Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jaha, kan nästan förstå det men är ju inte så mycket hjälpt av den infon om jag inte får veta vad man skall ha, men om jag frågar dej snällt, så kanske du berättar. Svar till Knasen alltså. Pratar vi stationär eller bärbar? Minst i5 processor är väl till att börja med det viktigaste enligt mig, i en stationär klarar du dig nog med en i3 för ditt gubbsurfande. Håll dig undan från AMD, var av en annan uppfattning förut men har ändrat mig i den frågan. Ram-minne är också viktigt och det ska du ha så mkt som möjligt av. Övrigt krimskrams tror jag inte du behöver bry dig så mkt om Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Om du vill frigöra utrymme på XP-maskin kryssa i hotfix avinst.. rensa och därefter rensa registret.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Köp en Macintosh. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 (ändrad) Köp en Macintosh. - karma för det rådet och 8 timmars utvisning HC fixar det när han lyckats låsa upp sin I-phone Ändrades Mars 16, 2014 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wix Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Annars rekommenderar jag Inet (netonet har obefintlig support samt ibland dåliga produkter mm mm mm) Inet.se på Ringön i Göteborg är i mina ögon himla bra på alla sätt och vis, rådgivning reparation support och så säljer de bra grejer... De har butiker lite här och var i landet och man kan även köpa via nätet. Men låter du nån "kunnig" stressa loss på din gamla burk tror jag den lätt går att serva till "nyskick"... Eller så kan du själv fundera på när den börja bli seg och vad då du precis innan gjorde för ändringar/installationer... Lycka till Alltid på de svagas sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Pratar vi stationär eller bärbar? Minst i5 processor är väl till att börja med det viktigaste enligt mig, i en stationär klarar du dig nog med en i3 för ditt gubbsurfande. Håll dig undan från AMD, var av en annan uppfattning förut men har ändrat mig i den frågan. Ram-minne är också viktigt och det ska du ha så mkt som möjligt av. Övrigt krimskrams tror jag inte du behöver bry dig så mkt om Ramminne känner jag till, men va fan är i5, i3 och AMD? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Ramminne känner jag till, men va fan är i5, i3 och AMD? Processorer, datorns hjärna typ och det finns en hel uppsjö med olika. Sen finns det olika benämningar på tex i5 också som är olika snabba och kostar därefter. Men ska du köpa en laptop så tycker jag att du ska kolla efter en med i5 processor och kanske 6-8 GB ram-minne, vilket inte borde bli allt för dyrt. Märket behöver du inte bry dig så mkt i tycker jag så länge du inter köper ett appleskrutt dvs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Processorer, datorns hjärna typ och det finns en hel uppsjö med olika. Sen finns det olika benämningar på tex i5 också som är olika snabba och kostar därefter. Men ska du köpa en laptop så tycker jag att du ska kolla efter en med i5 processor och kanske 6-8 GB ram-minne, vilket inte borde bli allt för dyrt. Märket behöver du inte bry dig så mkt i tycker jag så länge du inter köper ett appleskrutt dvs. Jag skall köpa en desktop! Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag skall köpa en desktop! Varför? Jag kommer nog aldrig köpa en desktop igen, bärbart är så mycket smidigare. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag skall köpa en desktop! Tyckte du skrev att du skulle köpa en sån som Stickan köpt vilket är en laptop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Tyckte du skrev att du skulle köpa en sån som Stickan köpt vilket är en laptop jaha ja, men det var inte sådär uppenbart för mej när jag bara såg beteckning och artikelnr. Eftersom jag skrev att jag hade problem med min nuvarande desktop, så ligger det väl närmast till hands att det är en desktop det handlar om även vid ett nyköp. Jag skall använda datorn hemma och endast hemma sittande på min bekväma stol viD skrivbordet och då fattar jag inte, Tommy, varför jag skall köpa en laptop. har du nåt bra argument som jag har missat? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 jaha ja, men det var inte sådär uppenbart för mej när jag bara såg beteckning och artikelnr. Eftersom jag skrev att jag hade problem med min nuvarande desktop, så ligger det väl närmast till hands att det är en desktop det handlar om även vid ett nyköp. Jag skall använda datorn hemma och endast hemma sittande på min bekväma stol viD skrivbordet och då fattar jag inte, Tommy, varför jag skall köpa en laptop. har du nåt bra argument som jag har missat? Och det var inte så där uppenbart för mig att du skulle ha en stationär när du skrev att du skulle köpa en likadan som Stickan som ju tipsade om en laptop Vet inte hur marknaden för stationära datorer är i Thailand, men här i Sverige är det ganska dyrt och det är väl för att det inte säljs i samma mängder som bärbara. Jag tycker absolut att du ska köpa en stationär om det är det du vill ha, tänkte själv köpa mig en ny snart. Finns väl bara två fördelar med laptop istället för stationär och det är att den tar mindre plats och att den går att ta med sig överallt. Har man gott om plats för en burk och inget behov av att flytta runt datorn alternativt har en laptop/padda som komplement så är en stationär dator överlägsen. Eftersom det är en stationär dator du ska ha så borde det räcka med i3 processor för att uppfylla dina behov, då det är betydligt kraftfullare processorer i stationära än i bärbara datorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Och det var inte så där uppenbart för mig att du skulle ha en stationär när du skrev att du skulle köpa en likadan som Stickan som ju tipsade om en laptop Vet inte hur marknaden för stationära datorer är i Thailand, men här i Sverige är det ganska dyrt och det är väl för att det inte säljs i samma mängder som bärbara. Jag tycker absolut att du ska köpa en stationär om det är det du vill ha, tänkte själv köpa mig en ny snart. Finns väl bara två fördelar med laptop istället för stationär och det är att den tar mindre plats och att den går att ta med sig överallt. Har man gott om plats för en burk och inget behov av att flytta runt datorn alternativt har en laptop/padda som komplement så är en stationär dator överlägsen. Eftersom det är en stationär dator du ska ha så borde det räcka med i3 processor för att uppfylla dina behov, då det är betydligt kraftfullare processorer i stationära än i bärbara datorer. Jag började tro att jag var helt fel ute i mina argument för en stationär, men snackar du precis som jag har tänkt - att man får mer datorkraft för pengarna med en stationär. Är det fler som kan hålla med oss om detta? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joe Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Köp en MacBook Pro eller en MacBook Air och du kommer aldrig att ha problem igen. Dyra är de absolut, men de är värda priset! / Joe In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Varför? Jag kommer nog aldrig köpa en desktop igen, bärbart är så mycket smidigare. MVH Tommy Hemma är stationär dator överlägsen laptop. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Köp en MacBook Pro eller en MacBook Air och du kommer aldrig att ha problem igen. Dyra är de absolut, men de är värda priset! / Joe kanske jag ska vänta till tisdag och handla, så får du veckla ut dej lite mer på Beefeater i morrn. Har faktiskt snuddat vid tanken på en Apple. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag skrev för nåt år sedan att HP var mitt märke.Min syster kom i october och hade köpt en lenovo för 2700 15 tum. Helt överlägsen,inte ens ljummen och med den snabbaste start jag varit med om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Det råd jag kan ge är att skriv ner vad du ska ha datorn till och vilka krav du har på vad den ska klara av. Sen försök hitta en seriös affär (inte lätt) men hör dig för bland vänner och bekanta. Sen gå dit och förklara vad du vill ha. Du kan även gå in på http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/ och fråga om tips av kunnigt folk. Har du tur kanske nån speccar ihop en dator till dig.. då tar du bara dom uppgifterna om vilka delar du ska ha till datorn och sen dra till säljare i Pattis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stickan Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Det råd jag kan ge är att skriv ner vad du ska ha datorn till och vilka krav du har på vad den ska klara av. Sen försök hitta en seriös affär (inte lätt) men hör dig för bland vänner och bekanta. Sen gå dit och förklara vad du vill ha. Du kan även gå in på http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/ och fråga om tips av kunnigt folk. Har du tur kanske nån speccar ihop en dator till dig.. då tar du bara dom uppgifterna om vilka delar du ska ha till datorn och sen dra till säljare i Pattis. En bra tanke är att inte bara köpa något som uppfyller dagens behov. Utvecklingen går fort och man kör troligen tyngre program väldigt snart. Därför skall man köpa något som uppfyller nuvarande krav med råge för att slippa byta så ofta. Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag kanske trampar i klaveret nu men jag anser att för jive och mig och en del andraär det fel att rekommendera dyra mac när dom flesta av oss inte kan utnyttja dessfinesser.Däremot kan vi köpa en ny vartannat år med de fördelar det ger gamladatoridi*ter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 (ändrad) Kompletterade "stora desktopen" med en laptop ifjol våras inför flytten till Thailand. Blev en Asus ultrabook med både vanlig hårddisk och SSD (halvledarminne = inga rörliga delar). Blixtsnabb uppstart (2 sek. lovas, har aldrig brytt mig att mäta) tack vare att programkörningen sker i SDD disken. Använder nu laptopen mycket oftare än "stora desktopen", inte minst tack vare att den kan tas med överallt. Bra batterikapacitet. Pekskärm då operativsystemet är Windows 8, skall uttala mig i maj efter ett års användning Rekommenderar denna lösning! Edit.Glömde 24 mån. garanti. Ändrades Mars 16, 2014 av Sarne Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Finns det inte ett svenskt på TukCom ? Nu minns jag inte om han sålde mobiltelefoner eller datorer. Men har faktiskt pratat med honom när jag gick förbi hans kiosk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chaihanhans Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Vill bara delge mina 2 cent tankar i frågan om dator: Det finns ingen anledning att köpa en stationär dator. Köp en laptop och anslut extern skärm, tangentbord, och mus direkt till laptopen. En dockningsstation är lyx såvida du inte kopplar i och ur datorn morgon och kväll. Kolla hur mycket fläkten låter i datorn. Det kan vara svårt att höra i en butik och utan belastning av datorns processor/grafikkort. Ibland finns det någon typ av bullerspec, men det tror jag inte så mycket på. Köp en laptop med 4 GB RAM installerat som du kan utöka till 8 GB om du vill. Ska du bara surfa och skriva lite text så klarar du dig med en Intel I3 processor eller motsvarande AMD-processor. Det enklaste sättet att förbättra prestanda på en dator har alltid varit att installera mera RAM. Du klarar dig förmodligen med en standard 500 GB hårddisk. Vill du ha mera sprutt i disken så välj en 7200 RPM hårddisk (litet dyrare alternativ än de sketna 5400 RPM som brukar vara standard). Behöver du inte 512 GB titta då på en 256 GB SSD-disk, dyrare ändå, men mycket roligare att starta/köra datorn. Om din nuvarande bildskärm inte har DVI eller HDMI-anslutningar byt då ut den mot en 22" (eller större) LCD-skärm. Se till att laptopen du köper kan ansluta via DVI eller HDMI till den nya skärmen med minst 1920 x 1080 upplösning. Har du tidigare haft en eländig VGA-skärm kommer dina ögon att tacka dig varje dag du använder datorn. Se till att du har mus och tangentbord med USB-anslutning (helst trådlöst för att slippa alla j-a kablar) och anslut dem till laptopen. Plexgear och Logitech har hyfsade grejer. Köp datorn med Windows 8 installerat och uppgradera till Windows 8.1 så snart du kan. Du behöver inte ClassicShell efter uppgraderingen till Windows 8.1. Ta det lugnt och lär dig grunderna i Windows 8 gränssnitt först, det är inte så farligt som folk vill påskina. Tyvärr misslyckades Microsoft totalt med att tillhandahålla guider och hjälp i samband med Windows 8 lanseringen, vilket är avhjälpt i viss mån nu. Köp en extern 2TB med USB 3.0 anslutning, t.ex. WD Passport, för säkerhetskopiering. Se till att laptopen har minst en USB 3.0 port. Ta säkerhetskopia av datorn med jämna mellanrum (skriva detta på en spik och slå in den pannan), dvs. en systemåterställningskopia, instruktioner etc. finns på nätet eller i Kontrollpanelen/System och säkerhet. Ställ sedan in Filhistorik så en kopia av dina ändrade filer tas en gång i timmen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag kanske trampar i klaveret nu men jag anser att för jive och mig och en del andra är det fel att rekommendera dyra mac när dom flesta av oss inte kan utnyttja dess finesser.Däremot kan vi köpa en ny vartannat år med de fördelar det ger gamla datoridi*ter. Vad mej beträffar så trampar du inte i klaveret. Jag är uppvuxen med blyertspenna, suddgummi och räknesticka och har under de senaste elva åren under mitt thailandboende varit helt isolerad från kunskapsinhämtning inom datorvärlden. jag är dessutom totalt ointresserad av tekniken runt dessa prylar. Vill bara kunna använda grejorna för att hänga med i bruset. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Har du någon kompis som kommer ner i sommar?Om inte så skall jag hem en 3 veckor.En stor fördel är ju med en svensk dator för vi som inte kan datorer kan juoftast inte så bra engelska.Det går visserligen att bygga om men knappast fåekonomi i när man kan få en ny gubbdator för 2700 med 500 gb hd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu