Jump to content
IGNORERAD

Fraktalternativ från Sverige till Bangkok


Sebastian Wilhelmsson

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sebastian Wilhelmsson

    35

  • måne

    7

  • Benjamas

    5

  • Sam sip sam

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sebastian Wilhelmsson

Iväg på lite klädinsamling här idag, så det blir lite att skicka den tolfte... :14:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Birger, on 23 apr 2014 . 02:13 said:

Jag har just anlitat Uncen för en företagsexport  till USA och maken till speditör tycker jag nog man får leta efter.

Benjamas: 

Och dina grejer har kommit fram och allt är klart?

Då har du haft tur.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Känner tyvärr inte till denne Benjamas, men har svårt att förstå varför han försöker att baktala mig på forumet.

Det finns inte en endaste transport som jag åtagit mig som inte kommit fram när det skulle komma fram.

 

Visst det finns folk som reagerat på de avgifter som stundom det thailändska tullverket debiterat, men de avgifterna

är helt och hållet en ensak emellan min kund och Tullverket. Jag kan inte påverka vad folk packar ner och vill skeppa,

vad jag kan göra är att jag ser till att transporten fungerar vilket jag ju också erbjudit mig i mina offerter.

 

Kunden kan välja emellan att ta erbjudandet som tullagenten i Bangkok ger kunden om att bara scanna sitt pass, så

slipper han åka till Bangkok, och i gengäld betala de avgifter som tjänstemännen vill ha in. Vill kunden inte betala, så

finns ju alternativet att själv gå till Tullverket i Bangkok och försöka att resonera med dessatull- tjänstemän.

 

Jag själv avvaktar tills det är klart och införtullat i Thailand, och sedan transporterar jag godset vidare in i landet precis som avtalat.

Det finns inga kunder och inget gods som inte har kommit fram som det skulle. Så jag finner det vara taskigt att ge sig på

folk på det sättet.,

 

uncen

 

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Benjamas: 

Och dina grejer har kommit fram och allt är klart?

Då har du haft tur.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Känner tyvärr inte till denne Benjamas, men har svårt att förstå varför han försöker att baktala mig på forumet.

Det finns inte en endaste transport som jag åtagit mig som inte kommit fram när det skulle komma fram.

 

Visst det finns folk som reagerat på de avgifter som stundom det thailändska tullverket debiterat, men de avgifterna

är helt och hållet en ensak emellan min kund och Tullverket. Jag kan inte påverka vad folk packar ner och vill skeppa,

vad jag kan göra är att jag ser till att transporten fungerar vilket jag ju också erbjudit mig i mina offerter.

 

Kunden kan välja emellan att ta erbjudandet som tullagenten i Bangkok ger kunden om att bara scanna sitt pass, så

slipper han åka till Bangkok, och i gengäld betala de avgifter som tjänstemännen vill ha in. Vill kunden inte betala, så

finns ju alternativet att själv gå till Tullverket i Bangkok och försöka att resonera med dessatull- tjänstemän.

 

Jag själv avvaktar tills det är klart och införtullat i Thailand, och sedan transporterar jag godset vidare in i landet precis som avtalat.

Det finns inga kunder och inget gods som inte har kommit fram som det skulle. Så jag finner det vara taskigt att ge sig på

folk på det sättet.,

 

uncen

 

Nu har ju du ett annat problem som dryftas i din egen tråd. Handlar om Astrid som inte fått upprättelse från dig fast det finns en sk dom från ARN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

12 fullvuxna Flyttlådor vart det till slut, med totalt 6 - 7.000 plagg plus lite annat smått o gott...

Lådorna samlastas den 12:e Maj, kommer till Bkk 45 dagar senare, resten tar vi med när vi åker på lördag som jag tror...:)

 

Synd att man inte själv är på plats när grejerna kommer fram..:(

Link to comment
Dela på andra sajter

12 fullvuxna Flyttlådor vart det till slut, med totalt 6 - 7.000 plagg plus lite annat smått o gott...

