Jump to content
IGNORERAD

Armén förklarar militärt undantagstillstånd i hela Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Tallviking

Hej

 

Demokraterna, dom gula, Bangkok eliten, traditionalister, rojalister, kungligt närstående och kuppivrare har säkerligen blivit lugnare och nöjdare precis som forumets gula, men att en majoritet av landets befolkning skulle vara för det som kan utveckla sig till landets 19 militärkupp som kan innebära slutet på demokrati och rösträtt för överskådlig framtid är högst otroligt, dom är nog snarare mer ursinniga och oroliga än lugna.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

Kan du aldrig variera dina inlägg, lägga lite tanke på dom och inte bara rapa ur dig monotona floskelinlägg ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 417
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    21

  • MaiChai

    19

  • måne

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Så här kommenterar ansedda The Time kuppen http://time.com/105676/Thailand-martial-law-coup/

 

Thailand: If It Looks Like a Coup, and Smells Like a Coup, It Is a Coup rtr3px1o.jpg?w=1100A Thai soldier mans a machine gun in central Bangkok on May 20, 2014Chaiwat Subprasom—Reuters Despite military denials, the imposition of martial law across Thailand on Tuesday has been criticized by government supporters as yet another putsch — the last one being the 2006 ousting of Prime Minister Thaksin Shinawatra.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan du aldrig variera dina inlägg, lägga lite tanke på dom och inte bara rapa ur dig monotona floskelinlägg ?

Hej

 

Jag ser fram emot den dagen jag inte behöver använda ord som dom gula, Bangkok eliten, traditionalister, rojalister, kungligt närstående och kuppivrare när man pratar om demokrati och politik i Thailand men det lär ta åtskilliga i år innan vi är där.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du aldrig variera dina inlägg, lägga lite tanke på dom och inte bara rapa ur dig monotona floskelinlägg ?

Kan du vara något annat än frågesportsledare i de här trådarna?

 

Kanske komma med lite fakta som för diskusionen framåt t.ex.

Vi är ganska många som är trötta på din frågesport.

Du vet ju redan svaren på alla dina frågor så starta en spännande tävlingi en egen tråd kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Kan du vara något annat än frågesportsledare i de här trådarna?

Kanske komma med lite fakta som för diskusionen framåt t.ex.

Vi är ganska många som är trötta på din frågesport.

Du vet ju redan svaren på alla dina frågor så starta en spännande tävlingi en egen tråd kanske?

Vi är många som försökt det hundratals gånger med IL men vi får bara papegojsvar tillbaka varje gång..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Vi är många som försökt det hundratals gånger med IL men vi får bara papegojsvar tillbaka varje gång..

Har ni många någongång reviderat svaren på era frågor? Kanske är det där "felet" ligger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är många som försökt det hundratals gånger med IL men vi får bara papegojsvar tillbaka varje gång..

NEJ

Ni ar inte alls manga!

Bara klanen, och deras papegojskock!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har ni många någongång reviderat svaren på era frågor? Kanske är det där "felet" ligger!

Vi har för länge sedan tappat allt hopp om att hålla en faktabaserad konstruktiv debatt med en papegoja men få intränade svarsalternativ

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Vi har för länge sedan tappat allt hopp om att hålla en faktabaserad konstruktiv debatt med en papegoja men få intränade svarsalternativ

Men det kan också vara sådan att frågeställarna "har svaren klara" och inte är mottagliga för argument som inte passar in i frågställarnas "verklighetsbild".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Men det kan också vara sådan att frågeställarna "har svaren klara" och inte är mottagliga för argument som inte passar in i frågställarnas "verklighetsbild".

Eftersom svaret nån får ofta inte ens är ett svar på frågan han får blir det rätt svårt.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var därför jag skrev förhoppningsvis. Det som kallas demokratiskt i Thailand är ett skämt så länge korruptionen styr allt oavsett färg på skjortan.

Du fick karma av IL!!! :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Eftersom svaret nån får ofta inte ens är ett svar på frågan man får blir det rätt svårt.

OK. För att öka min förståelse måste jag fråga om du är för eller emot millitärkupper?

Och vi kan väl vara överns om att det politiskt korrekta i alla "demokratiska" länder är att vara emot alla former av millitärkupper under alla omständigheter.

Sedan finns det alltid olika åsikter om i princip allting och det går inte att bli överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

OK. För att öka min förståelse måste jag fråga om du är för eller emot millitärkupper?

