Jump to content
IGNORERAD

Kanal 5 ikväll 21.55-22.55 Sexturisternas Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

GammalDansken

Quote

... cut ...

HALLÅ ELLER??

Kanske är det västerlänningens naivitet, sprungen ur en uppväxt i en skyddad verkstad med skygglappar för ögonen som är problemet. Utan naiva falanger, inga lurade falanger, ELLER ??

Sen kan man konstatera att "jobba i baren" ger en hel del livserfarenhet och framför allt kunskap om människans natur. Det kan vara svårt att få ett övertag i en relation med en person med den kunskapen i ryggsäcken. Det är betydlig lättare att hantera lilla Noy direkt från byn i Isan, som inte har en aning om hur det går till i stora världen.

Jag blir alltid lite misstänksam mot de män som gifter sig med fina flickan från landet. Vad är skälet till att välja en kvinna utan, när kvinnor med livserfarenhet är så mycket mer intressanta.

Siamkap filosoferar

he he - tar en stund att tänka om och se det från det hållet.

Nu måste man alltså tänka ut ett försvar för att ha fått ihop det med fina flickan.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    11

  • ban99arne

    10

  • GammalDansken

    5

  • soiwalker

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jo du gammel dansken, det är alltid uppfriskande att se det från andra hållet.

Siamkap  :dance:

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jo du gammel dansken, det är alltid uppfriskande att se det från andra hållet.

Siamkap  :dance:

Sen tycker jag att man kan vara lite försiktig med generaliseringarna.

Risken att träffa fel är ganska stor.

Min första tanke när jag läser inlägg som ditt är i regeln att det nog är skrivit utifrån

egna personliga erfarenheter och min (säkert förhastade) slutsats blir att din fru / flickvän

om vilken jag i övrigt inte vet det minsta - säkert har dyrköpta erfarenheter från det thailändska barlivet:-)

Kan det vara så enkelt att det finns minst lika många sätt att hitta sin älskling i Thailand,

som det finns deltagare i detta forum ?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Sanningen är ju att det mesta är ett spel för galleriet. Åtminstone vid inledningsskedet i baren när tupparna och hönorna möts.

Det ljugs friskt i fyllan och villan från båda håll.

Bartjejerna vill tjäna pengar och falanggubbarna bevisa vilka feta plånböcker de minsann har.

Sedan när de känt varandra ett tag så blir det ju annorlunda.

De flesta tjejer som upptäcker att gubben ljugit och egentligen är en fattiglapp drar nog ganska snabbt och gubben får åka hem och spara ett år tills nästa gång han kan komma tillbaka och vara kung i baren för en tid.

Alla lögner avslöjas alltid.

Det är bara en fråga om tid.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om man som forumsdebattör hela tiden måste undvika ironiska eller svidande generaliseringar och raljerande belysningar av olika samhällsfenomen, så är det lätt att budskapet blir en smula urvattnat och slätstruket.

Därför tycker jag t.e.x. att Nerikes bildserie var både rolig och träffsäker, och det var ju kul att se att även mitt eget debattinlägg bidrog med några extra vedträn på debattbrasan.

Nu tror jag dock att de flesta som läste mitt inlägg också förstod att det var lite medvetet skruvat för att kunna röra om i den pyrande tankeglöden.

Jag vill även framföra ett tack till signatur ”mancon” som kom med ett så utförligt och engagerat svar på mitt inlägg. Men varför vill ”mancon” hela tiden envisas med att kalla mig för ”Karma”? Det förstår jag faktiskt inte – men jag väljer att tolka detta tilltal som att ”mancon” vill ge mig ett personligt och positivt epitet. Tack för det!

Jag skrev ju i slutet av mitt debattinlägg följande:

”Mitt tipps är – gift er gärna med en thai – men gör det inte svårare för er än vad det behöver vara – välj istället en kvinna utanför prostitutionsyrket, så har ni större chans att bli lyckliga tillsammans.”

Detta har signatur ”noBuzz” med all rätt reagerat över eftersom han mycket vaket påpekar att man inte ska välja sin kärlekspartner.

