Jump to content
IGNORERAD

Lite info från Thailand


MaiChai

Recommended Posts

Har precis varit i kontakt med en domare i Thailand som jag känner mycket väl. Han är ingen uttalad Thaksin supporter men efter att ha följt han karriär under snart 15 år kan man se under vilka regeringar han sitter på "bra" poster och under vilka regeringar han sitter på "sämre" poster. Sedan 2011 har han suttit på en "bra" post.

 

En bra post som domare är där det finns möjlighet att tjäna lite extra pengar. Alltså inte de småpengar man kan tjäna på att fria Medel-Somchai för något trafikbrott utan stora pengar som gäller mark och byggande. Han har varit baserad på en turist ö i södra Thailand och de gånger han kommit upp till Bangkok och vi har träffats har han alltid haft ett entourage med sig som plockat upp notan.

 

Årliga semesterresor till europa har det också varit med han som ledare för en grupp på 20-25 pers har det också varit. I år skulle det blivit norge för gruppen, en resa som var kostnadsberäknad till 2800 € per skaft. Exklusive flygbiljetten Thailand-Oslo.

 

Nu ringde han mig och var tvungen att avboka, han sade att gruppen hade mycket att göra just nu och inte kunde åka iväg. Han nämnde också att han skulle flytta till Bangkok igen, han hade fått en ny bättre position där. Men mellan raderna begrep jag att den nya posten var mindre intäktsbringande.

 

Nåja, jag lär väl träffa honom i Bangkok sinom tid.

 

Militären fortsätter att jaga Shinawatra projekt, de är lite förvånade över hur lite motstånd som klanen och deras handgångna män gör. Både offentligt och i det dolda. Att många likt Banharn och Sanoh vänt klanen ryggen är ju inte konstigt då de byggt hela sina politiska karriärer på att vända kappan efter vinden. 

 

Har försökt att få reda på mer om kronprinsens resor, han lär ha  lämnat Tylney Hall i England med sitt entourage men jag har inte set någon rapport om var han befinner sig nu, fortfarande utomlands eller i Thailand?

 

Sen verkar det som om militären/de bakom kuppen sett till att läcka hans födelsedagsvideo till media-för att diskreditera honom mer. Det finns mer material att läcka om honom om de vill det. Men det är fortfarande ett mycket känsligt ämne att diskutera med officiella thai.

 

Hur länge kommer militären att sitta kvar?

 

Minst ett år-eller iallafall tills tronföljden är ordnad. Finns en del som talar för ett planerat tronskifte den 5 december. Men det är många bitar som ska falla på plats först.

 

Ska kolla upp lite andra saker i helgen, återkommer om jag hittar något intressant.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    20

  • Joints

    7

  • Baa

    6

  • Nampla

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Finns en del som talar för ett planerat tronskifte den 5 december. Men det är många bitar som ska falla på plats först.

 

Hur påverkar det landet om detta sker? Kommer att vara där nere då nämligen.

 

Intressant information annars åxå, alltid roligt att läsa lite från "insidan".

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur påverkar det landet om detta sker? Kommer att vara där nere då nämligen.

 

Intressant information annars åxå, alltid roligt att läsa lite från "insidan".

 

Ett planerat tronskiften blir förmodligen så att kungen abdikerar till förmån för kronprinsessan-han kan ju ange hälsoskäl som orsak. Då får man ett organiserat skifte som de flesta förstår samt att den gamle kungen finns kvar som garant för den nya drottningen av Thailand.

 

Kronprinsen är då officiellt bortmanövrerad från tronen och den kalabalik som skulle kunna inträffa vid et plötsligt tronskifte undviks.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra informationstråd,tack för det

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett planerat tronskiften blir förmodligen så att kungen abdikerar till förmån för kronprinsessan-han kan ju ange hälsoskäl som orsak. Då får man ett organiserat skifte som de flesta förstår samt att den gamle kungen finns kvar som garant för den nya drottningen av Thailand.

 

Kronprinsen är då officiellt bortmanövrerad från tronen och den kalabalik som skulle kunna inträffa vid et plötsligt tronskifte undviks.

¨Lite dåligt insatt i kungahuset men har dom både en kronprins och en kronprinsessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

¨Lite dåligt insatt i kungahuset men har dom både en kronprins och en kronprinsessa?

