Jump to content
IGNORERAD

Kanal 5 ikväll 21.55-22.55 Sexturisternas Thailand

broder tuk tuk

Recommended Posts

Nar jag laste detta inlagg funderade jag en stund pa att kommentera men lat bli. Efter McTwists berom av Atoms alster kan jag dock inte lata bli..

Till skillnad fran Atom kan jag inte pasta mig vara "tamligen saker" men det sags finnas omkring 2-2,5 miljoner manniskor i Thailand som forsorjer sig pa att salja sex. Omkring 10-15% av dessa ger service till den internationella scenen, de ovriga fokuserar pa den dominerande inhemska marknaden. Ingen vet val egentligen vad medelinkomsten kan vara, en sak ar daremot saker, det finns inte 2-2,5 miljoner lediga fabriksarbeten i Thailand som alternativa arbetsplatser. Det finns inte heller, som hemma i Svedala, mojligheten att fusk VAB:a ngra dagar i slutet pa manaden eller leva pa lite studiebidrag och CSN lan under nagra ar.

Jag tror inte heller att det finns en "daligt diagnosticerad sjukdom" i Thailand som gor att kvinnor blir glädjeflickor for att bli rika och lyckliga. Snarare tror jag att det for manga tjejer ar en sista utvag for att forsorja foraldrar, syskon, barn mfl nar alternativa mojligheter inte fungerar.

Koper inte heller att opportunism ar ett positivt laddat ord i Thailand, gemene man ar medveten om vem man ar och i vilken del av samhallstrappan man ar fodd i. Jag kan med sakerhet saga att thailandare pa en arbetsplats ar nojda med att behalla sitt jobb i 20 ar och det ar oerhort fa som intresserar sig for mer ansvar, battre position, mer pengar, battre titel etc.

Tjena Soiwalker, inte behover du vanta pa att jag ska fa berom innan du kritiserar mitt inlagg, jag klarar nog din kritik anda, sarskilt som den ar tamligen saklig  ;)

Visst finns det manga prostituerade i Thailand, alldeles for manga, men siffran du namner pa 2-2.5 miljoner later helt osannolik. Om vi utgar fran att den stora majoriteten av prostituerade ar kvinnor mellan 15-40 sa finns det bara runt 15 miljoner och att runt 15% av dem skulle vara prostituerade haller jag for helt osannolikt.

Jag haller helt med dig om att majoriteten saljer sex till Thailandare och att det inte finns nagot statligt skyddsnat, dock finns det ett socialt skyddsnat, oftast familjen, som trots allt hjalper en del. Just nu i dessa bistra ekonomiska tider kan det sakert vara svart att hitta jobb men for ett halvar sedan ar jag ratt saker pa att varenda sexarbetare skulle kunna fa ett fabriksjobb om de ville. Jag bor i tva av de fabriktataste provinserna (Chachoengsao och Samut Prakan) och aven nu ser man skyltar om jobberbjudande vid manga fabriker. Helt klart ar att manga av dessa jobb ar daligt betalda och oerhort trakiga samt i vissa fall farliga, de ar dessutom nastan alltid dead-end positioner. Det forklarar anda inte varfor det i Thailand finns sa manga prostituerade, och sa manga kunder till dessa, nar det finns sa manga andra lander som ar sa mycket fattigare. Det ar detta jag menar med en "daligt diagnosticerad sjukdom", varfor ter det sig sa forhallandevis enkelt att ta steget att prostituera sig nar de flesta kan tjana en lon som de klarar sig pa genom att jobba pa en fabrik?

Helt klart ar alla Thailandare medvetna om vilken klass alla kommer fran. Vad jag menade med opportunism ar att de allra flesta inte skulle acceptera en fd bartjej aven om hon gifte sig med Bill Gates medans de skulle hylla en medelklass tjej som gifte sig med Bill aven om hon ocksa i allra hogsta grad vagde in hans rikedom nar hon valde honom istallet for yngre och snyggare Somchai.

Dela på andra sajter

• Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• broder tuk tuk

11

• ban99arne

10

• GammalDansken

5

• soiwalker

5

Mest aktiva i denna tråd

Svart eller vitt, bra eller dåligt, som inte bygger på annat än antaganden och egna fördomar är inget annat än privata fantasier. Varför inte leta upp lite information? Det finns ju massvis av statistik, undersökningar och vetenskapliga avhandlingar på ämnet. Här kommer lite oöversatt fakta man kan hitta om prostitution och sexualiteten i Thailand...