Signatur ”noBuzz” skriver i sitt svar till mig:

"Till skillnad från relationen kund-leverantör så väljer kärlekspar inte sin kärlek."

Jag kan bara hålla med ”noBuzz” om att ordvalet ”välj” var ett dåligt språkbruk i detta fall.

– Det passar dåligt just därför att ordet lätt kan ge sken av att jag likställer en kärlekspartner vid en produkt som kan väljas ut efter önskemål. Istället för ordet ”välj”, så borde jag nog ha skrivit ”sök”, vilket passar bättre i på vad jag ville föra fram.

– Jag tar på mig ansvaret för denna språkliga blunder – för vad jag borde ha skrivit är:

”Sök istället en kvinna utanför prostitutionsyrket, så har ni större chans att bli lyckliga tillsammans”.

Hur det förhåller sig med nivån på min påstådda erfarenhetsbaserade visdom eller kanske brist på densamma, det vete sjutton?

Jag är nog inte rätt man att betygsätta den.

– Jag skulle tro att nivån fluktuerar lite från fall till fall, som hos de flesta…ha ha ha.

Sedan får jag väl även kommentera signatur ”Siamkap” när jag ändå är igång och replikerar de andra debattörerna.

En hel del olika damer har jag provat på under årens lopp - men själv har jag faktiskt ingen direkt erfarenhet av någon kärleksrelation med någon oskuldsfylld bonn-jänta likt ”lilla Noi från Isaan” som kanske saknar både utbildning och livserfarenhet. Så jag vet faktiskt inte om dessa damer kan vara mer lättmanövrerade och fogliga att leva med än de kvinnor som är mer livserfarna och har lite skinn på näsan, så att säga. Det är ju också lite skillnad på att vara autodidakt och streetwise från ”värdens äldsta yrke” än att tillägna sig ett intellekt via studier eller från ett karaktärsdanande arbetsliv och en socialt berikande gemenskap.

Min egen fru jobbade som export co-ordinator på ett dotterföretag till Thailands största livsmedels tillverkare när vi blev ihop. Med ett behagligt kontorsarbete på 20 våningen i CP-tower vid Silom Road, så kunde hon med lätthet ha gjort ett bättre ekonomiskt val än herr ”Siam-Nilsson” om hon nu hade varit ute efter pengar. Jag är definitivt inte en förmögen man – men jag kanske är rik på något annat som föll henne i smaken. Att hon har en relativt hög universitetsexamen och inte saknar arbets-, och livserfarenhet har definitivt inte varit till någon nackdel för att vårt förhållande ska fungera smidigt här i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

– Jag skulle tro att nivån fluktuerar lite från fall till fall, som hos de flesta…ha ha ha.

Hallå! Min nivå fluktuerar minsann inte. Den sjunker jämt! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Thai-Nils, min fru är raketforskare men håller på att omskola sig till austonaut, fast jag är iof-sig väldans rik.

[move]Barpojken Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Exactemente Thai-Nils, min fru är raketforskare men håller på att omskola sig till austonaut, fast jag är iof-sig väldans rik.

[move]Barpojken Arne[/move]

Hellre i en omloppsbana i rymden än att vara i omlopp bland bargästerna - eller hur?  :victory:

Link to comment
Dela på andra sajter

Underligt, eller?

Att det bara finns 3 typer av mannniskor i Thailand.

Killar, som bedrar sina tjejer alternativt sitter pa en moppe runt hornet medan tjejen lurar av en vasterlanning 1000 baht och sedan susar ivag for nagra pilsner med polarna.

Horor, som alla ar likadana. Stereotypa knullmaskiner som forsoker maximera sin inkomst fran den romatiska idi*ten fran Europa/Amerika.

Oskulden, universitetsutbildad risplockerska som av en slump ramlar framfor Krille 45 fran Knivsta och faller i hans famn.

