Jump to content
IGNORERAD

Regeringen är avsatt av Konstitutions Domstolen


janne_h

Recommended Posts

Om du inte förstår så kan du säga det utan att dra upp meningslösa exempel.

Ja så kan man ju också utrycka sig om man vill framställa sig själv som smart utan att vilja gå i polemik med vad den andra skriver.

 

Rätta mig om jag har fel.

Du tycker att militären är på fel plats och har ingenting med inrikespolitik att göra. En typisk svensk inställning då det är så i Sverige.

Dock är det ett faktum som varken du eller jag kan bestrida att dom är det dom är.

Och därmed kan man personligen tycka att det är fel.

Men det finns orsak till att det händer. och då måste man se det ur ett större perspektiv en svensk präktighet som förordar demokrati i alla lägen.

Polisen klarar inte upp situationen. Dom är mer benägna att kassera in böter än att utreda rätt och fel angående bomber och skott från automat vapen.

Regeringen jönsar bara runt. Och gör mer skada än nytta för situationen. tomten Suthep jönsar runt och kommer med än det ena värre uttalandet efter det andra.

 

Vad gäller censur mm är det tyvärr nånting som följer i kölvattnet av detta.

Och självklart kan man inte med säkerhet veta om folket gör vågen eller inte.

Men just det är just i detta skede sekundärt. Och vi får väl vänta och se vad militären gör? Innan vi börjar slå på stortrumman och kritisera.

Vad var det du ansåg att jag inte förstod menar du? Eller var det så att du skrev så för att jag inte håller med dig?

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 471
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    54

  • janne_h

    36

  • beerchang$

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 De flesta här verkar tycka att militären är några slags hjältar. Själv så tror jag att det är precis detta de ville hela tiden. De har spelat ut parterna mot varandra med visselpipan som orkesterledare. Allt har gått som planerat.

 

Har väl inte sett någon skriva att militären är hjältar, men i fullständig avsaknad av civilt styre, civil vilja att lösa konflikten så gick det som vanligt i Thailand, ingen vill tappa ansiktet och ingen vill kompromissa då återstår bara ett militärt ingripande. Att en urusel regering åker till Hongkong en gång i månaden för att få order av en ickevald PM är självfallet i längden ohållbart.

 

Frågan är väl dock inte vad som hänt utan vad som kommer att hända nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

 De flesta här verkar tycka att militären är några slags hjältar.
Nu tar du väl i iaf.eller vill du ha i gång debatten.Att militären behövde ingripa är nog alla överens om att det är tråkigt men vad var alternativen i ett land fullt egoistiska politiker som lever i en gigantisk sandlåda utan vilja att föra landet framåt utan egen vinning.Varför inte ge dem chansen,sämre kan det ju knappast bli.Och när resultatet kommer ,då kan vi med facit i hand fördömma eller berömma resultatet.Vi behöver väl inte måla f-n på väggen innan vi ens vet ett jota om resultatet. 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponera att alla parter var överens om att militären skulle gå in och ta över.Så det var alltså fokets representanter som tyckte så.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Och självklart kan man inte med säkerhet veta om folket gör vågen eller inte.

 

Där var svaret på min poäng. Du förstod men skrev det inte. Inte lätt för mig att veta.

 

Jag håller med dig om det mesta men självklart förordar jag demokrati i alla lägen utan att för sakens skull känna mig varken präktig eller svensk (skrev du så bara för att du inte håller med mig?).

 

Och ja, polisen är skit, PT är skit, Thaksin är skit, de flesta politiker är skitar men tyvärr är också militären av samma sort och nu är det de som har makten.

 

Vad får dig att tro att militären just denna gång ska få ordning på landet? Vilka är dessa reformer som det talas om hela tiden. Vet du något om dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör en pudel och tar tillbaks påståendet att många anser militären vara hjältar. Mer räddaren i nöden om jag uppfattat det rätt. I vilket fall har jag en annan åsikt. Framgår nog ganska tydligt nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

utan att för sakens skull känna mig varken präktig eller svensk (skrev du så bara för att du inte håller med mig?).

 

Inte alls så. Men jag anser att svenskar som på ett syniskt sätt framställer demokrati och val  som lösning på allt är präktiga svenskar.