The number of commercial sex workers in Thailand was estimated to be around 500,000 to 700,000 in 1980 (Thepanom Muangman, Public Health Faculty, Mahidol University; cited in Keyes 1984). The clientele of these sex workers have been estimated to be about 80 percent Thai (data cited in Manderson 1992). Most sex workers in rural and urban areas work in establishments such as brothels, restaurants, bars, or erotic massage parlors, all of which are under the management by men. “Direct” sex workers, or those who have sex with their clients on the premises, such as in brothels or erotic cafes, usually charge lower fees and, therefore, are popular among working-class and younger men. “Indirect” sex workers work under the premise of selling other services, such as massage or dancing, with the option to have sex with clients who offer to off them (or take them out) for an additional sum or fee. In 1990, the Sentinel Surveillance reported that each sex worker had an average of two customers per night, with the mean of 2.6 for direct sex workers, and 1.4 for indirect sex workers.

Tjänar de 200 baht per kund, oräknat andra inkomster som löner och dricks så tjänar de mer än som fabriksarbetare. Det är dessutom troligt att de tjänar mer än de 200 per kund.

After years of living through the sociocultural changes which have put more strains on rural women, being a sex worker to support one's family has become an acceptable value in several communities in the north. Many of these girls return home with honor, marry, and repeat the cycle by sending their own daughters into the sex business when they come of age (Phongpaichit 1982; Limanonda 1993). Almost all sex workers are clear about their desire to quit working in the sex industry once their goals of income are met, and many would return to their native villages to marry and take care of their parents. Upon reintegration into the village, women who have worked as sex workers may be subject to condemnation, but it is usually based not on their prostitution, but on their having sex outside of marriage (Manderson 1992). This offense, however, can be amended by their active accumulation of merit, such as caretaking of parents and helping local charities. In any case, many women have already been recognized by family and the community for their previous remittances during the years of work in the city, as their financial contributions are already evident in the family's house, motorcycle, and even donations to the local temple.

Här kommer diverse klipp från undersökningar och avhandlingar som i kan hjälpa till att ge en bild av sexualiteten och synen på prosituerade i Thailand.

However, the men's sexual desires are often perceived as insatiable, with an immature, uncontrollable character like a child's craving - yet “naturally” and “instinctually” driven in a way that can hardly be limited to their spouses

Married women sometimes encouraged their husbands to visit sex workers, in part so they could be relieved of the obligation to serve their husband's sexual demands, and possibly to prevent the husband's worse crime of having a stable, emotionally committed relationship with a minor wife.

A majority of men, 90 percent, had had sex with a female sex worker, mostly starting between the ages of 15 to 18. By the age of 16, about half of the sample had had their first visit to a female sex worker

Taking care of men's sexual needs by offering services from a sex worker is considered part of hospitality in many business dealings. Upon arrival in a new city, traveling men or male tourists often make a point of visiting local brothels or erotic massage parlors as local attractions.

As many sex workers have reported, because an unmarried woman's virtue is eminently tied to her virginity, a woman who has lost her virginity has nothing to lose in choosing the path of commercial sex (Thorbek 1988).

Together, the non-professional women who exchange sex for money and the “carefree” single women in the urban nightlife and singles scenes are categorized as ying ruk sanuk, or “fun-loving women,” or the slang kai long, or “stray chicken.” These “depraved” women are seen as “only good for sex but not suitable for being the mother of your children.”

A line in the Jataka tales (tales about the Buddha's past lives) says that “Women desire rich lovers like cows seeking new pastures” (p. 76). These illustrations suggest that women who did not fit the model of motherhood, like unmarried women, divorcées, or mae chii, might have always been viewed with suspicion, with a projection of the male-typical boundless and uncontrollable sexual desires on to them.

Sex with commercial sex workers is widely accepted by almost all male adults, regardless of age, socioeconomic class, or marital status. After marriage, Thai men seem be monogamous with their wives for a period of time, although the duration of this monogamy has not been investigated. A great number, however, resume their use of commercial sex, often in the context of all-male, “husbands' night out” socialization with their peers.