Kom igen gubbar, jag har levt 42 ar i Sverige och det finns tusentals olika tjejtyper och tusentals olika killtyper, liksom i Thailand. Lagg ner alla lojliga generaliseringar, alla ar unika, skulle du sjalv vilja passa in pa omvarldens bild av den svenska mannen? En undfallen, osaker, jamnlik, lallande idi*t som undviker konflikter och alltid vill vara till lags? Tror inte det, och jag tror inte att ni ar det men det ar tyvarr ofta andras uppfattning om oss.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Underligt, eller?

Att det bara finns 3 typer av mannniskor i Thailand.

Killar, som bedrar sina tjejer alternativt sitter pa en moppe runt hornet medan tjejen lurar av en vasterlanning 1000 baht och sedan susar ivag for nagra pilsner med polarna.

glädjeflickor, som alla ar likadana. Stereotypa knullmaskiner som forsoker maximera sin inkomst fran den romatiska id**** fran Europa/Amerika.

Oskulden, universitetsutbildad risplockerska som av en slump ramlar framfor Krille 45 fran Knivsta och faller i hans famn.

Kom igen gubbar, jag har levt 42 ar i Sverige och det finns tusentals olika tjejtyper och tusentals olika killtyper, liksom i Thailand. Lagg ner alla lojliga generaliseringar, alla ar unika, skulle du sjalv vilja passa in pa omvarldens bild av den svenska mannen? En undfallen, osaker, jamnlik, lallande id**t som undviker konflikter och alltid vill vara till lags? Tror inte det, och jag tror inte att ni ar det men det ar tyvarr ofta andras uppfattning om oss.

gatgångaren..

Den var värd lite + karma

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Heja soiwalker - nu blev det fyr i debatten igen.   :good:

Kan du inte dra lite egna exempel på vilka människotyper som du själv har erfarenhet av från Thailand?

Beskriv nya personporträtt av både män och kvinnor - allt är av intresse för att berika oss eventuellt enkelspåriga gubbs,

som har fastnat i vår trångsynta uppfattning.

Vi behöver alla mer visdom för att bli mer vidsynta och för att begripa vår omvärd   :read:

Jag väntar ivrigt på att bli upplyst   :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Heja soiwalker - nu blev det fyr i debatten igen.   :good:

Kan du inte dra lite egna exempel på vilka människotyper som du själv har erfarenhet av från Thailand?

Beskriv nya personporträtt av både män och kvinnor - allt är av intresse för att berika oss eventuellt enkelspåriga gubbs,

som har fastnat i vår trångsynta uppfattning.

Vi behöver alla mer visdom för att bli mer vidsynta och för att begripa vår omvärd   :read:

Jag väntar ivrigt på att bli upplyst   :wai:

Nilsson, jag har last dina inlagg en tid och jag tror nog att du har alla svar hos dig sjalv. Inget fel att vara provokativ, har hant mig ocksa nagon enstaka gang... ;-)

Om du ar den "expert' du utger dig for att vara sa PM:a mig garna sa kan vi ta en utflykt i BKK nasta gang du landar. Visdom utlovas.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en bok som heter //  Typer  // eller något liknande av Tage Danielsson skriven för minst 15-30 år sen,där finns vi alla avbildade och med en kommentar bredvid,när jag hittar den i bokhögen ska jag meddela dess rätta namn.Rolig som somna in bok !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förut och säger det igen

vilka loosers farangkillarna var som hade Thaitjejer

Man såg det direkt på slutscenen där ett gäng misslyckade killar skulle tävla i typ Mr Farang

Ingen av dessa skulle fixa en inhemsk tjej i sitt eget hemland

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Utan att hemfalla åt fördomar så är jag nog böjd åt att hålla med katoyan i det fallet.

Det som man mest slogs av var att alla gubbsen tycktes vara mesar utan egen vilja.

Lättmanipulerade gubbar, ständigt vandrande med ett dumt smil i facet.

Men jag kan ju ha fel.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ganska så lätt att döma ut någon efter man sett 2min av dom i en dokumentär.

