Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Ok, här har du en liten komentar samt förklaring till vem som sa sig dra in pengar från USA, blev inget av och damen i fråga fick åka hem och förklara sig.

 

Fakta kära IL, fakta.

https://www.michaelyon-online.com/us-threatens-to-cut-10-million-aid-to-Thailand-not-a-joke.htm

 

Om du googlar lite till så finner du att inga pengar drogs och att John Kerry bara stöttade Ambassadören i Thailand med sitt uttalande.(ambassadören fick ta en sväng till USA för att veta att hennes hot inte var acceptabelt)

 

Läs gärna min länk så förstår du nog hur allvarligt USA tog på kuppen, det var ett pliktskyldigt ajabaja, sedan fortsatte vardagen som vanligt och relationerna ändrades inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Om du googlar lite till så finner du att inga pengar drogs och att John Kerry bara stöttade Ambassadören i Thailand med sitt uttalande.(ambassadören fick ta en sväng till USA för att veta att hennes hot inte var acceptabelt)

 

Läs gärna min länk så förstår du nog hur allvarligt USA tog på kuppen, det var ett pliktskyldigt ajabaja, sedan fortsatte vardagen som vanligt och relationerna ändrades inte.

Hej

 

Att Thailand är en viktig allierad till USA i området sedan Vietnam krigets dagar är sant, men det var både viktigt och rätt att USA fördömde kuppen och krävde att demokratin återinförs snarast, hur det verkligen slutade med det indragna biståndet vet jag inte, men jag finner det märkligt om man på högsta nivå går ut internationellt med att dra in dessa 3.5 miljoner USD och gör motsatsen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Tamdai

 

En liten sökning på MPR visade att det var John Kerry USA,s Utrikesminister som framförde kritiken och fördömde kuppen, han har väl en position som passar väl för detta.

 

Genast drog USA in ett stöd på 3,5 miljoner USD och ställde in en gemensam övning i området.

 

Här är några länkar ifrån forumet:

 

http://www.nyhetspressen.se/3574499.html

 

http://unt.se/omvarld/usa-avbestall-resor-till-Thailand-3171017.aspx

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jo, 3.5 miljoner dollar är ju en elegant liten summa. Kanske inte direkt en klapp på ryggen, men jag tror nog inte denna åtgärd var avsedd att tvinga den ner den thailändska ekonomin på knäna direkt. Den amerikanska ambassadören önskade nyligen Thailand lycka till och gav uttryck för sitt stöd för den thailändska återföreningsprocessen. http://thainews.prd.go.th/centerweb/newsen/NewsDetail?NT01_NewsID=WNPOL5707170010011 (lägg förresten gärna märke till hennes förklaring om den thailändska nedgraderingen) Vet inte riktigt vad ett sånt uttalande betyder i diplomatiska sammanhang, men det känns inte som att en krigsförklaring är speciellt nära förestående. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nu ljuger du igen, USA kritiserade och fördömde kuppen samt drog in delar av sitt militära bistånd samt ställde in gemensamma övningar i området, detta har det länkats till på forumet och du deltog själv i dessa trådar.

 

Det råder ingen som helst tvekan om USA,s inställning till vare sig kuppen, diktaturen eller juntan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jojo, här är du stensäker på att pengarna drogs in och att USA fördömt Juntan, inlägget gjort klockan 06 43

 

 

Nu ett inlägg från dig nästan exakt 1,5 timmar efter att du stensäkert påstod att militärpengarna dragits in, men nu vet du inte längre om pengarna dragits in?

 

 

Och här ser vi att amerikanska Ambassadören gjort ett lappkast och försöker urskuldra sig, hon har dessutom träffat hövdinggeneralen och framfört en typ av ursäkt angående omraiting av Thailands traffiking.

 

 

Ja som sagt IL, Fakta är inte din starka sida, men hitta på och påstå saker du tror, det är du verkligen bra på.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jojo, här är du stensäker på att pengarna drogs in och att USA fördömt Juntan, inlägget gjort klockan 06 43

 

 

Här påvisar jag att den lokala ambassadören hotade med att dra 10 mille, alltså hotade.

 

 

 

 

Nu ett inlägg från dig nästan exakt 1,5 timmar efter att du stensäkert påstod att militärpengarna dragits in, men nu vet du inte längre om pengarna dragits in?

 

 

Och här ser vi att amerikanska Ambassadören gjort ett lappkast och försöker urskuldra sig, hon har dessutom träffat hövdinggeneralen och framfört en typ av ursäkt angående omraiting av Thailands traffiking.

 

 

Ja som sagt IL, Fakta är inte din starka sida, men hitta på och påstå saker du tror, det är du verkligen bra på.

Hej

 

Jag kunde åtminstone krossa dina lögner med ett litet sökande på detta forum, här fanns både John Kerrys fördömande av militärjuntans kupp, USA,s minskade militära stöd och inställda gemensamma övning i området, gråt ut och kom igen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kunde åtminstone krossa dina lögner med ett litet sökande på detta forum, här fanns både John Kerrys fördömande av militärjuntans kupp, USA,s minskade militära stöd och inställda gemensamma övning i området, gråt ut och kom igen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jaha, nu har jag inte sagt att John Kerry inte i första läget (23 maj)kritiserade kuppen, däremot har jag sagt att han stöttade ambassadören som sedemera blev hemkallad för sina uttalande och nu umgås med juntaledarna och svängt 180 grader, läs min länk i tidigare inlägg, om du kan läsa.

 

Och krossa mina lögner, var finns dina påstådda bevis för att USA drog in sitt militära stöd, i ditt huvud eller i en länk som vi alla ser fram emot att få.

 

Kära IL, bara för att DU tror saker så är det inte säkert det är verkligheten, men vissa har fantasier som blir verklighet för dom, mytomaner.

 

Fakta kära IL, fakta.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jaha, nu har jag inte sagt att John Kerry inte i första läget (23 maj)kritiserade kuppen, däremot har jag sagt att han stöttade ambassadören som sedemera blev hemkallad för sina uttalande och nu umgås med juntaledarna och svängt 180 grader, läs min länk i tidigare inlägg, om du kan läsa.

 

Och krossa mina lögner, var finns dina påstådda bevis för att USA drog in sitt militära stöd, i ditt huvud eller i en länk som vi alla ser fram emot att få.

 

Kära IL, bara för att DU tror saker så är det inte säkert det är verkligheten, men vissa har fantasier som blir verklighet för dom, mytomaner.

 

Fakta kära IL, fakta.

Hej

 

Fakta är tydligen något som inte fastnar i ditt huvud eftersom du konstant ber om hjälp att hitta just fakta i trådar som du själv har varit aktiv i, skriv ned eller använd funktionen Spara på din dator så slipper du be andra medlemmar leta efter redan tillgänglig information till dig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckan är stor hos min granne som är änka. Hon har nu fått sitt tillstånd att sälja "streetfood", det kostar 3000bath för ett år.

 

Före kuppen kostade det 20.000bath per år plus 5000bath per månad till områdets polis.

 

Hon ler med hela ansiktet numera. 

 

Direktrapport från värkligheten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckan är stor hos min granne som är änka. Hon har nu fått sitt tillstånd att sälja "streetfood", det kostar 3000bath för ett år.

 

Före kuppen kostade det 20.000bath per år plus 5000bath per månad till områdets polis.

 

Hon ler med hela ansiktet numera. 

 

Direktrapport från värkligheten.

 

Jamen tänk nu på de stackars maffiapersonerna och deras hantlangare, de blir ju snart utan inkomst!

 

En bra prissänkning där, från 80 000 per år till 3 000

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen tänk nu på de stackars maffiapersonerna och deras hantlangare, de blir ju snart utan inkomst!

 

En bra prissänkning där, från 80 000 per år till 3 000

Sorry, tänkte inte på dom som får det sämre. Jag får be om ursäkt för detta

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen tänk nu på de stackars maffiapersonerna och deras hantlangare, de blir ju snart utan inkomst!

 

En bra prissänkning där, från 80 000 per år till 3 000

Det är den där förbannade juntans fel.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Fakta är tydligen något som inte fastnar i ditt huvud eftersom du konstant ber om hjälp att hitta just fakta i trådar som du själv har varit aktiv i, skriv ned eller använd funktionen Spara på din dator så slipper du be andra medlemmar leta efter redan tillgänglig information till dig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ibland undrar jag om du förstår vad andra skriver, nä i det mesta gör du inte det, eller så har du anslutet till din vapendragare snickarns drogintag.

