Jump to content
IGNORERAD

500,000 rödskjortor ska delta i demonstration i Bangkok på lördag


MPR Nyheter

Recommended Posts

Svammel svamel pratar om möjligt det det var 80 talet läser du inte vad jag skriver.

 

Ock om man då pratar om 70- 80 talet i Sverige så kanske man på ett bättre sätt kan jämföra med dagens Thailand.

Du läser ju inte vad jag skriver utan hänvisar till vänners kusiners kusiner som är vanligt på forumet.bara skitsnack som masken säger

 

Nej. Det är väldigt svårt att läsa vad du skriver när du är på det humöret

 

Varför kan du inte skriva som du gjorde för 4 timmar sedan för då gick du i alla fall att förstå

 

Förstår du själv vad du skrivit om du läser dina inlägg ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 837
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    132

  • Tallviking

    98

  • carpenter

    83

  • måne

    58

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej. Det är väldigt svårt att läsa vad du skriver när du är på det humöret

 

Varför kan du inte skriva som du gjorde för 4 timmar sedan för då gick du i alla fall att förstå

 

Förstår du själv vad du skrivit om du läser dina inlägg ?

Han förstog inte det här heller  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Då är ju naturligtvis den naturliga följdfrågan? Om du anser EC är skyldiga att upprätthålla dom vallöften som regeringen givit och på eget sätt misslyckats hålla innan EC trädde in?

 

Jag minns även bestämt att regeringen försökte låna pengar av affärsbankerna. Men ingen av bankerna ville ställa upp på detta. Då regeringen genom risprogrammet urholkat statens kreditvärdighet.

Så vems är felet egentligen. Bankerna som ej vill låna ut? EC? Eller regeringen som ligger bakom besluten som gjort att bönder inte fått betalt sen september. Vilket är över 2 månader innan regeringen avgick.

Om du var bankman. Skulle du låna ut pengar till ett bolag som satts under tvångsförvaltning på grund av att ledningen avgått på grund av bolagets dåliga finanser?

Skulle tvångsförvaltaren tillåta ytterligare lån. När det är dessa som är orsaken till att han sitter där som tvångs förvaltare?

 

Skulle det under dessa omständigheter Kunnas riktas stämningsansökning mot enskilda styrelsemedlemmar för förskingring?

Hej

 

EC har väl rätt att göra som dom vill med lånet, men det är ohederligt att skylla det uteblivna lånet på regeringen när det bara är EC som kan bevilja det.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

EC har väl rätt att göra som dom vill med lånet, men det är ohederligt att skylla det uteblivna lånet på regeringen när det bara är EC som kan bevilja det.

Med vänlig hälsning isan Lover

Med tanke på att PT redan för 11 månader sedan visste att det inte fanns tillräckligt med pengar att betala bönderna, så är det ohederligt att inte skylla på dem. I början av juni förra året gick de så långt så de i en panik åtgärd bestämde sig för att minska stödet med 20%. Att de sedan tog tillbaka beslutet utan att låna upp de pengarna som behövdes ligger helt och hållet på PT och kan inte klandras EC på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

EC har väl rätt att göra som dom vill med lånet, men det är ohederligt att skylla det uteblivna lånet på regeringen när det bara är EC som kan bevilja det.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

Så du menar på fullt allvar att man ska skylla på EC för att bönderna inte får betalt för något där lån inte var budgeterat enligt planen från början.

Om jag inte klarar mina åtagande som arbetsgivare och inte betalar löner på grund av att jag misskött mitt företag. Så skall jag till mina anställda säga att dom ska gå till banken och bråka för att banken inte ger mig kredit.

Hur tänkte du nu?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, sluta att tjata om EC. Alla vet ju att det var den sittande Regerings fel att Risbönderna inte fick betalt för sitt ris. Och skyll inte på någon annan. Du är en Riktig Röd Kommunist, eller ett Riktigt Röd Troll. Men du drömmer väl om Stalin om nätterna. 

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, Hoppas att den Gula Påsken inte förstörde din Påsk :ahh:. Du får vänta till Jul den går ju i den Röda färgens tecken. :crazy:

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du menar på fullt allvar att man ska skylla på EC för att bönderna inte får betalt för något där lån inte var budgeterat enligt planen från början.

Om jag inte klarar mina åtagande som arbetsgivare och inte betalar löner på grund av att jag misskött mitt företag. Så skall jag till mina anställda säga att dom ska gå till banken och bråka för att banken inte ger mig kredit.

Hur tänkte du nu?

Hej

 

Jag tänker precis på det sätt som dom bönder som inte får betalt i denna fråga.

 

Behövs det ett lån så måste EC tillstyrka det annars blir det inget lån och det borde dom flesta utlänningar också förstå efter allt som har framkommit i media i frågan.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tänker precis på det sätt som dom bönder som inte får betalt i denna fråga.

