Jump to content
IGNORERAD

Regeringen är avsatt av Konstitutions Domstolen


janne_h

Recommended Posts

dålig jämförelse då dom flesta i sverige har en lön man kan leva bra på.

 

tycker ni seriöst att man kan jämföra thailändska löner med svenska?

Har du svårt med procenten????

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 471
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    54

  • janne_h

    36

  • beerchang$

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Dom har fått tillgång till vård och mediciner, dom har fått bättre vägar och skolor, dom kan numera låna i bank istället för hos lokala ockrare, bylånen har gett dom möjlighet att satsa på små företag, dom har förmodligen råd med ett bättre boende, bättre och nyare fordon tack vare en ekonomiskt tillväxt i norr och nordost på 40%, fler studerar också vidare, sen har vi alla miljarder som har betalats ut i risstöd så sammantaget har det hänt en hel del.

 

Med vänlig hälsning isan lover.

På vilket sätt har PTP förbättrat för Thailändarna under sitt 2 år 10 månader och 2 dagar vid makten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man ju diskutera... Det var en nyhetsartikel om studenter i Sverige nu i veckan som gick som måste leva på 3000  kronor i månaden. Jag tror inte man kan leva bra på den lönen?

 

Men man måste givetvis jämföra kostnads läget också, 3000 kronor i Sverige kan du knappast leva på medan det inte är några problem att leva på den summan (ca 15 000THB) i Thailand eller hur?

Studenters huvudsakliga syssla är väl att studera så 3000 är väl antingen bidrag eller lön från kväll,helg eller deltids arbete.

Kan man jämföra ??

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Studenters huvudsakliga syssla är väl att studera så 3000 är väl antingen bidrag eller lön från kväll,helg eller deltids arbete.

Kan man jämföra ??

 

Mvh Hobbe

Du glömde lån, vi har nämligen möjligheter att ta studielån i Sverige som sedan skall betalas tillbaka när man har sitt välbetalda arbete.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom har fått tillgång till vård och mediciner, dom har fått bättre vägar och skolor, dom kan numera låna i bank istället för hos lokala ockrare, bylånen har gett dom möjlighet att satsa på små företag, dom har förmodligen råd med ett bättre boende, bättre och nyare fordon tack vare en ekonomiskt tillväxt i norr och nordost på 40%, fler studerar också vidare, sen har vi alla miljarder som har betalats ut i risstöd så sammantaget har det hänt en hel del.

 

Med vänlig hälsning isan lover.

Nu måste ju även banklån betalas tillbaka och när de utlovade utbetalningarna från regeringen inte kommer så blir det ockrarna som gnider sina händer,ur askan i elden passar ju bra här.100 000 bidrag är ju indraget och de miljarder som skulle betalas ut försvann ju merparten av på vägen.Så de populistiska löftena sjönk ju fortare än de kom.Så visst har det hänt en del men om det gynnat de fattiga ,det vete f-n.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag tycker faktiskt att det är sorgligt att varje försök till demokrati knäcks

så lätt.

Det värsta är att det verkar vara en never ending story.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Det kan man ju diskutera... Det var en nyhetsartikel om studenter i Sverige nu i veckan som gick som måste leva på 3000  kronor i månaden. Jag tror inte man kan leva bra på den lönen?

 

Men man måste givetvis jämföra kostnads läget också, 3000 kronor i Sverige kan du knappast leva på medan det inte är några problem att leva på den summan (ca 15 000THB) i Thailand eller hur?

nej men man måste ju jämföra då att man lever bra och får mer för 15 000 svenska i sverige..  och vem får mest av 3000 svenska eller 3000 baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz, on 10 May 2014 - 12:12, said:

OK, sorry kompis. Jag menade att thailändare och många  MPR-medlemmar är av samma skrot och korn. Alltså röstar på det parti som gynnar dom själv och deras egen ekonomi bäst. Hajar du nu vad jag menar ? ;)

 

Fritz..

 

Yup, det gör väl de flesta, röstar på det som är bäst för en själv. Gör inte du det?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

OK, sorry kompis. Jag menade att thailändare och många  MPR-medlemmar är av samma skrot och korn. Alltså röstar på det parti som gynnar dom själv och deras egen ekonomi bäst. Hajar du nu vad jag menar ? ;)

 

Fritz..

 

Det vore helt klart naturligt om det vore så och det är det, men ändå inte..

