Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Hej

 

Tyvärr verkar det inte hjälpa hur länge en del stannar eftersom dom uppenbarligen fotfarande inte förstår varför befolkningen föredrar demokrati och fria val framför diktatur och juntor.

 

Det är lika märkligt att dessa människor inte förstår varför folk i norr och nordost som är landets två minst utvecklade områden röstar rött och inte gult som kuppmakare, gula, Bangkok elit, militär, rojalister och traditionalister vill att dom ska göra.

 

Målet för dessa longstayare verkar i många bara vara att militären ska hålla kvar en stor del av befolkningen i fattigdom och okunskap vilket säkerställer billigt boende, billiga brudar och en lågt värderad valuta, demokrati och fria val verkar snarare ses som ett hot av dessa och mot det priviligerade liv dom lever.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Precis som Kommunisterna gör i Nordkorea. Verkar dock som Putin är på väg åt det hållet igen. Allt i den kommunistiska andan.

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Det finns nog folk som tror att militären kan erbjuda befolkningen ett bättre liv, är mindre korrumperade än politiker och agerar osjälviskt för att stärka demokratin i många länder, men utgör nog sällan eller aldrig någon majoritet som tur är, men finns gör dom absolut, det har vi sett många exempel på genom historien.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Skulle vara intressant att veta vad du anser att alternativet skulle vara ? Jag utgår ifrån att också du anser att situationen med en kriminell regering, extremt övervåld och korruption var oacceptabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Kommunisterna gör i Nordkorea. Verkar dock som Putin är på väg åt det hållet igen. Allt i den kommunistiska andan.

 

Sakaeo

Det ar val en liten skillnad dock, de "roda" i Thailand utgors inte av kommunister. Det ar bara fargen dom har gemensamt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att veta vad du anser att alternativet skulle vara ? Jag utgår ifrån att också du anser att situationen med en kriminell regering, extremt övervåld och korruption var oacceptabel?

Då utgår du från som inte kommer hända.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Thailändsk "demokrati" kan översättas till den lilla majoritetens diktatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tyvärr verkar det inte hjälpa hur länge en del stannar eftersom dom uppenbarligen fotfarande inte förstår varför befolkningen föredrar demokrati och fria val framför diktatur och juntor.

 

Det är lika märkligt att dessa människor inte förstår varför folk i norr och nordost som är landets två minst utvecklade områden röstar rött och inte gult som kuppmakare, gula, Bangkok elit, militär, rojalister och traditionalister vill att dom ska göra.

 

Målet för dessa longstayare verkar i många bara vara att militären ska hålla kvar en stor del av befolkningen i fattigdom och okunskap vilket säkerställer billigt boende, billiga brudar och en lågt värderad valuta, demokrati och fria val verkar snarare ses som ett hot av dessa och mot det priviligerade liv dom lever.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

Mitt inlägg var ju inte direkt riktat åt dig, utan var bara en liten pik till BTT som verkar tro att du vet bäst om livet i Isaan.

 

Har väl i stora drag inget att säga om ditt svar. Ett väntat svar, med dina vanliga och tätt återkommande ord på smått nedvärderande sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Mitt inlägg var ju inte direkt riktat åt dig, utan var bara en liten pik till BTT som verkar tro att du vet bäst om livet i Isaan.

 

Har väl i stora drag inget att säga om ditt svar. Ett väntat svar, med dina vanliga och tätt återkommande ord på smått nedvärderande sätt.

 

Vad tar du i bänkpress?

Och då menar jag om du tar i med dina "odemokratiska krafter" och inte bara muskler och teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tar du i bänkpress?

Och då menar jag om du tar i med dina "odemokratiska krafter" och inte bara muskler och teknik.

 

Ca 30000

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ca 30000

 

Som jag då.

27,5kg om jag inte använder mina odemokratiska krafter.

Link to comment
Dela på andra sajter

internetkaffe

Troligen gick det så eftersom en part vägrade delta och jobba för en gemensam kompromiss vid partsamtalen

 

Då försvann liksom hoppet att lösa detta på ett bra och ordnat sätt

Egentligen  är  det hela ganska enkel. Sutheps grupp var lära sig att förstå att majoriteten vill inte ha dem och vill de komma till makten får de hitta på en passande politik.  Mycket av de som gjorts under deras protester var olagligt och de som ansvarar för det bör åka in. Liksom på andra sidan de som kastade granader. De som ska sitta i regeringen är de som blir valda till det av befolkningen. Men visst är situationen mera komplicerad när det flesta inom det militära hör till "de gula".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

http://en.wikipedia.org/wiki/Agriculture_in_Thailand

 

19.5% av befolkningen var professionella bönder 2004, jag antar att den siffran är lägre nu och alla bönder i Thailand odlar ju inte ris.

Hej

 

Du vet väl att även ej heltidsbönder får sälja sitt ris med stöd, så jag skulle tro att antalet överstiger 19,5%, sen är det ju inte bara en bonde utan en hel familj med far och morföräldrar som också är beroende av inkomsterna ifrån jordbruket.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mitt inlägg var ju inte direkt riktat åt dig, utan var bara en liten pik till BTT som verkar tro att du vet bäst om livet i Isaan.