Den bästa hade nog sett lite konstig ut i en sån tävling än hur jäkla stilig man är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Första gången i byn i Isaan så gick man nog omkring med ett enfaldigt smil pga man inte visste eller förstod

någonting av vad som sades eller hände i byn.

Gammla tanter och gubbar kom och gick kände och klämmde på en och pratade långa haranger på ett främmande språk

Men alla log och ville att man skulle äta diverse olika rätter, man log tillbaka och svalde Gud vet vad?

men det jag kommer ihåg mest det var tanten som sa att jag hade ett stort hjärta! Och jag min tokfan trodde min sista

min stund var kommen "hjärtattack" nu när jag hittat mitt livs kärlek, men hon menade nått annat som tur va!!!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Jag skulle mer än gärna besöka Isaan. Det vore spännande att se nåt annat än Bangkok. Har mina senaste 10 resor i princip bara varit i Bangkok. Älskar staden, men när man ändå åker så längt vill man se något annat. Visst vi åker till huset i Rayong på helger och så. Men, det räcker inte. Hoppas jag får möjligheten att bara ta bilen norrut nån gång och se landet. Kim med flera skildrar det på ett uppmuntrande sätt. Men, det blir nog till att åka ensam. Frugan stannar mer än gärna bara i Bangkok. Kan man ju förstå. Är man uppvuxen där så präglas man nog på ett särskilt sätt. Så om det är någon up-isaan som vill ha besök av en annan norrlänning så är det bara att säga till. Det vore som sagt ett äventyr för mig. Jag har till exempel aldrig sett ett risfält.

Angående dokumentären och dess tjejer, En bartjej är en tjej precis som vilken annan. Får man inte fram den rätta i henne så var hon nog inte rätt för dig. Sen att klanka ner på de som mindre trovärdiga är lite töntigt. Har ni tänkt på en sak, man är aldrig bättre än den man umgås med. Lika barn leka bäst. En av mina absolut bästa vänner, bor i Sverige nu, jobbade i en bar på Lamai. Hon är den mest genuina man kan tänka sig. En riktig kvinna. 

Som någon annan sa, förut är förut. Men det är jävligt jobbigt att ta in... :)

Kärlek är kärlek.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att det gamla resonemanget om hur oerhort lite outbildade tjejer tjanar utanfor barerna och hur oerhort mycket de tjanar i barerna och att det darfor ar ett naturligt, ja nastan nodvandigt, val cirkulerar igen. Faktum ar att en outbildad fabriksarbetare, atminstonde i Centrala Thailand, har en grundlon runt 5,000 Baht och att de flesta kommer upp i runt 8,000 Baht med OT. Om man jamfor levnadskostnader mm sa innebar det att de tjanar och har rad med nastan samma saker som mina foraldrar kunde nar de var i 20-arsaldern for runt 40 ar sedan. Det ar mao valdigt fa thailandare/thailandskor som maste prostituera sig. Jag ar ocksa tamligen saker pa att det ar valdigt fa tjejer/killar som lyckas snitta over 20,000 Baht per manad inom sexindustrin. Jag ar ocksa tamligen saker pa att om Nit och Noi samtidigt flyttade fran Nakhon Isaan till Chonburi; Nit for att jobba vid ett lopande band i Muang och Noi for att jobba i en bar i Pattaya, sa har nog Nit efter 5 ar lyckats skrapa ihop en storre besparing och har formodligen ocksa en battre saval mental som fysisk halsa an Noi.

Jag betvivlar inte att en majoritet av alla tjejer/killar som jobbar inom sexindustrin i Thailand ar bra personer, det ar snarare ett tecken pa att Thailand lider av en daligt diagnostiserad sjukdom som gor att alla dessa unga manniskor tror att sexindustrin ar vagen framat mot ett rikare och lyckligare liv.

