Jump to content
IGNORERAD

Regeringen är avsatt av Konstitutions Domstolen


janne_h

Recommended Posts

Hej

 

För mig handlar inte demokrati om för eller emot Thaksin utan om att befolkningen själva ska få utse sina regeringar via fria val, om det sedan blir en gul eller röd politiker som sen vinner dessa val är mindre intressant.

 

Jag accepterar utan vidare den PM och regering folket utser bara dom har fått välja den själv och att alla som vill har fått ställa upp i valet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Äntligen har du börjat inse vad demokrati är.

Det var inte länge sedan du dömde ut dom fattiga i södra Thailand för att inte veta sitt eget bästa när dom inte röstar på ditt parti.

 

För att inte tala om alla demonstranter som du pissat på för att

dom demonstrerar mot korruption o mygel

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 471
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    54

  • janne_h

    36

  • beerchang$

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

För mig är det som CNN, BBC, SVT, Al Jazeera, HRW, Amnesty och FN beskriver som Juridiska och Militära kupper inget annat än just detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Enkelt att hänvisa till källor utan att behöva påvisa hänvisningarnas riktighet, jag påstår att detta inlägg är ytterligare en av dina dagliga lögner, kan du bevisa annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att respektive lands befolkning har rätt till att utöva ett visst våld i krav på demokrati och fria val efter t.ex efter en militärkupp eller när landet leds av en junta tycker jag är närmast självklart.

 

Jag tycker att dom krafter som arbetar för demokrati och fria val har större rättigheter än dom som försöker avlägsna eller hindra en demokratisk utveckling.

 

Att små men inflytelserika minoritetet försöker störta folkvalda regeringar och tillsätta juntor med våld är inte ok enligt mig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vad yrar du om egentligen. Senaste kuppen var helt utan våld.

I en demokrati kan det aldrig vara ok med våld för att få som man vill.

Om folk tar till våld när man har en personlig inställning till att demokratin har ruckats på. Så har nog väldigt många rätt till våld.

Du fär faktiskt ta och bestämma dig. Är du för våld eller för demokrati? Dessa 2 kan ej sammanblandas. och tror du det så är du syniskt korkad.

Vilket jag ur min personliga tolkning redan konstaterat att du är.

 

Det är inte ok med våld på någon sida.

Och att utöva våld i demokratins namn. är lika syniskt dumt som att föra korståg i kristendomens namn.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

I en demokrati är inte en kupp tillåten oavsett om den är utan våld

Link to comment
Dela på andra sajter

I en demokrati är inte en kupp tillåten oavsett om den är utan våld

 

I en demokrati måste även politiker följa lagarna även om de ser personliga möjligheter att tjäna privata pengar.

Och en demokratisk politiker ändrar inte lagar så att de blir anpassade för privat bruk endast för honom.

 

Om detta sker i en demokrati så måste samhället reagera och kasta ut denna politiker, vilket Thailand också gjorde, men då vägrade den utkastade att acceptera detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Exempelvis så bestämmer sveriges riksdagsledamöter sina egna löner och pensioner och förmåner

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempelvis så bestämmer sveriges riksdagsledamöter sina egna löner och pensioner och förmåner

Absolut inget konstigt med det. Skulle dom däremot använda denna rätt till att 50 dubbla lönen så skulle nog många reagera och få dessa ledamöter avsatta. Som exempel så har vi haft flertalet äffärer där riksdagsledamöter gör småsaker men åker på utvisning. e som exempel raineraffären. Toblerone mona o.s.v.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

I en demokrati är inte en kupp tillåten oavsett om den är utan våld

Precis!

Och ingen har sagt någonting annat. Detta till trots så ger det inte dom som anser detta är fel att utöva våld.

