Jump to content
IGNORERAD

Regeringen är avsatt av Konstitutions Domstolen


janne_h

Recommended Posts

Måste ni gå till personangrepp bara att vissa har inte samma åsikt som ni? Lågt!!!

Du menar att återvinning är något fult? Men hojta gärna till i trådar där de av annan åsikt gör detsamma, är lite demokrati att göra likasamma same but...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 471
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    54

  • janne_h

    36

  • beerchang$

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

beerchang$

Jag har aldrig påstått att dom röstar "fel"

 

ALLA som röstar röstar rätt oavsett vilka dom röstar för. Det är liksom grunden för ett valsystem

 

Däremot kan man diskutera VARFÖR olika människor röstar som dom gör och där har alla rätt till var sin åsikt

 

Du presenterade just din men jag har en helt annan

 

Det är lättare att välja vilken regering som långsiktigt kan ge mest för landet i sin helhet om man är utbildad, förstår nationalekonomi, inser effekterna av odemokratiskt beteende i form av olika typer av korruption, internationella relationer, förstår lite om handelspolitik, sociala reformer, utbildningspolitik etc etc etc än om man saknar tillgång till kunskap och information om allt detta och enbart tittar ner i sin egen tomma plånbok och kollar runt i sin egen by och ser vem som kan ge bäst påfyllnad i plånboken av de i byn som finns att rösta på

 

Det är ganska naturligt att folk ute i byarna röstar som dom gör. Tyvärr dock är det ofta av fel anledningar såsom av mutor/lokala löften, släktröstande, rösta som familjens överhuvud säger, byäldstes råd etc etc etc

 

I min värld skulle jag önska att ALLA hade så bra kunskap och information att dom kunde rösta baserat på helheten och inte bara lokala orsaker i byn men Thailand har väldigt långt kvar till att hamna på nivåer som t.ex röstande i Sverige har

 

om man ska tänka så så ska man ju definitivt inte rösta på varken dom gula eller dom röda.

 

även dom gula är tillräckligt smarta att se att pengarna hamnar hos dom som dom röda topparna gjort

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Har du varit i Thailand det senaste året? De fattigaste som står utanför kollektivavtal har fått det mycket sämre pga kraftigt höjda priser utan att kunna dra nytta av de populistiska höjningarna av minimilönerna.

och dom som står innanför har fått det mycket bättre, eller rättare sagt mer pengar att spendera, vill man gå framåt ekonomiskt så måste man höja minimum löner,

det gynnar ju alla i längden då alla spenderar mer, mer skatt mer handlar, mer jobb osv

hur många står inom kollektivavtalen mot dom som står utanför? dom flesta som jobbar inom sådana jobb är ju oftast från burma, kambodja eller laos 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

om man ska tänka så så ska man ju definitivt inte rösta på varken dom gula eller dom röda.

även dom gula är tillräckligt smarta att se att pengarna hamnar hos dom som dom röda topparna gjort

Jaha ???

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Jaha ???

 

det jag menar är om alla tänker så så skulle varken pt eller demokraterna bli valda och det hade ju kanske vart det bästa för landet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

det jag menar är om alla tänker så så skulle varken pt eller demokraterna bli valda och det hade ju kanske vart det bästa för landet

Varför inte ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

och dom som står innanför har fått det mycket bättre, eller rättare sagt mer pengar att spendera, vill man gå framåt ekonomiskt så måste man höja minimum löner,

det gynnar ju alla i längden då alla spenderar mer, mer skatt mer handlar, mer jobb osv

hur många står inom kollektivavtalen mot dom som står utanför? dom flesta som jobbar inom sådana jobb är ju oftast från burma, kambodja eller laos

Så du menar att det är bra för Thailand att öka klassskillnaderna genom att chockhöja minimilönerna och att människor från andra länder inte är lika mycket värda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

och dom som står innanför har fått det mycket bättre, eller rättare sagt mer pengar att spendera, vill man gå framåt ekonomiskt så måste man höja minimum löner,

det gynnar ju alla i längden då alla spenderar mer, mer skatt mer handlar, mer jobb osv

hur många står inom kollektivavtalen mot dom som står utanför? dom flesta som jobbar inom sådana jobb är ju oftast från burma, kambodja eller laos 

