Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Hej

Du har inga kommentarer till Apishits jämförde med dagens juntaledare och Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit ?

Du har inga kommentarer till Apishit tycker att den senaste kuppen är annorlunda än dom 1991 och 2006 eftersom juntaledaren eftersträvade total kontroll och kommer att utse sig själv till PM och att detta oroade honom ?

Med vänlig hälsning isan lover

Det lustiga är att du tar detta som din egen tolkning för stöd för dina egna åsikter.

Ingen annan än Abhisit själv vet hur han egentligen menade med detta.

Om man läser ordagrant så säger han att likheten ligger i den totala kontrollen. I övrigt nämner han inte dom negativa sakerna med Sarit. Som korruption och andra mindre smickrande saker han gjorde.

Vad om nuvarande junta gör? Det lär vi ju få se i efterhand och döma därefter.

Det patetiska är dock dina försök att gripa efter halmstrån och försöka påstå att det är hela balar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Han kommer bara att straffas om kungahus och militärledning vill ha det så eftersom det är dessa som styr landets domstolar.

Med vänlig hälsning isan lover

Men trots det har ni röda och Takkis armé med advokater inte hittat något som friar honom.

Han är och förblir en dömd brottsling så vill han tillbaka till Thailand så blir det att skaka galler eftersom lagarna gäller alla. Det råder inget tvivel om att han bröt mot något som hade gett någon annan fängelse. Case closed.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor skillnad mot tidigare kupper är att syftet med denna är att få till stora ingripande reformer i det bakomliggande demokratiska systemet först innan man återgår till att låta politikerna agera

 

Och sådant tar tid.

 

Därav det extra året och alla de speciella organ och råd vars uppgift är att jobba med just reformeringen av maktsystemet i Thailand så att det kan bli demokratiskt och inte ramlar ner i samma skitiga demokratur-kultur de gjort de senaste omgångarna

 

Bäste Tallviking,

 

Nu är du så där tvärsäker igen som bara du kan vara om militärens goda vilja (det går liksom igen i dina inlägg). Handen på hjärtat, vare sig du eller jag eller någon annan här på MPR vet egentligen skvatt om militärens egentliga agenda, eller hur? Vi kan hoppas, men det är annorlunda. Tro mig, skulle du ha rätt i alla dina tvärsäkra påståenden så kommer jag att stå först i kön och ge dig rätt. Men än så länge, några månader in i en av Thailands många militärkupper, tänker jag behålla mina tvivel ett tag till, och snarare tro att risken är stor att cirkeln upprepas.

 

Medges, en hel del bra beslut och åtgärder hittills. Tex att i det närmaste ograverat fullfölja de stora infrastruktursatsningar som Yingluck-regeringen ville genomföra. Att sänka det huvudlösa stödet för risbönder som samma regering införde känns likaså som ett bra beslut. Städning bland maffian i turistindustrin, klartecken på det  om det håller hela vägen.

 

Att kväsa opinionen, begränsa yttrandefrihet mindre bra. Att ersätta ämbetsmän på vikiga poster med sina egna (mycket militärer), också klart tveksamt. Men fällda i domstol för det lär de inte bli.

 

Reformeringen av valsystemet (demokratin) ja vi får väl se var det landar. Knappast i ett system där varje röst är lika värd, tycka vad man vill om det.

 

För min del tycker jag att Thailands framtid fortsatt känns högst osäker, inte på något sätt tvärsäker. Vilket jag tror jag kan få medhåll på av de flesta sansade bedömare.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Tallviking,

 

Nu är du så där tvärsäker igen som bara du kan vara om militärens goda vilja (det går liksom igen i dina inlägg). Handen på hjärtat, vare sig du eller jag eller någon annan här på MPR vet egentligen skvatt om militärens egentliga agenda, eller hur? Vi kan hoppas, men det är annorlunda. Tro mig, skulle du ha rätt i alla dina tvärsäkra påståenden så kommer jag att stå först i kön och ge dig rätt. Men än så länge, några månader in i en av Thailands många militärkupper, tänker jag behålla mina tvivel ett tag till, och snarare tro att risken är stor att cirkeln upprepas.

