Jump to content
IGNORERAD

Är Thaifolket lyckliga?


hakannyberg

Recommended Posts

Jag tror nog att thailändare, fortfarande, är lyckligare än svenskar i genomsnitt. Svenskar, precis som andra nordeuropeer, är generellt inte särskilt muntra typer vilket förmodligen beror på en kombination av Lutherism, individualism och klimat. Även om många, däribland jag, trivs med tillfällig ensamhet så blir man nog lyckligare av social samvaro och där är thailändare världsledande. Oavsett om man är under-, medel- eller överklass så finns det alltid något att fira och det finns alltid pengar för en middag med kompisar; om det sedan är en skål nudlar och en flaska lao khao eller Kobebiff och några glas Moet spelar mindre roll.

Överlag tror jag dock lyckan i Thailand sjunkit sedan Tom Yam Kung krisen 1997 och dessvärre finns väl inget som tyder på någon snar förändring så snart har kanske Sverige hunnit ifatt. Att fastna i ett mellanting mellan jordbrukssamhälle och industrisamhälle är inget roligt då det innebär splittrade familjer då jordbruket inte längre räcker till när man vill ha kapitalvaror och varje liten löneökning innebär att exportindustrin skakar. Finns nog en stor risk att det sanuk&sabai samhälle som alla thailändare födda på 80-talet och tidigare tagit för givet inte kommer att upplevas av de födda senare på ett par decennier.

Att gå över till industrisamhälle 60år efter täten betyder att man ska in på mogna marknader.

Då konkurrerar man med pris.

Marginalerna blir små och hastigheten i omställningen därefter.

Alldeles för få har dessutom gjort sin hermodskurs på kvällarna.

Omställning med helt andra förutsättningar.

Jag undrar på 10000 års sikt om jordklotet blir homogent i utvecklingen, eller om det fortfarande kommer vara stora skillnader mellan länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    4

  • Nemo

    3

  • Nicholas

    2

  • Nordsvensk

    2

Mest aktiva i denna tråd

Att gå över till industrisamhälle 60år efter täten betyder att man ska in på mogna marknader.

Då konkurrerar man med pris.

Marginalerna blir små och hastigheten i omställningen därefter.

Alldeles för få har dessutom gjort sin hermodskurs på kvällarna.

Omställning med helt andra förutsättningar.

Jag undrar på 10000 års sikt om jordklotet blir homogent i utvecklingen, eller om det fortfarande kommer vara stora skillnader mellan länder.

Tror du människan finns kvar på jorden om 10 000 år?
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gott folk i forumet: Efter att ha bott i Isaan i 3 månader så är det en fråga som jag bedömmer som mer viktig och som framkommer.  Är Thailändarna lyckliga eller ej? Det är väl ngt av ett grundmönster hur det nu är. En sak som jag i alla fall har lagt märke till i många olika situationer och det är att Thailändare kan tänka, men not the whole way. Det finns tusetals och åter tusentals exempel på detta, till ex: De bygger en väg och är lyckliga och partar kul som bara den. Men inte ett ord om hur vägen är om 2 år eller vem som skall underhålla den. Men nu till det intressanta som i alla fall jag har sett i många många fall. De verkar faktiskt lyckliga med detta och leendena kommer lätt.?! Det borde vara en del intressanta iaktagelser på detta. Hej hå Håkan Nyberg

Leendena kommer lätt säger du.

Jag har varit med om MÅNGA smiles som bara var en fasad utåt.

Vissa som jag trodde var ens vänner dom ler och pratar skit samtidigt. Då fatta dom inte att jag förstår Thai !

Många falska leenden i LOS tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, om 93,7% är djupt skuldsatta så är mina små problem ganska banala...

 

En tusing hit & dit, men djupt skuldsatta låter inget vidare..

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är svenskar lyckliga finns väl båda delar samma med Thailand men jag tror att en Thai har lättare till leendet än oss nordbor.

Sen ä det väl ett litet ansikte utåt Land Of Smile men de Thailändare jag känner Ler ofta!

Sen underhåller vi ju inte vägarna i Svedala heller även fast vi byggt dom med ett leende?

 

Mvh Svamp

Efter att ha vart nere vid Mae Phim i helgen får vägarna dit IG,ska nog helst ha lastbil på di vägarna :-(
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Och skulle dom le när de är ensamma så har de SÄKERT nåt jävulskap på gång!

 

:police:

Tack för dagens skratt!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Barnens försörjnings ansvar gentemot sina föräldrar är ett ok som väger tungt på mångas axlar. Att sedan inte bara mat på bordet räcker utan ett fint hus, bil pengar till sjukhusräkningar etc gärna också ska till gör att de unga i familjen får svårt med att komma i gång med sina egna liv, samt att tidigare nämnda skuldsättning accelererar.

Detta ämne förtjänar en egen tråd.

Har egentligen inget direkt med lycka att göra men samtidigt så går det hand i hand. Krocken mellan kollektiv livs stil i jordbruks miljö & det moderna samhället är en svår (kokos)nöt att knäcka.

Se på hur många som lämnar landet pga arbete & kärlek(?). Ett lyckligt folk är inte så angelägna att emigrera.

Se på hur många som säljer sig eller känner sig tvungna att sälja sig i barer...

Nej jag  tror inte att thailändarna i genomsnitt är lyckligare än oss svenskar, däremot så har vi en hel del att lära av dom när det kommer till att njuta av livet just nu. En mini semester, lek med barnen på gården, en middag på golvet med några öl & en flaska lao. Små självklara vardags saker som vi många gånger rationaliserat bort.

Tror att lycko index sjunker  i LOS i takt med att samhället utvecklas. Det går så otroligt fort & den gamla mentaliteten krockar med dessa snabba förändringar...

 

Ska tillägga att ovanstående är skrivet från ett fattig Isaan perspektiv, där många försöker, men inte alla klarar av att ta steget upp mot medel klass eller ännu högre. Många familjer har verkligen kommit upp sig & alla är inte upp över öronen skuldsatta.
Många thai vänner har fullt fungerande "svenne liv" utan "farang pengar" i ryggen. Hur skuldsatta dom är kan jag inte ge några exakta siffror på men man kan ju ana vilka som har det kämpigt & inte efter en tids umgänge.

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Leendena kommer lätt säger du.

Jag har varit med om MÅNGA smiles som bara var en fasad utåt.

Vissa som jag trodde var ens vänner dom ler och pratar skit samtidigt. Då fatta dom inte att jag förstår Thai !

Många falska leenden i LOS tyvärr.

Just därför man vill lära sig thai. Vad betyder "köy" eller kuy? osäker på vilket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...