Och vi kan väl vara överns om att det politiskt korrekta i alla "demokratiska" länder är att vara emot alla former av millitärkupper under alla omständigheter.

Sedan finns det alltid olika åsikter om i princip allting och det går inte att bli överens.

 

Tyvärr är min värld inte svart och vit som din utan det finns väldigt många gråskalor

 

I en fungerande demokrati med ett fungerande system och rättsväsende är naturligtvis en militärkupp fullständigt och otroligt fel på alla sätt och vis men i ett land med en demokratur vid makten blir problemställningen väldigt komplicerad och man måste sätta sig in i bakgrund, syfte, förutsättningar, mål och följder

I Thailands fall finns det många olika åsikter om en "militärkupp" om man ens kan kalla det så och det finns både för och nackdelar med dagens situation

 

Tänker man svart/vit anser man naturligtvis att det som hände igår är totalt fel men inser man de bakomliggande problemen blir det inget enkelt svar på din fråga

 

Jag ser klara problem med gårdagens händelse men jag vet inte om dom är större än dom problem som var på väg att inträffa om inte militären gått in och styrt upp säkerheten på gatorna

 

Om militären gör det dom gör för att hindra ett inbördeskrig innan det bryter ut och kanske räddar livet på tusentals personer är det inte självklart "fel"

 

Tyvärr har landet inte en fungerande demokrati, inte fungerande ansvarstagande politiker och inte ett fungerande rättsväsen och då kan tyvärr maktmedel av den typ vi ser nu ibland vara bättre än alternativet.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Tyvärr är min värld inte svart och vit som din utan det finns väldigt många gråskalor

 

I en fungerande demokrati med ett fungerande system och rättsväsende är naturligtvis en militärkupp fullständigt och otroligt fel på alla sätt och vis men i ett land med en demokratur vid makten blir problemställningen väldigt komplicerad och man måste sätta sig in i bakgrund, syfte, förutsättningar, mål och följder

I Thailands fall finns det många olika åsikter om en "militärkupp" om man ens kan kalla det så och det finns både för och nackdelar med dagens situation

 

Tänker man svart/vit anser man naturligtvis att det som hände igår är totalt fel men inser man de bakomliggande problemen blir det inget enkelt svar på din fråga

 

Jag ser klara problem med gårdagens händelse men jag vet inte om dom är större än dom problem som var på väg att inträffa om inte militären gått in och styrt upp säkerheten på gatorna

 

Om militären gör det dom gör för att hindra ett inbördeskrig innan det bryter ut och kanske räddar livet på tusentals personer är det inte självklart "fel"

 

Tyvärr har landet inte en fungerande demokrati, inte fungerande ansvarstagande politiker och inte ett fungerande rättsväsen och då kan tyvärr maktmedel av den typ vi ser nu ibland vara bättre än alternativet.

Min värld är inte svart och vit. Innan jag har en åsikt om någonting så letar jag efter information. Jag har ingen färdig åsikt i den pågående Thailändska krisen. Ett sätt att skaffa sig mera information är att ställa "provocerande" frågor. Och jag är helt enig att Thailand inte har en fungerande demokrati och rättsväsende och sedan är det många andra saker i sammhället som inte heller fungerar enligt "västerländskt" synsätt. I "demokratiska" länder finns det dock ingen politiker (jag har då inte hört någon ännu) som har uttalat sig possitivt angående den nuvarande situationen. Det kan bero på att flera saker, exempelvis att det är "politiskt fel", vill inte ta ställning för någon sida med tanke på framtida diplomatiska kontakter, inte lägga sig i ett annat lands inre angelägenheter m.m.

Här är en annan "provocerande" fråga, lägg märke till "".