 

Medges, en hel del bra beslut och åtgärder hittills. Tex att i det närmaste ograverat fullfölja de stora infrastruktursatsningar som Yingluck-regeringen ville genomföra. Att sänka det huvudlösa stödet för risbönder som samma regering införde känns likaså som ett bra beslut. Städning bland maffian i turistindustrin, klartecken på det  om det håller hela vägen.

 

Att kväsa opinionen, begränsa yttrandefrihet mindre bra. Att ersätta ämbetsmän på vikiga poster med sina egna (mycket militärer), också klart tveksamt. Men fällda i domstol för det lär de inte bli.

 

Reformeringen av valsystemet (demokratin) ja vi får väl se var det landar. Knappast i ett system där varje röst är lika värd, tycka vad man vill om det.

 

För min del tycker jag att Thailands framtid fortsatt känns högst osäker, inte på något sätt tvärsäker. Vilket jag tror jag kan få medhåll på av de flesta sansade bedömare.

 

Du har givetvis rätt, ingen här och väldigt få i Thailand vet den exakta agendan som Generalen har. TallViking nämner "få till stora ingripande reformer i det bakomliggande demokratiska systemet" och det är givetvis en av de tyngsta punkterna men det är oerhört brett och kan innefatta allt från hur små byar administreras till hur senaten väljs/utses. Det är dock långt ifrån den enda anledningen till kuppen och med största säkerhet inte ens största anledningen; det funkar dock bra för att tillfredsställa den inflytelserika medelklassen i Bangkok, Centrala Thailand och söderöver, de som gjorde Generalens jobb men hellre hade sett en juridisk "kupp".

 

Juntan plockar nu billiga poäng på att ställa tillrätta det som PT och tidigare regeringar närmast avsiktligt ställt till med och det är givetvis ett lätt sätt att bli populär. Nu är dock smekmånaden över och ett antal svåra beslut väntar. Driver de igenom fastighetsskatt, landskatt och arvsskatt har de dock lyckats med något som ingen regering lyckats med och som bara Demokraterna genom Korn ens försökt med. Det absurda är dock att jag är lite skraj för att Generalen är så skarp som många påstår och att Thailand kommer gå lite för bra de närmaste åren, åtminstonde ekonomiskt sett. Risken är då att folk är nöjda och juntan helt sonika "glömmer av" att hålla ett nyval, alternativt ändrar de politiska förutsättningarna så mycket att Generalen förblir de-facto ledare även långt efter att han formellt abdikerat. Efter ett tag kommer då den absoluta makten att bita Generalen i rumpan och samma gamla korruption och cronyism som vi är vana vid visar än en gång sitt fula tryne och hur fan blir vi, eller snarare thailändarna, av med dem då; de kan ju inte gärna kalla på den "rättrådiga" militären den gången.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Tallviking,

 

Nu är du så där tvärsäker igen som bara du kan vara om militärens goda vilja (det går liksom igen i dina inlägg). Handen på hjärtat, vare sig du eller jag eller någon annan här på MPR vet egentligen skvatt om militärens egentliga agenda, eller hur? Vi kan hoppas, men det är annorlunda. Tro mig, skulle du ha rätt i alla dina tvärsäkra påståenden så kommer jag att stå först i kön och ge dig rätt. Men än så länge, några månader in i en av Thailands många militärkupper, tänker jag behålla mina tvivel ett tag till, och snarare tro att risken är stor att cirkeln upprepas.

 

Medges, en hel del bra beslut och åtgärder hittills. Tex att i det närmaste ograverat fullfölja de stora infrastruktursatsningar som Yingluck-regeringen ville genomföra. Att sänka det huvudlösa stödet för risbönder som samma regering införde känns likaså som ett bra beslut. Städning bland maffian i turistindustrin, klartecken på det  om det håller hela vägen.

