Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Hörde imorse på radion att yingluck inte kommit till mötet med militären vid 10... "Caretaker" för det Thailändska folket, jo man tackar...det lät fint.  

Så måste det till ytterligare taksinar innan risbönderna inser att de lurar skjortan av dem och sen försvinner som en avlöning...

 

Så är det nån som hört vart hon tagit vägen?

 

Enligt detta så var hon på "mötet".      http://www.nationmultimedia.com/politics/Caretaker-PM-Niwutthamrong-and-ex-PM-Yingluck-repo-30234405.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hörde imorse på radion att yingluck inte kommit till mötet med militären vid 10... "Caretaker" för det Thailändska folket, jo man tackar...det lät fint.  

Så måste det till ytterligare taksinar innan risbönderna inser att de lurar skjortan av dem och sen försvinner som en avlöning...

 

Så är det nån som hört vart hon tagit vägen?

Är hon inte avsatt som caretaker ???

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Hörde imorse på radion att yingluck inte kommit till mötet med militären vid 10... "Caretaker" för det Thailändska folket, jo man tackar...det lät fint.  

Så måste det till ytterligare taksinar innan risbönderna inser att de lurar skjortan av dem och sen försvinner som en avlöning...

 

Så är det nån som hört vart hon tagit vägen?

vet inte vilken radio du lyssnade på men hon och några till ur shinawatra kom till mötet, och yingluck är enligt källor hos armen i saraburi nu och kommer stanna där några dagar ;)

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte vilken radio du lyssnade på men hon och några till ur shinawatra kom till mötet, och yingluck är enligt källor hos armen i saraburi nu och kommer stanna där några dagar ;)

Frugan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, jag lyssnar på P4 Göteborg från 05:30 till ca till 06:40. Så det var den första nyhetsutsändningen  som det berättades att av tror det var 22 st så hade en del kommit vid 10:tiden (Thailändsktid) dock ej Yingluck. Men de är ju inte en kioskvältare att de senare korrigerat nyheterna, kanske därför de kallar det för nyhetsuppdatering...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai army says former PM Yingluck Shinawatra is in a "VIP facility", promises not to detain her for more than one week

 

 

 

Låter som ett gisslandrama. Lillasystern är väl numera helt och hållet en privatperson så hur kan detta frihetsberövande motiveras?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Två flugor i en smäll? Skulle vara roligt att veta var kronprinsens söner befinner sig just nu. I alla fall ganska överraskande att kronprinsen inte är hemma under rådande omständigheter. Har han gett upp, bryr han sig inte eller helt enkelt bortmanövrerad?

 

Tack för länken i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett gisslandrama. Lillasystern är väl numera helt och hållet en privatperson så hur kan detta frihetsberövande motiveras?

 

Hon är väl fortfarande "caretaking" försvarsminister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är väl fortfarande "caretaking" försvarsminister?

 

Ok, undrar vilka arbetsuppgifter som ingår i det jobbet nuförtiden. Kul att se dig igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, undrar vilka arbetsuppgifter som ingår i det jobbet nuförtiden

 

 

Sona för gamla brott ???

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, undrar vilka arbetsuppgifter som ingår i det jobbet nuförtiden. Kul att se dig igen!

 

I hennes fall ingick troligtvis inga.

 

När t.o.m. Joint har börjat skriva igen så får väl även gamla gubben kåpa ihop nåt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att lille prinsen mår bra.

 

Jag har flugit hem till Thailand i eftermiddag och därmed haft tid att filosofera lite grann.

 

Redan innan nyheten om prinsens vistelseort hade jag avfärdat teorin om att pappa hade gått hädan, som vissa ventilerat. Ingen dålig teori i och för sig, men den faller ju platt nu. Prinsen skulle självklart packa sig hem till Thailand med blixtens hastighet i ett sådant läge. Men alldeles oavsett detta tycker jag att teorin hade sina brister redan innan.

 

Man kan säga vad man vill om Thailands militär, men dumma i huvet är dom inte. Tråkigt nog verkar de skarpaste hjärnorna hamna där, det hade kanske varit bättre om somliga politiker hade haft samma mentala kapacitet, men så är det nu en gång inte här i vårt kära Thailand.