Nagon namnde ocksa att svenskar har fordomar mot fd bartjejer, jag skulle vilja pasta att den fordomen bara ar en bris mot den storm av fordomar och rent hat som de flesta thailandare, framforallt kvinnor, har mot dessa tjejer. Det verkar ocksa finnas manga pa forumet som satter likhetstecken mellan en bartjej och en "gold digger" utanfor barlivet och menar pa att de bada ar ute efter pengar. I Thailand, precis som i ovriga Asien, anses det helt naturligt att vaga in rikedom och framtida intjaningsmojligheter som ett mycket viktigt drag nar man soker partner, framforallt for tjejer. Detta galler bade for Hi-So och Lo-So samt for alla daremellan. I Thailand ar det dock nastintill omojligt att gora nagra storre klassresor och da kan det givetvis te sig lampligt att gifta sig med en utlanning. Opportunism ar till skillnad fran prostitution ett positivt laddat ord har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte sett TV programmet harifran avstar jag att kommentera det specifikt, daremot slar det mig att den har debatten blir sa stereotyp, finns det varkligen ingen som har en annan farg en svart eller vitt, finns det inte en graskala bland forhallandet barbrud farang, sana forhallanden som vaxt fram genom omsesidig respekt for partnern oavsett vilken bakgrunden ar?

Om, som en del pastar, 75 % av Thailandskor som valt att folja sin partner till ett annat land kommer fran barsvangen sa maste i alla fall i min lilla varld dessa damer ocksa ha andrat sitt beteende, inte alla men manga.

Bara en fundering i storsta allmanhet.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom klämmer till med ett riktigt bra inlägg  :great:

Debatten om prostitution och dess olika sidor lär fortsätta. Kan bara konstatera att den generella nivån på inläggen är bra mycket högre på MPR, än på många andra thai-forum. Där verkar det för det mesta vara "två-veckor-charter-om-året-Åsa" som har de starkaste, och självklart också de rätta, åsikterna i detta ämne och skygglapparna är stora som cirkustält. Kan förvisso vara underhållande läsning, men tillför dessvärre inte så mycket till ämnet. Så ännu en gång, Atom  :great:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag ser att det gamla resonemanget om hur oerhort lite outbildade tjejer tjanar utanfor barerna och hur oerhort mycket de tjanar i barerna och att det darfor ar ett naturligt, ja nastan nodvandigt, val cirkulerar igen. Faktum ar att en outbildad fabriksarbetare, atminstonde i Centrala Thailand, har en grundlon runt 5,000 Baht och att de flesta kommer upp i runt 8,000 Baht med OT. Om man jamfor levnadskostnader mm sa innebar det att de tjanar och har rad med nastan samma saker som mina foraldrar kunde nar de var i 20-arsaldern for runt 40 ar sedan. Det ar mao valdigt fa thailandare/thailandskor som maste prostituera sig. Jag ar ocksa tamligen saker pa att det ar valdigt fa tjejer/killar som lyckas snitta over 20,000 Baht per manad inom sexindustrin. Jag ar ocksa tamligen saker pa att om Nit och Noi samtidigt flyttade fran Nakhon Isaan till Chonburi; Nit for att jobba vid ett lopande band i Muang och Noi for att jobba i en bar i Pattaya, sa har nog Nit efter 5 ar lyckats skrapa ihop en storre besparing och har formodligen ocksa en battre saval mental som fysisk halsa an Noi.

Jag betvivlar inte att en majoritet av alla tjejer/killar som jobbar inom sexindustrin i Thailand ar bra personer, det ar snarare ett tecken pa att Thailand lider av en daligt diagnostiserad sjukdom som gor att alla dessa unga manniskor tror att sexindustrin ar vagen framat mot ett rikare och lyckligare liv.

Nagon namnde ocksa att svenskar har fordomar mot fd bartjejer, jag skulle vilja pasta att den fordomen bara ar en bris mot den storm av fordomar och rent hat som de flesta thailandare, framforallt kvinnor, har mot dessa tjejer. Det verkar ocksa finnas manga pa forumet som satter likhetstecken mellan en bartjej och en "gold digger" utanfor barlivet och menar pa att de bada ar ute efter pengar. I Thailand, precis som i ovriga Asien, anses det helt naturligt att vaga in rikedom och framtida intjaningsmojligheter som ett mycket viktigt drag nar man soker partner, framforallt for tjejer. Detta galler bade for Hi-So och Lo-So samt for alla daremellan. I Thailand ar det dock nastintill omojligt att gora nagra storre klassresor och da kan det givetvis te sig lampligt att gifta sig med en utlanning. Opportunism ar till skillnad fran prostitution ett positivt laddat ord har.