Vilket frågan var.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Absolut inget konstigt med det. Skulle dom däremot använda denna rätt till att 50 dubbla lönen så skulle nog många reagera och få dessa ledamöter avsatta. Som exempel så har vi haft flertalet äffärer där riksdagsledamöter gör småsaker men åker på utvisning. e som exempel raineraffären. Toblerone mona o.s.v.

Nu var jag inte med i matchen under Thaksins första mandat period, eller den andra. Men ökade han sin lön minst 50 gånger?
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var jag inte med i matchen under Thaksins första mandat period, eller den andra. Men ökade han sin lön minst 50 gånger?

 

Han gjorde värre saker.

Ett exempel är shincorp affären, där han såg till att ändra skattelagen. Så att hans försäljning av bolaget inte skulle behöva beskattas. En miljard rakt ner i fickan.

Ratchada affären som han för övrigt vart dömd för.

Han använde sitt ämbete som premiärminister för att få dom andra budgivarna att dra sig ur en marka affär. Så hans fru kunde köpa marken för halva värdet vad marken var värderad till.

Under rättegången av detta så vart det uppmärksammat att hans advokater försökte leverera en massa pengar i en lunchbox till domaren.

Domaren svalde inte det betet.

Enligt initierade källor krävde han ca 30 procent av den beräknade kostnaden av underentreprenörer vid byggandet av Suvarnabhumi.

Detta är bara en bråkdel av dom ekonomiska brott han stått för.

 

Tobleronemona är en ängel i jämförelse.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Han gjorde värre saker.

Ett exempel är shincorp affären, där han såg till att ändra skattelagen. Så att hans försäljning av bolaget inte skulle behöva beskattas. En miljard rakt ner i fickan.

Ratchada affären som han för övrigt vart dömd för.

Han använde sitt ämbete som premiärminister för att få dom andra budgivarna att dra sig ur en marka affär. Så hans fru kunde köpa marken för halva värdet vad marken var värderad till.

Under rättegången av detta så vart det uppmärksammat att hans advokater försökte leverera en massa pengar i en lunchbox till domaren.

Domaren svalde inte det betet.

Enligt initierade källor krävde han ca 30 procent av den beräknade kostnaden av underentreprenörer vid byggandet av Suvarnabhumi.

Detta är bara en bråkdel av dom ekonomiska brott han stått för.

Tobleronemona är en ängel i jämförelse.

Hur var det nu med rättegången? Var den inte efter militärkuppen? Och efter juntan ändrade på konstitutionen och lagar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Lönerna till ministrar och ledamöter sätts av fristående lönenämnden och inte av riksdagsmännen själva i Sverige.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det nu med rättegången? Var den inte efter militärkuppen? Och efter juntan ändrade på konstitutionen och lagar?

 

Det förändrar inte faktum vad som hänt.

Blir ju lite som om vissa anser att om det blivit militärkupp så borde detta även betyda att domstolar generellt blivit olagliga.

Just den domen har för övrigt ingenting med ändringarna i konstitutionen. Utan var ett rent korruptionsmål.

Domen överklagades för övrigt aldrig av Thaksin. Vilket han kunnat göra utan problem om han ansett att den är felaktig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Lönerna till ministrar och ledamöter sätts av fristående lönenämnden och inte av riksdagsmännen själva i Sverige.

Den är inte fristående. Det lyder under riksdagen. Och det är riksdagens förvaltningsstyrelse som bestämmer vem som ingår i lönenämnden. I förvaltningsstyrelsen ingår talmannen + andra riksdagsledamöter.
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Det förändrar inte faktum vad som hänt.

Blir ju lite som om vissa anser att om det blivit militärkupp så borde detta även betyda att domstolar generellt blivit olagliga.

Just den domen har för övrigt ingenting med ändringarna i konstitutionen. Utan var ett rent korruptionsmål.

Domen överklagades för övrigt aldrig av Thaksin. Vilket han kunnat göra utan problem om han ansett att den är felaktig.