 

Pratar man om kortsiktig ekonomisk vinning så borde 70% röstat på PT vid förra valet, alltså det valet som blev av och inte det valet som nästan ingen ville ha och som blev ogiltigförklarat för att några gangsters hindrade några av de som faktiskt ville rösta från att rösta. Risbönder lovades dubbla priset på ris, arbetare fick allt mellan 10 och 100% löneökning samt lovades en gratis tablet till sina barn, undre medelklass fick 20% rabatt på sin bil samt subventionerad bensin, medelklassen fick rabatt på sitt hus samt ökade löner för universitetsutbildade, övre medelklassen fick sänkt skatt och överklassen fick sänkta företagsskatter, ökade möjligheter att flytta pengar utomlands, slopade kapitalskatter samt gigantiska möjligheter till skatteavdrag. Ingen fick betala utan det vara rena gåvor. De enda förlorarna var jordbrukare som inte skördar ris och de bor huvudsakligen i södra Thailand så de räknas givetvis inte eftersom de ändå inte röstar på PT samt de riktigt utsatta, de som varken har ett jobb eller en liten landplätt att odla ris på, men de räknas ju inte heller eftersom de ändå röstar på PT...

 

Ser man på en karta över hur folk röstade 2011 så framgår det istället att folk i allmänhet istället röstar efter geografisk hemvist där "alla" söder om Bangkok, utmed den nordvästra gränsen samt i öster, förutom Chonburi, röstar på Demokraterna och de norr om Bangkok röstar på PT. Det är egentligen bara i Bangkok med omkringliggande provinser som det är någon kamp mellan blocken.

 

Folk röstar i allmänhet på samma familj som man alltid gjort och ens föräldrar har tidigare gjort då denna familj oftast också är den största arbetsgivaren i kommunen samt är den som så otroligt gentilt med egna pengar, givetvis, står för vägbyggen, parker och lättklädda danserskor till Songkranfestligheterna.

 

Så, visst röstar folk i allmänhet på det de tror gynnar dem men inte baserat på några ideologier eller uttalade mål och satsningar utan vad de förväntar sig på det lokala planet. Som exempel var Newin Dr T's högra hand och nästan alla i Buriram röstade på TRT och senare PPP. När Newin bröt sig ur och bildade BJT och gick i koalition med Demokraterna så fortsatte folket i Buriram att 2011 rösta på Newin, dvs emot Dr T, som ett tydligt bevis på att vilken politik som förs i på nationell nivå är i det närmaste oväsentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sant, men det ser inte ut som att det blir så nu, dom flesta företag har gått väldigt bra dom senaste åren och anställer fler varje år,

utländska investerare som letar fabriker och öppnar filialer har varit långt över förväntan dom senaste 2 åren med undantag för dom senaste 5

månaderna.

 

det är väldigt lätt att byta jobb, folk hoppar mellan jobben som dom byter kläder :)

allt har ser ljust ut om dom kan komma överens på det politiska planet med ekonomin i Thailand.

själv hade vi sålt minst 2 stora projekt detta år om det inte vore för det politiska dödläget

 

ser en kraftig ökning av både inhemska och utländska investerare som står redo

UPDATE 1-Thai c.bank cuts 2014 growth, export forecasts.

http://www.cnbc.com/id/101513645

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Vi jämför inte. Vi pratar procent!

vad vill du bevisa med ditt tjat om procent?

 

okey vi gör en enkel uträkning om procenten i sverige och Thailand

 

så vi använder oss av en grundlönen somkanske ligger på ca 18 000 kr per månad 12 700 efter skatt

och innan höjning i Thailand var det 3900 baht och man klarar sig betydligt bättre på 12 700 än vad man gör med 3900 baht i Thailand.

så det finns ingen anledning att höja grundlönen i sverige ,med 50 % som då skulle bli 25 400 och det klarar man sig väldigt bra på i sverige.

 

men enligt min mening är det absolut nödvändigt att höja thailands grundlön på 3900 baht då det är väldigt tufft att klara sig på den summan

så nu när den är höjd med enligt dig alldeles för höga 50% så hamnar den på 7800 baht vilket det är fortfarande är tufft att klara sig på om man har familj

 

så procenten låter mycket om man tänker 50% men i pengar gör det inte att folk får överflöd.

 

12 700 x2 i sverige på en familj med 2 barn så har man råd med bra boende, bil, semester, mat, skola, sjukvård och eventuellt att spara lite.

 

7900 x2 på samma familj i Thailand har råd med ett billigt boende, mat, enkel skola och lite kläder. men tuffare med bil, semester, sjukvård och bättre skola

 

så jag tycker fortfarande att det var nödvändigt att höja thailands grundlön med 50% från 3900 till 7800 även om du tycker det är för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Det pekar ju snarare på det klassiska syndromet att Thailändare ganska generellt oavsett samhällsklass, ekonomi och utbildningsnivå helst röstar för det som gynnar deras egen plånbok i det lokala perspektivet och ser inte till landets långsiktiga behov i sin helhet

ja och det är väl det som är problemet, kanske hänger ihop med det jag lever för dagen syndromet. ( ska inte dra alla över en kant, finns folk på båda sidor som röstar för landets bästa)

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Nu säger ju inte detta nånting om hur exporten går.

