Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Precis som KK kan du inte dra slutsats av om något förändrats i och med kuppen om du bara använder statistik som kommer från före kuppen.

 

Precis som du säger. Om man visste procentsiffror före och efter kuppen, eller antal före och efter kuppen skulle man kanske kunna göra något utav det. Fast förmodligen skulle detta vara friserat av den ena eller andra sidan så det skulle ändå inte vara så mycket att lita på.

 

Precis.

 

Så att 16 risbönder tagit livet av sig (under en ännu längre period dessutom)  säger inte ett skit.

Därför reagerade jag på KK's inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis.

 

Så att 16 risbönder tagit livet av sig (under en ännu längre period dessutom)  säger inte ett skit.

Därför reagerade jag på KK's inlägg.

555

Därför fabriserade du ett lika intetsägande exempel som KK!

 

Fast det är jäkligt tragiskt att folk ska måsta ta livet av sig. Och det kan vara så att det är troligt att de 16 risbönderna är en mycket större del av den kategorin människor än innan risspektaklet började. Hur som helst är det tragiskt med självmorden oavsett vad orsaken är.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att 16 risbönder där dom anhöriga specifikt anger att orsaken till deras självmord berodde på förtvivlan för orsaker att dom inte fått betalt för sitt ris. Är en piss i havet som man kan bortse från då?

 

Vem sa "piss"?

Jag sa "jämför 16 med 880" där 880 är väl att märka bara är den statistiska normen sedan kuppen startade.

 

Risstödet har väl pågått längre, så jämför därför 16 med 4000 självmord per år.

Vad säger siffran 16 därmed om risstödets betydelse när du inte ens vet hur många som tog livet av sig innan.

 

Inte det minsta vilket var vad jag försökte visa på.

 

Så lägg ner snyftet om hur synd det är om de 16 döda och deras efterlevande.

Har inget med saken att göra så jag kommenterar det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

555

Därför fabriserade du ett lika intetsägande exempel som KK!

 

Fast det är jäkligt tragiskt att folk ska måsta ta livet av sig. Och det kan vara så att det är troligt att de 16 risbönderna är en mycket större del av den kategorin människor än innan risspektaklet började. Hur som helst är det tragiskt med självmorden oavsett vad orsaken är.  

 

För att visa hur tokigt det blir när man missbrukar siffrorna.

Han använde de sexton som ett slagträ för att visa hur illa den förra regeringen burit sig åt som lovat runt och hållit tunt.

 

Precis lika dumt som att påstå att de övriga tagit livet av sig på grund av kuppen.

 

Men en del här läser inläggen som fan läser bibeln, och då går analogierna åt pipan :-)

Fast det gör det bara roligare och mera lärorikt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger siffran 16 därmed om risstödets betydelse när du inte ens vet hur många som tog livet av sig innan.

 

Att det troligtvis hade varit 16 mindre som tagit sitt liv runt omständigheter som är helt onödiga.

 

Ditt resonemang låter ungefär lika kallhamrat som höga chefer på GM som skiter att åtgärda fel som upptäcks på bilar. För att man räknar med att skadestånden är billigare än att åtgärda felen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som KK kan du inte dra slutsats av om något förändrats i och med kuppen om du bara använder statistik som kommer från före kuppen.

 

Precis som du säger. Om man visste procentsiffror före och efter kuppen, eller antal före och efter kuppen skulle man kanske kunna göra något utav det. Fast förmodligen skulle detta vara friserat av den ena eller andra sidan så det skulle ändå inte vara så mycket att lita på.

 

Gör som mig och blocka denna intetsägande svammelpelle. Massa inlägg med ingenting i innehåll. Trådarna blir mer lättlästa men störs fortfarande när jag ser när någon kommenterar svammelpelle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det troligtvis hade varit 16 mindre som tagit sitt liv runt omständigheter som är helt onödiga.

 

Ditt resonemang låter ungefär lika kallhamrat som höga chefer på GM som skiter att åtgärda fel som upptäcks på bilar. För att man räknar med att skadestånden är billigare än att åtgärda felen.

 

 

Ändå tycks fanskapet tro att han är nån Gandhi.

 

16 liv i kampen för en korrupt regim är kanske försumbart enligt Moritz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Känner inte till några såna fall ifrån vår del av landet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det var inte på svenska västkusten det hände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs originalinlägget.

Om du hittar en blå text kan det vara en länk.

Testa att dubbelklicka på den.

 

Varför Khun Ken klipper sönder mitt inlägg och endast tar med hälften får han själv förklara.

????

