Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Antar att det blir så när man lägger sina inlägg på apskitnivå...

 

Aha...så om du tycker att din meningsmotståndare håller låg nivå som måste du som en konsekvens av detta sänka dig till samma nivå? Uppfattat.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Aha...så om du tycker att din meningsmotståndare håller låg nivå som måste du som en konsekvens av detta sänka dig till samma nivå? Uppfattat.

Hm, tycker att om man kallar folk för apskit befinner man sig på apskitsnivå. Inget att hymla med. Att kommentera en låg nivå är inte samma sak som att själv befinna sig där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tycker att om man kallar folk för apskit befinner man sig på apskitsnivå. Inget att hymla med. Att kommentera en låg nivå är inte samma sak som att själv befinna sig där.

Medhåll på din sista mening utan tvekan. Men, utan att jag nu orkar leta några direkta citat i denna och andra långa trådar om thailändsk politik så har väl ett eller annat inlägg från dig knappast hållt särskilt hög nivå? Vill minnas detta när jag skrollat mig igenom trådarna i jakt på de max 1 av 10 inlägg som innehåller något intressant. Är min minnesbild fel och om det är så att du inte sänkt dig till samma låga nivå, så ber jag på förhand allra ödmjukast om ursäkt.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Medhåll på din sista mening utan tvekan. Men, utan att jag nu orkar leta några direkta citat i denna och andra långa trådar om thailändsk politik så har väl ett eller annat inlägg från dig knappast hållt särskilt hög nivå? Vill minnas detta när jag skrollat mig igenom trådarna i jakt på de max 1 av 10 inlägg som innehåller något intressant. Är min minnesbild fel och om det är så att du inte sänkt dig till samma låga nivå, så ber jag på förhand allra ödmjukast om ursäkt.

Nja, alla inlägg jag skrivit har väl inte varit till min fördel, men jag försöker undanhålla mig från att blanda ihop sak och person. Försöker dessutom undvika lögner och personangrepp pga olikartade åsikter. Min lilla kommentar om apskit var väl kanske inte något litterärt underverk men i mitt tycke väldigt träffande i all sin anspråkslöshet. Synd bara att den sortens inlägg skall behövas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack IL för länken till Bangkok Pundits senaste inlägg, klart intressant läsning

Dina meningsmotståndare är i vanlig ordning mer intresserade av att vinna kampen om att bäst och mest klanka ned på dig, än att analysera vad som sägs.., synd, men så är debattnivån här alltför ofta.

Demokraterna var ju i allra högsta grad via gatuprotester och juridisk kupp, med och regisserade det scenario som ledde till militärkuppen. Men redan under protesterna fanns det spekulationer om olika falanger inom Demokraterna, där Abhisit i så fall skulle representera en mjukare linje än hårdföre storskurken Sutheps. Kanske kan man tolka Abhisits uttalande och jämförelsen med Sarit ungefär som jag uppfattar att BP gör, nämligen som försiktig kritik av den auktoritära väg som juntan under ledning av Prauyth tagit sig in på. Intressant i så fall, men man ska kanske inte dra för stora växlar på några få uttalanden, vi får se om det kommer mer från honom framöver.

Försiktig kritik kan man dock se både här och där. Bangkok Post hade en rätt bitsk ledare i söndags, som jag inte hittar nu, där man drog jämförelser mellan Prauyth och Kim Jong Un (apropå popularitetssiffror)

Intressant är också denna opinionsartikel i samma tidning som pekar på faran med ett auktoritärt styre, oavsett om ledaren heter Thaksin eller Prauyth:

“It is a tall order. Those who spoke out against the political monster the Thaksin regime eventually became must now be wary of the potential leviathan the military government could become. No matter how it is rationalised, unaccountable power with absolute authority and direct control is a recipe for disaster.”

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/428117/thai-authoritarianism-past-and-present

Den intresserade rekommenderas att läsa hela artikeln, den är tänkvärd.

Helt klart skrivet av en insatt seriös betraktare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du tolkar annorlunda kom ju inte som en skräll precis.

Hej

 

Jag förstår att ni gula väljer att gripa detta halmstrå men det viktiga var att Apishit var kritisk mot juntaledaren och jämförde honom med Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit.

 

Samt att Apishit ansåg att denna kupp var annorlunda än den 1991 och 2006 eftersom juntaledaren eftersträvade total kontroll och kommer att utse sig själv till PM och att detta oroade honom.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag förstår att ni gula väljer att gripa detta halmstrå men det viktiga var att Apishit var kritisk mot juntaledaren och jämförde honom med Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit.