Married men reported that their sexual desires are enhanced due to the alcohol and the sex talk among the men. Married women, on the contrary, reported that after a long day of work outside and inside the home, they were not sexually thrilled by their husbands' drunken manners and alcohol smells, and many refused to have sex. Other couples reportedly avoided this conflict by having an a priori agreement that the husbands could take their sexual desire elsewhere.

Moreover, the villagers reported other common causes of diminished sexual attraction within the couple. Women reported that the strenuous work inside and outside the home caused them to be exhausted, irritable, and uninterested in sex, and their husband's drinking and gambling with male friends did not help. Men, on the other hand, commented on their wife's homely appearance, angry temperament, and sexual unresponsive-ness, all of which made them turn to drinking, gambling, and commercial sex as recreation. As this spiral of blame and self-defense continued, conflicts and resentment grew. Following what they had seen in other couples, many women decided that consenting to their husband's use of commercial sex could relieve this dilemma. Thus, the use of commercial sex by married men is often consented to or known by their wives. For both men and women, the husband's extramarital sex is not a cause of marital conflicts, but an attempted solution designed to preserve their marriage.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Dela på andra sajter

Svart eller vitt, bra eller dåligt, som inte bygger på annat än antaganden och egna fördomar är inget annat än privata fantasier. Varför inte leta upp lite information? Det finns ju massvis av statistik, undersökningar och vetenskapliga avhandlingar på ämnet. Här kommer lite oöversatt fakta man kan hitta om prostitution och sexualiteten i Thailand...

The number of commercial sex workers in Thailand was estimated to be around 500,000 to 700,000 in 1980 (Thepanom Muangman, Public Health Faculty, Mahidol University; cited in Keyes 1984).

Wickeh,

Om det finns sadana mangder med information sa undrar jag varfor du anvander siffror som ar 28 ar gamla?

Dela på andra sajter

Gammalt eller inte, klart man kan hitta siffror av senare datum. Datumet på siffrorna förändrar knappast den historiska och kulturella bilden av detta med sex och prostitution i Thailand som jag ville dela medmig av. Vill man leta reda på aktuellare siffror så går det säkert, men det var inte riktigt dagsnoteringen jag sökte...

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Dela på andra sajter

Tjena Soiwalker, inte behover du vanta pa att jag ska fa berom innan du kritiserar mitt inlagg, jag klarar nog din kritik anda, sarskilt som den ar tamligen saklig  ;)

Visst finns det manga prostituerade i Thailand, alldeles for manga, men siffran du namner pa 2-2.5 miljoner later helt osannolik. Om vi utgar fran att den stora majoriteten av prostituerade ar kvinnor mellan 15-40 sa finns det bara runt 15 miljoner och att runt 15% av dem skulle vara prostituerade haller jag for helt osannolikt.

Jag haller helt med dig om att majoriteten saljer sex till Thailandare och att det inte finns nagot statligt skyddsnat, dock finns det ett socialt skyddsnat, oftast familjen, som trots allt hjalper en del. Just nu i dessa bistra ekonomiska tider kan det sakert vara svart att hitta jobb men for ett halvar sedan ar jag ratt saker pa att varenda sexarbetare skulle kunna fa ett fabriksjobb om de ville. Jag bor i tva av de fabriktataste provinserna (Chachoengsao och Samut Prakan) och aven nu ser man skyltar om jobberbjudande vid manga fabriker. Helt klart ar att manga av dessa jobb ar daligt betalda och oerhort trakiga samt i vissa fall farliga, de ar dessutom nastan alltid dead-end positioner. Det forklarar anda inte varfor det i Thailand finns sa manga prostituerade, och sa manga kunder till dessa, nar det finns sa manga andra lander som ar sa mycket fattigare. Det ar detta jag menar med en "daligt diagnosticerad sjukdom", varfor ter det sig sa forhallandevis enkelt att ta steget att prostituera sig nar de flesta kan tjana en lon som de klarar sig pa genom att jobba pa en fabrik?

Helt klart ar alla Thailandare medvetna om vilken klass alla kommer fran. Vad jag menade med opportunism ar att de allra flesta inte skulle acceptera en fd bartjej aven om hon gifte sig med Bill Gates medans de skulle hylla en medelklass tjej som gifte sig med Bill aven om hon ocksa i allra hogsta grad vagde in hans rikedom nar hon valde honom istallet for yngre och snyggare Somchai.