 

Att kväsa opinionen, begränsa yttrandefrihet mindre bra. Att ersätta ämbetsmän på vikiga poster med sina egna (mycket militärer), också klart tveksamt. Men fällda i domstol för det lär de inte bli.

 

Reformeringen av valsystemet (demokratin) ja vi får väl se var det landar. Knappast i ett system där varje röst är lika värd, tycka vad man vill om det.

 

För min del tycker jag att Thailands framtid fortsatt känns högst osäker, inte på något sätt tvärsäker. Vilket jag tror jag kan få medhåll på av de flesta sansade bedömare.

 

Självklart kan ingen veta vad som tänks inne i dessa herrars hjärnor men allt dom SAGT hittills har stämt överens med det dom GJORT hittills så just nu ser jag ingen anledning till att INTE tro på den plan dom faktisk upprepade tillfällen beskrivit

 

Ser man till förra kuppen var det samma sak där

 

Det dom lovade och beskrev var också så det blev i verkligheten

 

Att förvånas över att en diktatur är just diktaturisk och odemokratisk känns för mig väldigt främmande. naturligtvis är en diktatur inte demokratisk. har man minsta tvivlan om detta eller anser att en diktatur skall vara demokratisk är man nog "tappad lite bakom en vagn"

 

Så just nu är det många som spekulerar hej vilt vad som kan hända och baserar sina spekulationer på egna "kreativa" tankar

 

Jag baserar mina åsikter på kombinationen det som säger och det dom gör

 

Är det fel på något sätt ?

 

Just nu ser jag i alla fall Thailands framtid ut som mer ljus och med mer sannolik bra framtid än det varit på rätt många år med demokratur och politiskt våld, död och lidande som vardagsinslag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Finns det någon seriös expert på området som tror att det kommer att räcka med ett år ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Baserat på de som jag har talat med (släkting som är polis och är en av de som leder upprensningarna i Phuket, en polischef för en del av Thailands provinser, en militär som ansvarar för gränspatrulleringen mot Burma mfl) så kommer det ta längre tid än ett år.

Ett år räcker inte för att få ordning på den röra som de senaste regeringarna ställt till med.

 

Om det är bra eller dåligt med denna relativt långa tid; ja det får framtiden utvisa.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det absurda är dock att jag är lite skraj för att Generalen är så skarp som många påstår och att Thailand kommer gå lite för bra de närmaste åren, åtminstonde ekonomiskt sett. Risken är då att folk är nöjda och juntan helt sonika "glömmer av" att hålla ett nyval, alternativt ändrar de politiska förutsättningarna så mycket att Generalen förblir de-facto ledare även långt efter att han formellt abdikerat.

I sin helhet ett mycket klokt inlägg enligt mitt förmenande.

 

Det stycke jag klippte ut är just en sådan fråga som jag har funderat på.

Om det nu går riktigt bra, man får styr på ekonomin, man tar tillbaka mer land, man minskar maffians utrymme mm. mm; ja då kan det mycket väl bli så att folk blir tillräckligt nöjda så dom inte beaktar frågan om nyval. Detta skulle mycket väl kunna innebära att Thailand blir kvar i någon sorts miltiär-de-facto politisk modell.

 

Om detta kan vi kanske säga mer om några år (jag tror nämligen att militären inte kommer att släppa greppet förrän man rensat ut allt som kan hänföras till Thaksin och hans gelikar).

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bäste Tallviking,

 

Nu är du så där tvärsäker igen som bara du kan vara om militärens goda vilja (det går liksom igen i dina inlägg). Handen på hjärtat, vare sig du eller jag eller någon annan här på MPR vet egentligen skvatt om militärens egentliga agenda, eller hur? Vi kan hoppas, men det är annorlunda. Tro mig, skulle du ha rätt i alla dina tvärsäkra påståenden så kommer jag att stå först i kön och ge dig rätt. Men än så länge, några månader in i en av Thailands många militärkupper, tänker jag behålla mina tvivel ett tag till, och snarare tro att risken är stor att cirkeln upprepas.