 

Samt att Apishit ansåg att denna kupp var annorlunda än den 1991 och 2006 eftersom juntaledaren eftersträvade total kontroll och kommer att utse sig själv till PM och att detta oroade honom.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Sluta färgsätta de som inte tycker som du,jag är för demokrati oavsett färg.Din enögda destruktiva inställning känner vi alla till,den om någon är odemokratisk och diktatorisk.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sluta färgsätta de som inte tycker som du,jag är för demokrati oavsett färg.Din enögda destruktiva inställning känner vi alla till,den om någon är odemokratisk och diktatorisk.

Hej

 

Du har inga kommentarer till Apishits jämförde med dagens juntaledare och Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit ?

 

Du har inga kommentarer till Apishit tycker att den senaste kuppen är annorlunda än dom 1991 och 2006 eftersom juntaledaren eftersträvade total kontroll och kommer att utse sig själv till PM och att detta oroade honom ? 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har inga kommentarer till att du gör dig löjlig genom medvetna felstavningar?

Hej

 

Det har jag, kanske var du inte medlem här på forumet när jag förklarade varför.

 

Det började med militärkuppen 2006, sedan följde upplösande och förbjudande av Thailands största och populäraste parti, sedan tvingades flera småpartier in i Apishits regering genom hot om upplösning.

 

Detta gjorde att Apishit blev PM utan att ha valts av befolkningen till posten, många som ogillade honom för detta i Thailand valde då i några negativa artiklar att kalla honom "Apeshit" och min egen försvenskade version blev Apishit. 

 

Redan då retade detta några medlemmar som undrade varför jag skrev hans namn så, jag förklarade varför och att jag aldrig skulle kalla honom vare sig PM eller använda hans riktiga namn innan han blev valda till posten som PM på riktigt av befolkningen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inga kommentarer till att du gör dig löjlig genom medvetna felstavningar?

 

 

Bra att vi är överens om att du gör dig löjlig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 00:06, said:

Hej

 

Du har inga kommentarer till Apishits jämförde med dagens juntaledare och Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit ?

 

Du har inga kommentarer till Apishit tycker att den senaste kuppen är annorlunda än dom 1991 och 2006 eftersom juntaledaren eftersträvade total kontroll och kommer att utse sig själv till PM och att detta oroade honom ? 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vad är det som, du utläser, Abhisit oroar sig för?

Jag tolkar det som att Juntan idag och juntan Sarit ledde båda snabbt försökte uppnå total kontroll över landet, dvs media, myndigheter etc. Dvs han jämför de olika juntorna, inte juntaledaren per se. Man kan ju fråga sig varför men jag skulle gissa på att det fanns klara hot att rymlingen i Dubai kanske ville starta inbördeskrig. Bara mina spekulationer men de har även uttryckt liknande scenarion i bl.a. Bangkok post. Genom snabbt total kontroll stoppades alla eventuella försök till detta och rymlingen från Dubai verkar tillfälligt iaf ha gett upp. Att försmådda kinesättlingar sällan eller aldrig ger upp vet väl alla om så vi får se hur det utvecklar sig i framtiden. Thaksin har ju numera officiellt uppmanat alla sina knähundar att samarbeta med Prayuth, jag skulle tro att han söker febrilt efter möjliga återvändningar till Thailand så snart han kan. Men det är klart, han kommer nog inte om han inte slipper straff för alla brott han begått. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad är det som, du utläser, Abhisit oroar sig för?

Jag tolkar det som att Juntan idag och juntan Sarit ledde båda snabbt försökte uppnå total kontroll över landet, dvs media, myndigheter etc. Dvs han jämför de olika juntorna, inte juntaledaren per se. Man kan ju fråga sig varför men jag skulle gissa på att det fanns klara hot att rymlingen i Dubai kanske ville starta inbördeskrig. Bara mina spekulationer men de har även uttryckt liknande scenarion i bl.a. Bangkok post. Genom snabbt total kontroll stoppades alla eventuella försök till detta och rymlingen från Dubai verkar tillfälligt iaf ha gett upp. Att försmådda kinesättlingar sällan eller aldrig ger upp vet väl alla om så vi får se hur det utvecklar sig i framtiden. Thaksin har ju numera officiellt uppmanat alla sina knähundar att samarbeta med Prayuth, jag skulle tro att han söker febrilt efter möjliga återvändningar till Thailand så snart han kan. Men det är klart, han kommer nog inte om han inte slipper straff för alla brott han begått. 

 

/ SatanG

Hej

 

Han kommer bara att straffas om kungahus och militärledning vill ha det så eftersom det är dessa som styr landets domstolar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 00:59, said:Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 00:59, said:Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 00:59, said:

Hej

 

Han kommer bara att straffas om kungahus och militärledning vill ha det så eftersom det är dessa som styr landets domstolar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag skulle tro det är så många skattebetalare som vill straffa Thaksin så det blir svårt att gömma undan en hård men rättvis dom. Han kan ju heller inte benådas då detta endast ges till de som sitter i fängelse. Men jag skulle tro det pågår flitig lobbying från Dubai för att se vad som kan leda till ett återvändande.