Tjena Atom,

Bra svar, sansat och genomtankt!  :great:

Soiwalker

Dela på andra sajter

Herr Elektron.

"Det forklarar anda inte varfor det i Thailand finns sa manga prostituerade, och sa manga kunder till dessa, nar det finns sa manga andra lander som ar sa mycket fattigare. Det ar detta jag menar med en "daligt diagnosticerad sjukdom", varfor ter det sig sa forhallandevis enkelt att ta steget att prostituera sig nar de flesta kan tjana en lon som de klarar sig pa genom att jobba pa en fabrik"

Jag är inte helt säker på att man kan leva ett drägligt liv som ensamstående mor till två barn med en fabriksarbetarlön i det lägre löneskiktet.

Hyra, mat, skolgång, transporter till och från skola/arbete. Vill man sen se till att barnen har det någorlunda drägligt och inte har ett socialtnätverk med resurser att hjälpa så har du din förklaring där. Man kan nog bo ett ruckel och äta sig halvmätt kanske ..

BanArne

Dela på andra sajter

Herr Elektron, jmf med andra fattigare länder kan ju bla bero på att det i Thailand finns en marknad, dvs så åker det dit en hel del rika västerlänningar som passar på att tömma pungen till en billig peng.

Inte så många västerlänningar åker till tex till Afganistan som ju är ett fattigare land och då finns inte samma kundunderlag.

BanArne

Dela på andra sajter

Hur ser det ut med prostitution i andra länder med mycket fattiga? T ex Filippinerna, Kina, Vietnam? Är verkligen Thailand unikt med "daligt diagnosticerad sjukdom"?

Alea Jacta Est

Dela på andra sajter

Har för mig att Vietnam körde med någon sorts omskolning för prostituerade för att få in dom i den "naturliga"samhällsapparaten.Alla länder,fattiga som rika,finns det prostitution men det är väl i de fattigaste som prostitutionen kanske märks mer och prisbilden skiljer väl sig betydligt i i-länder jämfört med dessa länder,dessutom så kanske inte alternativen är så många i de fattiga länderna,blev det rörigt det här???,Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag vill nog drista mig till att påstå att den dagen som Sverige tar bort möjligheten till följande bidrag för alla ensamstående mammor, så lär vi också snart se tusentals ny rekryter som antingen självmant vill in eller också tvingas de av ekonomiska realiteter att prova på ”världens äldsta yrke.

1. Barnbidrag

2. Underhållsbidrag

3. Bidragsförskott

4. A-kassa för deltidsarbetslösa

5. Socialbidrag

Allt de behöver göra är ju att ju att fortsätta att gå på krogen och agera som de brukar på helgerna. Dock med den enda skillnaden att de mera direkt kommer att ta betalt för de ”one night stands” som de lyckas fixa till. Hittills har ju det sociala spelet att mellan man och kvinna i svensk krogmiljö oftast inriktats på sk indirekt betalning eftersom det förutsätts att mannen ska uppvakta kvinnan med div drinkar och ev mat för att det sedan ska bli ett kostnadsfritt besök mellan lakanen.   

Dela på andra sajter

Jag är inte helt säker på att man kan leva ett drägligt liv som ensamstående mor till två barn med en fabriksarbetarlön i det lägre löneskiktet.

Hyra, mat, skolgång, transporter till och från skola/arbete. Vill man sen se till att barnen har det någorlunda drägligt och inte har ett socialtnätverk med resurser att hjälpa så har du din förklaring där. Man kan nog bo ett ruckel och äta sig halvmätt kanske ..

Tjena Arne,

Helt klart blir man inte rik pa ett fabriksarbete i Thailand men det blev man inte i Sverige heller pa 50-talet. Faktum kvarstar att man tjanar runt 8,000 Baht/manad med lite OT i en fabrik i Centrala Thailand och de flesta lyckas betala de kostnader du namner. Jag tror nog att en hel del unga tjejer kan tjana mer inom sexindustrin men det ar ocksa en uppenbar risk att de for att orka med, fysiskt och psykiskt, anda inte lyckas spara mer. Det finns ju ocksa andra satt att tjana pengar, var nanny som vi anstallde igar kostar 8,000 Baht/manad av vilket hon far behalla 90% (7,200) samt att vi betalar 500 Baht om hon jobbar pa sondagar. Tillkommer gor att hon bor gratis samt har alla maltider gratis, vilket innebar att hon skulle kunna spara narmare 9,000 Baht/manad. Det klarar sig majoriteten av alla thailandare ganska bra pa aven om det inte blir nagra stora utsvavningar.

