Jump to content
IGNORERAD

Gifta sig i Sverige ?

Marsupilami

Recommended Posts

Min fråga är.Om jag och min tjej ska gifta oss i Sverige hur funkar det då ? :wacko:

Vad behöver hon för papper?

Måste hon ha sk."huspapper + singelpapper "  översatt till engelska... ?

Menar då när vi söker hinderprövning...tror att det behövs...eller? (ni ser är helt novis på ämnet...)

Vad mer behövs... behöver vi veta... ?

Funderingarna är att gifta oss i kyrkan. :wub:

Tackar på förhand. :great:

/Marsupilami  :slow_en:

Dela på andra sajter

Är din tjej här på UT el PuT så ska det bara vara att ansöka om hindersprövning.

Om hon är här på Besöksvisa  så tror jag att hon måste visa nån sort  av singelpapper.

Mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Dela på andra sajter

GammalDansken

Min fråga är.Om jag och min tjej ska gifta oss i Sverige hur funkar det då ? :wacko:

Vad behöver hon för papper?

Måste hon ha sk."huspapper + singelpapper "  översatt till engelska... ?

Menar då när vi söker hinderprövning...tror att det behövs...eller? (ni ser är helt novis på ämnet...)

Vad mer behövs... behöver vi veta... ?

Funderingarna är att gifta oss i kyrkan. :wub:

Tackar på förhand. :great:

/Marsupilami  :slow_en:

Har det i färsk minne :-)

1: "Singelpapper" krävs. Översättning var till vår förvåning onödig. Det fixar de på folkbokföringen här.

Vi hade en engelsk version och om det gick fortare bara för det ska jag låta vara osagd.

2: Lämna in singelpappret i samband med såk. hindersprövning.

Du behöver inte ditt personbevis, det har ju de redan på folkbokföringen :-)

men tag med det Thailändska passet.

Du behöver inte visa ID eftersom intyget skickas till den gemensamma adressen.

Så fort hindersprövningen är klar kan ni gifta er i kyrkan eller borgerligt.

Ansökan om namnändring (det gemensamma efternamnet) lämnade vi in efter vigseln, men det var nog

i fel ordning. Spelade dock ingen roll.

mvh GD  

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Jag hakar på med en fråga till om det går bra.

Måste tjejen åka till Thailand för att få papper eller kan hon skicka ombud? ??????

mvh Janne

Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag hakar på med en fråga till om det går bra.

Måste tjejen åka till Thailand för att få papper eller kan hon skicka ombud? ??????

mvh Janne

Fru GD var förutseende nog att fixa pappret innan hon åkte :-)

Hon berättar att för att få ut det på "Amphur" skulle hon ha med sig två vittnen som kunde garantera

att hon inte gift sig igen.

Låter inte som om det går att skicka ombud, tyvärr, men kanske någon annan här har testat?

mvh GD

Dela på andra sajter

Hej.

Jag och min fru är gifta i kyrkan i Sverige För snart 3år sen. Hon behövde inget papper eller något annat.

Det enda var att jag var medlem i Svenska Kyrkan. Det hadde även gått om jag inte varit medlemm också

men då hadde det kostat lite pengar.Jag ringde bara till pastorsexpeditionen o sa att vi ville gifta oss i

Svenska kyrkan. Prästen komm hem på besök o pratade om vigseln det var allt innan vigseln.

Dela på andra sajter

Hej på er!

Det ända som behövs är hindersprövning för att gifta sig i Sverige om hon är här på TV.

Men hon får inte ta ditt efternamn utan så kallade singelpapper från hembyn, jag vet för vi sökte och det var helt okey att gifta sig men hon fick ej ta mitt efternamn så vet sket i det då.

Vi kommer att gifta oss i Los först nu för att sedan gifta oss i Svedala.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej på er!

Det ända som behövs är hindersprövning för att gifta sig i Sverige om hon är här på TV.

Men hon får inte ta ditt efternamn utan så kallade singelpapper från hembyn, jag vet för vi sökte och det var helt okey att gifta sig men hon fick ej ta mitt efternamn så vet sket i det då.