 

Hela scenariot är mycket skickligt regisserat och utfört. Först ser man till att ta över säkerhetsarbetet från den största och elakaste busen av Yinglucks ministär (även om han redan var avpoletterad vid det laget) och så att säga återerövra våldsmonopolet. Klokt! När det är gjort och politikerna har lugnats ner och blivit lite mer fogliga sätter man dom öga mot öga och ser om man kan jämka lite med dom och få dom att spela boll igen. Hade det lyckats hade det varit briljant, men även om det inte gick vägen har man skaffat sig en liten gnutta legitimitet i alla fall - politikerna svek. När det misslyckas drämmer man till med den skarpa kuppen. Hårda tag i början men ändå inte orimligt strikt, för att se till att markera vem som bestämmer innan man - som jag tror och hoppas, lättar lite på trycket efterhand som man ser att inget går över styr.

 

Strategiskt sett briljant, det måste vem som helst erkänna, oavsett hur man känner för kuppen som sådan.

 

Hela det där scenariot är alldeles för långdraget för att innefatta ett visst signifikant dödsfall som motiv. Det gick alldeles för lång tid mellan det första steget och de följande för att inrymma den möjligheten.

 

Motivet då? Varför? Och varför just nu? Jag tror kanske vi kan ge militären lite mer humanitär cred än vad som framkommit. Man dödade inte demokratin, den var död, eller i alla fall dödssjuk, redan innan. I den mån den ens existerat här, alltså. Jag tror i stället att man såg ett mycket våldsamt scenario torna upp sig. Hittills har Suthep och hans clownerier varit rätt harmlösa för liv och lem, förutom röda huliganers sporadiska mordattacker mot sagda clownerier. När de röda började mobilisera, i sin besvikelse över att nickedockan Yuckling fick återgå till shopping på heltid, tillsammans med stora delar av ministären, kunde man inte se på längre -- helt enkelt! Det började stå för många liv på spel om dessa två grupper skulle drabbat samman i Bangkok, i tillägg till den materiella förödelse som garanterat skulle följa. Händelserna 2010 skulle nog framstå som konfirmationsläger i jämförelse.

 

När jag väl kommit dithän i mina funderingar så kan jag fortfarande inte se att det fanns någon annan lösning. Den som säger emot får samtidigt förklara hur blodbadet skulle undvikits, alternativt förklara varför ett blodbad skulle vara mer önskvärt än en militärkupp.

 

Som jag sa tidigare i den här tråden så tror jag det är en mikroskopisk risk att militären skjuter och bombar oskyldiga barn och deras föräldrar. Jag skulle tvärtom tro att man har en nollvision om antalet döda och skadade i detta skede, så den som följer givna påbud har inget att riskera. De enda som riskerar att bli skjutna är månne dom som själva skjuter först och är man så dum... tja, en Darwin Award kanske?

 

 

EDIT: Jag hade inte läst detta när jag skrev det där. Då hade jag inte behövt upprepa MaiChais utmärkta analys i somliga stycken. Men vi är ju i stort sett överens i alla fall, även om han tycks ha avgrundsdjupa brunnar av information från en massa håll som inte jag har.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att lille prinsen mår bra.

 

Jag har flugit hem till Thailand i eftermiddag och därmed haft tid att filosofera lite grann.

 

Redan innan nyheten om prinsens vistelseort hade jag avfärdat teorin om att pappa hade gått hädan, som vissa ventilerat. Ingen dålig teori i och för sig, men den faller ju platt nu. Prinsen skulle självklart packa sig hem till Thailand med blixtens hastighet i ett sådant läge. Men alldeles oavsett detta tycker jag att teorin hade sina brister redan innan.

 

Man kan säga vad man vill om Thailands militär, men dumma i huvet är dom inte. Tråkigt nog verkar de skarpaste hjärnorna hamna där, det hade kanske varit bättre om somliga politiker hade haft samma mentala kapacitet, men så är det nu en gång inte här i vårt kära Thailand.

 

Hela scenariot är mycket skickligt regisserat och utfört. Först ser man till att ta över säkerhetsarbetet från den största och elakaste busen av Yinglucks ministär (även om han redan var avpoletterad vid det laget) och så att säga återerövra våldsmonopolet. Klokt! När det är gjort och politikerna har lugnats ner och blivit lite mer fogliga sätter man dom öga mot öga och ser om man kan jämka lite med dom och få dom att spela boll igen. Hade det lyckats hade det varit briljant, men även om det inte gick vägen har man skaffat sig en liten gnutta legitimitet i alla fall - politikerna svek. När det misslyckas drämmer man till med den skarpa kuppen. Hårda tag i början men ändå inte orimligt strikt, för att se till att markera vem som bestämmer innan man - som jag tror och hoppas, lättar lite på trycket efterhand som man ser att inget går över styr.