 

Medges, en hel del bra beslut och åtgärder hittills. Tex att i det närmaste ograverat fullfölja de stora infrastruktursatsningar som Yingluck-regeringen ville genomföra. Att sänka det huvudlösa stödet för risbönder som samma regering införde känns likaså som ett bra beslut. Städning bland maffian i turistindustrin, klartecken på det  om det håller hela vägen.

 

Att kväsa opinionen, begränsa yttrandefrihet mindre bra. Att ersätta ämbetsmän på vikiga poster med sina egna (mycket militärer), också klart tveksamt. Men fällda i domstol för det lär de inte bli.

 

Reformeringen av valsystemet (demokratin) ja vi får väl se var det landar. Knappast i ett system där varje röst är lika värd, tycka vad man vill om det.

 

För min del tycker jag att Thailands framtid fortsatt känns högst osäker, inte på något sätt tvärsäker. Vilket jag tror jag kan få medhåll på av de flesta sansade bedömare.

Hej

 

Du glömde skolreformen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du glömde skolreformen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Den som inte blivit av i verkligheten tänker du på eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den som inte blivit av i verkligheten tänker du på eller ?

Hej

 

Skolor och utbildningssystem tar lång tid att ändra men beslutet är taget och allt talar för att den kommer att genomföras, så jag förstår kritiken mot den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Skolor och utbildningssystem tar lång tid att ändra men beslutet är taget och allt talar för att den kommer att genomföras, så jag förstår kritiken mot den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vad är "allt" som talar för att den genomförs

 

"Allt" jag hört hittills är att alla skiter i den och kör på precis som vanligt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I sin helhet ett mycket klokt inlägg enligt mitt förmenande.

 

Det stycke jag klippte ut är just en sådan fråga som jag har funderat på.

Om det nu går riktigt bra, man får styr på ekonomin, man tar tillbaka mer land, man minskar maffians utrymme mm. mm; ja då kan det mycket väl bli så att folk blir tillräckligt nöjda så dom inte beaktar frågan om nyval. Detta skulle mycket väl kunna innebära att Thailand blir kvar i någon sorts miltiär-de-facto politisk modell.

 

Om detta kan vi kanske säga mer om några år (jag tror nämligen att militären inte kommer att släppa greppet förrän man rensat ut allt som kan hänföras till Thaksin och hans gelikar).

 

Då har ju Thaksin äntligen fått sitt drömstyre av Thailand modellerat efter Singapore. Fast han hade nog tänkt sig själv som ledare för det drömlandet och inte Prayuth.

 

Det är lätt att avfärda Prayuth som bara en "general" men då begår man ett stort fel. Han är välutbildad,, respekterad, lågmäld, har erkänt hårda nypor och har inga kända relationer till de stora businesskonglomeraten som brukar se till att de får vara med och styra Thailand.

 

Risken är att som Atom är inne på att han blir för "populär" och inte vill träda ner-eller att folket inte vill ha tillbaka den demokratis de haft de senaste 20 åren.

 

"Democracy can not eat"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan ingen veta vad som tänks inne i dessa herrars hjärnor men allt dom SAGT hittills har stämt överens med det dom GJORT hittills så just nu ser jag ingen anledning till att INTE tro på den plan dom faktisk upprepade tillfällen beskrivit

 

Ser man till förra kuppen var det samma sak där

 

Det dom lovade och beskrev var också så det blev i verkligheten

 

Att förvånas över att en diktatur är just diktaturisk och odemokratisk känns för mig väldigt främmande. naturligtvis är en diktatur inte demokratisk. har man minsta tvivlan om detta eller anser att en diktatur skall vara demokratisk är man nog "tappad lite bakom en vagn"

 

Så just nu är det många som spekulerar hej vilt vad som kan hända och baserar sina spekulationer på egna "kreativa" tankar

 

Jag baserar mina åsikter på kombinationen det som säger och det dom gör

 

Är det fel på något sätt ?

