Jump to content
IGNORERAD

Som en stekbastu!


janne_h

Recommended Posts

Och jag dricker hellre Chang och tittar på dom som jobbar(tyst) :17:

Skulle jag också gjort om det fanns Chang. Nu fick jag hålla tillgodo med Leo som var det enda som fanns. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    25

  • Nicholas

    7

  • stefan5300

    6

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Annars räcker ett sandpapper ganska långt.

Håller med. Just i detta fall satt det avbrutna rörets ände en bit ned i marken, därav enklast med roterande rasp. Lokala "proffset" sa först att "det går inte", skulle kleta på limmet utan rengöring, puts...så det fick bli ett tappat ansikte, vill ju inte ha en läcka igen. Den förförra kostade närmare 1000 bath i vattenförbrukning. 

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog Chang senare. Bifogar en bild på eländet.

attachicon.gif1398335279705.jpg

Men varför korsa rören på detta viset ? det är ju en vanlig hydrofor, då spelar det ingen roll vilken som är in och ut, eller är det någon ofattbar thailogik i det hela

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Men varför korsa rören på detta viset ? det är ju en vanlig hydrofor, då spelar det ingen roll vilken som är in och ut, eller är det någon ofattbar thailogik i det hela

 

Har den kanske en backventil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför korsa rören på detta viset ? det är ju en vanlig hydrofor, då spelar det ingen roll vilken som är in och ut, eller är det någon ofattbar thailogik i det hela

Det är nog mera en avägning till grävning i förhållande till rördragning. I förhållande till var man vill placera hydroforen.

 

2 böjar till = 5 minuters extraarbete ca.

Eller ytterligare grävning 45 minuter i stenhård mark i 40 graders värme i icke skugga. 

På detta sätt fick jag även dit en ventil på lättåtkomligt ställe efter hydroforen.

Och som du själv skriver. Så funktionsmässigt spelar det ingen roll.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade hellre vart i Yasoton å krökt rör, skulle till och med bjudit på Changen, mot ett dopp i poolen!

 

En vacker dag kanske!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade hellre vart i Yasoton å krökt rör, skulle till och med bjudit på Changen, mot ett dopp i poolen!

 

En vacker dag kanske!

 

 

MVH Tommy

 

Du är så välkommen så Tommy!

Inte jättemycket till svalka dock. Mätte idag upp 34 grader i poolen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars räcker ett sandpapper ganska långt.

När vi byggde första huset i Thailand använde vi inget lim. Jag klagade på detta hos vvs och elansvarige svåger, han garanterade att det inte var någon fara för att det skulle släppa. Tyckte inte det var värt att ta någon större strid i det fallet eftersom den gången (slutet 80-talet) drog vi rören utvändigt utanpå huset.  Svågern fick rätt den gången, fast det var nog bland de enda ggr han fick rätt när vi hade skilda meningar.  Det som räddade honom den gången var det usla vattentrycket som fanns på den tiden.

 

När vi byggde sista huset fällde vi in vattenledningarna och jag fick åka och köpa lim och tvinga dom att sandpappra och använda lim. I det fallet var det en annan svåger som ansvarade för byggnationerna. Han var mera benägen att ta råd och mindre envis än den tidigare svågern.  Jag hade annars inte släppt det i en infälld installation.

 

Njut och var glad över de LEO du får dricka det är du absolut värd i värmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Du är så välkommen så Tommy!

Inte jättemycket till svalka dock. Mätte idag upp 34 grader i poolen.

Ett tak över poolen är bra för att hålla den svalare. En kompis hade det och den höll sig sval och skön och den kallare perioden så flytta han det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ännu en gång kan man väl konstatera, att hitta en yrkesskicklig och kunnig hantverkare i Thailand, är nästan lika hopplöst som att hitta en oskuld på BB

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ännu en gång kan man väl konstatera, att hitta en yrkesskicklig och kunnig hantverkare i Thailand, är nästan lika hopplöst som att hitta en oskuld på BB

 

Nja det går nog att hitta duktigt hantverkarfolk om man vill betala.. Det enda detta bevisar är att det som många förespråkar att använda risbönder och sömmerskor på grund av priset inte fungerar så bra till hantverktjänster. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga blå thairör i väggar skulle jag undvika. Det finns inte en chans att reparera när läckagen kommer. Nu finns inget annat att få så när jag under nästa år ska utvidga fjällans hus så tar jag med mig material från Sverige och gör jobbet själv. Det blir ett återfall efter 35 år i yrket. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ändrades av chaiyaphum
Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga blå thairör i väggar skulle jag undvika. Det finns inte en chans att reparera när läckagen kommer. Nu finns inget annat att få så när jag under nästa år ska utvidga fjällans hus så tar jag med mig material från Sverige och gör jobbet själv. Det blir ett återfall efter 35 år i yrket. Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Varför menar du att det inte går att laga?

Även jag har 35 år i yrket.

 

Det är väl som i Sverige att man öppnar väggen och reparerar röret?

Förutsättningen är väl att man inte slarvar när man limmar.

 

I Sverige finns det exempel på stora bostadshus där man dragit stråken med GF rör (plaströr för limning). Håller hur bra som helst om man gör det riktigt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ännu en gång kan man väl konstatera, att hitta en yrkesskicklig och kunnig hantverkare i Thailand, är nästan lika hopplöst som att hitta en oskuld på BB

Jag hittade en go snubbe som gjorde detta jobb hemma hos mig. Blev kanon,jag är mycket nöjd.