 

/ SatanG

 

PS Vad var det du utläste att Abhisit oroade sig för i artikeln?

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du har inga kommentarer till Apishits jämförde med dagens juntaledare och Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit ?

 

Du har inga kommentarer till Apishit tycker att den senaste kuppen är annorlunda än dom 1991 och 2006 eftersom juntaledaren eftersträvade total kontroll och kommer att utse sig själv till PM och att detta oroade honom ? 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vad som hände för 50 år sedan är väl knappast relevant för vad som sker nu,jämför du Hitler och Merkel?Men jag kan förstå om du drar upp liknande då du verkar stannat i Stalins politik.Jag kan bara konstatera att det som passar din åsikt gillar du,jag tror man kan kalla dig socialmoderat.Ditt eviga pladder och elit och dyl.är ju bara så förbannat störande,men när du är inne i hörnen så kommer inga svar,bara floskler.Och vad Abhisit uttrycker bryr jag mig inte så mycket om,han tillhör inte mina favoriter även om jag tycker han är flera mil bättre än din husgud.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det har jag, kanske var du inte medlem här på forumet när jag förklarade varför.

 

Det började med militärkuppen 2006, sedan följde upplösande och förbjudande av Thailands största och populäraste parti, sedan tvingades flera småpartier in i Apishits regering genom hot om upplösning.

 

Detta gjorde att Apishit blev PM utan att ha valts av befolkningen till posten, många som ogillade honom för detta i Thailand valde då i några negativa artiklar att kalla honom "Apeshit" och min egen försvenskade version blev Apishit. 

 

Redan då retade detta några medlemmar som undrade varför jag skrev hans namn så, jag förklarade varför och att jag aldrig skulle kalla honom vare sig PM eller använda hans riktiga namn innan han blev valda till posten som PM på riktigt av befolkningen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Huvudet uppstuckit i Shinawatrarövarna och det enda du ser är apskit.

 

Fortsätt du med dina felstavningar så man har någon att skratta åt

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gjorde att Apishit blev PM utan att ha valts av befolkningen till posten, många som ogillade honom för detta i Thailand valde då i några negativa artiklar att kalla honom "Apeshit" och min egen försvenskade version blev Apishit. 
 

 

Nu har du ändrat på historien lite.

Förut var det ju folk i din by och omgivning som började med detta.

 

Denna nya version är dock lite mer trolig, men ändå ett påhitt skulle jag påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du har inga kommentarer till Apishits jämförde med dagens juntaledare och Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit ?

 

Du har inga kommentarer till Apishit tycker att den senaste kuppen är annorlunda än dom 1991 och 2006 eftersom juntaledaren eftersträvade total kontroll och kommer att utse sig själv till PM och att detta oroade honom ? 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Barnunge!!! Kliv ur sandlådan!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad är det som, du utläser, Abhisit oroar sig för?

Jag tolkar det som att Juntan idag och juntan Sarit ledde båda snabbt försökte uppnå total kontroll över landet, dvs media, myndigheter etc. Dvs han jämför de olika juntorna, inte juntaledaren per se. Man kan ju fråga sig varför men jag skulle gissa på att det fanns klara hot att rymlingen i Dubai kanske ville starta inbördeskrig. Bara mina spekulationer men de har även uttryckt liknande scenarion i bl.a. Bangkok post. Genom snabbt total kontroll stoppades alla eventuella försök till detta och rymlingen från Dubai verkar tillfälligt iaf ha gett upp. Att försmådda kinesättlingar sällan eller aldrig ger upp vet väl alla om så vi får se hur det utvecklar sig i framtiden. Thaksin har ju numera officiellt uppmanat alla sina knähundar att samarbeta med Prayuth, jag skulle tro att han söker febrilt efter möjliga återvändningar till Thailand så snart han kan. Men det är klart, han kommer nog inte om han inte slipper straff för alla brott han begått. 

 

/ SatanG

Hej

 

Som jag tolkar det anser Apishit att kupperna som dom tidigare Juntaledarna Suchinda 1991 och Sonthi 2006 var annorlunda eftersom dessa inte tillsatte sig själva som PM och så snabbt som möjligt ville ha en återgång till demokrati, så är inte fallet denna gång och jag tror att det är detta Apishit vill uppmärksamma och ogillar.

 

Allt tyder ju på att denna kupp kommer att bli mer långtgående och att det är högst osäkert om och när Thailand kommer att få en folkvald regering igen, detta tror jag Apishit försöker säga utan att riskera ett fängelsestraff under rådande förbud att yttra sig kritiskt.

 

Men att apishit väljer att jämföra den nuvarande juntaledaren med just Sarit är absolut inte smickrande och tyder på att Apishit ogillar utvecklingen.