Så länge korruptionen bara ökar är det den som orsakar det mesta av kostnadshöjningarna i landet. Om de som skinnar landet har gul eller röd skjorta spelar mindre roll. Finns många thailändare som inte kan ta del av korruptionspengarna eller kompensera sig för de kostnadsökningar som det för med sig. Om befolkningen blir blåsta av röda eller gula skjortor är egentligen ovesäntligt, men lika vansinnigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Varför inte ?

som du skrev Det är lättare att välja vilken regering som långsiktigt kan ge mest för landet i sin helhet om man är utbildad

 

ingen av dom är i nuläget kapabel att ge mest för landet.

 

så chuwit är tyvärr nog den som skulle kunna göra det hyfsat vid nästa val

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Så länge korruptionen bara ökar är det den som orsakar det mesta av kostnadshöjningarna i landet. Om de som skinnar landet har gul eller röd skjorta spelar mindre roll. Finns många thailändare som inte kan ta del av korruptionspengarna eller kompensera sig för de kostnadsökningar som det för med sig. Om befolkningen blir blåsta av röda eller gula skjortor är egentligen ovesäntligt, men lika vansinnigt.

mitt på prick, detta är absolut thailands största problem och så länge alla i toppen på båda sidor är så långt involverade i korruption kommer det aldrig bli bättre.

man måste börja högst upp och gå neråt, och även här gäller det att höja löner på t.ex yrken som polis men samtidigt så ska man ju kräva betydligt mer av poliser

med fysik, utbildning mm

korruption och utbildning är nått Thailand behöver satsa mycket på att lösa. 

 

Har en vän som är ekonomi chef för ett internationellt bolag som har en filial i Thailand, där införde han code of conduct för några år sedan

i början trodde man att man skulle förlora köpare, men försäljningen har bara ökat sen dess, och är en av deras filial som går bäst av alla

filialer i världen. oftast var det någon mellan chef på företaget som skulle ha hand om uppköpet som krävde någon miljon i muta för att välja dom.

så affärer funkar utan mutor

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Så du menar att det är bra för Thailand att öka klassskillnaderna genom att chockhöja minimilönerna och att människor från andra länder inte är lika mycket värda?

 

för att ett land ska gå framåt måste man höja minimum löner, folk som har mer pengar spenderar mer vilket gör att landet går framåt, skatter, jobb, företag alla gynnas

och dom flesta har det betydligt bättre idag än vad dom hade innan.

 

och nej människor från andra länder är inte mindre värda, vet inte hur du kunde tolka det så.

 

men så funkar det, i varje land finns det lågavlönade jobb som oftast inte den inhemska befolkningen vill ha och då kommer oftast människor

från länder där dom tjänar ännu mindre och tar dom jobben.

 

så som det händer i sverige, människor oftast från baltländerna kommer och jobbar för en lägre summa än svenskar

tyvärr ser det ut så här, men visst hade det varit bra om alla tjänade hyfsat lika och inga klass skillnader fanns men det 

fungerar ju inte ens i sverige så det kommer definitivt inte funka här, det är lite en drömvärld som inte finns

Link to comment
Dela på andra sajter

för att ett land ska gå framåt måste man höja minimum löner, folk som har mer pengar spenderar mer vilket gör att landet går framåt, skatter, jobb, företag alla gynnas och dom flesta har det betydligt bättre idag än vad dom hade innan.

 

Nja, höjer man lönerna utan att produktiviteten ökar i motsvarande grad så blir det i slutändan inflation och inget annat.

 

Fritz.. 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Nja, höjer man lönerna utan att produktiviteten ökar i motsvarande grad så blir det i slutändan inflation och inget annat.