Det är Suthep som leder PDRC och är frontfigur. Kan det inte vara någon som backar upp han som "i princip" kunde stoppa protesterna? Jag vill inte prata om de röda just nu. Vill veta mera om de gula, och jag har förstått att de gula och röda "hatar" varandra på samma sätt som demokrater och konservativa gör i USA, eller Gustav Fridolin och Jimmy Åkesson. Vet att det är svårt att prata om bara en sida eftersom "it takes two to tango". Men vi kan väl göra ett försök?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Min värld är inte svart och vit. Innan jag har en åsikt om någonting så letar jag efter information. Jag har ingen färdig åsikt i den pågående Thailändska krisen. Ett sätt att skaffa sig mera information är att ställa "provocerande" frågor. Och jag är helt enig att Thailand inte har en fungerande demokrati och rättsväsende och sedan är det många andra saker i sammhället som inte heller fungerar enligt "västerländskt" synsätt. I "demokratiska" länder finns det dock ingen politiker (jag har då inte hört någon ännu) som har uttalat sig possitivt angående den nuvarande situationen. Det kan bero på att flera saker, exempelvis att det är "politiskt fel", vill inte ta ställning för någon sida med tanke på framtida diplomatiska kontakter, inte lägga sig i ett annat lands inre angelägenheter m.m.

Här är en annan "provocerande" fråga, lägg märke till "".

Det är Suthep som leder PDRC och är frontfigur. Kan det inte vara någon som backar upp han som "i princip" kunde stoppa protesterna? Jag vill inte prata om de röda just nu. Vill veta mera om de gula, och jag har förstått att de gula och röda "hatar" varandra på samma sätt som demokrater och konservativa gör i USA, eller Gustav Fridolin och Jimmy Åkesson. Vet att det är svårt att prata om bara en sida eftersom "it takes two to tango". Men vi kan väl göra ett försök?

 

Har tyvärr inte ens en teori vem eller vilka som "ligger bakom" Suthep

 

Jag tror nog han är ganska "ostyrd" vilket förklarar att de som IL hävdar står bakom honom nu inte verkar finnas helt plötsligt och att gårdagens händelser pekar totalt emot hans teorier

 

Suthep är nog snarare en lite maktgalen typisk thailändsk hetsporre i politiken som såg sin chans att stå uppe på scen och skrika och fick känna sig "viktig" men tyvärr var han kanske den som förstörde hela syftet och målet med demonstrationerna från början och det var att ta tag i oansvarsfulla politiker som bara ser makt som sin egen "gödkrok" och skiter i folkets väl samt är genomkorrumperade

 

Tyvärr var de gula och demonstranterna helt skilda saker i början men har av många "skrivits ihop" vilket jag tycker är väldigt fel och olyckligt

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

internetkaffe

Klok åtgärd efter att Sutheps anhang inte ens kan respektera demokratiska spelregler

Visst. Fast jag skulle ha satt Suphet och övriga ligistledare i fängelse i stället utan vidare. Hoppas de gör det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

xPNPOL570521001000601_21052014_112042.jp

 

 

PDRC leader praises Army Chief for declaring martial law

 

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/727876-pdrc-leader-suthep-praises-army-chief-for-declaring-martial-law/

 

Jaha, armén får blommor av visselpipan. Undrar vad han får från dem? Han ser ganska glad ut i alla fall. Han har ju onekligen "arbetat" väldigt mycket för att få till stånd en militärkupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen ganska nöjd med att militären har kuppat igen. Inte för att jag köper deras illa dolda lögner om fred och säkerhet, utan för att Thailand ur ett demokratiskt perspektiv är ett skitland. Hela statsapparaten är en fars och har så varit sedan 2001. Kuppen var oundviklig och många trodde att den skulle ha kommit tidigare. Lika bra att ha det gjort. Militären sitter ju bevisligen på den egentliga makten oavsett vem som styr. Kanske kan kuppen få vissa soffliggare att vakna till och fråga sig om de verkligen vill leva i en bananmonarki och på allvar börja ifrågasätta militärens monopol på makt.

 

Nu inbillar jag mig inte att en förändring kommer att ske snabbt utan det kommer antagligen ta lång tid och framförallt kräva engagemang från ett mycket större antal thailändare som vill ha verklig stabilitet och utveckling. Utbildning är ju bra men det som verkligen krävs är ett starkare civilt samhälle där folket också inser vilken makt en röstsedel kan ha.

 

Något jag funderat på,

det är väldigt tyst från kungahuset. Var kronprinsen informerad eller vem är det som gjort tummen upp den här gången? Det är lätt glömt men kampen om kronan är extremt viktig. Om soldaterna tänkt sig sitta kvar i förarsätet måste monarkin vara med annars blir det svårt. Skulle vara väldigt intressant att få se spelet bakom kulisserna för det är ju tyvärr där det verkliga maktspelet sker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

xPNPOL570521001000601_21052014_112042.jp

 

 

PDRC leader praises Army Chief for declaring martial law

 

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/727876-pdrc-leader-suthep-praises-army-chief-for-declaring-martial-law/

 

Jaha, armén får blommor av visselpipan. Undrar vad han får från dem? Han ser ganska glad ut i alla fall. Han har ju onekligen "arbetat" väldigt mycket för att få till stånd en militärkupp.