 

Sedan jag började skriva här har du i det närmaste aldrig verifierat det du påstår, och nu är du så pressad av alla andra på forumet och verkligheten att ditt "vänliga hälsningar" mer känns som dra åt helvete!

 

Trevlig helg !

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat på Prayuths fredagstal på Tv:n. Omtänksamt nog översatt till engelska.

post-8552-0-79826700-1410533137.jpg<br />

<br />

En hel del prat om reformerna, att det kommer att ta tid, vädjan om tålamod och medverkan, Sur på de som sprider vad han anser är lögner på sociala media. Osv, osv. Vanligt politikertugg, typ..

Men, intressant var att han sa sig veta säkert vilka som står bakom de våldsamma attackerna och inköp av vapen avseende oroligheterna både 2010 ooch 2013-14

Finns även att läsa i Bangkok Post:

"You would be shocked and surprised if I revealed the names of those who provided support for the acquisition of such weapons, including their financing," he said. "Be prepared. When all the evidence and witnesses are ready, you will be prosecuted," he told his targets. "You'd better turn yourself in, perhaps to plead your case for the country's mercy

http://www.bangkokpo...y-to-name-names

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

"There is nothing under the sun a thai policeman can't do" var ju ett känt citat från en kuppande polisgeneral på 1950-talet och det har ju varit en illa dold hemlighet vem som har finansierat upploppen 2009,2010 och våldet 2013-2014.

 

Men nu är deras skydd borta verkar det som, hoppas bara att militären lägger fram solklara och otvetydiga bevis för vem som ligger bakom både finansieringen och vapenleveranserna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"There is nothing under the sun a thai policeman can't do" var ju ett känt citat från en kuppande polisgeneral på 1950-talet och det har ju varit en illa dold hemlighet vem som har finansierat upploppen 2009,2010 och våldet 2013-2014.

 

Men nu är deras skydd borta verkar det som, hoppas bara att militären lägger fram solklara och otvetydiga bevis för vem som ligger bakom både finansieringen och vapenleveranserna.

 

Det otroliga är hur öppet det pratades om detta 2010, förmodligen inte ute på stan men i alla fall i de vadderade bubblorna som de yppersta internationella skolorna i Bangkok utgör. Några "polisbarn" känner jag inte till men jämför man klasslistorna från förra läsåret och detta så ser man att ett antal efternamn saknas och dessa namn kan nu återfinnas på internationella skolor i Singapore, samma land där finansieringen hämtades 2010.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckan är stor hos min granne som är änka. Hon har nu fått sitt tillstånd att sälja "streetfood", det kostar 3000bath för ett år.

 

Före kuppen kostade det 20.000bath per år plus 5000bath per månad till områdets polis.

 

Hon ler med hela ansiktet numera. 

 

Direktrapport från värkligheten.

Härlig direktrapport leifen !

Men varför var hon tvungen muta polisen innan trots att hon hade tillstånd för sin verksamhet ? Jag trodde att om man hade sina papper i ordning så slapp man muta sig fram men jag har tydligen varit för naiv. Eller var det inte mutor ?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig direktrapport leifen !

Men varför var hon tvungen muta polisen innan trots att hon hade tillstånd för sin verksamhet ? Jag trodde att om man hade sina papper i ordning så slapp man muta sig fram men jag har tydligen varit för naiv. Eller var det inte mutor ?

 

Fritz..

Pappren kan nog vara klara, men pengarna till polisen eller maffian kallas i europa skyddspengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig direktrapport leifen !

Men varför var hon tvungen muta polisen innan trots att hon hade tillstånd för sin verksamhet ? Jag trodde att om man hade sina papper i ordning så slapp man muta sig fram men jag har tydligen varit för naiv. Eller var det inte mutor ?

 

Fritz..

Hon hade inte pengar tidigare att starta någon verksamhet så detta är första gången för henne.

 

Detta att polisen skall ha mutor fast tillstånden är riktiga är väl känt.

Kanske det ska kallas beskydd istället

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl tillägga att i dessa beskyddarpengar ingår också en försäkring att ingen startar samma verksamhet alltför nära, där gör dessa poliser sitt jobb.

 

Vid problem kontaktar man sin "lokale" polis som då hjälper till.

 

Annat dessa poliser gör att blundar och kniper käft för viss olaglig business inom reviret.