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är så man baxnar när man läser det som du skriver. Om risprogrammet så resulterat i 1 självmord så är det liktförbannat ett misslyckande.

 

Du har fortfarande ej svarat på min fråga.

Utan endast skrivit egna spekulationer och diverse matematiskt dravel för att stödja det du skriver?

Hej

 

Folk tar tyvärr livet av sig i hela världen och det oavsett om landet har ett risstöd eller ej, se bara på Sverige, oftast är det väl psykisk sjukdom och depression som ligger bakom?

 

Ser dessa påståenden som ett försök att plocka billiga politiska poäng och smutskasta politiska motståndare, varför inte också räkna ut hur många som slapp ta livet av sig p.g.a att deras ekonomiska situation räddades av utbetalt risstöd?

 

Att säga att 16 dog p.g.a risstödet är som att påstå sig veta hur många sandkorn det finns i ett kilo sand.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att 16 dog p.g.a risstödet är som att påstå sig veta hur många sandkorn det finns i ett kilo sand.

 

Du menar alltså att dom anhöriga till dom döda ljuger?

 

När det gäller döda 2010 i Bangkok så vill du gärna göra det till en majoritetstävling för att skapa billiga poäng till den röda sidan.

Med det i beaktande så är nog du fel person att läxa upp någon angående billiga politiska poäng.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Folk tar tyvärr livet av sig i hela världen och det oavsett om landet har ett risstöd eller ej, se bara på Sverige, oftast är det väl psykisk sjukdom och depression som ligger bakom?

 

Ser dessa påståenden som ett försök att plocka billiga politiska poäng och smutskasta politiska motståndare, varför inte också räkna ut hur många som slapp ta livet av sig p.g.a att deras ekonomiska situation räddades av utbetalt risstöd?

 

Att säga att 16 dog p.g.a risstödet är som att påstå sig veta hur många sandkorn det finns i ett kilo sand.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Man mår illa, antar att det inte var någon av din släkt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förmodligen baserat på halmstrån.

Till och med IL har ju insett att rice pledge scheme inte var det mest lyckade projektet av PTP regeringen så då är det bara Moritz kvar som fortfarande inte inser vilken katastrof det var för landet och dess risodlande befolkning.

Att rice pledge scheme är och har varit katastrof för Thailand vet väl alla idag. men att det var katastrof för risodlarna är väl en sanning man får ta med en nypa salt. 

Ända sen starten tror det var 2011 så har ju bönderna fått mellan 25-50% mer betalt per ton/ris än världsmarknadspriset. Där farmare har haft tillgång till vatten året

runt har ju en del lyckats med tre skördar/år.  Troligvis har det bara gällt sista skörden som dessa har fått vänta på sina pengar. Men nu har ju även dessa 

pengar betalts ut. Som jag har berättat tidigare så lever farmare i en verklighet där misskörd hör till vardagen. Kan bero på skadedjur,stormar,för lite vatten,för mycket

vatten. Så att vänta några månader på pengar överlever dom flesta. Att sen politiker, uppköpare,lager-ägare m.m har skott sig hela tiden. Är en annan femma.

Många här MPR påstar att farmarna har varit dom stora förlorarna. Tvärtom...dom har ju hela tiden fått mycket mer betalt tack vare det s.k stödet.

Så skäll på Thaksin-regeringen och alla som har skott sig. Farmarna fick bra betalt under stödet och skiter nog i vem som har stoppat alla övriga kulor i egna fickor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att rice pledge scheme är och har varit katastrof för Thailand vet väl alla idag. men att det var katastrof för risodlarna är väl en sanning man får ta med en nypa salt. 

Ända sen starten tror det var 2011 så har ju bönderna fått mellan 25-50% mer betalt per ton/ris än världsmarknadspriset. Där farmare har haft tillgång till vatten året

runt har ju en del lyckats med tre skördar/år.  Troligvis har det bara gällt sista skörden som dessa har fått vänta på sina pengar. Men nu har ju även dessa 

pengar betalts ut. Som jag har berättat tidigare så lever farmare i en verklighet där misskörd hör till vardagen. Kan bero på skadedjur,stormar,för lite vatten,för mycket

vatten. Så att vänta några månader på pengar överlever dom flesta. Att sen politiker, uppköpare,lager-ägare m.m har skott sig hela tiden. Är en annan femma.

Många här MPR påstar att farmarna har varit dom stora förlorarna. Tvärtom...dom har ju hela tiden fått mycket mer betalt tack vare det s.k stödet.

Så skäll på Thaksin-regeringen och alla som har skott sig. Farmarna fick bra betalt under stödet och skiter nog i vem som har stoppat alla övriga kulor i egna fickor.