Utifrån du vad du skrev passade du in på mallen. Möjligt att jag har fel där?

 

Dock anser jag att det är syniskt korkat att prata  om att demokrati är enda sättet hela tiden.

Ett ordspråk lyder. "Demokrati är inget man får. Det är nånting man förtjänar".

Och det är lite av pudelns kärna här. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör en pudel och tar tillbaks påståendet att många anser militären vara hjältar. Mer räddaren i nöden om jag uppfattat det rätt. I vilket fall har jag en annan åsikt. Framgår nog ganska tydligt nu.

Vad var ditt alternativ?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var ditt alternativ?

 

Bra fråga. Jag har inget snabbt och bra svar. Problemen sitter ju i hela samhället och började inte för sex månader sedan utan har pågått sedan 1930-talet. Sedan dess har militären gjort alltför mycket för att sitta på makten. Det har funnits ljusglimtar som på 1990-talet men hela tiden har militären dragit i trådarna. Det maktmonopolet bröts med Thaksin och det hade ju varit fantastiskt om det inte vore för att han ville byta ut ett maktsystem mot ett annat och skapa sin egen maktsfär, fri mot opposition och fri media osv. Hade han inte blivit helt maktgalen hade han kanske hållit sig kvar som pm än idag. Men han bråkade med fel personer och när det fanns ett tillräckligt stort stöd slog militären till.

 

Jag ser militären, inte som det enda problemet, men som det största problemet eftersom de inte tillåter någon riktig opposition mot deras ställning. Att polisen, domstolarna, media och framförallt parlamentet med låtsaspolitikerna är svaga tjänar bara deras syften. Det har de tydligt visat den här veckan. Jag vet inte vilka reformer de har tänkt sig men en svagare militär ingår knappast i deras planer. Vad som däremot ingick i deras planer var att lillasystern skulle begå en riktig dundertabbe vilket hon gjorde med amnestilagarna. Helt riktigt protesterade folk som galna. Storebror fick ingen amnesti men protesterna fortsatte genom den nyttige idi*ten Suthep. Varifrån fick han allt stöd och alla pengar? Det kan inte vara speciellt svårt att lista ut. Hade Thailand varit i samma situation idag utan visselpipan?

 

Inte heller att utlysa nyval hjälpte. Det var lite för snabbt  men bättre än inget alls och den stora frågan blir ju varför demokraterna valde att bojkotta fast de kanske aldrig haft en större chans att vinna när regeringen begick den ena tabben efter den andra. Militären lyfte då inte ett finger för att säkra demokratin utan tittade nöjt på medan de spred floskler som värsta dyngspridaren. Nu börjar det bli för lång så här kommer min lilla poäng igen. Militären har fått landet i ett tillräckligt bedrövlig skick för att tro sig få mandat från folket för att slå till. Nu har det gjort det och allt i namnet av fred och säkerhet. Precis samma argument som alla andra totalitära stater använder sig av.

 

Alternativet hade varit att militären gjort tvärtom under de senaste sex månaderna - absolut ingenting, varken offentligt eller bakom kulisserna. Demokratin kommer inte automatiskt och inte med en gång. Den har en lång väg att gå och den kan knappast gå spikrakt hela tiden. Med militärdiktatur går den baklänges.

Link to comment
Dela på andra sajter

:ele:  :ele:  :ele:

Klaga inte, jag är ensam hemma med en tvååring. Hon har noll intresse av alla världsproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls så. Men jag anser att svenskar som på ett syniskt sätt framställer demokrati och val  som lösning på allt är präktiga svenskar.

Utifrån du vad du skrev passade du in på mallen. Möjligt att jag har fel där?

 

Dock anser jag att det är syniskt korkat att prata  om att demokrati är enda sättet hela tiden.

Ett ordspråk lyder. "Demokrati är inget man får. Det är nånting man förtjänar".

Och det är lite av pudelns kärna här. 

Stora ord. Kom med bra exempel och förklara för en präktig och cynisk svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora ord. Kom med bra exempel och förklara för en präktig och cynisk svensk.

Det har jag ju redan gjort. men du gillar ju inte mina exempel.. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter just nu och kollar på TV 4 nyheterna via slingbox.

