Jump to content
IGNORERAD

Statsanställdas fackföreningar går ut i strejk mot "Thaksin Regimen".


Khun Ken

Recommended Posts

Ännu en gång visar du på att snacket om demokrati från dig är bara snack, du är verkligen fascist.

 

Om man inte håller på de du håller på så är det ett problem och du anser att statligt anställda måste hålla med de röda och inte själva få ha en åsikt, patetiskt.

Vist får de ha en egen åsikt, tror jag inte IL argumenterar i mot.

Utan att ni tror ju att det är föreningar som är valda utav de anställda, när det istället är så, att det är myndigheten som skapat de sk fackföreningarna, inte som hos oss där de en gång i tiden bildades av arbetarna själva.

 

Runt om i värden framförallt i tredje värden har man skapat så kallade fackföreningar för att ställa in sig hos eventuella kunder från väst. Men i många reportage i media har det fram kommit att det är företagen som skapat samt kontrollerar, bestämmer över fackföreningarna .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    8

  • Khun Ken

    8

  • carpenter

    7

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vist får de ha en egen åsikt, tror jag inte IL argumenterar i mot.

Utan att ni tror ju att det är föreningar som är valda utav de anställda, när det istället är så, att det är myndigheten som skapat de sk fackföreningarna, inte som hos oss där de en gång i tiden bildades av arbetarna själva.

 

Runt om i värden framförallt i tredje värden har man skapat så kallade fackföreningar för att ställa in sig hos eventuella kunder från väst. Men i många reportage i media har det fram kommit att det är företagen som skapat samt kontrollerar, bestämmer över fackföreningarna .

I just detta fall kan man väl fastslå att huruvida deras tillkomst så gör dom inte som staten som dom är anställda av vill.

Och det om något talar väl lite emot vad IL vill ha sagt i just detta fall.

 

Sen fungerar det säkert så på många ställen i världen och även i Thailand.

Med det blir lite konstig argumentation att en fackförening som opponerar sig mot den som styr staten. Inte är seriös just för att staten skulle vara lierad med den fackföreningen.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du får fortsätta att tro på att Thailändska Statliga Fackföreningar är organiserade, fria oberoende på samma sätt som dom i EU och Sverige om du vill, men jag håller absolut inte med dig, enligt har dom mer likheter med Statliga Fackföreningar i Nord Korea och Kina än dom i EU och Sverige.

 

Jag ger för övrigt inte mycket för dom Fackföreningar som finns i det privata näringslivet heller vare sig i Thailand och övriga Asien heller, Fackföreningar liknande dom vi har i Sverige och EU finns nästan inte där och det av flera anledningar, men det är nog inget som du förstår. 

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

 

Jag ger inte mycket för svenska fackföreningar heller. Det första kravet att jobba fackligt i Sverige är; att du är sosse. 

 

Jag är inte med i facket utan har valt att inte betala för arbetsskygga idi*ter. På mitt jobb är det bara kommunister och vänstersossar som sitter på fackliga uppdrag. Jag har sparat en massa pengar som jag istället lagt på en kapitalförsäkring som gett mer avkastning än vad facket kunnat ge.

 

För mig innebär ett förtroendeuppdrag att man företräder de medlemmarna som valt en, inte ett parti.

 

På mitt jobb har facket vandrat från en total makt, till idag ingen makt alls. Det är inte konstigt för de har aldrig brytt sig om medlemmarna utan bara om politik. När jag började där var anslutningen 100% och idag under 50%.

 

Den sista veckan kom en styrelsemedlem (sosse naturligtvis) och snackade med mig. Han vill att jag går med i facket och blir medlem i styrelsen. De har stora problem med inbördes strider. Han vill ha någon med mattehuvud som jag för att slå ut de andra (kommunisterna) och ta en fight med arbetsgivaren. Jag anser att han inte kan välja ut mig utan det ska isf medlemmarna göra.

 

Idag har vi ett stort behov av en god fackförening men jag tror att så länge de är en del av sossemaffian så finns inget hopp.