 

Strategiskt sett briljant, det måste vem som helst erkänna, oavsett hur man känner för kuppen som sådan.

 

Hela det där scenariot är alldeles för långdraget för att innefatta ett visst signifikant dödsfall som motiv. Det gick alldeles för lång tid mellan det första steget och de följande för att inrymma den möjligheten.

 

Motivet då? Varför? Och varför just nu? Jag tror kanske vi kan ge militären lite mer humanitär cred än vad som framkommit. Man dödade inte demokratin, den var död, eller i alla fall dödssjuk, redan innan. I den mån den ens existerat här, alltså. Jag tror i stället att man såg ett mycket våldsamt scenario torna upp sig. Hittills har Suthep och hans clownerier varit rätt harmlösa för liv och lem, förutom röda huliganers sporadiska mordattacker mot sagda clownerier. När de röda började mobilisera, i sin besvikelse över att nickedockan Yuckling fick återgå till shopping på heltid, tillsammans med stora delar av ministären, kunde man inte se på längre -- helt enkelt! Det började stå för många liv på spel om dessa två grupper skulle drabbat samman i Bangkok, i tillägg till den materiella förödelse som garanterat skulle följa. Händelserna 2010 skulle nog framstå som konfirmationsläger i jämförelse.

 

När jag väl kommit dithän i mina funderingar så kan jag fortfarande inte se att det fanns någon annan lösning. Den som säger emot får samtidigt förklara hur blodbadet skulle undvikits, alternativt förklara varför ett blodbad skulle vara mer önskvärt än en militärkupp.

 

Som jag sa tidigare i den här tråden så tror jag det är en mikroskopisk risk att militären skjuter och bombar oskyldiga barn och deras föräldrar. Jag skulle tvärtom tro att man har en nollvision om antalet döda och skadade i detta skede, så den som följer givna påbud har inget att riskera. De enda som riskerar att bli skjutna är månne dom som själva skjuter först och är man så dum... tja, en Darwin Award kanske?

 

 

EDIT: Jag hade inte läst detta när jag skrev det där. Då hade jag inte behövt upprepa MaiChais utmärkta analys i somliga stycken. Men vi är ju i stort sett överens i alla fall, även om han tycks ha avgrundsdjupa brunnar av information från en massa håll som inte jag har.

 

Nja, de är inte avgrundsdjupa. Men de kommer från många olika håll och dess trovärdighet måste givetvis vägas mot en hel del andra parametrar. Men det kommer info varje dag som måste läggas in i ekvationen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man hoppas att risbönderna förstår varför hon inte kommer... Så de lär sig till nästa gång taksinar dyker upp på arenan.

Lite svårt att komma när man sitter inspärrad, lite svårt att försöka finna pengar för  att betala bönderna med statliga pengar när man fåra inte sitta i regeringen längre. Det är inget konstigt med det, men det är ändå bra för Thailand att det blev som det blev. Det är "de gula" som ska ha makten om allt ska gå som det bör i Thailand. Det är de gula som har regerat i landet när det gick bäst för   Thailand. Böndernas ris är en sekundar fråga i sammanhanget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Visst skulle man ha kunnat bromsa detta utan statskupp, genom att ha gripit Suthep redan från början, han var till och med efterlys för mord och korruption, och tror inte hans livsvakter skulle ha mördat militär och polis i fall de skulle ha hämtat honom. Men då skulle " de röda" ha behållit makten, och det skulle ha varit fel, det är "de gula" som ska ha det, inte "de röda" om det ska gå bra för Thailand. Det har alltid varit så, varför ändra på det och skapa onödiga problem. Statskuppen är nödvändigt eftersom annars skulle rinna makten från Bangkokseliten, och det skulle vara bara fel. Nu går det åt rätt hål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att komma när man sitter inspärrad, lite svårt att försöka finna pengar för  att betala bönderna med statliga pengar när man fåra inte sitta i regeringen längre. Det är inget konstigt med det, men det är ändå bra för Thailand att det blev som det blev. Det är "de gula" som ska ha makten om allt ska gå som det bör i Thailand. Det är de gula som har regerat i landet när det gick bäst för   Thailand. Böndernas ris är en sekundar fråga i sammanhanget. 