Hej

 

Det har ju inte direkt varit någon hemlighet att detta var målet med Sutheps och PDRC,s aktioner, märkligt bara att fler inte insåg detta.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Min värld är inte svart och vit. Innan jag har en åsikt om någonting så letar jag efter information. Jag har ingen färdig åsikt i den pågående Thailändska krisen. Ett sätt att skaffa sig mera information är att ställa "provocerande" frågor. Och jag är helt enig att Thailand inte har en fungerande demokrati och rättsväsende och sedan är det många andra saker i sammhället som inte heller fungerar enligt "västerländskt" synsätt. I "demokratiska" länder finns det dock ingen politiker (jag har då inte hört någon ännu) som har uttalat sig possitivt angående den nuvarande situationen. Det kan bero på att flera saker, exempelvis att det är "politiskt fel", vill inte ta ställning för någon sida med tanke på framtida diplomatiska kontakter, inte lägga sig i ett annat lands inre angelägenheter m.m.

Här är en annan "provocerande" fråga, lägg märke till "".

Det är Suthep som leder PDRC och är frontfigur. Kan det inte vara någon som backar upp han som "i princip" kunde stoppa protesterna? Jag vill inte prata om de röda just nu. Vill veta mera om de gula, och jag har förstått att de gula och röda "hatar" varandra på samma sätt som demokrater och konservativa gör i USA, eller Gustav Fridolin och Jimmy Åkesson. Vet att det är svårt att prata om bara en sida eftersom "it takes two to tango". Men vi kan väl göra ett försök?

Nu har du bevisligen missat en del information på vägen.

Häromdagen så var det en artikel i Bangkok Post som skrev att alla sidorna var för en militär inblandning av det slag som skett.

Både Suthep som dom röda och Capo välkomnade militären.

Det var före undantagstillståndet igår. Capo skrev att dom tyckte det skulle vara bra då detta skulle förenkla deras arbete.

Och det vart det. Då militären som första åtgärd upplöste capo.

Så något politiskt motstånd finns inte till militärens inblandning. Snarare tvärtom.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det har ju inte direkt varit någon hemlighet att detta var målet med Sutheps och PDRC,s aktioner, märkligt bara att fler inte insåg detta.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Du menar att ge Militären blommor? Nä vem kunde tro det...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att ge Militären blommor? Nä vem kunde tro det...

Har inte frugan informerat dig om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte frugan informerat dig om detta.

Seså inte sura för att du endast har barflickor runt dig, en kvällskurs i gott och anständigt uppförande på komwux och du kanske kan som jag träffa en riktig kvinna. Så slipper du stå här med tom plånbok och se moloken ut.

 

Nä frun missade att informera om blommorna idag, det var "greja naglar dag" för hennes del så det blev ett hack i nyhetsuppdateringen tyvärr.

Så ingen info om Militären idag...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seså inte sura för att du endast har barflickor runt dig, en kvällskurs i gott och anständigt uppförande på komwux och du kanske kan som jag träffa en riktig kvinna. Så slipper du stå här med tom plånbok och se moloken ut.

 

Nä frun missade att informera om blommorna idag, det var "greja naglar dag" för hennes del så det blev ett hack i nyhetsuppdateringen tyvärr.

Så ingen info om Militären idag...

Ser ut som att Komvux inte hjälpt pa dig.

Kan du förklara skillnaden pa en KVINNA och en RIKTIG KVINNA.

Väntar med spänning pa ett svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att Komvux inte hjälpt pa dig.

Kan du förklara skillnaden pa en KVINNA och en RIKTIG KVINNA.

Väntar med spänning pa ett svar.

barflickor & en riktig kvinna, så skrev jag... Och de med sunt förnuft behöver ingen vidare förklaring.

 

Edit: Hitta denna i en annan tråd, kanske kan du öva lite så slipper du va orolig då du är osäker på skillnaden.

 

http://www.bangkokpicture.com/nightlife/spotthekatoeys.php

 

mvh wix

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...