I norra  och nordöstra Thailand får man fram en skörd per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

I norra  och nordöstra Thailand får man fram en skörd per år.

Finns det vatten i närheten går det att få åtminstone två skördar. Mer jobb naturligtvis att konstbevattna, men fullt möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I norra  och nordöstra Thailand får man fram en skörd per år.

Här där jag bor har mina släktingar inte tillgång till vatten året runt. Tillgången sköts från stora dammar grävda med grävskopor. Har dom flyt kan dom

lyckas med max 2 skördar/år

Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 3 mil från byn har farmarna tillgång till vatten året runt. Dom behöver bara borra 8-12 meter för att komma åt grundvattnet. Fullt tryck 24/7 oavsett årstid.

 Utan miss-skörd pga av skadedjur,stormar eller för mycket regn så lyckas dom med tre skördar/år Så visst är det olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vår rismark i Chiang Rai får dom ut två skördar per år pga bra vattentillgång. Men bara en halv km bort får dom ut en skörd per år pga sämre vattentillgång. Men har man för mycket vatten som det nyligen var pga mycket nederbörd ruttnade riset och det fick återsås.

 

Tjo i backa

Link to comment
Dela på andra sajter

Att rice pledge scheme är och har varit katastrof för Thailand vet väl alla idag. men att det var katastrof för risodlarna är väl en sanning man får ta med en nypa salt. 

Ända sen starten tror det var 2011 så har ju bönderna fått mellan 25-50% mer betalt per ton/ris än världsmarknadspriset. Där farmare har haft tillgång till vatten året

runt har ju en del lyckats med tre skördar/år.  Troligvis har det bara gällt sista skörden som dessa har fått vänta på sina pengar. Men nu har ju även dessa 

pengar betalts ut. Som jag har berättat tidigare så lever farmare i en verklighet där misskörd hör till vardagen. Kan bero på skadedjur,stormar,för lite vatten,för mycket

vatten. Så att vänta några månader på pengar överlever dom flesta. Att sen politiker, uppköpare,lager-ägare m.m har skott sig hela tiden. Är en annan femma.

Många här MPR påstar att farmarna har varit dom stora förlorarna. Tvärtom...dom har ju hela tiden fått mycket mer betalt tack vare det s.k stödet.

Så skäll på Thaksin-regeringen och alla som har skott sig. Farmarna fick bra betalt under stödet och skiter nog i vem som har stoppat alla övriga kulor i egna fickor.

 

Jag håller särskilt med om sista meningen som jag anser vara ett stort problem för Thailand. Iom att det är så få skattebetalare så blir det inte särskilt svårt för politiker och andra skurkar att dränera skattepengar genom populistiska program eller lösningar. Då den stora massan inte betalar skatt och skiter i vem som snor merparten av statskassan är det ju bara att lova mest så kommer man till makten och därmed syltburkarna. Klart att de röda är mest populära, de leder ju ligan att rycka andras skattepengar i subventioner och populistiska program och om det drabbar skattebetalare skiter den thailändska majoriteten fullständigt i.  Skulle majoriteten betala skatt tror jag korruptionen skulle forcera upp ögonen på allmänheten och därmed försvåra skiten att fortgå. Ett stort systemfel i hela landet där man ska se ner på en fattig, men ärlig, städerska och se upp till han som blivit rik genom att stjäla allmänhetens pengar. In i spjället med packet istället! 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Att rice pledge scheme är och har varit katastrof för Thailand vet väl alla idag. men att det var katastrof för risodlarna är väl en sanning man får ta med en nypa salt. 

Ända sen starten tror det var 2011 så har ju bönderna fått mellan 25-50% mer betalt per ton/ris än världsmarknadspriset. Där farmare har haft tillgång till vatten året

runt har ju en del lyckats med tre skördar/år.  Troligvis har det bara gällt sista skörden som dessa har fått vänta på sina pengar. Men nu har ju även dessa 

pengar betalts ut. Som jag har berättat tidigare så lever farmare i en verklighet där misskörd hör till vardagen. Kan bero på skadedjur,stormar,för lite vatten,för mycket

vatten. Så att vänta några månader på pengar överlever dom flesta. Att sen politiker, uppköpare,lager-ägare m.m har skott sig hela tiden. Är en annan femma.

Många här MPR påstar att farmarna har varit dom stora förlorarna. Tvärtom...dom har ju hela tiden fått mycket mer betalt tack vare det s.k stödet.

Så skäll på Thaksin-regeringen och alla som har skott sig. Farmarna fick bra betalt under stödet och skiter nog i vem som har stoppat alla övriga kulor i egna fickor.