Det förändrar historie beskrivningen. Och eftersom en militärkupp är olaglig så är väl frågan om militärkuppen är rättfärdigag eller inte! Där finns det uppenbart skilda meningar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo tjena. Det vill jag se. Låt oss säga att nästa val vinns av det nya partiet Gröntröjorna. Dom gick till val på att bekämpa korruption och hjälpa den fattiga delen av befolkningen. Dom lyckas faktiskt styra skutan åt rätt håll och jobbar för det dom lovat. Trots att du anser att vallöften inte är så viktigt att hålla, brukar det vara rätt normalt i en demokrati. Eller inte, så länge det gäller dom röda.

Hur som, en dag tas ledaren för dom gröna av polis för att ha kört bil utan säkerhetsbälte. Då är jag helt övertygad att det lilla röda trollet kommer skrika som besatt för då har ju den personen begått ett lagbrott. Till skillnad från den "folkvalde store ledaren" när han snodde miljarder av befolkningen. Då var det ju endast "omoraliskt", inget brottsligt. Enligt dej, men ingen annanstans i den demokratiska världen.

Hej

 

Blir dom som du kallar "Gröntröjorna" folkets val anser jag att det är självklart att dom ska få regera mandatperioden ut även om inte alla vallöften infrias och det även om jag själv inte gillar alla deras beslut, sen är det som vanligt i en demokrati upp till väljarna att bedöma deras arbete i nästa val.

 

Det här med demokrati och fria val är inte så komplicerat som Demokraterna, dom gula, kungligt närstående, traditionella makthavare, kuppmakare,  militärledning och Bangkok elit vill få det att framstå som.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur var det nu med rättegången? Var den inte efter militärkuppen? Och efter juntan ändrade på konstitutionen och lagar?

Hej

 

Självklart var det så, ingen kupp ingen dom och det är därför domen anses vara politisk.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

 

Självklart var det så, ingen kupp ingen dom och det är därför domen anses vara politisk.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vad är sannolikheten att han hade dömts för korruption och maktmissbruk om han satt kvar ??

 

garanterat noll eftersom dom har immunitet mot åtal när dom sitter vid makten !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Vad är sannolikheten att han hade dömts för korruption och maktmissbruk om han satt kvar ??

garanterat noll eftersom dom har immunitet mot åtal när dom sitter vid makten !

Det finns bara ett sätt att klara sig ifrån politiska dommar. FLY.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det finns bara ett sätt att klara sig ifrån politiska dommar. FLY.

 

 

Försök att läsa det jag skrev en gång till..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Försök att läsa det jag skrev en gång till..

Jag antar att konstitutionen och lagar var annorlunda före militärkuppen samt att den som har makten sällan blir dömd. Inget konstigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag antar att konstitutionen och lagar var annorlunda före militärkuppen samt att den som har makten sällan blir dömd. Inget konstigt.

 

Den som har makten kan helt enkelt inte ens åtalas eftersom dom enligt både gamla och nya konstitutionen har åtals-immunitet så länge som sitter vid makten-

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart var det så, ingen kupp ingen dom och det är därför domen anses vara politisk.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Så Thailand var alltså så korrupt tiden innan kuppen att det Thailänska folket var tvungna att göra en militärkupp för att över huvud taget ha en chans att dömma Thaksin för sina lagbrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Så Thailand var alltså så korrupt tiden innan kuppen att det Thailänska folket var tvungna att göra en militärkupp för att över huvud taget ha en chans att dömma Thaksin för sina lagbrott.

Nu var det inte Thailändska folket som gjorde en militärkupp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Nu var det inte Thailändska folket som gjorde en militärkupp.

 

Nej

 

Dom gick ut i massor på gatorna och krävde att Thaksin skulle bort. Det var massor av demonstrationer tiden innan kuppen 2006 på samma sätt som det är idag

 

Och gissa vad dom krävde då ?

 

Bort med korruptionen och bort med Thaksin

 

Känns det igen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...