 

Har väl i stora drag inget att säga om ditt svar. Ett väntat svar, med dina vanliga och tätt återkommande ord på smått nedvärderande sätt.

Hej

 

Jag vet tillräckligt mycket för att våga påstå att det är betydligt fler människor i Thailand som föredrar demokrati framför diktatur och likaså att det är fler som föredrar folkvalda regeringar än juntor även om en del ihärdigt påstår motsatsen.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Till er som tror och tycker att militärkupper är bra för folket och demokratin har jag en fråga.

 

Varför är då inte Thailand redan ett av dom mest demokratiska landet i världen eftersom dom har näst intill världsrekord i kupper?

 

Enligt mig talar allt för att ständigt återkommande militärkupper och en militär med politiskt inflytande istället hindrar en demokratisk utveckling.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Japp kuppen är ett faktum, den påbörjades dock redan vid årsskiftet och är egentligen ingen militärkupp, även om de satte in sista stöten, utan en formidabel statsapparatskupp där alla delar utom polisen ingick.

 

Jag var i Sverige hela förra veckan med ett stressigt program så jag har inte följt med så mycket i media och inte hunnit prata med så många här i Thailand men jag tror det är ganska få som är jätteglada över kuppen men många är nog tillfälligt lättade och en del har säkert förhoppningar om att kuppen i längden ska gagna demokratin, rättssamhället och samhällsutvecklingen. Jag tror inte heller att det är så jättemånga som är riktigt arga eller ledsna men det finns säkert många som tycker det känns orättvist och som är oroliga över vad som kommer hända på medellång sikt. Jag har en fot i varje läger men givetvis kan jag aldrig stödja en kupp även om de som kuppas bort är några jag djupt föraktar

 

Att hela statsapparaten har pratat ihop sig och så sakteliga stängt alla möjligheter för PT tycker jag har varit uppenbart åtminstonde sedan EC, en tidigare stark Thaksinbastiljon, gjorde allt för att valet skulle misslyckas och förr eller senare var givetvis armen eller Konstitutionsdomstolen tvungna att ta det sista steget i sitt välregisserade skådespel. Uppenbarligen kom de fram till att en premiärminister utsedd av senaten inte skulle vara lika skräckinjagande som en armegeneral så det blev armen som fick den tveksamma äran att döda en demokrati som moraliskt förlorade sitt existensberättigande då de tvingade igenom maffiaamnestin. Ett mord är dock ett mord, även om den mördade var ett eländigt liv.

 

Vad händer nu då? Jag hade alltså rätt den här gången men jag har haft fel många gånger förr så min gissning är inte bättre än någon annans. Jag tror det blir en kraftig utrensning av alla som stått Thaksin nära samt alla hardcore UDD-medlemmar samtidigt som de försöker hålla Thaksins kärnväljare nöjda med rispengar och annat. Först när alla Thaksinister har oskadliggjorts för all framtid och alla småpartier har övertalats att stå på Demokraternas sida så blir det en folkomröstning om en ny konstitution, som givetvis friskriver kuppmakarna, och sedan ett val som inte ens Demokraterna kan förlora.

 

Det här är givetvis så fel på så många sätt men det absurda är att nästan alla thailändare ekonomiskt kommer vinna på det, i längden förmodligen även socialt och demokratiskt. Det förutsätter givetvis att kuppmakarna kan hitta, eller fabricera, bevis mot Thaksinklanen och UDD att de är så korrupta och våldsbenägna som den ena halvan av thailands befolkning redan tror men med hela statsapparaten i ryggen borde det inte vara så svårt, särskilt som Thaksinklanen och stormtrupperna i UDD aldrig gjort särskilt mycket för att dölja sina avigsidor.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag vet tillräckligt mycket för att våga påstå att det är betydligt fler människor i Thailand som föredrar demokrati framför diktatur och likaså att det är fler som föredrar folkvalda regeringar än juntor även om en del ihärdigt påstår motsatsen.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Jag håller i princip med dig om allt det.

 

Men jag är också ganska säker på att det blir färre skadade och dödsfall pga att militären gick in och sade stopp, vilket jag ser som ett plus.

Och om nu militären lyckas skramla ihop tillräckligt med pengar till risbönderna, så är det ännu ett plus.

 

Finns självklart även en hel hög med negativa sidor, men på kort sikt känns det som de flesta är "mindre onöjda" med dagens situation, än med gårdagens.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Till er som tror och tycker att militärkupper är bra för folket och demokratin har jag en fråga.

 

Varför är då inte Thailand redan ett av dom mest demokratiska landet i världen eftersom dom har näst intill världsrekord i kupper?

 

Enligt mig talar allt för att ständigt återkommande militärkupper och en militär med politiskt inflytande istället hindrar en demokratisk utveckling.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

Varför har inte Sverige så många militärkupper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nu gått ett dygn utan svar från IL.

Vilket gör att IL erkänner att han är  patetisk som skyllt på andra än dom som hade ansvaret

Jag väntar fortfarande på svar från dig vad du har att säga till min svägerska som inte fick betalt 2 månader innan YL avgick i december.