Nar jag laste detta inlagg funderade jag en stund pa att kommentera men lat bli. Efter McTwists berom av Atoms alster kan jag dock inte lata bli..

Till skillnad fran Atom kan jag inte pasta mig vara "tamligen saker" men det sags finnas omkring 2-2,5 miljoner manniskor i Thailand som forsorjer sig pa att salja sex. Omkring 10-15% av dessa ger service till den internationella scenen, de ovriga fokuserar pa den dominerande inhemska marknaden. Ingen vet val egentligen vad medelinkomsten kan vara, en sak ar daremot saker, det finns inte 2-2,5 miljoner lediga fabriksarbeten i Thailand som alternativa arbetsplatser. Det finns inte heller, som hemma i Svedala, mojligheten att fusk VAB:a ngra dagar i slutet pa manaden eller leva pa lite studiebidrag och CSN lan under nagra ar.

Jag tror inte heller att det finns en "daligt diagnosticerad sjukdom" i Thailand som gor att kvinnor blir horor for att bli rika och lyckliga. Snarare tror jag att det for manga tjejer ar en sista utvag for att forsorja foraldrar, syskon, barn mfl nar alternativa mojligheter inte fungerar.

Koper inte heller att opportunism ar ett positivt laddat ord i Thailand, gemene man ar medveten om vem man ar och i vilken del av samhallstrappan man ar fodd i. Jag kan med sakerhet saga att thailandare pa en arbetsplats ar nojda med att behalla sitt jobb i 20 ar och det ar oerhort fa som intresserar sig for mer ansvar, battre position, mer pengar, battre titel etc.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej soiwalker,

Du tror inte opportunism är ett positivt laddat ord i Thailand. Det må vara hänt vad gäller många thailändares ambitioner att via studier, uppoffringar, hårt tänkande, arbete och planering inför framtiden förbättra sin situation. Inte alla som är intresserade av det...

Jag hävdar däremot att opportunism existerar i allra högsta grad i Thailand. Men då i form av att man med minimal egen insats får in mycket pengar. Detta är mycket beundransvärt! Typ "låna" pengar från en godtrogen farang. Observerande thailändare är avundsjuka och ger något motvilligt sitt beröm till "låntagaren". Visst är det positivt. För dom.

Friskt vågat, hälften vunnet.

Cyniker Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, opportunism per definition ar nar nagon tar fordel av en situation, for egen vinning utan att vardera eller bry sig om konsekvenserna av detta.

Visst har du ratt i att det existerar, thai valjer alltid den enkla vagen framfor den svara. Tror inte att svenskar ar annorlunda i det fallet.

Det Atom insinuerar ar att thailandskor generellt vill gifta sig med vasterlandsk man for att pa sa satt gora en "klassresa" och uppgradera sin status i hembyn.

Kanske hander det ibland, min erfarenhet ar att det inte ar sant. De flesta av mina kompisar i Sverige med thaifruar har mycket vanliga jobb, med mycket vanliga loner, men mycket lyckliga forhallanden. Problemen uppstar nar tjejen vill bidra med nagot hem till sin familj och den svenska mannen, fostrad i den svenska egoistiska "skot dig sjalv och skit i andra" traditionen protesterar och sager "vi har sa vi klarar oss men jag kan inte forsorja hela din familj i Udon". Efter en tid brukar det ocksa normalisera sig, vi ger det vi kan men frugan blir ocksa mer medveten om vara begransningar och blir ocksa mindre intresserad av att forsorja sin lata bror eftersom hon far forsaka for att han blivit for lat for att arbeta. Opportunism, ok...

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...