 

Fritz.. 

sant, men det ser inte ut som att det blir så nu, dom flesta företag har gått väldigt bra dom senaste åren och anställer fler varje år,

utländska investerare som letar fabriker och öppnar filialer har varit långt över förväntan dom senaste 2 åren med undantag för dom senaste 5

månaderna.

 

det är väldigt lätt att byta jobb, folk hoppar mellan jobben som dom byter kläder :)

allt har ser ljust ut om dom kan komma överens på det politiska planet med ekonomin i Thailand.

själv hade vi sålt minst 2 stora projekt detta år om det inte vore för det politiska dödläget

 

ser en kraftig ökning av både inhemska och utländska investerare som står redo

Link to comment
Dela på andra sajter

och dom som står innanför har fått det mycket bättre, eller rättare sagt mer pengar att spendera, vill man gå framåt ekonomiskt så måste man höja minimum löner,

det gynnar ju alla i längden då alla spenderar mer, mer skatt mer handlar, mer jobb osv

hur många står inom kollektivavtalen mot dom som står utanför? dom flesta som jobbar inom sådana jobb är ju oftast från burma, kambodja eller laos

Allting har blivit dyrare så folk har det inte bättre nu. Inflationen driver upp priserna.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

som du skrev Det är lättare att välja vilken regering som långsiktigt kan ge mest för landet i sin helhet om man är utbildad

 

ingen av dom är i nuläget kapabel att ge mest för landet.

 

så chuwit är tyvärr nog den som skulle kunna göra det hyfsat vid nästa val

 

Det är din syn på livet. Inte säkert att alla tycker som du väl ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Allting har blivit dyrare så folk har det inte bättre nu. Inflationen driver upp priserna.

allt blivit dyrare?? klart priser går upp så funkar det i denna värld, 

men många saker kostar lika mycket som förr, jag köper min nudelsoppa för 25 baht samma som för 10 år sedan, somtam för 25 bath, prat kraopow mosap för 25 baht.

många livsmedels varor som inte höjts betydligt, t.ex barn saker som vissa blivit billigare sen vår son använde dom.

det jag ser i samhället runt mig är att dom flesta fått det bättre, har råd med mer, åker på semester undantag dom som dricker förmycket och inte förstått

att dom kan åka på semester flera gånger per år om man drar ner på drickandet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Det är din syn på livet. Inte säkert att alla tycker som du väl ?

självklart inte, alla har rätt att tycka och skriva vad dom vill utan påhopp och vuxen mobbning bakom någon som sitter

och känner sig stor bakom en dator någonstans.

 

men som du sa om utbildade, dom flesta utbildade, företagsägare, doktorer (förre detta demokrater dom flesta av dom) och många rödskjortor har börjat se den bästa lösningen på ett 

än pt och demokraterna då både thaksin och abhisit med sina chefer gjort bort sig totalt. annat parti och dom säger att dom

ändrat åsikt för att dom ser till landets bästa och inte vad som gynnar individerna närmast toppen av partiet som vinner.

 

men vi får väl se vad som händer, min åsikt är att jag hoppas både pt och demokraterna förlorar, partiledare på båda sidor som gjort sig skyldiga 

+ suthep tar sina straff, och att man börjar byta ut folk i domstolar som som inte sköter sitt jobb.

 

chuwit är ju den som vill köra hårt mot korruptionen, han själv har ju blivit tvingad till mutor innan han avslöjade alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

sant, men det ser inte ut som att det blir så nu, dom flesta företag har gått väldigt bra dom senaste åren och anställer fler varje år,

utländska investerare som letar fabriker och öppnar filialer har varit långt över förväntan dom senaste 2 åren med undantag för dom senaste 5

månaderna.