Vem dyker inte upp som korre i rutan om inte Töppfer i egen hög person. Och inslaget avslutades med en Thailändare som sågade militären rakt av.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag ju redan gjort. men du gillar ju inte mina exempel.. :)

Riktiga årtal och riktiga händelser. Kom igen nu. Jag ska ut och leka i en riktig sandlåda nu men återkommer om några timmar. Ser fram emot en tung debatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite nyfiken - vilka anser att det är till det bättre att militärerna nu tog makten? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga årtal och riktiga händelser. Kom igen nu. Jag ska ut och leka i en riktig sandlåda nu men återkommer om några timmar. Ser fram emot en tung debatt.

Jag anade det  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Blir lite nyfiken - vilka anser att det är till det bättre att militärerna nu tog makten?

Jag

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

1. Möjligt att det är så i ditt fall där hjärnspöken tillåts husera.

Hur ska man kunna hålla val när olika fraktioner skjuter mot varandra.

Militären tillsammans har senaste dygnet lyckats beslagta mera vapen på ett dygn än vad polisen lyckats med på dom senaste 6 månaderna.

2. Ska vettvillingar med vapen lyckas husera så att folk är rädda för att rösta eller rösta fel?

3. För info så kan du läsa både i The nation och BP att dom tagit massa sådana vapen som använts mot regerings demonstranterna. Av en person som även hade UDD vakt legitimation.

4. Så genom Detta kan vi fastslå mot vad du tidigare sagt. Att UDD innehar och använder sig av M16 granater samt hemmagjorda bomber.

5. Att sen 75% av befolkningen stödjer militären. Alla partier inklusive PT UDD demokraterna pdrc har välkomnat militären.

6. Så jag tror att landet är mer enigt i denna fråga än dina 2 hjärnhalvor är med varandra.

Hej

 

1. Polisen förbjöds av domstol att avväpna gula demonstranter trots att dessa hade gott om vapen som M16 och granater.

 

2. Nej absolut inte, själv tycker jag att polis och militär gemensamt borde ha gripit Suthep och PDRC ledarna så fort dessa tog till våld och började bryta mot lagar och regler redan 2013.

 

3. Konstigt att man bara verkar vara intreserade av att avväpna röda och inte gula, men med din färg på glasögonen så är det väl helt ok.

 

4. Själv tar jag för givet att både röda och gula har tillgång till dessa vapen.

 

5. Att 75% inte vill se ett blodbad och ser det positivt att militären går in mellan röda och gula stämmer säkert och dit räknar även jag mig, men tolka inte det här som om 75% är för en kupp och att demokratin avskaffas.

 

6. Landet är precis lika splittrat som före denna kupp, tro inget annat, detta är långt ifrån slut.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ganska intressanta siffror. Vid militärkuppen 2006 var 97% nöjda med militärens ingripande. Påminner lite om ett annat land lite mer nordost om Thailand, där militären har 99.9 % stöd av befolkning. Men nu är det ju så att i det här landet precis som i Thailand är det olagligt att kritisera militären. Undrar om det kanske i alla fall lite grand kan påverka resultatet. Vad tror ni?

 

Själv anser jag att snabba åsiktsundersökningar i nuläget är helt meningslösa och tror man på det som publiceras i ett land där militären styr informationsflödet, samtidigt som de springer runt på gatorna med kulsprutor, är man om inte naiv så i alla fall ganska förblindad.

 

Med det sagt så vet jag såklart inte hur folket egentligen ställer sig till militären. Det är mycket möjligt att kuppen stöds av en majoritet av både vanligt folk och partier samt skjorter av olika färger. Men det gör det inte på något vis demokratiskt utan bara tragiskt.

Hej

 

Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta.

 

Finns det något land i historien där man efter att ha tagit över kontrollen av media inte har presenterat siffror på att militärkuppen och kuppmakarna har folkets stöd, det är väl snarare tradition?

 

Själv börjar jag nästan undra om ens alla Svenskar borde få rösta om man ska tro på det dom skriver på detta forum, antingen ser man ingen skillnad på t.ex val-kupp, demokrati-diktatur, regering-junta, majoritet-minoritet, o.s.v eller så är man verkligen emot demokrati som system. 

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta.

 

Finns det något land i historien där man efter att ha tagit över kontrollen av media inte har presenterat siffror på att militärkuppen och kuppmakarna har folkets stöd, det är väl snarare tradition?