 

Ett icke svar  utan en riktig förklaring till detta tolkar jag som att du själv insett hur patetisk du varit som skyllt på andra än dom som hade ansvaret.

Du har ju svarat på flera meddelanden skrivna efter detta.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Det har nu gått ett dygn utan svar från IL.

Vilket gör att IL erkänner att han är  patetisk som skyllt på andra än dom som hade ansvaret

 

 

ställ dig i kön Janne, vad har hört så finns det dom som väntat i ett par år på svar från IL :bs_spam:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland kunderna i Si Sa Ket finns troligen runt 43,500 risodlare som fortfarande inte har fått betalt i regeringens risprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd Idag, 11:24

Isan Lover, on 26 May 2014 - 08:59, said:snapback.png

Hej

 

Det finns nog folk som tror att militären kan erbjuda befolkningen ett bättre liv, är mindre korrumperade än politiker och agerar osjälviskt för att stärka demokratin i många länder, men utgör nog sällan eller aldrig någon majoritet som tur är, men finns gör dom absolut, det har vi sett många exempel på genom historien.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Skulle vara intressant att veta vad du anser att alternativet skulle vara ? Jag utgår ifrån att också du anser att situationen med en kriminell regering, extremt övervåld och korruption var oacceptabel?

 

När nu den ursprungligt tillfrågade inte vill svara bollar jag frågan vidare till övriga här på forumet.

Vore faktiskt väldigt intressant att veta om någon har några ideer om det skulle ha funnits något realistiskt alternativ till ett militärt ingripande? 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Inlagd Idag, 11:24

Isan Lover, on 26 May 2014 - 08:59, said:snapback.png

Skulle vara intressant att veta vad du anser att alternativet skulle vara ? Jag utgår ifrån att också du anser att situationen med en kriminell regering, extremt övervåld och korruption var oacceptabel?

 

När nu den ursprungligt tillfrågade inte vill svara bollar jag frågan vidare till övriga här på forumet.

Vore faktiskt väldigt intressant att veta om någon har några ideer om det skulle ha funnits något realistiskt alternativ till ett militärt ingripande? 

 

 

I ett politiskt landskap där politikerna fokuserat på att sko sig själva, där den som egentligen bestämt är en förrymd brottsling, där den valda PM aldrig deltog i det politiska arbetet och där man inte ens överväger att kompromissa för att rädda landet, polisen inte ens har förmåga att arrestera eller gripa beväpnade brottslingar utan gömmer sig, där man lovat bort miljarder som man inte har och där ett inbördeskrig hotar.

 

Ja där är det nog dags för militären att gå in om inte annat så för att rädda de liv som annars säkerligen skulle ha gått till spillo.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har inte Sverige så många militärkupper?

Helt rätt- inga korrumperade regeringsledare med familjera rövare anställda

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du vet väl att även ej heltidsbönder får sälja sitt ris med stöd, så jag skulle tro att antalet överstiger 19,5%, sen är det ju inte bara en bonde utan en hel familj med far och morföräldrar som också är beroende av inkomsterna ifrån jordbruket.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

Naturligtvis får de sälja sitt ris med stöd om de är med i programmet. Men frågan du ska ställa dig är-varför är de inte heltidsbönder? Därför att det inte lönar sig givetvis.

 

De flesta av dem har sin huvudinkomst från något annat så risodlingen är för husbehov och kanske av nostalgiska skäl. De kommer inte att kunna leva på den.

 

Även du måste inse att thailands jordbrukssektor måste moderniseras och effektiviseras-se på Sverige för 50-70 år sedan. Då var mer än halva befolkningen sysselsatt inom jordbruket idag är det väl mindre än 3% som livnär sig på jordbruk i Sverige.

 

Det är dags för thailändarna att "släppa sargen" och inse att hobbyjordbruket i månskenet aldrig kommer att löna sig då det endast är stora enheter som kan fungera effektivt och därmed hålla prisstegringen i schack.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller i princip med dig om allt det.

 

Men jag är också ganska säker på att det blir färre skadade och dödsfall pga att militären gick in och sade stopp, vilket jag ser som ett plus.

Och om nu militären lyckas skramla ihop tillräckligt med pengar till risbönderna, så är det ännu ett plus.

 

Finns självklart även en hel hög med negativa sidor, men på kort sikt känns det som de flesta är "mindre onöjda" med dagens situation, än med gårdagens.

Hej

 

Att militären går mellan röda och gula med avsikt att stoppa blodiga sammanstötningar tycker även jag är ok, själv undrar jag varför inte militären ingrep mot Suthep och PDRC redan för 4-5 månader sedan?

 

Men en traditionell militärkupp och en junta är absolut inte vare sig bra eller någon lösning på Thailands problem, diktatur, censur, förtryck och politisk förföljelse följt av ett "riggat" val med en förutbestämd segrare Demokraterna kommer att leda till nya protester och fortsatt konflikt, och det främjar absolut inte demokratin och landets fattiga del av befolkningen på något sätt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...