Lådorna samlastas den 12:e Maj, kommer till Bkk 45 dagar senare, resten tar vi med när vi åker på lördag som jag tror... :)

 

Synd att man inte själv är på plats när grejerna kommer fram.. :(

Från Örebro till Bangkok?Till en kostnad av?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

Från Örebro till Bangkok?Till en kostnad av?

3.500 spänn

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll oss uppdaterade om vad det kostar att få ut lådorna i Bkk.

 

Jag är då nyfiken.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 - 7.000 plagg plus lite annat smått o gott...
Är det dockkläder,f-n va billigt 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

Är det dockkläder,f-n va billigt

Från nyfödd upp till kanske 10-12 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

Håll oss uppdaterade om vad det kostar att få ut lådorna i Bkk.

 

Jag är då nyfiken.

Yes Sir..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

Vi har lite flyt, det känns som det är på tiden...

Frakten till Bkk stannade på 300-350 sek per låda, det är allt...

Pga syfte och ändamål utgår ingen tull och moms i Thailand...

Fantastiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vi har lite flyt, det känns som det är på tiden...

Frakten till Bkk stannade på 300-350 sek per låda, det är allt...

Pga syfte och ändamål utgår ingen tull och moms i Thailand...

Fantastiskt...

I all välmening!! Se till bara så du har någon som kan utfärda tulldokumenten som  ändå måste fyllas i, Har du ingen utan måste anlita tullagenter så vill dom ha ett par tusen thaibaht för det jobbet.

 

Och kolla också hur mycket som ankomstkostnaderna (rederiets ankomst-kostnader) kommer att vara, det brukar vara runt 10-12.000 baht för sådana små sändningar som du har.

 

Lycka till

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

Tror inte barnprostitutionen är större än vad folk TROR.

Nä, jag vet inte, oavsett, så är det helt åt helvete...;)

Jag hade inte en susning innan jag började åka till Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag vet inte, oavsett, så är det helt åt helvete... ;)

Jag hade inte en susning innan jag började åka till Thailand...

Klart det är åt helvete.Kan du inte presentera dig själv och vad som gjort att du kommit in på detta område?Bra initiativ och outtömligt behov.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

Klart det är åt helvete.Kan du inte presentera dig själv och vad som gjort att du kommit in på detta område?Bra initiativ och outtömligt behov.

 

Vad vill du veta min vän..?

 

Jag är numer 42 år ung, reste till Thailand första gången 2008, träffade min nuvarande bättre i Thailand 2009.

 

Min bana i detta "tecken" startade nog i mycket yngre år, mor o far hade restaurang på den tiden, (70-talet) och det hände emellanåt att vi tog en tur ut bland stadens (Göteborg) hemlösa med käk, speciellt vid högtider och dylikt.

 

Sedan vi (jag) börjat utforska den thailändska landsbygden, har jag märkt vilket enormt behov som faktiskt finns, ett behov som inte syns så länge man uppehåller sig kring de traditionella turiststråken.

 

Varför jag sedan håller på med det här, beror på flera saker, men främst beror det på att jag skulle aldrig kunna leva med mig själv, om jag inte ens försökt...

 

Det är inte så enkelt som man kan tro, man möts av många tveksamma, många gånger fördomsfulla människor, de tror man bluffar, ljuger o skor sig själv, vilket i sig inte är märkligt om man ser till hur större organisationer handskas med sina penningar...

 

Det är enormt inspirerande att när man är i mål, möta dessa fantastiska leenden, jag kan känna en stolthet i det jag gör, om jag nu får ta mig friheten att förhäva mig på det sättet, men det ger en enorm tillfredsställelse för mig att veta att jag gjort mitt bästa, och att det räckte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebastian Wilhelmsson

Jag tänkte kåsera en smula angående det här med 90-konto…

 

Vi har varit inne på tanken att skaffa ett sådant, men slagit den tanken ur hågen, av flera skäl, dels beroende på att det kostar, minst 5000 spänn per kalenderår,de pengarna anser jag kan användas bättre, dels för att jag anser det vara en form av hyckleri…

 

Vi har en liten organisation, en ideell förening, våra administrativa utgifter når kanske max upp till 5 procent av inkomna medel…

 

90-kontot är inget mer än ett sätt för de som driver ”Svensk insamlingskontroll” att sko sig, så är det tyvärr, de har inga revisorer som sitter och granskar allt dessa organisationer företar sig, däremot har de kravet på de olika organisationerna att de skall ha en ”av svensk insamlingskontroll godkänd” revisor.