Herr Elektron, jmf med andra fattigare länder kan ju bla bero på att det i Thailand finns en marknad, dvs så åker det dit en hel del rika västerlänningar som passar på att tömma pungen till en billig peng.

Inte så många västerlänningar åker till tex till Afganistan som ju är ett fattigare land och då finns inte samma kundunderlag.

BanArne

Nu ar det ju bara 10-20% (enligt de flesta "experter") utav alla tjejer som riktar sig mot den internationella marknaden sa det haller inte som forklaring.

Av andra fattiga lander i Asien har jag mestadels erfarenheter av Kina och visst finns det mycket prostituerade dar ocksa. Jag har for lite kunskap om hur det funkar ute i byarna i Kina men jag kan inte tanka mig att det ar lika "institutionaliserat" som i Thailand.

Det konstiga med Thailand ar ju inte att det finns prostituerade i Bangkok och Pattaya, dar det uppenbart finns chansen for ett fatal unga snygga tjejer att tjana riktigt bra, utan att det finns sa manga prostituerade ute i byarna som saljer sex for 200 baht till langtradarchaffisar och fabriksarbetare som inte tjanar mer an tjejerna sjalva skulle gjort med samma jobb.

Dela på andra sajter

Siam.Så sant så sant,det rävspelet kallas konstigt nog inte prostitution av våra kära farangsystrar men det är väl skillnad på kreti och pleti  :fool: Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Herr Elektron, att eran nanny har 8000 är ju ett klent argument för att alla kan få denna lönen.

Är hon ensamstående med två barn som hon skall försörja med gymnasial skolgång och hyra för en lägenhet, samt inga fria måltider?

Många slavar ju för löner på 5000 bath/månad så om det vore så enkelt att få ett jobb som inte kräver så mycket med den nästan dubbla lönen skulle ingen göra skitjobben för halva lönen. Ditt resonemang känns lite naivt.

Turismen är inte hela sanningen men en av de bidragande orsakerna. Hurvida 90% av glädjeflickorna i Thailand är byhoror eller ej har jag sett spekulationer om men inga tillförlitliga uppgifter på och därför så är det en för hög siffra enligt min mening. 

Din jämföresle med 50-talet haltar betydligt eftersom vi nu är på 2000-talet och få vill leva i det förgångna.

MVH/BanArne

Dela på andra sajter

Arne,

Jag ar fullt medveten om att manga arbetar for 5,000 Baht/manad eller mindre. Precis som en "byhora" tjanar mindre an en i Bangkok eller Pattaya sa tjanar en "byarbetare" mindre an sina diton i tex Bkk. 8,000 Baht/manad for en ung outbildad nanny i Bkk verkar vara tamligen normalt men enligt frugans vanninna som driver ett foretag som hyr ut nannys i Bkk sa ar det valdigt fa som vill ha den typen av jobb. Det ar inget naivt pastaende utan ett faktum.

Av de byhoror jag kanner till hemma i var by sa ar det nog ingen som kommer upp i mer an runt 5,000 Baht/manad sa de skulle sakert kunna tjana mer pa ett "hederligt" jobb, men raknar man lon per timme sa ar givetvis nannyjobbet samre betalt.

Jag forstar inte varfor min jamforelse med Sverige pa 50-talet haltar, for en thailandare fran landsbygden sa ar inte det "det forgangna". Vad jag menar ar att de 8,000 en fabriksarbetare/nanny kan tjana 2009 i Thailand gor nog att de har samma kopkraft som en svensk fabriksarbetare hade pa 50-talet. Forvisso hade Sverige redan da ett skyddsnat som Thailand fortfarande inte ar i narheten av men jag tror inte det vimmlade av sexsaljare i Flen pa 50-talet.

Dela på andra sajter

Herr Elektron, naivt är det att tro att de inte finnas folk som skulle vara överlyckliga om de fick ett jobb liknande din nanny.