Men tron att det kommer gå bra är det nog inget fel på.

Men att exporten går bra är nog en sanning med modifikation.

Var ju till exempel ett och annat företag Som flyttade sin tillverkning från Thailand efter översvämningarna 2011

Risexporten som är den viktigaste har floppat helt.

Så nog kan Thailand förvänta sig inflation alla gånger.

ja nu har jag inte koll på all export men många som det ser ljust ut, många som flyttade som börjar kolla på tomter och befintliga fabriker igen

så visst ser det bra ut, enligt mäklarna så är det betydligt fler som letar industritomter och fabriker än dom som lämnat efter översvämningarna.

 

men jag håller med dig ris exporten kan och troligtvis kommer inte sluta bra även ädelsten branchen har man sabbat då det mesta ligger i china och dom ligger långt före.

bara dom kan få ett slut på politiska oroligheter och enligt mig helst ett tredje parti som vinner valet som kanske skulle kunna jobba lite mer effektivt så kommer det gå väldigt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Thailand's auto sector, Southeast Asia's biggest, has fired more than 30,000 subcontracted workers this year and slashed production, as sales plunge after months of political unrest that threatens to drive some manufacturers offshore. 

 

Honda Motor Co said it was considering delaying the start-up of a new $530-million manufacturing plant in Thailand by six months to a year, as the economy teeters on the brink of recession and political turmoil prompts automakers to rethink their investments.

 

http://www.bangkokpost.com/most-recent/409071/auto-sector-slams-on-brakes

 

 

tack vännen du har googlat fram bevis som stödjer det jag skriver, tack  :thumbsup:

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

vad vill du bevisa med ditt tjat om procent?

 

okey vi gör en enkel uträkning om procenten i sverige och Thailand

 

så vi använder oss av en grundlönen somkanske ligger på ca 18 000 kr per månad 12 700 efter skatt

och innan höjning i Thailand var det 3900 baht och man klarar sig betydligt bättre på 12 700 än vad man gör med 3900 baht i Thailand.

så det finns ingen anledning att höja grundlönen i sverige ,med 50 % som då skulle bli 25 400 och det klarar man sig väldigt bra på i sverige.

 

men enligt min mening är det absolut nödvändigt att höja thailands grundlön på 3900 baht då det är väldigt tufft att klara sig på den summan

så nu när den är höjd med enligt dig alldeles för höga 50% så hamnar den på 7800 baht vilket det är fortfarande är tufft att klara sig på om man har familj

 

så procenten låter mycket om man tänker 50% men i pengar gör det inte att folk får överflöd.

 

12 700 x2 i sverige på en familj med 2 barn så har man råd med bra boende, bil, semester, mat, skola, sjukvård och eventuellt att spara lite.

 

7900 x2 på samma familj i Thailand har råd med ett billigt boende, mat, enkel skola och lite kläder. men tuffare med bil, semester, sjukvård och bättre skola

 

så jag tycker fortfarande att det var nödvändigt att höja thailands grundlön med 50% från 3900 till 7800 även om du tycker det är för högt.

Det är ingen idé, du fattar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Det är ingen idé, du fattar inte.

fattar inte vad google kungen?

verkar vara du som har svårt att förstå.

 

jag litar mer på internationella ekonomer och inhemska ekonomer 

än någon på ett svenskt forum som handlar om Thailand.

 

 

får jag fråga bor du och jobbar i Thailand?

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

fattar inte vad google kungen?

verkar vara du som har svårt att förstå.

 

jag litar mer på internationella ekonomer och inhemska ekonomer 

än någon på ett svenskt forum som handlar om Thailand.

 

 

får jag fråga bor du och jobbar i Thailand?

Jag bor i Thailand , men jag jobbar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar du bara skit.Dom var valda av en majoritet oavsett vad du tycker.

Och det är så en demokrati ska fungera.Bra el. dåligt får vi utvärdera till nästa val.

Det står för dig. Fakta PTP har tömt statskassan. Läste du länken?

Kan du engelska?

 

Thaksin suggests he'll block any move for amendments to rein in his power Prime Minister Thaksin Shinawatra yesterday revealed for the first time the value he places on democracy, saying it was not the foremost thing Thailand needed.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Nej jag kan nästan inte engelska.Och jag måste nästan ge dig rätt efter att ha pratat med min sambo.

Men hon har intel minsta förhoppning att någon annan ledarstruktur skulle vara bättre.

Jag också men då är en demokrati enda vägen att kanske styra in på rätt väg.

Då är det folkets vilja som styr och sen får man ta ställning vart fjärde år som i väst.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad vill du bevisa med ditt tjat om procent?