 

Att revisorn granskar det som denne får sig tilldelat från de olika organisationerna, är helt sant, utan tvivel, men ska man få kontroll på de som bedriver oseriös insamlingsverksamhet, skall man ha full insyn i kassaflödet, det har man inte genom en lunta papper som kommer med posten.

 

Kontrollen utgörs av det som organisationerna väljer att lämna in, det är inte svårare än så….

Vad som skulle göras, om man nu skall göra detta ordentligt, vore att kräva en representant från insamlingskontroll, i var organisations styrelse, först då vore den biten värd namnet.

 

Tyvärr handlar det även mycket om Pr, ett 90-konto är något fint i folks ögon, något som anses vara en kvalitetsstämpel för organisationen.

citat:

”Svensk Insamlingskontrolls granskning bygger på att respektive 90-kontoinnehavare skickar in sin årliga redovisning till oss enligt de särskilda blanketterna. Det är med utgångspunkt från dessa handlingar som Svensk Insamlingskontroll utför sin granskning och inför allmänheten och media kan förklara, att de bidrag som skänkts når fram till ändamålet och att insamlings- och administrationskostnaderna inte har varit för höga”

Vem som helst kan skriva fina siffror på ett papper, eller hur..

Mer citat:

”Uppläggningsavgiften för nytt 90-konto är 5 000 kr (gäller om såväl plusgirokonto som bankgirokonto öppnas samtidigt). Tilläggskonto debiteras därefter med 2 500 kr per ansökningstillfälle.

Årsavgiften till Svensk Insamlingskontroll grundar sig på totala verksamhetsintäkter minus kostnader för näringsverksamhet.

Årsavgiften beräknas efter 0,060 % (fg år 0,065 %) av verksamhetsintäkter minus kostnader för näringsverksamhet.

Lägsta årsavgift är 5 000 kr.

Högsta årsavgift är 60 000 kr. (Ingen 90-kontoinnehavare betalar mer än 60 000 kr även om organisationen har flera 90-konton).

Vid för sent inlämnad redovisning debiteras kontoinnehavaren ytterligare en årsavgift (se 14 § i Svensk Insamlingskontrolls föreskrifter för 90-konto)”

Personligen får jag en dålig smak i munnen när jag läser ovanstående, välgörenhetsorganisationer skall vara till för att hjälpa utsatta, inte för att bekosta byråkraters kontrollbehov.

 

Dessutom kan man begära ut årsredovisning från vilken som helst organisation om man är osäker, men det blir ändå samma sak, den redovisningen speglar bara det man behagar att ta med…

 

Ett litet räkneexempel, säg att vi skulle hamna på maxbeloppet, 60.000 sek per år, vad hade vi kunnat gjort för de pengarna..?

 

Vi håller ett Thailändskt barn med skola, skolskjuts och skollunch för 400 sek per månad, vilket innebär att 150 ungar skulle få åsidosättas.

 

Vi betalar 1.500 sek per månad för lokaler nog att hysa 10-12 barn, det blir 40 månaders hyror, eller 400-420 ”barnnätter” som försvinner.

 

Vi håller en person med mat dagligen för ca 100 sek per vecka, det blir 600 personer som skulle blivit utan den veckan.

Hänger ni med..?

 

Min slutsats:

 

Från Mycharityprojects kommer Svensk insamlingskontroll aldrig få några pengar, då våra insamlade tillgångar gör sig mycket bättre bland behövande..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Sebastian Wilhelmsson

Hepp...!

 

Hemma i Thailand sedan ett par dagar, idag far vi vidare hem till byn...

 

2 stora fullpackade bagar som skall delas ut, resten kommer med container ca den 25 Juni.

 

Ha en underbar dag kompisar, det ska jag ha...:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kopplas detta till Thailand o eventuella transporter dit?

 

 

Uncen är den som fraktade Astrids grejer till Tel Aviv, väldigt proffsig kille :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...