Vi kommer att gifta oss i Los först nu för att sedan gifta oss i Svedala.

Mvh

Nerike

Men, Nerike, för att göra en hindersprövning, krävs intyg på att hon är ogift. "Singelpapper" mao :-)

Inget diskussion om namnet när vi gifte oss, men då hade hon å andra sidan fått PUT och var folkbokförd här.

mvh GD

Dela på andra sajter

GD..

Som jag skrev behövdes det inte jag vet eftersom vi har gjort det, men hon fick ej ta mitt efternamn utan singelpapper där av att vi sket i det.

Vi fick godkänt på hindersprövningen, tror jag har pappret kvar nånstans ska se om jag kan scanna in det så du ser att det inte behövs något singelpapper.

Men som sagt hon fick inte ta mitt efternamn utan singelpapper på att hon var ogift, det har med att man inte kan uppvissa att man är gift för att få PUT.

För ska man få PUT genom giftemål skall man ha samma efternamn, därav så får man gifta sig men ej ta ens efternamn utan singelpapper.

Är så många ryssar samt andra nationaliteter som har fått PUT genom giftemål, det vill säga dom har gift sig för att få PUT (dom betalar en slant för att man skall vara gift så dom får PUT kan vara från 50 tusen till 100 tusen KR man får för besväret)

Jag vet att det är så då jag har blivit erbjuden en slant från en ryska för ett så kallat falst giftemål, men det är ca 5 år sedan då min tidigare kollega var ihop med en ryska.

Och hon erbjöd mig ett sådant förslag, och varför dom vill hit det kan ni räkna ut själva.

Det kan ha med våra bra bidrag samt att dom kan jobba i en lampaffär samtidigt, vet ej hur det är nu men så var det för ca 5 år sedan.

Kan också tillägga att då jobba jag på Sthlm kontoret, och lärde känna många ryskor via min kollega det finns så mycket som alla blundar för och säger att det är bara hörsägen.

Men till er skall jag säga att det är inte hörsägen, det finns så mycket skit i sverige som vi blundar för.

Det är lättare att klaga på vad som händer i andra länder, för sånt finns inte i Sverige.

Det finns många som lever på att hjälpa tjejer från bosnien,turkiet, indien samt gamla öststater med så kallade giftemål med mera.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

GammalDansken

Att det kan vara så olika erfarenheter av samma sak, Nerike.  :not_i:

Enda "hindret" som jag kan föreställa mig för en vigsel i Sverige är ju om den ena eller bägge de tilltänkte redan är gifta  med nån annan.

Om den tillkommande är från Thailand eller Uganda, har visum eller inte är mindre viktigt.

Passet behövs för styrkande av namn och ålder. 

Så här skriver Skatteverket på sin hemsida:

Hindersprövning

Innan ni kan ingå äktenskap eller registrerat partnerskap måste ni ansöka om hindersprövning. Ansökan ska vara i original.

Den som inte är folkbokförd i Sverige ska styrka sin identitet, medborgarskap och civilstånd. Ansökan görs på blankett SKV 7880.

Folkbokföringen här ville helt enligt ovanstående ha singelpapper och se hennes pass.

Jag hade med ett överblivit personbevis för mig själva (som ju styrkar både namn och civilstatus) men det hade dom ju redan :-)

Nu jag tänker efter så var én anledning till att vi gifte oss att det underlättade att få det speciella uppehållstillstånd fru GD fick.

Inga som helst frågor om detta fast det bara gick 4 dagar mellan giftemål och ansökan om PUT.

UT-beviset står hennes thailändska efternamn. Enligt MIG får hon ett nytt bevis när namnändringen är ett faktum.

Fru GD's "lätta" väg in i den svenska folkbokföringen är en EU-rättighet som kallas familjesammanföring och därmed (tror jag)

att MIG inte ens får antyda fejkad äktenskap.

Det gemensamma efternamnet är en separat folkbokföringsprocess som vi förövrigt fortfarande väntar på för att få "rätt" efternamn

på bankens ID-kort och i fortsättninge även i fru GD's nya pass.