 

Just nu ser jag i alla fall Thailands framtid ut som mer ljus och med mer sannolik bra framtid än det varit på rätt många år med demokratur och politiskt våld, död och lidande som vardagsinslag.

 

Vem är det som förvånas över att en diktatur är odemokratisk? Förstår inte riktigt vem eller vilka du åsyftar med den kommentaren om jag ska vara ärlig, vem är det som är så ”tappad bakom en vagn”?
 
Vad som sägs och vad som görs…ja, att du baserar dina åsikter på det är väl inte särskilt unikt heller, har inga problem med det. Men din tvärsäkra om tolkning av vad som sägs och görs och den positiva utveckling det kan leda till, det är där jag är mer, låt oss säga försiktig. Vis av erfarenhet och Thailands demokratiska historia. Kuppen 2006 som du nämner, vars slutresultat blev en ny kupp 2014. Cirkeln slöts igen. Sagt blev inte riktigt gjort.
 
Just idag efter att nyss ha bläddrat igenom Bangkok Post, får Prauyth dock + i kanten. Höga vederbörandes tal igår fokuserade tydligen mycket på kampen mot korruption och att åtgärder för att bekämpa denna innefattas i alla de 11 ”reform areas” man har pekat ut. En ny lag som förbjuder låneindrivare att psykiskt och fysiskt misshandla låntagare (!) har visst också klubbats, och Patong-maffian har det fortsatt hett om öronen. Sagt och gjort.
Link to comment
Dela på andra sajter

Någonstans i det sedvanliga politiska käbblet på forumet borde det väl redan ha nämnts, men hittar inte nu: Nya regeringen utsedd i söndags kväll, 100 dagar efter kuppen var ett faktum.

 

Militärdominerat, ingen skräll precis, 13 ministrar är eller har varit militärer. Fyra är fd klasskompisar till PM Prayuth, 

 

Den som tycker att gubbar vet bäst kan också känna sig nöjd, medelåldern är 62 år och av 33 ministrär är 31 män.

 

En hel del tjänstemän/byråkrater har också förärats ministerposter.

 

http://asiancorrespondent.com/126275/junta-and-allies-dominate-key-cabinet-positions/

http://asiancorrespondent.com/126276/7-observations-thailands-new-junta-cabinet/

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/429838/military-bureaucrats-to-run-cabinet

post-8552-0-25618500-1409661496_thumb.jp

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Någonstans i det sedvanliga politiska käbblet på forumet borde det väl redan ha nämnts, men hittar inte nu: Nya regeringen utsedd i söndags kväll, 100 dagar efter kuppen var ett faktum.

 

Militärdominerat, ingen skräll precis, 13 ministrar är eller har varit militärer. Fyra är fd klasskompisar till PM Prayuth, 

 

Den som tycker att gubbar vet bäst kan också känna sig nöjd, medelåldern är 62 år och av 33 ministrär är 31 män.

 

En hel del tjänstemän/byråkrater har också förärats ministerposter.

 

http://asiancorrespondent.com/126275/junta-and-allies-dominate-key-cabinet-positions/

http://asiancorrespondent.com/126276/7-observations-thailands-new-junta-cabinet/

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/429838/military-bureaucrats-to-run-cabinet

Hej

 

Ja den här laguppställningen känns inte vare sig speciellt civil eller modern.

 

Men för en juntaledare och hans fans känns den nog både betryggande konservativ och stabil.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 03 Sept 2014 - 00:57, said:

Hej

 

Ja den här laguppställningen känns inte vare sig speciellt civil eller modern.

 

Men för en juntaledare och hans fans känns den nog både betryggande konservativ och stabil.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja här ligger till och med Thaksin i lä :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

En inblick i hur man ser på kuppen i USA via http://www.concordmonitor.com/home/13474812-95/my-turn-coup-in-Thailand-put-military-in-Power

 

My Turn: Coup in Thailand put military in power

By GEORGE BRUNO

For the Monitor

Wednesday, September 10, 2014
(Published in print: Wednesday, September 10, 2014)
 

In May, the Thai military staged a coup that overthrew a democratically elected government. The coup was followed by strong condemnations from the West and statements about the need to return to civilian government as soon as possible.