 

Behövs det ett lån så måste EC tillstyrka det annars blir det inget lån och det borde dom flesta utlänningar också förstå efter allt som har framkommit i media i frågan.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Så du är precis lika enögd och okunnig som dom då eller ?

 

Eller vad har du att skylla din okunskap om "orsak och verkan" på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du är precis lika enögd och okunnig som dom då eller ?

 

Eller vad har du att skylla din okunskap om "orsak och verkan" på ?

Hej

 

För mig är det alldeles uppenbart så att regeringen vill ta ett lån för att betala dom bönder som lämnade in ris i dec 2013 och Jan 2014 men att dom är förhindrade till detta som caretaker regering eftersom EC måste tillstyrka lånet, gör inte EC detta blir det inget lån och inga pengar till bönderna, inte allt för komplicerat och detta borde t.o.m gula begripa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tänker precis på det sätt som dom bönder som inte får betalt i denna fråga.

 

Behövs det ett lån så måste EC tillstyrka det annars blir det inget lån och det borde dom flesta utlänningar också förstå efter allt som har framkommit i media i frågan.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

Precis så är det. Dock besvarar du inte det jag skriver trots att du citerar mig.

Det ligger knappast i EC,s egenitresse att bevilja ett sådant lån på dom grunder som finns. Då EC isåfall skulle ta över ansvaret för att försämra landets statsfinanser ytterligare. Och om dom gör så. Kan dom i förlägningen själva råka illa ut. Eftersom då skulle ansvaret för den kollapsade ekonomiska politiken som PT i grunden är ansvarig för föras över på EC.

Jag förstår att bönderna kommit i kläm i detta. Men precis som vid en konkurs så ligger det lixom inte i konkursförvaltarens mandat att öka på skulderna för att ALLA ska få betalt. Utan han får se över vilka tillgångar som finns. Och enligt gängse normer fördela ut dom till dom som har krav på konkursboet.

Tråkigt men sant. Och ingen skulle komma på tanken (förutom dig kanske?). Att skylla effekten av konkursen på konkursförvaltaren.

Men vad vet du? Förstår du inte sådana basala saker vad gäller ekonomi? Så förstår jag att du vart fackombud för att det är skönt att slippa ifrån på möten och dricka kaffe.

Den enda utvägen som jag ser det. Är att kränga iväg dom rislager som finns till så lågt pris man kan. Utan att för den skull stöta sig med värdshandelsorganisationen.

Ytterligare lån är tyvärr ingen utväg. Och skapar bara ytterligare problem i detta. Och är ungefär som att pissa på sig i 30 graders kyla.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis så är det. Dock besvarar du inte det jag skriver trots att du citerar mig.

Det ligger knappast i EC,s egenitresse att bevilja ett sådant lån på dom grunder som finns. Då EC isåfall skulle ta över ansvaret för att försämra landets statsfinanser ytterligare. Och om dom gör så. Kan dom i förlägningen själva råka illa ut. Eftersom då skulle ansvaret för den kollapsade ekonomiska politiken som PT i grunden är ansvarig för föras över på EC.

Jag förstår att bönderna kommit i kläm i detta. Men precis som vid en konkurs så ligger det lixom inte i konkursförvaltarens mandat att öka på skulderna för att ALLA ska få betalt. Utan han får se över vilka tillgångar som finns. Och enligt gängse normer fördela ut dom till dom som har krav på konkursboet.

Tråkigt men sant. Och ingen skulle komma på tanken (förutom dig kanske?). Att skylla effekten av konkursen på konkursförvaltaren.

Men vad vet du? Förstår du inte sådana basala saker vad gäller ekonomi? Så förstår jag att du vart fackombud för att det är skönt att slippa ifrån på möten och dricka kaffe.

Den enda utvägen som jag ser det. Är att kränga iväg dom rislager som finns till så lågt pris man kan. Utan att för den skull stöta sig med värdshandelsorganisationen.

Ytterligare lån är tyvärr ingen utväg. Och skapar bara ytterligare problem i detta. Och är ungefär som att pissa på sig i 30 graders kyla.

Hej

 

Jag håller med dig om att EC har rätt att stoppa ett lån men då får dom också räkna med att böndernas ilska kan komma att riktas mot dom och inte regeringen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du är precis lika enögd och okunnig som dom då eller ?

 

Eller vad har du att skylla din okunskap om "orsak och verkan" på ?

 

Skillnaden är väl att IL har tillgång till information som säger annat än den information (propaganda) som bönderna har tillgång till. Så det är inte bönderna som är enögda och okunniga, de har helt enkelt inte tillgång till sanningen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är väl att IL har tillgång till information som säger annat än den information (propaganda) som bönderna har tillgång till. Så det är inte bönderna som är enögda och okunniga, de har helt enkelt inte tillgång till sanningen...

Jupp. Och det betyder då också att bönderna är betydligt "smartare" än IL :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig om att EC har rätt att stoppa ett lån men då får dom också räkna med att böndernas ilska kan komma att riktas mot dom och inte regeringen.