 

Facket i Sverige måste inse att de ska företräda medlemmarna och inte politiska åsikter. Den dag som de inser att facket är till för medlemmarna och att de ska företräda medlemmarna på arbetsplatsen så ska jag vara den första att anmäla mig som medlem och också ställa upp på förtroendeuppdrag om mina kolleger  vill det.

 

Jag har alltid röstat i val, även om jag ibland haft svårt att välja, men jag har aldrig sett en valsedel i vallokalen med LO på. 

 

Kasta inte sten i ett glashus, det gäller även facket i Sverige, eller hur IL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det finns inga riktiga Statliga fackföreningar i Thailand, dom som ni nu jublar åt är mer lika dom som paraderar och viftar med flaggor om dom beordras till detta i länder som Nord Korea och Kina.

 

Dessa s.k fackföreningar har inget gemensamt med det som vi i Sverige och andra demokratiska länder avser och tänker på när vi talar om fackföreningar.

 

Flera av inläggen i denna tråd avslöjar istället hur lite flera av forumets gula egentligen vet om Thailand.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Varför finns inte fackföreningar- de ´´röda´´ har ju varit vid makten i 3 år redan!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför finns inte fackföreningar- de ´´röda´´ har ju varit vid makten i 3 år redan!!!

Fackföreningar startas av de som arbetar på en arbets plats, att man inte gör detta har ju många orsaker.

Att se upp till överheten är väl den största orsaken, som man fått sig inpräntat sedan tidig skolålder.

Om du vill starta en fackförening i Sverige så kan du få hjälp av den organisation som tecknar avtal på liknande arbets plats.

I Thailand är det nog så att det är arbets givaren som du får hjälp av.

Finns säkert undantag.

Men för att få det hela att fungera så måste bildandet ske från arbetarna själva.

Och det är inte lätt att genomföra.Inte med den skolundervisning som sker idag.

 

Men även här börjar det ske förändringar.

 

Vi hade också vår tid där man tog av sig kepsen när brukspatron kom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fackföreningar startas av de som arbetar på en arbets plats, att man inte gör detta har ju många orsaker.

Att se upp till överheten är väl den största orsaken, som man fått sig inpräntat sedan tidig skolålder.

Om du vill starta en fackförening i Sverige så kan du få hjälp av den organisation som tecknar avtal på liknande arbets plats.

I Thailand är det nog så att det är arbets givaren som du får hjälp av.

Finns säkert undantag.

Men för att få det hela att fungera så måste bildandet ske från arbetarna själva.

Och det är inte lätt att genomföra.Inte med den skolundervisning som sker idag.

Men även här börjar det ske förändringar.

Vi hade också vår tid där man tog av sig kepsen när brukspatron kom.

IL????
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så en fackförening som organiserar arbetare på ett statligt ägt företag måste alltså stödja staten i alla lägen?

 

Eller har de rätt att stötta oppositionen om de skulle anse att deras politik är bättre för deras medlemmar?

Hej

 

Statligt anställda på olika myndigheter ska utföra sina arbetsuppgifter efter bästa förmåga oavsett vilket parti som leder landet i en demokrati, sen får Fackföreningar anordna protester och demonstrationer för och emot olika saker på fritiden utanför arbetsplatsen.

 

Men jag vidhåller att Thailand precis som dom flesta andra Asiatiska länder saknar Fackföreningar både i Statlig och Privat sektor som är uppbyggda, organiserade och arbetar som dom i t.ex EU och Sverige. 

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger inte mycket för svenska fackföreningar heller. Det första kravet att jobba fackligt i Sverige är; att du är sosse. 

 

Jag är inte med i facket utan har valt att inte betala för arbetsskygga idi*ter. På mitt jobb är det bara kommunister och vänstersossar som sitter på fackliga uppdrag. Jag har sparat en massa pengar som jag istället lagt på en kapitalförsäkring som gett mer avkastning än vad facket kunnat ge.

 

För mig innebär ett förtroendeuppdrag att man företräder de medlemmarna som valt en, inte ett parti.