Det senare vet jag förövrigt inte hur vi lättast ska lyckas med - jag antar att äktenskapet måste godkännas i Thailand innan ett

namnbyte där kan genomföras (någon som vet ?).

mvh GD

Dela på andra sajter

Om hon har fått ett personnummer i Sverige, så är civilståndet fastställt, och det behövs inget särskilt papper från Thailand.

Det svaret fick jag från Skatteverket, när jag frågade i slutet på förra året.

Dela på andra sajter

Hmmm så det behövs bara Hindersprövning...(inget singelpapper från Thailand..?  )  :wacko:

Hur lång tid tar det att fixa Hindersprövnings-dokument?

Tackar för svaren.  :yes:

Dela på andra sajter

GammalDansken

Hmmm så det behövs bara Hindersprövning...(inget singelpapper från Thailand..?  )    :wacko:

Hur lång tid tar det att fixa Hindersprövnings-dokument?

Tackar för svaren.  :yes:

För oss tog det under en vecka.

Ev tack vara att vi redan översatt "singelpappret" till engelska (vilket Folkbokföringen inte kräver), men det vet jag inte.

Byte till gemensamt efternamn, däremot, är en process som hittills inte ens tilldelats en handläggare.

Så hur lång tid saker och ting tar kan bero på belastningen (och välviljan) på just ditt skattekontor.

Om hon redan är folkbokförd här (och har ett svenskt personnummer) behöver hon inte singelpappret som acarls skrev.

Men det låter osannolikt om hon är här på turistvisa. Jag tror inte man kan få svenskt personnummer utan UT

men jag kan ha fel.

Ring Skattekontoret å fråga.

Det kan ju hända att de följer reglerna som anges på Skattemyndigheternas hemsida.

mvh GD

Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Om tjejen hinner med att passera både UT och PUT och bli svensk medborgare då...

DÅ måste det bara vara att gifta sig hur enkelt som helst väl ?

Mvh Greven

Dela på andra sajter

GammalDansken

Om tjejen hinner med att passera både UT och PUT och bli svensk medborgare då...

DÅ måste det bara vara att gifta sig hur enkelt som helst väl ?

Japp - bara att fylla denna blankett  - skriva under och skicka till Östersund.

I instruktionerna står vilka ytterligare upplysningar som behövs för den som inte är skriven i Sverige.

mvh GD

Dela på andra sajter

Är så många ryssar samt andra nationaliteter som har fått PUT genom giftemål, det vill säga dom har gift sig för att få PUT.

Hej,

Nu kanske jag är helt fel ute, men kan man alltså få PUT direkt genom giftemål och inte behöva vänta dom 2åren som tjejen har fått stämplat?

De betyder ju att hon har rätt till studie bidrag när hon pluggar SFI när hon har PUT om jag har fattat de rätt..

Gifta oss har vi ju planerat, men är det så kanske vi ska tidigare lägga de..  ;)

Mvh Tomas

Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej,

Nu kanske jag är helt fel ute, men kan man alltså få PUT direkt genom giftemål och inte behöva vänta dom 2åren som tjejen har fått stämplat?

De betyder ju att hon har rätt till studie bidrag när hon pluggar SFI när hon har PUT om jag har fattat de rätt..

Gifta oss har vi ju planerat, men är det så kanske vi ska tidigare lägga de..  ;)

Mvh Tomas

Bara om den av er som bott i Sverige i minst 5 år råkar vara EES-medborgare men ej svensk medborgare.

Då kan ni få såk. Uppehållskort på mindre en timma (på närmaste MIG).

Samma som PUT i princip, giltighet 5 år. Efter 5 år i Sverige blir det permanentat.

SFI, CSN, arbetstillstånd behövs inte, svensk personnr, behöver ingen medicinsk försäkring osv osv.

Men hur ofta händer det, att man uppfyller den kravspecen?

Enda nyttan i mer än 30 år jag haft av mitt danska medborgarskap :-)

mvh GD

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...