 

Själv börjar jag nästan undra om ens alla Svenskar borde få rösta om man ska tro på det dom skriver på detta forum, antingen ser man ingen skillnad på t.ex val-kupp, demokrati-diktatur, regering-junta, majoritet-minoritet, o.s.v eller så är man verkligen emot demokrati som system. 

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Äntligen kröp sanningen fram, röstar man inte rätt/rött så ska man inte få rösta alls enligt forumets betongkommunist! :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 De flesta här verkar tycka att militären är några slags hjältar. Själv så tror jag att det är precis detta de ville hela tiden. De har spelat ut parterna mot varandra med visselpipan som orkesterledare. Allt har gått som planerat.

Hej

 

Och "okesterledaren" själv får nog en belöning istället för det dödsstraff eller livstidsstraff han riskerade enligt den utfärdade arresteringsordern.

 

Vad är oddsen på att Juntan annullerar arresteringsordern eller omvandlar den till villkorligt?

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att man anses som en röding på detta forum. Skulle militär, polis och rättsväsende försvarat den demokratiskt framröstade regeringen (även att det gällde Thaksinklanen) så skulle detta bedrövliga scenario inte inträffat. Förhoppningsvis skulle thailändarna själva få avgöra om thaksinklanens regerande var tillräckligt eller om dom skulle röstas bort i nästa fria val. Istället får vi se en klassisk militärkupp med ingen större framtidstro för ett demokratiskt Thailand.

Har även jag en smygande känsla av att något har hänt inom kungahuset.

Nu hoppas jag att det i framtiden blir ett demokratiskt styrt Thailand där invånarna själva får bestämma sin framtid.

Tillsvidare ha en skön kväll på er!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vet att man anses som en röding på detta forum. Skulle militär, polis och rättsväsende försvarat den demokratiskt framröstade regeringen (även att det gällde Thaksinklanen) så skulle detta bedrövliga scenario inte inträffat. Förhoppningsvis skulle thailändarna själva få avgöra om thaksinklanens regerande var tillräckligt eller om dom skulle röstas bort i nästa fria val. Istället får vi se en klassisk militärkupp med ingen större framtidstro för ett demokratiskt Thailand.

Har även jag en smygande känsla av att något har hänt inom kungahuset.

Nu hoppas jag att det i framtiden blir ett demokratiskt styrt Thailand där invånarna själva får bestämma sin framtid.

Tillsvidare ha en skön kväll på er!

Hej

 

Det samma demokrativän.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

1. Polisen förbjöds av domstol att avväpna gula demonstranter trots att dessa hade gott om vapen som M16 och granater.

 

2. Nej absolut inte, själv tycker jag att polis och militär gemensamt borde ha gripit Suthep och PDRC ledarna så fort dessa tog till våld och började bryta mot lagar och regler redan 2013.

 

3. Konstigt att man bara verkar vara intreserade av att avväpna röda och inte gula, men med din färg på glasögonen så är det väl helt ok.

 

4. Själv tar jag för givet att både röda och gula har tillgång till dessa vapen.

 

5. Att 75% inte vill se ett blodbad och ser det positivt att militären går in mellan röda och gula stämmer säkert och dit räknar även jag mig, men tolka inte det här som om 75% är för en kupp och att demokratin avskaffas.

 

6. Landet är precis lika splittrat som före denna kupp, tro inget annat, detta är långt ifrån slut.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

1 Nej dom förbjöds att oannonserat komma och terrorisera  demonstranterna. Ingenting om att dom inte får beslagta vapen. Ytterligare en lögm från dig!!

 

2 Det är mycket polisen borde ha gjort. Polisen borde ha ingripit likväl i ett tidigt skede. Men då syod du på barikadern a och skrek om deras rättigheter att barrikadera sig med vapen. Och polisens rätt att följa sin övertygelse. Lite dubbelmoral där från din sida. 

 

3: Jag vet inte vad du yrar om. Vem menar du bara avväpnar röda?

 

4: Mycket möjligt att så är. Jag tror i alla fall inte på dina högst skumma teorier att domonstranter kastar bomber på sig själv.

 

5 Jag tolkar ingenting. Jag ser vad som händer.

 

6 se 5

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...