Kanhända är det svårt för er att få en som passar er kravprofil eller att ni inte sökt på rätt platser.

Angående 50 talet: Det var fullt möjligt för en en svensk fabriksarbetare med lite bistånd från en halvtidsarbetande fru att köpa en villa och se till att deras barn fick en akademiskt utbildning. Blev de allvarligt sjuka så fanns det sjukhusvård att tillgå, osv

Att avstå från allt som skett sedan femtiotalet idag på 2000-talet är det nog inte många som anser drägligt, tex vill de flesta ha en TV, vilket inte många hade på 50-talet.

MVH/BanArne

Dela på andra sajter

Har själv alltid undrat var dessa 200 bahts pros går att hitta? När en halvsnygg tjej på en vanlig bykaraoke begär (och får) 1500 av en thaiman för 1-3 tim pleasure så undrar man ju hur dom som tar 200 egentligen ser ut?

Har själv hört vittnesmål från fd yrkespros som påstår att dom tjänade mycket mer pengar på att gå med thai än med farang och därför mycket hellre höll sig till den inhemska klientelet av kunder/ställen fast dom var nyfiken på faranger och vad en sådan kunde leda till i framtiden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Herr Elektron, naivt är det att tro att de inte finnas folk som skulle vara överlyckliga om de fick ett jobb liknande din nanny.

Kanhända är det svårt för er att få en som passar er kravprofil eller att ni inte sökt på rätt platser.

Angående 50 talet: Det var fullt möjligt för en en svensk fabriksarbetare med lite bistånd från en halvtidsarbetande fru att köpa en villa och se till att deras barn fick en akademiskt utbildning. Blev de allvarligt sjuka så fanns det sjukhusvård att tillgå, osv

Att avstå från allt som skett sedan femtiotalet idag på 2000-talet är det nog inte många som anser drägligt, tex vill de flesta ha en TV, vilket inte många hade på 50-talet.

MVH/BanArne

Mycket riktigt Banarne, Ar sjalv uppvuxen pa 50 talet med en hantverkar far och fabriksarbetande mor, det gick absolut ingen nod pa oss aven om vi inte hade egen villa sa bodde vi bra och hade t.o.m. bil. Tror nog att de herrar som ar lite yngre och hort sina aldre i familj och slakt oja sig over hur hart livet var inte riktigt forstar att man klarade sig alldeles utomordentligt med radiogrammofon i stallet for 3 plasmaTV och DVD i varenda vra.

Har själv alltid undrat var dessa 200 bahts pros går att hitta? När en halvsnygg tjej på en vanlig bykaraoke begär (och får) 1500 av en thaiman för 1-3 tim pleasure så undrar man ju hur dom som tar 200 egentligen ser ut?

Har själv hört vittnesmål från fd yrkespros som påstår att dom tjänade mycket mer pengar på att gå med thai än med farang och därför mycket hellre höll sig till den inhemska klientelet av kunder/ställen fast dom var nyfiken på faranger och vad en sådan kunde leda till i framtiden.

Kim !

De dar 200 batharna ar val av den kalibern att man far kolla sa inte garnityret sitter kvar pa verktyget efterat>>> :bag:

Har faktiskt lart kanna ett par "bargirls" ratt bra, det beror nog pa vart i Thailand de befinner sig for att kunna jamfora pris pa Thai resp Farang. Dom har tjejerna tar precis som overallt annars 1000 for shorttime, resten ar forhandlingsbart vad jag kan forsta. Det som jag reagerade pa var det uppenbara mal som en av tjejerna har, att flytta till ett boende nara trafikerad vag och oppna ett i vaggenhal kok och skaffa tillrackligt med bath att klara sig och sin son, tycka vad man vill men ibland far man val ta till den slitna klyshan "andamalet helgar medlen"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

MVH/BanArne

Arne,

Vi pratade med ett antal "nanny-uthyrare" innan vi valde frugans vaninnas service och 8,000 Baht/manad dar nannyn far behalla 90% verkade vara standard ifall man inte ville ha en burmesisk nanny. Det rader en stor brist pa nannys i Bkk, det kan du fraga vilken bkk-bo som helst om. Var nanny ar 18 ar och har 9-arig skola sa nagon extrem kravspecifikation kan man inte saga att vi hade.