Han använde både lim och vattenpass. 

Enda nackdelen är att han gillar Chang! :crazy:

post-8709-0-37574500-1398387963.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger rören i undertak och i väggen.

Minimalt med rör i marken.

Det är i marken dom börjar läcka pga sättningar.

Lägg polyeten i mark.

Det finns här med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en go snubbe som gjorde detta jobb hemma hos mig. Blev kanon,jag är mycket nöjd.

Han använde både lim och vattenpass. 

Enda nackdelen är att han gillar Chang! :crazy:

Ja av mig får han högsta betyg!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger rören i undertak och i väggen.

Minimalt med rör i marken.

Det är i marken dom börjar läcka pga sättningar.

Lägg polyeten i mark.

Det finns här med.

Det är ju det absolut bästa. Och för den delen så blir det mycket mindre skarvar.

Tyvärr så på platser som denna i Isaan så säljer ofta inte butikerna som vi i Sverige använder. Pemslang (polyten slang) har jag sett. Dock då i så pass klena dimensioner så att trycket blir njada när det kommer fram.

 

Och tänk på det ett klent rör drar ner trycket markant på en kort sträcka. Ska man dra en längre sträcka så lönar det sig att överdimensionera.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par bilder i repris, visst kan de, de Thailändska rörmokarna.

post-3132-0-61182000-1398395026.jpg

post-3132-0-51017200-1398395044.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det absolut bästa. Och för den delen så blir det mycket mindre skarvar.

Tyvärr så på platser som denna i Isaan så säljer ofta inte butikerna som vi i Sverige använder. Pemslang (polyten slang) har jag sett. Dock då i så pass klena dimensioner så att trycket blir njada när det kommer fram.

Och tänk på det ett klent rör drar ner trycket markant på en kort sträcka. Ska man dra en längre sträcka så lönar det sig att överdimensionera.

Du såg nog rören dom har för sina bevattningssystem. Tunnväggiga.

Dom har riktiga också, svårare att hitta, men det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja av mig får han högsta betyg!

Jag ska hälsa honom detta. Blir han säkert glad för!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trycket i bevattningssystemen är så lågt att det inte behövs kraftiga rör.

 

Även trycken i de "kommunala" ledningsnäten är inget vi kan jämföra med Svensk standard.

 

Därför används pumpar för att få bättre tryck inne i husen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara vanligt med dåliga/fel utförda? skarvar på de blå kallvattenrören. Beror det på att man inte ruggar upp ytorna på rör och skarv innan limmet appliceras?

Hade ett lokalt "proffs" hemma på gården i vintras, fick hejda honom och hämta batteriborrmaskin med roterande rasp, slipa ur innan rörändarna limmades. 

 

 

 

Finns i Udon PE ror PN 2,5 (bevattning) PN 6 och faktiskt har jag sett ute pa arbetspalts, inte i butik PN 10 med samma fargmarkning som i EUj Gra, rod och bla!

Det fick min granne kannas vid, han ville inte lagga ner pengar pa en pump sa han byggde ett "vattentorn" pa c:a 5 met till utgaende (botten pa tanken) och inte fasen orkade det upp sa varst mycket kommunalvatten till inloppet pa nara 7 meter, snalheten bedrar visheten aterigen!  (Nu har han en liten pump vid inkommande pa tomten och den racker precis) Lite kul nar jag vattnar graset och star pa samma plats och han knallar omkring som en handelsresande!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En trasa doppad i Thinner funkar kanon (da kan man dricka vatten och bli lullig anda :crazy: ) det viktiga ar att limmet tacker runt om i ett hyfsat tjockt lager da det ar ett svallande lim och precis som PVC ror skall dom inte utsattas for UV stralning sa under markyta eller skyddat for solen, inte pa vaggar och oppna ytor, da haller dom lange!

Finns i Udon PE ror PN 2,5 (bevattning) PN 6 och faktiskt har jag sett ute pa arbetspalts, inte i butik PN 10 med samma fargmarkning som i EUj Gra, rod och bla!

Det fick min granne kannas vid, han ville inte lagga ner pengar pa en pump sa han byggde ett "vattentorn" pa c:a 5 met till utgaende (botten pa tanken) och inte fasen orkade det upp sa varst mycket kommunalvatten till inloppet pa nara 7 meter, snalheten bedrar visheten aterigen! (Nu har han en liten pump vid inkommande pa tomten och den racker precis) Lite kul nar jag vattnar graset och star pa samma plats och han knallar omkring som en handelsresande!

Ja den grannen hade bevisligen inte studerat varför dom flesta hus har bufferttank och pump. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte Skandinavien runt ett par år för länge sedan och monterade rörpost på terminaler,sjukhus m.m

Har för mig att vi använde något som hette Tangit både som lim och rengörning.

Luktade värre än Thinner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte Skandinavien runt ett par år för länge sedan och monterade rörpost på terminaler,sjukhus m.m

Har för mig att vi använde något som hette Tangit både som lim och rengörning.

Luktade värre än Thinner!

Tangit finns fortfarande, men det är en del restriktioner på hur den får användas, i varje fall i Sverige :crazy:  och efter någon timmes limmande så snurrar det ganska bra i knoppen

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...