 

Ja, den näst äldsta dottern upphöjdes till Kronprinsessa någon gång under 1970-talet. Vet inte om det var en back-up åtgärd ifall kronprinsen inte skulle prestera några arvingar inom ett godkänt äktenskap eller avlida av annat skäl. De har ju tre döttrar och en son. Nu har visserligen kronprinsessan inga barn heller och hon är så pass gammal att den båten redan seglat.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har varit baserad på en turist ö i södra Thailand och de gånger han kommit upp till Bangkok och vi har träffats har han alltid haft ett entourage med sig som plockat upp notan.

 

Det var ärlig skrivit. Jag har nog aldrig läst om journalister som låter sig bjudas av makthavare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ärlig skrivit. Jag har nog aldrig läst om journalister som låter sig bjudas av makthavare.

 

Plockat upp notan för hela gruppens mat och dryck-min nota löser jag själv...

 

Har dock hjälpt hans "flickvän" att fixa besöksvisum till Schengen då de inte insåg att det var ett par månaders väntetid för detta. Som gentjänst förväntar jag mig ett "Get out of jail free-card" när jag behöver det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den näst äldsta dottern upphöjdes till Kronprinsessa någon gång under 1970-talet. Vet inte om det var en back-up åtgärd ifall kronprinsen inte skulle prestera några arvingar inom ett godkänt äktenskap eller avlida av annat skäl. De har ju tre döttrar och en son. Nu har visserligen kronprinsessan inga barn heller och hon är så pass gammal att den båten redan seglat.

 

Sessan trivs bättre i kvinnors sällskap, som det heter när det gäller fint folk. Så några män eller för den delen barn har aldrig varit aktuellt. Det skrivs överhuvudtaget alldeles för lite om kampen om tronen. Tystnade som råder just nu om barnens närvaro eller från frånvaro är ganska talande på mer än ett vis. Det skulle vara ganska intressant att få reda på vad kronprinsens söner håller på med just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockat upp notan för hela gruppens mat och dryck-min nota löser jag själv...

 

Har dock hjälpt hans "flickvän" att fixa besöksvisum till Schengen då de inte insåg att det var ett par månaders väntetid för detta. Som gentjänst förväntar jag mig ett "Get out of jail free-card" när jag behöver det.

Äh ... Precis som inne på MPR så lär du väl få vara privatperson IRL och kunna bli bjuden av en god vän oavsett vilken position denne har i samhället.

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh ... Precis som inne på MPR så lär du väl få vara privatperson IRL och kunna bli bjuden av en god vän oavsett vilken position denne har i samhället.

Enis

 

Nä, han är snål också. Ifall han ska betala själv alltså...

 

Fast jag har ju bjudit honom på lite bra whiskey ur mitt personliga förråd i Bangkok och det skulle ju kunna ses som en muta-om jag inte samtidigt förbjöd honom att blanda single malten med soda eller cola... 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, han är snål också. Ifall han ska betala själv alltså...

 

Fast jag har ju bjudit honom på lite bra whiskey ur mitt personliga förråd i Bangkok och det skulle ju kunna ses som en muta-om jag inte samtidigt förbjöd honom att blanda single malten med soda eller cola... 

 

Att blanda single malt med soda borde förbjudas om något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att blanda single malt med soda borde förbjudas om något.

 

Tycker jag också, det borde utgå ett dekret från juntan om det?

 

Han provade min Ardbeg med lite vatten i och tackade för det smakprovet men övergick sedan till normal thai standard, JW Black och soda. Tvi vale...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

I sin tjänst som domare har han under 100 000 i månaden i lön, ändå har han lyckats bygga ett hus för 40 miljoner på en attraktiv tomt.

 

post-3473-0-81048200-1402871193_thumb.jp

 

I huset finns ett speciellt vin och cigarrum och där har jag assisterat honom med att välja ut lite viner och rökverk åt honom eftersom jag arbetar lite i ett vinimportföretag. Han köpte en halv container med olika viner för en dryg halv miljon-hur han lotsade det förbi tullen i Thailand kan vi bara spekulera i...

 

post-3473-0-65809300-1402870664_thumb.jp

 

Som sagt, han vet hur han ska göra för att tjäna pengar-låta andra betala för honom!

 

post-3473-0-01103800-1402871123_thumb.jp

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, han är snål också. Ifall han ska betala själv alltså...

 

Fast jag har ju bjudit honom på lite bra whiskey ur mitt personliga förråd i Bangkok och det skulle ju kunna ses som en muta-om jag inte samtidigt förbjöd honom att blanda single malten med soda eller cola... 

En absolut dödssynd som borde ge en månads samhällstjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Den stora gåtan just nu är-var är kronprinsen?

 

http://m.bild.de/news/leserreporter/1414-vip-geschichten/thailands-protz-prinz-mit-porsche-im-garten-center-36553160,variante=M.bildMobile.html

 

https://thaipoliticalprisoners.wordpress.com/tag/vajiralongkorn/

 

Det verkar som om han var i Tyskland-hos sin älskarinna? Jag är inte så bra på att känna igen de olika kvinnorna runt honom men damen på bilden ser inte ut som hans fru?

 

Den 29/6 var han i Paris iallafal. Eller flygplanet var där.

 

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/hs-hrh/

 

Får se var han dyker upp nästa gång, kanske i Dubai...

 

De flesta man talar med i Thailand stumnar när man tar upp frågan om kronprinsens frånvaro från landet, eller kommer med svar som"han burar ju resa mycket" och liknande. Men känslan är att något definitivt har hänt eller händer just nu.

 

En teori som jag hört från en väl insatt thailändsk journalist innebär att man just nu håller på att övertala kronprinsen att avstå sin plats i tronföljden frivilligt till förmån för sin son. Då sonen inte är myndig ännu så kommer plats 1 i tronföljden att tas av kronprinsessan-den trinda som de flesta thai älskar.

 

Övertalningsförsöken ska pågå med en form av piska och morots taktik-typ när du blir kung kan du inte åka på resor runt i världen och hälsa på dina "vänner" hur som helst som du gör idag. En massa ceremonier på hemmaplan där man måste medverka som kung kan ju ha en förödande effekt på kronprinsens livsstil.

 

Robert Amsterdam har börjat göra skäl för sina pengar, runt om i världen på mindre tidningar och medieföretag dyker hans anställdas alster upp. Det ingår i politisk lobbyism och det är det som Robert Amsterdam sysslar med.

 

Att bekämpa korruptionen i en så pass genomkorrupt land som Thailand kommer att ta tid och man kan ju spontant tycka att en hel del av dessa "uppvisningar" som juntan gör just nu i detta hänseende är löjliga med tanke på den omfattande korruptionen i landet. Men det är viktigt att ta itu med den korruptionen som drabbar Medel-Somchai först och främst då det gäller att skapa sig en positiv bild så att folket tycker att det händer något positivt för dem personligen på korruptionsfronten.

 

Ett jobb som kommer att ta sin tid och de flesta hoppas ju att juntan även fortsätter med att slå itu korruptionssystemet inom de högre kretsarna också.

 

Men det börjar längst ner, med medel-somchai och polisen på gathörnet. Sedan rör det sig uppåt i systemet för att till slut landa på miljardkorruptionen i regeringen.

 

Ska  hem till Sverige nästa vecka och ska då se om jag hittar mina noteringar från ett jobb jag gjorde 2004 som rör avregleringen av flyget i Thailand och den korruption som omgärdade dessa besluten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora gåtan just nu är-var är kronprinsen?

 

http://m.bild.de/news/leserreporter/1414-vip-geschichten/thailands-protz-prinz-mit-porsche-im-garten-center-36553160,variante=M.bildMobile.html

 

https://thaipoliticalprisoners.wordpress.com/tag/vajiralongkorn/

 

Det verkar som om han var i Tyskland-hos sin älskarinna? Jag är inte så bra på att känna igen de olika kvinnorna runt honom men damen på bilden ser inte ut som hans fru?

 

Den 29/6 var han i Paris iallafal. Eller flygplanet var där.

 

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/hs-hrh/

 

Får se var han dyker upp nästa gång, kanske i Dubai...

 

De flesta man talar med i Thailand stumnar när man tar upp frågan om kronprinsens frånvaro från landet, eller kommer med svar som"han burar ju resa mycket" och liknande. Men känslan är att något definitivt har hänt eller händer just nu.

 

En teori som jag hört från en väl insatt thailändsk journalist innebär att man just nu håller på att övertala kronprinsen att avstå sin plats i tronföljden frivilligt till förmån för sin son. Då sonen inte är myndig ännu så kommer plats 1 i tronföljden att tas av kronprinsessan-den trinda som de flesta thai älskar.

 

Övertalningsförsöken ska pågå med en form av piska och morots taktik-typ när du blir kung kan du inte åka på resor runt i världen och hälsa på dina "vänner" hur som helst som du gör idag. En massa ceremonier på hemmaplan där man måste medverka som kung kan ju ha en förödande effekt på kronprinsens livsstil.

 

Robert Amsterdam har börjat göra skäl för sina pengar, runt om i världen på mindre tidningar och medieföretag dyker hans anställdas alster upp. Det ingår i politisk lobbyism och det är det som Robert Amsterdam sysslar med.

 

Att bekämpa korruptionen i en så pass genomkorrupt land som Thailand kommer att ta tid och man kan ju spontant tycka att en hel del av dessa "uppvisningar" som juntan gör just nu i detta hänseende är löjliga med tanke på den omfattande korruptionen i landet. Men det är viktigt att ta itu med den korruptionen som drabbar Medel-Somchai först och främst då det gäller att skapa sig en positiv bild så att folket tycker att det händer något positivt för dem personligen på korruptionsfronten.

 

Ett jobb som kommer att ta sin tid och de flesta hoppas ju att juntan även fortsätter med att slå itu korruptionssystemet inom de högre kretsarna också.

 

Men det börjar längst ner, med medel-somchai och polisen på gathörnet. Sedan rör det sig uppåt i systemet för att till slut landa på miljardkorruptionen i regeringen.

 

Ska  hem till Sverige nästa vecka och ska då se om jag hittar mina noteringar från ett jobb jag gjorde 2004 som rör avregleringen av flyget i Thailand och den korruption som omgärdade dessa besluten.

Frågan är om det är fablernas mästare som är på gång.

Vi kommer att få svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori som jag hört från en väl insatt thailändsk journalist innebär att man just nu håller på att övertala kronprinsen att avstå sin plats i tronföljden frivilligt till förmån för sin son. Då sonen inte är myndig ännu så kommer plats 1 i tronföljden att tas av kronprinsessan-den trinda som de flesta thai älskar.

 

Jag trodde sonen var bortskriven sedan länge. Han är ju som det så fint heter - mentalt utmanad. Skulle vara roligt att höra vad de andra sönerna håller på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde sonen var bortskriven sedan länge. Han är ju som det så fint heter - mentalt utmanad. Skulle vara roligt att höra vad de andra sönerna håller på med.

 

De andra sönerna han har är ju "oäkta" och födda utom äktenskapet så det blir ju knepigt att få in dem. Plus det faktum att de till största delen är uppväxta och uppfostrade i USA utan kungafamiljens eller kronprinsens inblandning lär också tala till deras nackdel.

 

Men stalltipset är att kronprinsen är ute, antingen frivilligt eller så tvingas han till det på ett eller annat sätt. Det blir den trinda dottern som tar över sen får vi se. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Många tycker ju att korruption ska städas ut från toppen och neråt, men jag är inte helt säker på att det är enda sättet. Poliskorruptionen i Thailand är ju till stor del baserad på att mutar tas in längre ner och skickas uppåt i pyramiden. På så sätt befordras de som mutar sin chef bäst och vi får den poliskår vi har. Om man låter flödet torka upp vid källan kommer man en god bit på väg. Meriter kan styra befordran i stället. 2. Jag har länge tyckt att den trinda är sympatisk (till skillnad från brodern) och hoppas därför att Mai Chai har rätt. Tack också för bra input.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Låter som en vettig analys, dessutom verkar prinsen vara lite rödare och den trinda lite mer gul.

 

Och jag gissar att både militär och andra i eliten hellre ser att den trinda tar över tronen.

Så får dom det lugnt och skönt en generation till.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Frågan är om det är fablernas mästare som är på gång.

Vi kommer att få svar.

Dina insiktsfulla inlägg om Thailand håller samma nivå som vanligt ser jag. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hur ställer sig dom andra länderna i ASEAN till kuppen som varit ? Myanmar är ju positiva, men hur ställer sig resten av länderna till kuppen ? Någon som vet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer sig dom andra länderna i ASEAN till kuppen som varit ? Myanmar är ju positiva, men hur ställer sig resten av länderna till kuppen ? Någon som vet ?

 

ASEAN länderna har ju traditionellt varit väldigt försiktiga med att kritisera varandra. Inte ens Kambodja har ju protesterat på något märkart sätt emot kuppen. 

 

Har inte hört eller läst något från de andra länderna mer än de vanliga flosklerna som de brukar komma ut med i liknande sammanhang.

 

Många ASEAN länder är ju bra mycket sämre demokratiska förebilder än vad Thailand är. Vietnam, Laos, Brunei, Burma är ju alla klart sämre demokratier än vad Thailand är. Den "bästa" demokratin i ASEAN hittar man nog för tillfället i Indonesien, följt av Malaysia och Fillippinierna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...