 

det är väldigt lätt att byta jobb, folk hoppar mellan jobben som dom byter kläder :)

allt har ser ljust ut om dom kan komma överens på det politiska planet med ekonomin i Thailand.

själv hade vi sålt minst 2 stora projekt detta år om det inte vore för det politiska dödläget

 

ser en kraftig ökning av både inhemska och utländska investerare som står redo

Thailand's auto sector, Southeast Asia's biggest, has fired more than 30,000 subcontracted workers this year and slashed production, as sales plunge after months of political unrest that threatens to drive some manufacturers offshore. 

 

Honda Motor Co said it was considering delaying the start-up of a new $530-million manufacturing plant in Thailand by six months to a year, as the economy teeters on the brink of recession and political turmoil prompts automakers to rethink their investments.

 

http://www.bangkokpost.com/most-recent/409071/auto-sector-slams-on-brakes

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

allt blivit dyrare?? klart priser går upp så funkar det i denna värld, 

men många saker kostar lika mycket som förr, jag köper min nudelsoppa för 25 baht samma som för 10 år sedan, somtam för 25 bath, prat kraopow mosap för 25 baht.

många livsmedels varor som inte höjts betydligt, t.ex barn saker som vissa blivit billigare sen vår son använde dom.

det jag ser i samhället runt mig är att dom flesta fått det bättre, har råd med mer, åker på semester undantag dom som dricker förmycket och inte förstått

att dom kan åka på semester flera gånger per år om man drar ner på drickandet. 

Tror du risbönderna köper nudelsoppa och somtam varje dag? För dom har allting blivit dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

självklart inte, alla har rätt att tycka och skriva vad dom vill utan påhopp och vuxen mobbning bakom någon som sitter

och känner sig stor bakom en dator någonstans.

 

men som du sa om utbildade, dom flesta utbildade, företagsägare, doktorer (förre detta demokrater dom flesta av dom) och många rödskjortor har börjat se den bästa lösningen på ett 

än pt och demokraterna då både thaksin och abhisit med sina chefer gjort bort sig totalt. annat parti och dom säger att dom

ändrat åsikt för att dom ser till landets bästa och inte vad som gynnar individerna närmast toppen av partiet som vinner.

 

men vi får väl se vad som händer, min åsikt är att jag hoppas både pt och demokraterna förlorar, partiledare på båda sidor som gjort sig skyldiga 

+ suthep tar sina straff, och att man börjar byta ut folk i domstolar som som inte sköter sitt jobb.

 

chuwit är ju den som vill köra hårt mot korruptionen, han själv har ju blivit tvingad till mutor innan han avslöjade alls.

 

Jag är rätt övertygad att många väljare i Thailand inte tycker som du trots att dom är utbildade, kunniga och ser helheten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Thailand's auto sector, Southeast Asia's biggest, has fired more than 30,000 subcontracted workers this year and slashed production, as sales plunge after months of political unrest that threatens to drive some manufacturers offshore. 

 

Honda Motor Co said it was considering delaying the start-up of a new $530-million manufacturing plant in Thailand by six months to a year, as the economy teeters on the brink of recession and political turmoil prompts automakers to rethink their investments.

 

http://www.bangkokpost.com/most-recent/409071/auto-sector-slams-on-brakes

tack du visar exakt det jag menade som jag skrev med undantag dom senaste månaderna sen dom politiska oroligheter startade, 

det är ju som jag menade det har ökat fram tills det blev oroligheter,

att honda vill spendera 530 miljoner dollar på en ny fabrik i Thailand visar ju att folk vill investera.

 

vi har väldigt många som väntar nu på att det ska lösa sig sen kommer dom börja investera i flera projekt.

både inhemska och utländska investerare är oroliga för sina pengar, ja skulle inte heller investera massa miljoner eller miljarder

i Thailand just nu.

men som sagt vi har 2 stora projekt som bara väntar på lösningen sen kommer checken.

Ändrades av beerchang$
Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Jag är rätt övertygad att många väljare i Thailand inte tycker som du trots att dom är utbildade, kunniga och ser helheten

absolut och det är väl jätte bra att alla kan ha olika åsikter, tänk vad tråkigt om alla tyckte lika.

men jag påstår inte att jag har rätt det är min åsikt och det jag hör av min omgivning.

ingen kan påstå att dom har rätt och den andra fel.

vi sitter här vi sitter här på ett forum och dömer ut personer som inte tycker lika vad säger det om oss?