Men läs hela tråden innan du citerar, det var via en tidig radiosändning från SR som de berätta att hon inte dykt upp på ett möte kl 10:00...

Sålunda får du väl ringa SR och gnälla, jag refererade bara dem.

Svårt att skicka pengar var det inte när hon lyckades betala en massa till sin bror taxsen... Nu finns inga pengar kvar för bankerna litade inte på henne och ville inte låna ut... Eller

 

Det viktiga är att ena folket, (i grova drag) Bkk-borna behöver ris, bönderna behöver sälja ris. Så att driva isär dem är fel.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng
Nack Laeng

source: The Nation    http://www.nationmultimedia.com/index.php                  bra jobbat
Army says 22 in custody after being found with weapons; says they had orders from red-shirt leaders to carry out attack in Khon Kaen

Twenty-one men and one woman, who were arrested over the past two days with a cache of weapons, have confessed that they were planning a terrorist attack in Khon Kaen on the orders of red-shirt hardliners, the military said yesterday.

Maj-General Thawat Plangsuk, Second Army Region deputy commander, said the authorities were further questioning the suspects and red-shirt leaders in Udon Thani, Nakhon Ratchasima and Kalasin to find out if they were planning a coordinated attack across the northeastern region.

Acting on a tip-off, a joint team of civilian, police and military raided the Chonlapruek apartment at tambon Ban Ped in Khon Kaen's Muang district. The officers found the suspects holding a meeting in two units. Ten people were arrested in room 406 and nine were arrested in room 407. Two people were arrested in room 411.

Authorities found explosives, three hand grenades, one smoke grenade, two boxes of 202 9mm bullets and 145 11mm bullets, two gas tanks, mobile phones, a spatha knife, bullet-proof vests, wallets, torches, Volunteer Ward Democratic National training documents, their scarfs and United Front for Democracy against Dictatorship ID cards.

There were also photos of the suspects with important figures.

Thawat said that the suspects had been detained in a safe place and had confessed that they were planning to stage a coordinated attack in Khon Kaen, which would be "a model" for terrorist attacks.

Authorities are keeping a close eye on key red-shirt leaders in the northeastern provinces, including Udon Thani, Nakhon Ratchasima, Kalasin and Khon Kaen.

Army deputy spokesman Colonel Vinthai Suvaree said up till now 150 people were in the custody of the National Peace and Order Maintaining Council. Thirty people summoned to report had not yet turned themselves in.

He said they would be detained in no more than seven days, depending on their roles in relation to activities that disturbed peace and order. Those who faced arrest warrants since the start of the political rally would be prosecuted.

The council yesterday summoned an additional 35 people, including academics and red-shirt leaders, to report by 4pm yesterday or face two years in jail, a Bt40,000 fine or both.

Army deputy spokesman Colonel Sirichan Ngathong said following the council's meeting with the National Broadcasting and Telecommunications Commission, the council allowed the broadcast of free-to-air television stations as well as digital and satellite television stations.

It was allowed under the agreement that the operators would not broadcast distorted content that could instigate violence, Sirichan said.

She said the council's order to suspend the broadcast of 14 satellite television stations and community radio that had faced bans earlier was still in force.

Vinthai said the council would initially refrain from resorting to drastic actions but hold negotiations and talks with anti-coup protesters.

He warned that normalcy had not yet returned to the country and the public needs to realise the significance of the council's orders.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL naturligtvis :thumbsup:

Hej

 

Det var allt två till Atom och Joints också.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Låter som ett gisslandrama. Lillasystern är väl numera helt och hållet en privatperson så hur kan detta frihetsberövande motiveras?

Hej

 

Och hur kan Svenskar hylla och glädjas över att hon och andra grips av juntan ?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

finns att hitta. han ska val horas om polisstationerna.

tyvarr ar alla mer eller mindre korrupta har.

Hej

 

Och dom 90 dödade och 2000 skadade 2010.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Och hur kan Svenskar hylla och glädjas över att hon och andra grips av juntan ?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Vi gillar Thailand och vi gillar ordning och reda.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...