 

På mitt jobb har facket vandrat från en total makt, till idag ingen makt alls. Det är inte konstigt för de har aldrig brytt sig om medlemmarna utan bara om politik. När jag började där var anslutningen 100% och idag under 50%.

 

Den sista veckan kom en styrelsemedlem (sosse naturligtvis) och snackade med mig. Han vill att jag går med i facket och blir medlem i styrelsen. De har stora problem med inbördes strider. Han vill ha någon med mattehuvud som jag för att slå ut de andra (kommunisterna) och ta en fight med arbetsgivaren. Jag anser att han inte kan välja ut mig utan det ska isf medlemmarna göra.

 

Idag har vi ett stort behov av en god fackförening men jag tror att så länge de är en del av sossemaffian så finns inget hopp.

 

Facket i Sverige måste inse att de ska företräda medlemmarna och inte politiska åsikter. Den dag som de inser att facket är till för medlemmarna och att de ska företräda medlemmarna på arbetsplatsen så ska jag vara den första att anmäla mig som medlem och också ställa upp på förtroendeuppdrag om mina kolleger  vill det.

 

Jag har alltid röstat i val, även om jag ibland haft svårt att välja, men jag har aldrig sett en valsedel i vallokalen med LO på. 

 

Kasta inte sten i ett glashus, det gäller även facket i Sverige, eller hur IL?

Största anledningen till att jag gick ur facket var att han som var facklig företrädare på mitt jobb, han företräde till största del sig själv.

Gå med på förtroendeuppdraget och företräd dig själv så får du kanske bättre utdelning än vad kapitalförsäkringen kan ge.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Största anledningen till att jag gick ur facket var att han som var facklig företrädare på mitt jobb, han företräde till största del sig själv.

Gå med på förtroendeuppdraget och företräd dig själv så får du kanske bättre utdelning än vad kapitalförsäkringen kan ge.  

Till dig o Prutten ock övriga man får det fack man förtjänar.

Problemet är ju att ni inte tar strid och får med er de övriga.

 

För ett antal år sedan tog man strid på Sveriges största fackförening, Sossarna fick överlämna en del av makten till de som ville ta kamp mot företaget

Vist kan du få gehör men det kräver ett stort engagemang från medlemmarna,

 

Vist kan man gå ut men man riskerar också ett förakt från de medlemmar som ser till att facket gör sitt bästa.

 

Så ni kan ju rida på de avtal som skrivs, utan att betala en cent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till dig o Prutten ock övriga man får det fack man förtjänar.

Problemet är ju att ni inte tar strid och får med er de övriga.

 

För ett antal år sedan tog man strid på Sveriges största fackförening, Sossarna fick överlämna en del av makten till de som ville ta kamp mot företaget

Vist kan du få gehör men det kräver ett stort engagemang från medlemmarna,

 

Vist kan man gå ut men man riskerar också ett förakt från de medlemmar som ser till att facket gör sitt bästa.

 

Så ni kan ju rida på de avtal som skrivs, utan att betala en cent.

Jag vet inte vilka avtal jag red på? Men jag hade en bättre löneutveckling när jag förhandlade lönen själv än när ingen förhandlade för mig.

Det som jag kände var en nackdel för mig var att om jag hade kommit i konflikt med arbetsgivaren hade jag fått företräda mig själv. Det såg jag ingen nackdel med då bästa sättet att få högre lön är att byta arbetsgivare. Att starta eget fanns också som ett alternativ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

I just detta fall kan man väl fastslå att huruvida deras tillkomst så gör dom inte som staten som dom är anställda av vill.

Och det om något talar väl lite emot vad IL vill ha sagt i just detta fall.

 

Sen fungerar det säkert så på många ställen i världen och även i Thailand.

Med det blir lite konstig argumentation att en fackförening som opponerar sig mot den som styr staten. Inte är seriös just för att staten skulle vara lierad med den fackföreningen.