 

Andra medlemmar som är positiva till kuppen och juntan tolkar naturligtvis Apishit helt annorlunda, men jag tror faktiskt att detta var menat som kritik och oro för framtiden ifrån hans sida.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Som jag tolkar det anser Apishit att kupperna som dom tidigare Juntaledarna Suchinda 1991 och Sonthi 2006 var annorlunda eftersom dessa inte tillsatte sig själva som PM och så snabbt som möjligt ville ha en återgång till demokrati, så är inte fallet denna gång och jag tror att det är detta Apishit vill uppmärksamma och ogillar.

 

Allt tyder ju på att denna kupp kommer att bli mer långtgående och att det är högst osäkert om och när Thailand kommer att få en folkvald regering igen, detta tror jag Apishit försöker säga utan att riskera ett fängelsestraff under rådande förbud att yttra sig kritiskt.

 

Men att apishit väljer att jämföra den nuvarande juntaledaren med just Sarit är absolut inte smickrande och tyder på att Apishit ogillar utvecklingen.

 

Andra medlemmar som är positiva till kuppen och juntan tolkar naturligtvis Apishit helt annorlunda, men jag tror faktiskt att detta var menat som kritik och oro för framtiden ifrån hans sida.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

En stor skillnad mot tidigare kupper är att syftet med denna är att få till stora ingripande reformer i det bakomliggande demokratiska systemet först innan man återgår till att låta politikerna agera

 

Och sådant tar tid.

 

Därav det extra året och alla de speciella organ och råd vars uppgift är att jobba med just reformeringen av maktsystemet i Thailand så att det kan bli demokratiskt och inte ramlar ner i samma skitiga demokratur-kultur de gjort de senaste omgångarna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En stor skillnad mot tidigare kupper är att syftet med denna är att få till stora ingripande reformer i det bakomliggande demokratiska systemet först innan man återgår till att låta politikerna agera

 

Och sådant tar tid.

 

Därav det extra året och alla de speciella organ och råd vars uppgift är att jobba med just reformeringen av maktsystemet i Thailand så att det kan bli demokratiskt och inte ramlar ner i samma skitiga demokratur-kultur de gjort de senaste omgångarna

Hej

 

Finns det någon seriös expert på området som tror att det kommer att räcka med ett år ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor skillnad mot tidigare kupper är att syftet med denna är att få till stora ingripande reformer i det bakomliggande demokratiska systemet först innan man återgår till att låta politikerna agera

 

Och sådant tar tid.

 

Därav det extra året och alla de speciella organ och råd vars uppgift är att jobba med just reformeringen av maktsystemet i Thailand så att det kan bli demokratiskt och inte ramlar ner i samma skitiga demokratur-kultur de gjort de senaste omgångarna

 

Tänk att DU är så insatt i vad syftet med denna kupp är . :whistle:

 

Mvh Hobbe

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 03:35, said:Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 03:35, said:Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 03:35, said:Isan Lover, on 29 Aug 2014 - 03:35, said:

Hej

 

Som jag tolkar det anser Apishit att kupperna som dom tidigare Juntaledarna Suchinda 1991 och Sonthi 2006 var annorlunda eftersom dessa inte tillsatte sig själva som PM och så snabbt som möjligt ville ha en återgång till demokrati, så är inte fallet denna gång och jag tror att det är detta Apishit vill uppmärksamma och ogillar.

 

Allt tyder ju på att denna kupp kommer att bli mer långtgående och att det är högst osäkert om och när Thailand kommer att få en folkvald regering igen, detta tror jag Apishit försöker säga utan att riskera ett fängelsestraff under rådande förbud att yttra sig kritiskt.

 

Men att apishit väljer att jämföra den nuvarande juntaledaren med just Sarit är absolut inte smickrande och tyder på att Apishit ogillar utvecklingen.

 

Andra medlemmar som är positiva till kuppen och juntan tolkar naturligtvis Apishit helt annorlunda, men jag tror faktiskt att detta var menat som kritik och oro för framtiden ifrån hans sida.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Stämmer nog hyffsat bra och är inte mycket att orda om. Jag anser dock fortfarande att Abhisit jämför juntorna och inte bara dess ledare som du verkar tycka. Kanske det är en bisak som inte betyder mycket, det är svårt att säga.

Jag tror inte heller att Abhisit oroar sig för ett eventuellt fängelsestraff, det skulle kosta juntan alldeles för mycket. Abhisit verkar ju inte heller vara särskilt orolig att ta en strid i rättegång, något man inte kan säga om vissa av hans motståndare ;-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att DU är så insatt i vad syftet med denna kupp är . :whistle:

Mvh Hobbe

Står ju att läsa på de flesta medier om detta och i de uttalanden som NCPO gjort för bla EU och USA

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...