 

Jag tillhör ju dem som anser att staten inte ska subventionera förlustbringande verksamhet.

Att odla ris på de sätt som görs i Thailand är en ekonomisk katastrof och subventioneras av staten av en enda anledning-att hålla bönderna kvar i en olönsam verksamhet och därmed hindra dem från att utbilda sig och skaffa sig annan sysselsättning.

 

Ska du odla ris och göra vinst idag så krävs det mycket större enheter-precis som du inte kan leva på att odla ett tunnland potatis i sverige så kan du inte leva på att odla en rai ris i Thailand. Det är fakta.

 

Risstödet är/var ett sätt att hålla större delen av befolkningen förslavade på landsbygden-långt borta från utbildning och lärande.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör ju dem som anser att staten inte ska subventionera förlustbringande verksamhet.

Att odla ris på de sätt som görs i Thailand är en ekonomisk katastrof och subventioneras av staten av en enda anledning-att hålla bönderna kvar i en olönsam verksamhet och därmed hindra dem från att utbilda sig och skaffa sig annan sysselsättning.

 

Ska du odla ris och göra vinst idag så krävs det mycket större enheter-precis som du inte kan leva på att odla ett tunnland potatis i sverige så kan du inte leva på att odla en rai ris i Thailand. Det är fakta.

 

Risstödet är/var ett sätt att hålla större delen av befolkningen förslavade på landsbygden-långt borta från utbildning och lärande.

Håller helt med när det gäller subventioner. Att det inte går att leva på en rai mark...säger sig väl självt.  Men vad du menar med att farmare ska utbilda sig...det fattar jag inte.

Var finns det skolor för en bonde i Thailand att utbilda sig till ett yrke? Om det finns är det gratis? Enda möjligheten dom kan ha till en annan försörjning är som hantlangare på ett

bygge eller dagsverkare. Mina svågrar och svägerskor som är genuint s.k risbönder, odlar sitt ris för att kunna betala skolgång för sina barn. Givetvis hoppas dessa föräldrar på

ett bättre liv för sina barn.....,att dom ska slippa slitet med att vara bönder. Men samtidigt är dessa farmare stolta över sin mark,sitt kunnande. Det är bara ca 20 år sedan dom plöjde med

buffalo,idag har dom flesta en egen traktor och moderna maskiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara ca 20 år sedan dom plöjde med buffalo,idag har dom flesta en egen traktor och moderna maskiner.
Det hade dem i Sverige oxå på 50-talet  :fan:  

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med när det gäller subventioner. Att det inte går att leva på en rai mark...säger sig väl självt.  Men vad du menar med att farmare ska utbilda sig...det fattar jag inte.

Var finns det skolor för en bonde i Thailand att utbilda sig till ett yrke? Om det finns är det gratis? Enda möjligheten dom kan ha till en annan försörjning är som hantlangare på ett

bygge eller dagsverkare. Mina svågrar och svägerskor som är genuint s.k risbönder, odlar sitt ris för att kunna betala skolgång för sina barn. Givetvis hoppas dessa föräldrar på

ett bättre liv för sina barn..,att dom ska slippa slitet med att vara bönder. Men samtidigt är dessa farmare stolta över sin mark,sitt kunnande. Det är bara ca 20 år sedan dom plöjde med

buffalo,idag har dom flesta en egen traktor och moderna maskiner.

 

Eftersom staten ser till att det går att överleva-om än knappt- på de små jordbruken finns det inget incentiv för att söka sig ett annat jobb.

 

Slopa jordbruksstödet-låt bonden hyra ut sin mark till större enheter som kan driva det på ett effektivt sätt utan statliga subventioner. 

 

Det staten däremot ska subventionera är industrietableringar i dessa områden där de omskolade risbönderna kan få jobb.

 

För ungefär 50 år sedan fanns det ett drygt 80-tal jordbruk i min hemkommun-som folk levde av-idag finns det 3 jordbruk kvar. Men i princip all mark brukas fortfarande även om jordbruken idag påminner mer om minera industrier än den traditionella bilden av lantbruk som vi har.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

För ungefär 50 år sedan fanns det ett drygt 80-tal jordbruk i min hemkommun-som folk levde av-idag finns det 3 jordbruk kvar. Men i princip all mark brukas fortfarande även om jordbruken idag påminner mer om minera industrier än den traditionella bilden av lantbruk som vi har.

 

Tror du att dom skulle överleva utan EU-stöd ?

Har inte stenkoll men det verkar som även dom stora jordbruken har det svårt att få det att gå runt utan bidrag.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...