt skogen alltså.

...och att thailändarna är för korkade. Mycket går att förklara med att dom är outbildade men den dumheten som jag sett i Thailand kan inte enbart förklaras med ett dåligt utbildnings system. Att dra dom mest elementära slutsatser om orsak och verkan. Sunt förnuft helt enkelt, eller avsaknaden av den.

Många kommer säkert att resonera: Wow! Billiga lån. Då kan jag vara ännu oansvarigare med ekonomin.

Tjänstemännen som ska handlägga ärendena kommer förmodligen att "sälja" lånen till hugade spekulanter.

 

Ja jag låter negativ men det är min egen generaliserade & ocencurerade bild av Thailand. Sanning för många & rent dravel för andra beroende på vem som läser.

 

Och ni som har mycket erfarenhet av Thailand kanske inte gillar det ni läser, men innerst inne vet ni att det ligger mycket sanning i ovanstående.

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    11

  • måne

    10

  • Krille

    5

  • Nutteman

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Lånar du 12 000 kr i Handelsbanken till 5,25 % i ränta i ett år och amorterar 1000 kr/mån får du 18,7 % effektiv ränta om

det dras direkt från ditt bankkonto varje månad. Jag har ett sådant lån så jag vet.

 

Om du vill ha en inbetalningslapp varje månad tillkommer aviseringsavgift varje månad som höjer den effektiva räntan rejält.

 

MVH

Nutteman

Du måste ha ett av Svedalas dyraste lån? 

Ett direkrt lån 12000 kr ger en effektiv ränta på 6.53 HB aoutogiro ingen debetering!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Att man inte går till banken då och lånar med land som säkerhet med bättre ränta och trevligare service... :)

Man kanske har sina 5 rai rismark men ingen chanote, dvs. starkt bevis på att man verkligen äger marken.Då blir det avslag av banken.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Klart att det är en grov generalisering men jag menar det. Att det kommer att gå åt skogen alltså.

...och att thailändarna är för korkade. Mycket går att förklara med att dom är outbildade men den dumheten som jag sett i Thailand kan inte enbart förklaras med ett dåligt utbildnings system. Att dra dom mest elementära slutsatser om orsak och verkan. Sunt förnuft helt enkelt, eller avsaknaden av den.

Många kommer säkert att resonera: Wow! Billiga lån. Då kan jag vara ännu oansvarigare med ekonomin.

Tjänstemännen som ska handlägga ärendena kommer förmodligen att "sälja" lånen till hugade spekulanter.

 

Ja jag låter negativ men det är min egen generaliserade & ocencurerade bild av Thailand. Sanning för många & rent dravel för andra beroende på vem som läser.

 

Och ni som har mycket erfarenhet av Thailand kanske inte gillar det ni läser, men innerst inne vet ni att det ligger mycket sanning i ovanstående.

 

Ja, den fetade delen av texten beskriver väl till punkt och pricka herr Svensson i sin insatslägenhet.

Fast oftast så har herr Svensson råde med amortering och ränta....eller i alla fall räntan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det är en grov generalisering men jag menar det. Att det kommer att gå åt skogen alltså.

...och att thailändarna är för korkade. Mycket går att förklara med att dom är outbildade men den dumheten som jag sett i Thailand kan inte enbart förklaras med ett dåligt utbildnings system. Att dra dom mest elementära slutsatser om orsak och verkan. Sunt förnuft helt enkelt, eller avsaknaden av den.

Många kommer säkert att resonera: Wow! Billiga lån. Då kan jag vara ännu oansvarigare med ekonomin.

Tjänstemännen som ska handlägga ärendena kommer förmodligen att "sälja" lånen till hugade spekulanter.

 

Ja jag låter negativ men det är min egen generaliserade & ocencurerade bild av Thailand. Sanning för många & rent dravel för andra beroende på vem som läser.

 

Och ni som har mycket erfarenhet av Thailand kanske inte gillar det ni läser, men innerst inne vet ni att det ligger mycket sanning i ovanstående.

Det vore en katastrof for manskligheten om du ynglar av dig och uppfostrar dina barn till att ha sadana varderingar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore en katastrof for manskligheten om du ynglar av dig och uppfostrar dina barn till att ha sadana varderingar!