Med vänlig hälsning isan lover

Vilket i sin tur beror på den desinformation som sprids av dom röda inklusive dig angående detta.

Även om sanningen svider. Så blir situationen knappast bättre för dom drabbade om man förvanskas förvanskar den. Det enda den syftar till är att urskulda dom som är skyldiga till den uppkomma situationen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig om att EC har rätt att stoppa ett lån men då får dom också räkna med att böndernas ilska kan komma att riktas mot dom och inte regeringen.

Med vänlig hälsning isan lover

Inte nog med att dom har rätt förresten. Dom har skyldighet att tillse att en caretaker regering inte tar beslut som kan ligga en framtida regering till last.

Men det är lätt att glömma. I upphetsningen över att bönderna inte får betalt på grund av regeringens vidlyftiga och oansvariga politik.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

IL, Hoppas att den Gula Påsken inte förstörde din Påsk :ahh:. Du får vänta till Jul den går ju i den Röda färgens tecken. :crazy:

 

Sakaeo

Njae, det är ju 1:a maj snart!

Då ska alla gamla betongkommunister kröka till och gå ut på stan och domdera om hur mycket bättre allt var på Lenins tid! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bönderna har ju inte heller fått betalt för september månad, dom ligger väl för i kön.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bönderna har ju inte heller fått betalt för september månad, dom ligger väl för i kön.

Då hade inte ens demonstrationerna börjat mot den korrupta regeringen, men ändå är det Sutheps fel att risbönderna inte fått betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För mig är det alldeles uppenbart så att regeringen vill ta ett lån för att betala dom bönder som lämnade in ris i dec 2013 och Jan 2014 men att dom är förhindrade till detta som caretaker regering eftersom EC måste tillstyrka lånet, gör inte EC detta blir det inget lån och inga pengar till bönderna, inte allt för komplicerat och detta borde t.o.m gula begripa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vad är det du inte begriper!

Om bönderna inte fått betalt i september och regeringen skiter i att lösa det problem med betalningen de har då, varför är det då någon annans fel att inte regeringen slöt sitt jobb?

 

Om jag köper en sak och ger tusan i att betala, utan bara låter tiden gå, blir det då någon annans fel att det blivit som det blev?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte begriper!

Om bönderna inte fått betalt i september och regeringen skiter i att lösa det problem med betalningen de har då, varför är det då någon annans fel att inte regeringen slöt sitt jobb?

 

Om jag köper en sak och ger tusan i att betala, utan bara låter tiden gå, blir det då någon annans fel att det blivit som det blev?

IL har förträngt att det var en affärsbank (minns inte vilken) som lovade låna ut pengar till regeringen så att dom kunde betala risbönderna. Spararna kunde inte ta ut pengarna fort nog från sagda bank och dom var tvungna att ta tillbaka löftet till regeringen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilket i sin tur beror på den desinformation som sprids av dom röda inklusive dig angående detta.

Även om sanningen svider. Så blir situationen knappast bättre för dom drabbade om man förvanskas förvanskar den. Det enda den syftar till är att urskulda dom som är skyldiga till den uppkomma situationen.

Hej

 

Sanningen är att EC avgör ett ev. lån och det vet du naturligtvis innerst inne.

 

Men av politiska skäl påstår både Suthep och dom gula på MPR att det är regeringen som kan besluta om detta lån.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad är det du inte begriper!

Om bönderna inte fått betalt i september och regeringen skiter i att lösa det problem med betalningen de har då, varför är det då någon annans fel att inte regeringen slöt sitt jobb?

 

Om jag köper en sak och ger tusan i att betala, utan bara låter tiden gå, blir det då någon annans fel att det blivit som det blev?

Hej

 

Enligt pressen är det bönderna som lämnade ris i dec 2013 och jan 2014 som inte har fått betalt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Sanningen är att EC avgör ett ev. lån och det vet du naturligtvis innerst inne.

 

Men av politiska skäl påstår både Suthep och dom gula på MPR att det är regeringen som kan besluta om detta lån.

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

De skulle ju kunna sälja några miljoner ton av det ris de lagrat för att på så sätt kunna betala bönderna-då behöver man nämligen inte låna. Skulle dock bli en katastrof för statskassan med de enorma förlusten i finanserna som det skulle generera.

 

 

Enligt pressen, du menar propagandan?

 

Det finns  ju medlemmar här på MPR med risodlande familjer/släktingar/vänner som inte fått betalt och de levererade ju riset långt tidigare än januari/februari. Hur förklarar du det?

 

Levererade ni riset direkt till regeringen eller till en uppköpare?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt pressen är det bönderna som lämnade ris i dec 2013 och jan 2014 som inte har fått betalt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Mina vänner i Chaiyaphum har inte fått betalt för sitt september-ris.

Likadant för oktober.

Röda fattiga bönder i Isaan:

 

Varför vet inte pressen om detta?

 

Hur många har fått betalt i september och hur många har blivit utan betalning.

 

Vad säger pressen i frågan?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...