 

 

Jag tycker att fackföreningen är riktigt seriös. De hör på tradition till Bangkokseliten, och de försvarar sina politiska övertygelse. Är det nåt konstigt med det? Staten är även senaten, högadomstolen, kungahuset,  inte enbart den folkvalda regeringen. Problemet vi har i Thailand är att en stor del av folket väljer fel, och då kommer fel regeringen till makten. Men staten är mer än det. Och en del av det statliga är helt okej. Problemet varit att den delen av staten varit okej och en del varit fel. Fackföreningar följer den delen av staten som är okej, inte den delen av regeringen som blev fel vald.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att fackföreningen är riktigt seriös. De hör på tradition till Bangkokseliten, och de försvarar sina politiska övertygelse. Är det nåt konstigt med det? Staten är även senaten, högadomstolen, kungahuset,  inte enbart den folkvalda regeringen. Problemet vi har i Thailand är att en stor del av folket väljer fel, och då kommer fel regeringen till makten. Men staten är mer än det. Och en del av det statliga är helt okej. Problemet varit att den delen av staten varit okej och en del varit fel. Fackföreningar följer den delen av staten som är okej, inte den delen av regeringen som blev fel vald.

Ja ni gula på forumet.

När skall ni inse att han driver med er.

Han skriver i alla inlägg Vad ni i   egentligen står för.

Så ta åt er och tänk en gång till.

Eller har jag fel Leifen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ni gula på forumet.

När skall ni inse att han driver med er.

Han skriver i alla inlägg Vad ni i   egentligen står för.

Så ta åt er och tänk en gång till.

Eller har jag fel Leifen. 

Du har nog inte fel, att hen driver med sina inlägg.

 

men vem går på inläggen??

 

Men nu jag ju inte heller Gul

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att fackföreningen är riktigt seriös. De hör på tradition till Bangkokseliten, och de försvarar sina politiska övertygelse. Är det nåt konstigt med det? Staten är även senaten, högadomstolen, kungahuset,  inte enbart den folkvalda regeringen. Problemet vi har i Thailand är att en stor del av folket väljer fel, och då kommer fel regeringen till makten. Men staten är mer än det. Och en del av det statliga är helt okej. Problemet varit att den delen av staten varit okej och en del varit fel. Fackföreningar följer den delen av staten som är okej, inte den delen av regeringen som blev fel vald.

 

 

 

Antagligen samma skribent eller så är två personer lika snurriga, vilket jag dock håller för otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jaha det var där skon klämde.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Sånt är riktig frihet! Man får ju välja om man ska vara med i socialdemokraterna eller inte!

Problemet är väl den myckna friheten att kunna välja även på dagar som inte är valdagar.

Eller hur ser du på detta fenomen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen samma skribent eller så är två personer lika snurriga, vilket jag dock håller för otroligt.

Ja inte lätt att se verkligheten om man inte har erfaren het om vad som händer runt hörnet.

 

Annars kan du väl fråga frugan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt är riktig frihet! Man får ju välja om man ska vara med i socialdemokraterna eller inte!

Problemet är väl den myckna friheten att kunna välja även på dagar som inte är valdagar.

Eller hur ser du på detta fenomen?

Ja du får välja.

I dag är det väl så att många fackföreningar har valt att inte ansluta sina medlemmar till S, Detta tycker jag är en positiv tendens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte lätt att se verkligheten om man inte har erfaren het om vad som händer runt hörnet.

 

Annars kan du väl fråga frugan.

 

Jag har självfallet ingen erfaren het, men lite erfarenhet har jag, och vad vill du att jag skall fråga frugan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du får välja.

I dag är det väl så att många fackföreningar har valt att inte ansluta sina medlemmar till S, Detta tycker jag är en positiv tendens.

Gratulerar till dina kraftigt förbättrade skrivkunskaper,rättstavning var ju inte din starka sida  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar till dina kraftigt förbättrade skrivkunskaper,rättstavning var ju inte din starka sida  :crazy:

Hade ingen aning om att dom har svenskaundervisning i dom röda byarna!!! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla lilla Barbiesman behöver inte lögna i varje tråd.

Lek med ett suddgummi i stället TRÅKMÅNS.

Mvh jrk

Ändrades av jrk
Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla lilla Barbiesman behöver inte lögna i varje tråd.

Lek med ett suddgummi i stället TRÅKMÅNS.

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...