Det där med att uppfostra sina barn att akta sig för kontokort är inte lätt.Alla ungdomar har idag ett bankkort,en mobil,hörlurar till den,en moppe eller annat.När de flyttar hemifrån idag så flyttar de till en färdig lägenhet(gjorde ni det)När de är 18 så får de kredit överallt,SMS-lån på en minut,har de jobb får de kredit överallt och många vill ha allt på en gång,en avbetalning här och där"det kostar bara 200/mån" men många "200/mån" blir snart till 1500/mån.ICA bla. tillåter ju ett kort "med bra ränta" och sen rullar det på.Jag har försökt lära mina barn att har man inte pengar att betala kontant så får man spara.Med facit i hand så har det falerat några gånger och då har farsan fått rycka in för att undvika kronkalle.Det är det svåra idag(tycker jag)det finns så många oseriösa utlånare som lockar med i princip gratis lån och många ungdommar är inte så rutinerade så de går i fällan.Samma har jag upplevt i byn på landet,moppen kostar bara 800/mån. men vad de inte tänker på är hur länge de få betala.Ofta går moppen sönder långt innan den är färdigbetald och då behövs en ny,och de flesta familjer har fler än en moppe i familjen.Nu är det telefoner och data som gäller för de flesta ungdommar och har grannens barn ska jag oxå ha.Avunsjukan i vår by(säkert lika i alla) är enorm,har grannen en ska jag oxå ha en fast finare,det gäller nästan allt,mur,hus,moppe,bil,TV ja allt.Detta är min högst personliga erfarenhet men jag tror många har upplevt samma.Jag tror inte de är dummare på landet än i stan men säkert en hel  del naivare och godtrogna.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha ett av Svedalas dyraste lån? 

Ett direkrt lån 12000 kr ger en effektiv ränta på 6.53 HB aoutogiro ingen debetering!

 

Har du tagit ett sådant lån så du vet, eller har en kompis berättat om det? Om du har tagit det får du

gärna berätta var och hur, annars behöver du inte svara.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma har jag upplevt i byn på landet,moppen kostar bara 800/mån. men vad de inte tänker på är hur länge de få betala.Ofta går moppen sönder långt innan den är färdigbetald och då behövs en ny

 

 

Struntprat!  En Honda Dream eller Wave (bara för att ta ett exempel) går inte sönder innan den är betald.  Enda anledningen till att det behövs en ny är att det har kommit ut nya modeller som ser "bättre ut" än den gamla. Samma skit gäller ju även för mobiltelefoner, 'jag bara måste ha den senaste modellen' och så säljer man den gamla och tar en ny avbetalning på den senaste modellen.

 

Fan va folk är dumma i huvet och lättlurade av lite reklam.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Struntprat!  En Honda Dream eller Wave (bara för att ta ett exempel) går inte sönder innan den är betald.  Enda anledningen till att det behövs en ny är att det har kommit ut nya modeller som ser "bättre ut" än den gamla. Samma skit gäller ju även för mobiltelefoner, 'jag bara måste ha den senaste modellen' och så säljer man den gamla och tar en ny avbetalning på den senaste modellen.

 

Fan va folk är dumma i huvet och lättlurade av lite reklam.

På de 5 år det tar att avbetala moppen händer en hel del(egenupplevt)så visst går de sönder.Att serva sin moppe står inte högt på agendan,iaf. i vår by.Motsatsen finns ju naturligtvis men min egenupplevda åsikt är att de går sönder.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

På de 5 år det tar att avbetala moppen händer en hel del(egenupplevt)så visst går de sönder.Att serva sin moppe står inte högt på agendan,iaf. i vår by.Motsatsen finns ju naturligtvis men min egenupplevda åsikt är att de går sönder.

 

Så vad har gått sönder innan den är avbetald? Däck, innerslangar, drev och kedja, batteri mm, räknas ju inte.    

Link to comment
Dela på andra sajter

.Att serva sin moppe står inte högt på agendan
Som svar på Nemos fråga.Om den inte sköts med service och sånt så skär motorn.Vilket har skett ofta.Mopparna är ju dragdjur och allt-i-alloredskap för många i byarna 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore nog bra om de som ska låna var tvungna att bli godkända i procenträkning först.

44,5 % av svenska gymnasieelever (årskurs I ) kunde inte ge rätt svar på frågan: hur mycket kostar varan, om varan kostar 1 800 kr och du får 25 % rabatt ( obs ! Inte huvudräkning...).

35 % av elever på KTH (årskurs I) kunde inte tar roten av 9.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mycket bra beslut! Juntan har gjort mer på snart 2 veckor än PTP gjord under sina 3 år.

 

Om PT hade gjort detta hade du applåderat då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på Nemos fråga.Om den inte sköts med service och sånt så skär motorn.Vilket har skett ofta.Mopparna är ju dragdjur och allt-i-alloredskap för många i byarna 

 

Jo det är ju så klart, ett oljebyte då och då kan ju inte skada. Du kanske kan rekommendera trampcyklar till invånarna i din by, eftersom moppar verkar vara lite för avancerade för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är ju så klart, ett oljebyte då och då kan ju inte skada. Du kanske kan rekommendera trampcyklar till invånarna i din by, eftersom moppar verkar vara lite för avancerade för dem.

Man kan kanske applicera ett tahandomgrejornatänk.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan kanske applicera ett tahandomgrejornatänk.

 

Skulle nog inte skada, och att låta dem ta smällen själva med lånehajar, så kanske de så småningom lär sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tagit ett sådant lån så du vet, eller har en kompis berättat om det? Om du har tagit det får du

gärna berätta var och hur, annars behöver du inte svara.