 

okey vi gör en enkel uträkning om procenten i sverige och Thailand

 

så vi använder oss av en grundlönen somkanske ligger på ca 18 000 kr per månad 12 700 efter skatt

och innan höjning i Thailand var det 3900 baht och man klarar sig betydligt bättre på 12 700 än vad man gör med 3900 baht i Thailand.

så det finns ingen anledning att höja grundlönen i sverige ,med 50 % som då skulle bli 25 400 och det klarar man sig väldigt bra på i sverige.

 

men enligt min mening är det absolut nödvändigt att höja thailands grundlön på 3900 baht då det är väldigt tufft att klara sig på den summan

så nu när den är höjd med enligt dig alldeles för höga 50% så hamnar den på 7800 baht vilket det är fortfarande är tufft att klara sig på om man har familj

 

så procenten låter mycket om man tänker 50% men i pengar gör det inte att folk får överflöd.

 

12 700 x2 i sverige på en familj med 2 barn så har man råd med bra boende, bil, semester, mat, skola, sjukvård och eventuellt att spara lite.

 

7900 x2 på samma familj i Thailand har råd med ett billigt boende, mat, enkel skola och lite kläder. men tuffare med bil, semester, sjukvård och bättre skola

 

så jag tycker fortfarande att det var nödvändigt att höja thailands grundlön med 50% från 3900 till 7800 även om du tycker det är för högt.

 

Lite uppfräschning av 7:ans matte kanske kunde vara på sin plats? (En ökning med 50% innebär att det blir 1 1/2 gång mer... inte dubbelt...)

 

I själva sakfrågan är min mening denna. Om jag jämför vad det kostar i Sverige och Thailand ligger det på mellan dubbelt så dyrt (bensin, lokalt tillverkade bilar, somliga importerade prylar) och sex gånger så dyrt (mat, service, och allt som har hög andel arbetskraftskostnad) i Sverige mot Thailand, ungefär. Ofta får man ungefär samma pris på grejer i baht i Thailand som i kronor i Sverige, på ett ungefär och med stora variationer förstås. Samma siffra på prislappen, men 5 till 1 i kronans favör om man växlar, d v s fem gånger billigare i Thailand. Köper man t ex frukt på en lokal marknad på landsbygden känner man sig nästan som en tjuv... ni som bott här ett tag känner till dom här sakerna.

 

Så nog skulle det vara rackarns knepigt att leva på en Thailändsk minimilön för en bortskämd snubbe som mig, det skall erkännas.

 

Men Thailand är en öppen ekonomi och påverkas av omvärlden. Det som produceras måste tåla importtryck och exporten måste vara konkurrenskraftig med dom löner som ingår i kostnaderna. Så om man skall höja lönen så måste man faktiskt höja produktiviteten också, det är oundvikligt.

 

Det finns en skevhet mellan olika sektorer i industrin. De som har utländskt ägande eller tekniskt inflytande (elektronik, process, bilar) har internationellt gångbar produktivitet. Jordbruket, vissa delar av byggsektorn och annan verksamhet som är avskärmad från influenser utifrån ligger sämre till, för att inte tala om somlig offentlig verksamhet som är ren stenålder och har mycket sämre produktivitet än till och med somliga grannländer.

 

Höjning av minimilöner (som slår lika i alla branscher, oavsett produktivitet) kommer antingen att tvinga fram förändringar i de branscher där det behövs bättre produktivitet för att bibehålla konkurrenskraften, eller så kommer det att bli stora ekonomiska problem i somliga sektorer. I de sektorer som har god produktivitet betyder en höjning av minimilönen oftast ingenting - man ligger redan i ett annat löneskikt. Andra sektorer kommer att tvingas till rationalisering, eller så blir det bekymmer. Risindustrin har avhandlats här. Den är ett typexempel på låg produktivitet och dålig konkurrenskraft. Den har dessutom fått en giftinjektion i form av risprogrammet som det kommer att ta lång tid att återhämta sig ifrån, om det går alls.

 

Det är knepigt sånt där. Min magkänsla är att Thailand är lite för konservativt för att snabbt anpassa sig till nya spelplaner och att landet kommer att förlora på t ex AEC - andra kommer att vara bättre på att anpassa sig, bättre på språk, mer alerta... (Rika thailändare har dock redan börjat investera i grannländerna på ett sätt som vore förbjudet för utlänningar här.)

 

Min gissning är att Thailand kommer att halka efter grannarna ekonomiskt. Det har i för sig det goda med sig att det kommer att bli billigt att pensionera sig här, när det blir dags...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

E väl ingen som tar Thailand på allvar längre? Hoppas di tar sitt förnuft till fånga annars rasar nog bathen  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

OK, sorry kompis. Jag menade att thailändare och många  MPR-medlemmar är av samma skrot och korn. Alltså röstar på det parti som gynnar dom själv och deras egen ekonomi bäst. Hajar du nu vad jag menar ? ;)

 

Fritz..

Hej

 

Där slog du nog huvudet på spiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...