Ett fabriksarbetande par i Thailand kan ocksa kopa en villa och se till att deras barn far en akademisk utbildning. Har man ett fast jobb sa brukar det ga att fa ett banklan och det vimlar av Thailandska universitet som ar nastan gratis.

Jag har inga moraliska betankligheter mot prostitution och i det enskilda fallet har jag inga som helst synpunkter pa deras yrkesval. Jag vidhaller dock att det ar ytterst markligt att sa manga i Thailand valjer den yrkesbanan nar det faktiskt finns alternativ som inte behover vara sa daliga. Bland dem i byn som det sags har provat lyckan inom sexindustrin finns det heller inga exempel pa nagon som "lyckats", dvs blivit uppenbart rikare an de tjejer som knegar pa i fabrikerna.

Kim,

Vi bor vid huvudleden mellan Bkk och Isaan och vi har ett populart rast/sovstalle for langtradarchaffisar ett par 100-meter fran vart hus. En snabbis i hytten ska tydligen kosta 200 baht. Pa det lokala hotellet sags det att det kostar 200-300 baht om man vill utoka massagen till fullservice. Om det stammer eller inte kan jag inte garantera men jag har hort det fran flera personer. Det finns sakert tjejer som nagon gang kan tjana 1,500 baht pa en natt; min "hemkommun" ar ju trots allt relativt mycket "rikare" an din "hemkommun" men om det vore standard och nagot som vem som helst kan tjana sa skulle jag helt plotsligt andra mig och saga att jag har full forstaelse att sa manga valjer den yrkesbanan. Det vore ju dock forodande for Thailand om det vore sa att det ar latt for tjejer i en av Thailands fattigaste provinser att tjana en kvarts lararmanadslon pa en timme.

Dela på andra sajter

Atom, jag förespråkar inte prostitution eller påstår att man skulle bli rik, inte ens att det är en bra lösning för de stackare som känner att det är den bästa lösningen.

Jag tror inte att man med 2st 5000 baths inkomster, dvs 10 000 bath kan ha det så bra i Thailand om man inte har boendet och sidoinkomster/land att odla på.

Banklån skall ju betalas tillbaka och att låna till konsumtion försämrar bara ekonomin. Gratis universitet ... ja de kanske inte har någon skolavgift men allt annat kostar ju.

Jag vet ex på där kostnaden är ca 8000 per barn/månad som skall gå i gymnasium för mat, skolböcker, kläder, skoluniformer, transporter till och från skola i dessa fall är inte någon form av boendekostnad inräknad. Dessa är helt vanliga thais på landsbyggden i Isaan, utan någon större lyx map dyra kläder eller mat.

Antar att din 18-åriga nanny inte har 2 barn som hon ensam skall se till att föda och få igenom någon gymnasieskola . då hade hon inte haft det så lätt enligt min mening.

BanArne

Dela på andra sajter

B-arne,

Du gör det väldigt enkelt för dig när du bara anger materialistiska faktorer som avgörande för skillnader mellan olika länders antal prostituerade. Fattigdom kan knappast vara den enda anledning till det stora antalet prostituerade i Thailand.

Sannolikheten att en 200 bahts pro springer runt och berättar hur lite hon tjänar är nog mindre än att en 1500 bahts pro gör det. Logist sett borde väl thailändska män betala mindre. De är fler och har generellt sett mycket mindre pengar att röra sig med. Betvivlar dock inte alls att det finns många thailändare som är villiga att betala mer för sex än många faranger och som du säger så är det sökert där de största pengarna går att göra.

Dela på andra sajter

Absolut Arne, det ar inte latt att fa ekonomin att ga ihop for gemene thailandare men:

1) Det gar om man jobbar hart, aven utan att prostituera sig

samt

2) Jag tror att valdigt fa i langden far mer pengar over inom sexindustrin an nagon annan industri aven om deras inkomst ar hogre.

Du raknar pa 10,000 baht/manad for ett fabriksarbetande par och jag sager 16,000. I vilket fall kan du bygga ett anstandigt hus for 200,000 baht och atminstonde pa den statliga banken GSB kan alla med fast jobb fa ett bostadslan med mycket lag ranta. Det ar alltsa langt ifran ouppnaligt. Det ar klart att man kan spendera 8,000 baht/manad for en gymnasieutbildning, man kan spendera bra mycket mer an sa men man kan ocksa komma undan med bra mycket mindre an sa. Manga universitet har ocksa helgkurser for de som redan har ett jobb och dar kommer man undan med valdigt lite (utbildningen dock darefter givetvis).