In late July, the junta supposedly began the process of transitioning back to normalcy by appointing an interim legislature. Unfortunately, it appears the military has no real intention of giving power back.

 

The legislature the junta created is stacked with military officials who will only tighten the military’s grip on the government. Of the 200 members in the National Legislative Assembly, 105 come from the Thai armed forces.

 

The general in charge of Thailand and his supporters have made little effort to hide their distrust of elections and policies that allow a majority of Thai citizens to choose their leaders. The general has spoken out against what he calls “parliamentary dictatorship.” His recently drafted constitution gives the military-dominated government the ability to overrule the legislature and the courts.

 

Since the coup, the U.S., the European Union and other governing bodies have taken steps to pressure the military into preserving Thailand’s democratic process and installing a government decided by free and fair elections.

 

Judging from recent actions, it seems the West’s voice is not being heard. The junta’s actions threaten to unravel important democratic gains made in Thailand. Global champions of democracy must speak up.

 

With the ongoing turmoil in places such as Ukraine and the Middle East, it can be difficult for us to stay focused on all events happening throughout the world.

 

But as New York Times columnist Charles Blow wrote recently, “Americans need to perk up and pay attention” to keep an eye on threats to democracy no matter where they occur. And it would not hurt to remind some of those presidential candidates passing through New Hampshire from time to time.

 

(George Bruno practices international law in Manchester and was ambassador to Belize under President Bill Clinton.)

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hej

 

En inblick i hur man ser på kuppen i USA via http://www.concordmonitor.com/home/13474812-95/my-turn-coup-in-Thailand-put-military-in-Power

 

My Turn: Coup in Thailand put military in power

By GEORGE BRUNO

For the Monitor

Wednesday, September 10, 2014

(Published in print: Wednesday, September 10, 2014)

 

In May, the Thai military staged a coup that overthrew a democratically elected government. The coup was followed by strong condemnations from the West and statements about the need to return to civilian government as soon as possible.

 

In late July, the junta supposedly began the process of transitioning back to normalcy by appointing an interim legislature. Unfortunately, it appears the military has no real intention of giving power back.

 

The legislature the junta created is stacked with military officials who will only tighten the military’s grip on the government. Of the 200 members in the National Legislative Assembly, 105 come from the Thai armed forces.

 

The general in charge of Thailand and his supporters have made little effort to hide their distrust of elections and policies that allow a majority of Thai citizens to choose their leaders. The general has spoken out against what he calls “parliamentary dictatorship.” His recently drafted constitution gives the military-dominated government the ability to overrule the legislature and the courts.

 

Since the coup, the U.S., the European Union and other governing bodies have taken steps to pressure the military into preserving Thailand’s democratic process and installing a government decided by free and fair elections.

 

Judging from recent actions, it seems the West’s voice is not being heard. The junta’s actions threaten to unravel important democratic gains made in Thailand. Global champions of democracy must speak up.

 

With the ongoing turmoil in places such as Ukraine and the Middle East, it can be difficult for us to stay focused on all events happening throughout the world.

 

But as New York Times columnist Charles Blow wrote recently, “Americans need to perk up and pay attention” to keep an eye on threats to democracy no matter where they occur. And it would not hurt to remind some of those presidential candidates passing through New Hampshire from time to time.

 

(George Bruno practices international law in Manchester and was ambassador to Belize under President Bill Clinton.)

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Antar att du inte gör något annat än letar halmstrå att stötta dig på, men detta är en persons åsikt inte hur man ser på det i USA.

 

USA har inte förändrat varken sitt militära eller handelsmässiga samarbete efter kuppen, inte en centimeter, och det landet har väl aldrig haft problem att samarbeta med juntor, diktatorer etc.

 

Men som sagt, fortsätta leta dina halmstrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du inte gör något annat än letar halmstrå att stötta dig på, men detta är en persons åsikt inte hur man ser på det i USA.