 

Så visst får dom lite tillbaka också av korruptionspengarna dessa näringsidkare

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pappren kan nog vara klara, men pengarna till polisen eller maffian kallas i europa skyddspengar.

Ok, men jag tyckte spontant att det var i värsta laget att kräva gumman på 5000/månad för beskyddet av sin lilla matvagn ( som jag fattade det var). Enligt min kalkylator så skulle hon i så fall måsta dra in drygt 200 battingar/dag enbart för tillstånd och beskydd innan hon ens kan börja göra buisniss. Och vilken gigantisk inkomstminskning polisstackarna måste fått nu om man tänker på hur enormt många gatuförsäljare det finns.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag tyckte spontant att det var i värsta laget att kräva gumman på 5000/månad för beskyddet av sin lilla matvagn ( som jag fattade det var). Enligt min kalkylator så skulle hon i så fall måsta dra in drygt 200 battingar/dag enbart för tillstånd och beskydd innan hon ens kan börja göra buisniss. Och vilken gigantisk inkomstminskning polisstackarna måste fått nu om man tänker på hur enormt många gatuförsäljare det finns.

 

Fritz..

Läget avgör hur mycket det ska kosta i beskydd.

I city och Night Bazar väsentligt dyrare än i förorterna. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lyssnat på Prayuths fredagstal på Tv:n. Omtänksamt nog översatt till engelska.

attachicon.gifhttp://www.bangkokpo...y-to-name-names

Hej

 

Med el tortyr i könsorganen och upprepade kvävningar till man förlorar medveteandet kan juntan nog få fram en del information, det enda problemet med tortyr är väl att folk erkänner och pekar ut vem som helst bara för att slippa tortyren, så man får dom bekännelser man söker men om dom är inte alltid sanna och riktiga.

 

Undrar när juntan ska börja tortera dom gula för att få reda på vem som låg bakom och finansierade ex.vis dom gulas flygplatsockupationer, belägringen av regeringsbyggnaderna, beväpningen av dom gula och "Bangkok Shut Down" ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Här är en artikel om förhållandet mellan EU och Thailand efter kuppen, enligt den har EU tagit täten i världen när det gäller denna utrikes politiska kris och tagit till sanktioner, ställt in möten om handel, ställt in offentliga besök och sett över sina militära band med Thailand.

 

http://www.euractiv.com/sections/global-europe/eu-and-Thailand-challenges-ahead-308415

The EU and Thailand: Challenges ahead

 
Published: 12/09/2014 - 15:02 | Updated: 12/09/2014 - 15:52
rsz_aron_shaviv_high_res_pic.jpg?itok=Ud
Aron Shaviv is an International Political Strategist.
 

The EU’s reaction to the military coup in Thailand is arguably the first time the EU has taken the global lead in a foreign-policy crisis, with the rest of the world taking cue and following suit.

 

Measures have included sanctions, an indefinite postponement of trade talks, a moratorium on signing of the Partnership and Cooperation Agreement, suspension of official visits and a review of military ties.

 

To underscore the impact of these measures, coup leader General Prayuth Chan-ocha dedicated his very first public event as Thailand’s newly installed ‘civilian’ Prime Minister to courting European business and investment. Speaking before the Thai-European Business Association (TEBA) he vowed he is "prepared to do everything. Just show me your investment roadmap."

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Med el tortyr i könsorganen och upprepade kvävningar till man förlorar medveteandet kan juntan nog få fram en del information, det enda problemet med tortyr är väl att folk erkänner och pekar ut vem som helst bara för att slippa tortyren, så man får dom bekännelser man söker men om dom är inte alltid sanna och riktiga.

 

Undrar när juntan ska börja tortera dom gula för att få reda på vem som låg bakom och finansierade ex.vis dom gulas flygplatsockupationer, belägringen av regeringsbyggnaderna, beväpningen av dom gula och "Bangkok Shut Down" ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu finns det som du vet inga bevis för att tortyr som du skriver det förekommit, bara en landsflyktig och bevisligen våldsam röd persons påstående.

 

Jag kan dock förstå att det känns jobbigt när "Men in black" nu avslöjas, du har ju förnekat deras existens, men snart lär vi få veta mer och självklart kommer du förneka vad som kommer fram.

 

 

Fakta kära IL, fakta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...