Slutligen, var nanny har inte nagra barn men majoriteten av ensamstaende 2-barnsmodrar valjer ju faktiskt att inte prostituera sig trots att de kanske skulle kunna tjana mer pa det. An en gang; jag klandrar inte de som valjer / kanner sig tvingade att valja sexindustrin men mangden tjejer som gor det valet star inte i proportion till Thailands relativa valstand.

Dela på andra sajter

Atom, ditt resonemang känns lite som att "ingen behöver vara arbetslös jobb finns det alltid om man vill".

Nej, alla ensamstånde mödrar kan inte tänka sig ett sådant yrke, kanske har de ett socialtskyddsnät, kanske de får avstå från att låta sina barn få en gymnasialutbildning osv, alla har ju olika förutsättningar.

Det finns pss sätt en historia bakom varje glädjeflicka men för många är det en ekonomisk pressad situation som gör att de "tvingas"/väljer detta.

Det finns nog även de som gör det för äventyrets skull och tror att det livet är en enda stor fest ...

MVH/BanArne     

Dela på andra sajter

Hmm... vad är det som diskuteras?

1. Huruvida många Thailändskor (fler än i andra länder) lider av någon odefinierbar sjukdom som får dem att k**lla utan vinning och sabba sina liv?

2. Huruvida vissa Thailändskor (mer än i andra fattiga länder) är lata ?

3. Huruvida vissa Thailändskor (mer än i andra fattiga länder) är bekväma?

4. Om en fabriksarbetare tjänar 5000 eller 8000?

5. Vad en skolutbildning kostar?

:)

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det behöver ju inte röra sig om barbrudar eller bordellsystrar som ägnar sig åt detta gamla yrke.

I mina ögon så är det Thailändska "Mia-Noi systemet" också en form av "snyggare" prostitution.

Sedan har du café sångerskorna och flickorna med nummerbrickor på alla massageinstitut.

Det är också inte helt ovanligt att unga kvinnliga studenter på Universiteten i Thailand också finansierar sina studier och ett flott leverne med att vara Mia-noi åt någon välbärgad Thaiman under studietiden. Min egen fru har berättat att när hon pluggade på universitetet i Bangkok så fanns det ganska många tjejer som oblygt drygade ut kassan genom att vara mia-noi åt äldre herrar. Dessa herrar kom ofta och hämtade dem efter skolan i dyra flotta bilar och lämnade dem sedan vid skolan på morgonen.

Bara runt Ramkamhang området i Bangkok så finns det jättemånga "herr-klubbar" och sk cocktail lounges där studenter jobbar extra på kvällarna.

Gränserna för vad prostitution är i Thailand kan vara ganska suddiga att utröna eftersom de liksom flyter ihop i en mix av  nöje/pengar/kärlek/sex/äktenskap. Denna typ av samhällskulturen accepteras alltjämnt och företeelsen vävs samman på ett intrikat vis i alla typer av samhällsklasser.

Det här med att det för rätt belopp ska finnas villiga flickor tillgängliga för förlustelse är ju inget nytt påfund som turisterna har hittat på.

Så har det ju varit ända sedan Rattanakosin-eran och under hela Chakridynastin eftersom de har hållit sig med bl.a Konkubiner som förströelse. Om högsta hönset vill ha detta nöjesliv, ja då vill naturligtvis andra män i samhället också få sin del av kakan. Detta smittar sedan av sig i rakt nedstigande led i den hierarkiska trappan ända ner till lastbilschaffisen eller den menige soldaten.

Vill man få det rent och snyggt, så ska man börja med att städa en trappa ovanifrån och sedan gå neråt.

Dela på andra sajter

Hej Siam-Nilsson,

Exakt min åsikt! Sex i utbyte mot fördelar av olika slag, det må vara pengar eller annat, är prostitution. Punkt slut.

Speciellt skrattretande är alla som påstår: "Min dam har aldrig sålt sex, hon är ju universitetsutbildad!"

Precis som om det skulle bevisa något...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...