 

MVH

Nutteman

Jag har ett lån på HB där jag betalar  6.35 i ränta!

Har au/giro så ingen avi kostnad!

Sen kan ju Du vara lite ödjmuk när man svarar en Forumvän & inte bete Dig!!!!!!!!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har du tagit ett sådant lån så du vet, eller har en kompis berättat om det? Om du har tagit det får du

gärna berätta var och hur, annars behöver du inte svara.

 

MVH

Nutteman

 

Då kan väl du berätta om ditt lån på 12.000:-

 

Det måste vara pinsamt.......

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

44,5 % av svenska gymnasieelever (årskurs I ) kunde inte ge rätt svar på frågan: hur mycket kostar varan, om varan kostar 1 800 kr och du får 25 % rabatt ( obs ! Inte huvudräkning...).

35 % av elever på KTH (årskurs I) kunde inte tar roten av 9.

 

Jag tvivlar på sanningshalten i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Skulle nog inte skada, och att låta dem ta smällen själva med lånehajar, så kanske de så småningom lär sig.

Det är nog många som redan tagit smällen.Genom att förlora land eller sitt hus.Många har nog också bara dragit och skitit i att betala till hajen, som då många gånger fått stå där med en förlust.Glöm inte att många som lånar ut aldrig får tillbaka sina pengar.Det är också svårt att hitta en bra advokat som inte suger ut långivaren utan att ge några resultat. Om det går så långt att det blir rättegång, så är det inte säkert att hajen vinner heller utan kanske får stå för alla kostnaderna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar på sanningshalten i det.

Googla lite, typ en månad gammal undersökning.

Typ två veckor sedan, fem flickor (söndag efm.) åkte taxi ( skolfest, 15-16 åriga) slutsumman var precis 300 kr.

Flickorna undrare hur mycket blir det per person, det tog sin tid, "problemet" löstes med räknedosan.

Taxiföraren tröstade flickor att det var svårt matteuppgift.

Flickorna upplyste att matte var inte deras bästa ämne i skolan.

Detta hände inte i Thailand, detta hände i strax norr av Sthlm i en sk. liten finare kommun.

Man skulle kanske vara försiktig, att inte kasta stenar så lätt när man själv sitter i glashuset;

på tal om att Sverige/svenskar bästa i värden, Thailand/thailändare skit/idi*ter

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Googla lite, typ en månad gammal undersökning.

Typ två veckor sedan, fem flickor (söndag efm.) åkte taxi ( skolfest, 15-16 åriga) slutsumman var precis 300 kr.

Flickorna undrare hur mycket blir det per person, det tog sin tid, "problemet" löstes med räknedosan.

Taxiföraren tröstade flickor att det var svårt matteuppgift.

Flickorna upplyste att matte var inte deras bästa ämne i skolan.

Detta hände inte i Thailand, detta hände i strax norr av Sthlm i en sk. liten finare kommun.

Man skulle kanske vara försiktig, att inte kasta stenar så lätt när man själv sitter i glashuset;

på tal om att Sverige/svenskar bästa i värden, Thailand/thailändare skit/idi*ter

 

Med statistik kan man visa vad man vill.

Må hända att dagens elever inte är så smarta som elever var tidigare. Men jag tror nog att dom har hittat något extrem-exempel.

 

Vad tror du själv om att "35 % av elever på KTH (årskurs I) kunde inte tar roten av 9."

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Kommer att gå åt skogen. Thailändarna är inte mogna. Klarar inte av att sköta privatekonomi. 

Dom flesta är helt enkelt för korkade.

Kan ge mig fan på att det kommer att gå korruption i det nya systemet också.

Klart att det har stora chanser att gå åt skogen i ett genomkorruperat

system.

Men inte p.g.a.Thailändarnas omogenhet utan därför att som gräsrötter i

korruptionskedjan är det deras enda chans.

Men jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att det snart ska bli slut

på dessa barnsligheter och att en folkvald regering ska få sitta tiden ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk

Det vore en katastrof for manskligheten om du ynglar av dig och uppfostrar dina barn till att ha sadana varderingar!

Härligt att just du kommenterar herr Baa.

Att döma av ovanstående citat så kan man bara gå till det gamla ordspråket.

 

Kasta inte sten i glashus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många som redan tagit smällen.Genom att förlora land eller sitt hus.Många har nog också bara dragit och skitit i att betala till hajen, som då många gånger fått stå där med en förlust.Glöm inte att många som lånar ut aldrig får tillbaka sina pengar.Det är också svårt att hitta en bra advokat som inte suger ut långivaren utan att ge några resultat. Om det går så långt att det blir rättegång, så är det inte säkert att hajen vinner heller utan kanske får stå för alla kostnaderna också.

 

Naturligtvis, därav den höga räntan. De har ju naturligtvis kalkylerat med att alla inte kommer att betala igen lånet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...