 

ja påstår inte att jag har rätt men i båda lägren oavsett utbildning så röstar dom som du skrev på det som gynnar dom lokalt

även här i Bangkok så röstar alla mina grannar på borgmästaren som vann sist då han enligt dom gynnar deras grupp överklassen och rika.

och dom flesta av dom är väldigt utbildade, och jag håller inte riktigt med dom i deras val av borgmästare så vi tycker alla olika.

 

samma som många röda inte ser det som ett nederlag om shinawatra skulle försvinna ur udd

Link to comment
Dela på andra sajter

beerchang$

Tror du risbönderna köper nudelsoppa och somtam varje dag? För dom har allting blivit dyrare.

 

nu tog jag några exempel, och ja ris är en riktig dålig business, har räknat på det flera gånger och det är en väldigt dålig

business. men det skulle kunna gå bättre om uppköparna betalade riktiga priser inte att dom köper upp riset till så lågt pris som möjligt för dom vet att bonden

är i behov av pengar efter dom skördat.

skulle sett ut så i sverige också om inte bönderna fick eu bidrag

 alla priser går uppåt så funkar det.

då kanske kines familjerna som köper upp riset i dom flesta byar skulle höja priset dom köper för, men dom jag följt dom

dom senaste 10 åren då släkt sålt ris så försöker dom alltid betala så lågt som möjligt fast dom själva har fått bättre betalt

av nästa led, så där har du ett problem girighet kallas det

Link to comment
Dela på andra sajter

nu tog jag några exempel, och ja ris är en riktig dålig business, har räknat på det flera gånger och det är en väldigt dålig

business. men det skulle kunna gå bättre om uppköparna betalade riktiga priser inte att dom köper upp riset till så lågt pris som möjligt för dom vet att bonden

är i behov av pengar efter dom skördat.

skulle sett ut så i sverige också om inte bönderna fick eu bidrag

 alla priser går uppåt så funkar det.

då kanske kines familjerna som köper upp riset i dom flesta byar skulle höja priset dom köper för, men dom jag följt dom

dom senaste 10 åren då släkt sålt ris så försöker dom alltid betala så lågt som möjligt fast dom själva har fått bättre betalt

av nästa led, så där har du ett problem girighet kallas det

 

Jobbade i Gnosjö för länge sedan, Mattson Bult, vi levde på att vi kunde göra billigare bult än andra.

 

Idag lever Thailand på ???? ?????

Ja just det, inga naturtillgångar, dyrare och sämre ris än andra länder, och en styrning som skrämmer varenda investerare i världen.

 

Thailand är ett av de få länder i världen som nästan aldrig haft internationella krig , deras insikt om omvärlden och att man måste vara konkurrens-kraftig är noll.

 

Och allt som går åt pipan är antingen otur eller någon annans fel.

 

Inte ens en eftertanke att man kanske själv påverkar sin situation, nej att aldrig ha fel är det som störtar landet som egentligen har allt rakt neråt.......

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

tack du visar exakt det jag menade som jag skrev med undantag dom senaste månaderna sen dom politiska oroligheter startade, 

det är ju som jag menade det har ökat fram tills det blev oroligheter,

att honda vill spendera 530 miljoner dollar på en ny fabrik i Thailand visar ju att folk vill investera.

 

vi har väldigt många som väntar nu på att det ska lösa sig sen kommer dom börja investera i flera projekt.

både inhemska och utländska investerare är oroliga för sina pengar, ja skulle inte heller investera massa miljoner eller miljarder

i Thailand just nu.

men som sagt vi har 2 stora projekt som bara väntar på lösningen sen kommer checken.

Var det, det du menade när du sa att investerare knackar på dörren för att investera i Thailand? Så era 2 "stora" projekt skall rädda Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...