 

USA har inte förändrat varken sitt militära eller handelsmässiga samarbete efter kuppen, inte en centimeter, och det landet har väl aldrig haft problem att samarbeta med juntor, diktatorer etc.

 

Men som sagt, fortsätta leta dina halmstrån!

En intressant iakttagelse. När man tänker efter så slås man ju faktiskt av hur ointresserade USA, EU såväl som övriga världen verkar vara att lägga någon form av handling bakom dom pliktskyldiga deklarationerna. Med tanke på Thailands sårbarhet med avseende på turism och export skulle allvarligt menade sanktioner vara oerhört kännbara. Känns helt klart som lite teater för hemmaopinionen snarare än något allvarligt försök att bli sätta press på juntan.     

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Antar att du inte gör något annat än letar halmstrå att stötta dig på, men detta är en persons åsikt inte hur man ser på det i USA.

 

USA har inte förändrat varken sitt militära eller handelsmässiga samarbete efter kuppen, inte en centimeter, och det landet har väl aldrig haft problem att samarbeta med juntor, diktatorer etc.

 

Men som sagt, fortsätta leta dina halmstrån!

Hej

 

Nu ljuger du igen, USA kritiserade och fördömde kuppen samt drog in delar av sitt militära bistånd samt ställde in gemensamma övningar i området, detta har det länkats till på forumet och du deltog själv i dessa trådar.

 

Det råder ingen som helst tvekan om USA,s inställning till vare sig kuppen, diktaturen eller juntan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nu ljuger du igen, USA kritiserade och fördömde kuppen samt drog in delar av sitt militära bistånd samt ställde in gemensamma övningar i området, detta har det länkats till på forumet och du deltog själv i dessa trådar.

 

Det råder ingen som helst tvekan om USA,s inställning till vare sig kuppen, diktaturen eller juntan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Visa gärna vilken tråd och mina inlägg samt länk till att USA dragit in bistånd till Thailand, kan du inte det så blir jag inte det minsta förvånad.

 

USA fördömde kuppen?

Vem framförde dessa fördömmande?

 

Kom med lite källor nu så du slipper se ut som en gigantisk mytoman!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visa gärna vilken tråd och mina inlägg samt länk till att USA dragit in bistånd till Thailand, kan du inte det så blir jag inte det minsta förvånad.

 

USA fördömde kuppen?

Vem framförde dessa fördömmande?

 

Kom med lite källor nu så du slipper se ut som en gigantisk mytoman!

Hej

 

En människa med sämre minne än dig finns nog inte på forumet, möjligen har du konkurens om förstaplatsen av Turisten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nu ljuger du igen, USA kritiserade och fördömde kuppen samt drog in delar av sitt militära bistånd samt ställde in gemensamma övningar i området, detta har det länkats till på forumet och du deltog själv i dessa trådar.

 

Det råder ingen som helst tvekan om USA,s inställning till vare sig kuppen, diktaturen eller juntan.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ok, här har du en liten komentar samt förklaring till vem som sa sig dra in pengar från USA, blev inget av och damen i fråga fick åka hem och förklara sig.

 

Fakta kära IL, fakta.

https://www.michaelyon-online.com/us-threatens-to-cut-10-million-aid-to-Thailand-not-a-joke.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Tamdai

 

En liten sökning på MPR visade att det var John Kerry USA,s Utrikesminister som framförde kritiken och fördömde kuppen, han har väl en position som passar väl för detta.

 

Genast drog USA in ett stöd på 3,5 miljoner USD och ställde in en gemensam övning i området.

 

Här är några länkar ifrån forumet:

 

http://www.nyhetspressen.se/3574499.html

 

http://unt.se/omvarld/usa-avbestall-resor-till-Thailand-3171017.aspx

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En människa med sämre minne än dig finns nog inte på forumet, möjligen har du konkurens om förstaplatsen av Turisten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och vilka intressanta fakta i detta ärende tänker du dra fram? Thailändska matlagningsprogram? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...