Ducce Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Gör en ominstallation på den gamla burken med en eventuell uppgradering av ramminnet,borde inte kosta många sekiner på Tukcom. Jag vet att du sa att du ej sätter din fot där men kanske kan skicka nån i bekantskapskretsen. Annars borde någon av de andra svenskarna därnere kunna hjälpa dig med att installera en ren Win7 också utan problem. Därefter kan du köpa en laptop som komplement istället för en ny stationär. Är rätt skönt att kunna surfa i sängen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Har du någon kompis som kommer ner i sommar?Om inte så skall jag hem en 3 veckor. En stor fördel är ju med en svensk dator för vi som inte kan datorer kan ju oftast inte så bra engelska.Det går visserligen att bygga om men knappast få ekonomi i när man kan få en ny gubbdator för 2700 med 500 gb hd. Tack, det var ju generöst av dej att erbjuda den hjälpen, men jag tycker nog det är lite overkill att ta en dator från med mina relativt begränsade behov. Som tur är, så är mina engelskakunskaper lite bättre än datorkunskaperna. Ha de gott i den svenska våren! Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joe Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag kanske trampar i klaveret nu men jag anser att för jive och mig och en del andra är det fel att rekommendera dyra mac när dom flesta av oss inte kan utnyttja dess finesser.Däremot kan vi köpa en ny vartannat år med de fördelar det ger gamla datoridi*ter. Jag använder väl egentligen inte så mycket finesser med min MacBook Pro. Eller frugan med sin MacBook Air. Vi båda surfar mest... Grejen är att de fungerar alltid, de är oerhört lätta att komma gång med, och ärligt talat så kan man nog ha en sån här Mac i 10 år innan man behöver byta den, minst!! Dessutom är designen helt oslagbar! / Joe In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag använder väl egentligen inte så mycket finesser med min MacBook Pro. Eller frugan med sin MacBook Air. Vi båda surfar mest... småttGrejen är att de fungerar alltid, de är oerhört lätta att komma gång med, och ärligt talat så kan man nog ha en sån här Mac i 10 år innan man behöver byta den, minst!!hur välDessutom är designen helt oslagbar!Det är bra att du och gumman är nöjda men hur kan man veta att att den håller så länge.Om den hålleri 10 år så borde den väl vara så smått omodern för apple utvecklas väl också hela tiden. nöjda / Joeden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Ja nu hade jag skrivit ett nice och halvlångt inlägg som bara försvann och är det sånt som ni slipperså kanske det är dags att fundera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simca76 Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 (ändrad) HEJ Jive.kasta inte bort din gamla dator,jag skulle vilja mata in Linux i den fungerar ofta väldigt snabbt på äldre datorer är kanska lättsamt att använda och är gratis MVH Simca 76. och så kan du ha xp kvar i datorn .väljer i starten vilket du l vill använda Ändrades Mars 16, 2014 av simca76 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 16, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 16, 2014 Tack, det var ju generöst av dej att erbjuda den hjälpen, men jag tycker nog det är lite overkill att ta en dator från Sverige med mina relativt begränsade behov. Som tur är, så är mina engelskakunskaper lite bättre än datorkunskaperna. Ha de gott i den svenska våren! Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Jag använder väl egentligen inte så mycket finesser med min MacBook Pro. Eller frugan med sin MacBook Air. Vi båda surfar mest... Grejen är att de fungerar alltid, de är oerhört lätta att komma gång med, och ärligt talat så kan man nog ha en sån här Mac i 10 år innan man behöver byta den, minst!! Dessutom är designen helt oslagbar! / Joe Tyvärr så är Apple 50% överpris. Jag har en ASUS K42JP 14" som är över 5 år. Den går fortfarande mycket bra. Har 4 i ram kan dubbla detta. Den är ominstallerad på C-disk en gång. Byte av W7 program från Home till Pro. I samband med detta så öppna vi dator och blåste rent den Kör med Avast som virus skydd. Jag får 2 ASUS K42JP får en Apple air. Och kan inte använda de program jag redan har. mm- mm. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Köp en MacBook Pro eller en MacBook Air och du kommer aldrig att ha problem igen. Dyra är de absolut, men de är värda priset! / Joe Hmm konstigt. Om man googlar dessa modeller + problem så kommer det upp massor https://www.google.se/search?q=macbook+air+problem&oq=macbook+air+problem&aqs=chrome..69i57j0l5.10964j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8#q=macbook+air+problem&start=0 https://www.google.se/search?q=macbook+pro+problem&oq=macbook+pro+problem&aqs=chrome..69i57j0l5.8464j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 16, 2014 Dela Inlagd Mars 16, 2014 Tack, det var ju generöst av dej att erbjuda den hjälpen, men jag tycker nog det är lite overkill att ta en dator från med mina relativt begränsade behov. Som tur är, så är mina engelskakunskaper lite bättre än datorkunskaperna. Ha de gott i den svenska våren! Förmodligen är väl datorn sönderinstallerad, så full med småfiler men även med damm och annat skit invändigt. Gör en back-up på det du har på hårddisken. Sedan lämnar du in den för ominstallering och rengöring. Problem med gamla datorer är nästan alltid att hårddisken och registret som operativet använder är fragmenterat och fulla med rester av det ena och det andra. Damm tar sig in och täpper igen fläktar och dess lager. Detta gör att datorn går som en skadskjuten anka. När datorn blir för varm drar den ner på hastigheten för att processorn inte ska bli hetare än den redan är. Sedan surfar du säkert runt ett år till med gamla burken. Hårddisken brukar inte vara så tillförlitlig efter några års användning så se till att du har en bra backupplösning. Även nya hårddiskar kan ge upp så detsamma gäller dessa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 Jag kanske trampar i klaveret nu men jag anser att för jive och mig och en del andra är det fel att rekommendera dyra mac när dom flesta av oss inte kan utnyttja dess finesser.Däremot kan vi köpa en ny vartannat år med de fördelar det ger gamla datoridi*ter. Vilka finesser tänker du då på? Jag tycker jag är mer låst med mina mac, kan mixtra mer med PC, Men mac:arna är överlägsna, den äldsta från 2009 och fortfarande klockren. Vi är väl kanske lie nördiga, tot 8 datorer i hushållet. 4 stationära pc 1 bärbar pc 3 macbook Som sagt köp mac och du har dator många år framåt. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 Förmodligen är väl datorn sönderinstallerad, så full med småfiler men även med damm och annat skit invändigt. Gör en back-up på det du har på hårddisken. Sedan lämnar du in den för ominstallering och rengöring. Problem med gamla datorer är nästan alltid att hårddisken och registret som operativet använder är fragmenterat och fulla med rester av det ena och det andra. Damm tar sig in och täpper igen fläktar och dess lager. Detta gör att datorn går som en skadskjuten anka. När datorn blir för varm drar den ner på hastigheten för att processorn inte ska bli hetare än den redan är. Sedan surfar du säkert runt ett år till med gamla burken. Hårddisken brukar inte vara så tillförlitlig efter några års användning så se till att du har en bra backupplösning. Även nya hårddiskar kan ge upp så detsamma gäller dessa. På xp minns jag att jag att jag defragmenterade diskarna med jämna mellanrum, kanske är det som är problemet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 17, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 17, 2014 Förmodligen är väl datorn sönderinstallerad, så full med småfiler men även med damm och annat skit invändigt. Gör en back-up på det du har på hårddisken. Sedan lämnar du in den för ominstallering och rengöring. Problem med gamla datorer är nästan alltid att hårddisken och registret som operativet använder är fragmenterat och fulla med rester av det ena och det andra. Damm tar sig in och täpper igen fläktar och dess lager. Detta gör att datorn går som en skadskjuten anka. När datorn blir för varm drar den ner på hastigheten för att processorn inte ska bli hetare än den redan är. Sedan surfar du säkert runt ett år till med gamla burken. Hårddisken brukar inte vara så tillförlitlig efter några års användning så se till att du har en bra backupplösning. Även nya hårddiskar kan ge upp så detsamma gäller dessa. En servicekille i datorbutiken mitt emot Foodland håller på för fullt med burken - mera ramminne (dubbelt), uppgradering från xp till W7, nytt virusprogram mm. Muntlig ca-offert 2500-3000 Baht. Ska bli spännande att hämta den senare idag. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 (ändrad) Vilka finesser tänker du då på? Jag tycker jag är mer låst med mina mac, kan mixtra mer med PC, Men mac:arna är överlägsna, den äldsta från 2009 och fortfarande klockren. Vi är väl kanske lie nördiga, tot 8 datorer i hushållet. 4 stationära pc 1 bärbar pc 3 macbook Som sagt köp mac och du har dator många år framåt. Köp en ASUS bärbar 13,3" och du har en du en dator i minst 6-10 år Samt att du lättare kan använda allt du sparat. Att använda de du sparat i Windows, på Apples datorer och telefoner är inte lätt Det kostar pengar Att överföra. Hälsar pigge01 Ändrades Mars 17, 2014 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 Att använda de du sparat i Windows, på Apples datorer och telefoner är inte lätt Det kostar pengar Att överföra. Hälsar pigge01 Här har pigge01 ett poäng, svårt nog att överföra från anroid till win8 eller hur, tex kontakter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 Här har pigge01 ett poäng, svårt nog att överföra från anroid till win8 eller hur, tex kontakter Inte det minsta. Synka upp kontakterna via ditt google-konto i Androidtelefonen Logga in på Google i datorn och gå till "kontakter" väl där att exportera dom till en CSV-fil som du sedan importerar i Outlook eller annat e-mail-program Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 Jag började tro att jag var helt fel ute i mina argument för en stationär, men snackar du precis som jag har tänkt - att man får mer datorkraft för pengarna med en stationär. Är det fler som kan hålla med oss om detta? Denna har jag visat i en tidigare tråd! Igår var jag och hämtade min nya burk till min stationära dator. Köpt i vår lokala data-butik här i stan. Döm om min förvåning när jag kom hem.Windows på Svenska, hela Office-paketet på Svenska. Mitt Svenska tangent-bord funkade klockrent direkt. Killarna i butiken såg lite själv-goda ut när jag var och hämtade burken igår. NU...vet jag ju varför. WINDOWS 7 Ultimate(verkar ok) plus alla jag behöver finns med. Då jag inte kan något om datorer så måste jag ju lita på Thaiarna i butiken. Chefen ville ha 14.300 Baht..jag prutade till 13.500 Baht. Någon data-kunnig kan ju kolla om det är ok. Stor Eloge till denna butik. Dom har hjälpt oss många ggr med kraschade datorer m.m Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 En servicekille i datorbutiken mitt emot Foodland håller på för fullt med burken - mera ramminne (dubbelt), uppgradering från xp till W7, nytt virusprogram mm. Muntlig ca-offert 2500-3000 Baht. Ska bli spännande att hämta den senare idag. Intressant att höra. Undra vad som menas med uppgradering i det här fallet? Med uppgradering så får man behålla allt på datorn. Det är ju bra för alla grejor man är rädd om. Fast inte lika bra för allt skit som samlats genom åren i registret och i övrigt på hårddisken. En nyinstallation is "daa shit" då man vet att allt blir rent och snyggt och inget gammalt skräp finns kvar. Gäller då att man sparat allt man är rädd om. Sedan får man ju också installera om alla program. Nu är jag ingen expert på hur bra de senaste operativsystemen W7 och W8 är på att rensa fram det bästa ur en gammal installation vid en uppgradering, då jag inte har gjort uppgradering med dessa. Förut vet jag att uppgraderingarna inte fixade ett bra jobb på en gammal sjuk installation. Så därför brukar jag i stort sett alltid köra back-up och sedan formatera och nyinstallera hela skiten. Detta om jag inte har en skapligt ny installationspunkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 En servicekille i datorbutiken mitt emot Foodland håller på för fullt med burken - mera ramminne (dubbelt), uppgradering från xp till W7, nytt virusprogram mm. Muntlig ca-offert 2500-3000 Baht. Ska bli spännande att hämta den senare idag. Hoppas det blev bra! Själva har jag efter Nyår så uppgradera jag den stationära datorn En HP Pavililon m9180.se-a Bytte hårddisk C från 160GB till SSD 120GB. Om instalera W7 Ultima och Avart mm. Den är sedan tidigare ändrad nytt grafik kort på 2gb och 4 i minne Den är i orginal på grafik 1gb och 3 i minne 2 x 500gb hårddiskar + 1 en 320gb HP Personal Mega Drive. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?cc=se&lc=sv&dlc=sv&product=3667442 Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Mars 17, 2014 Dela Inlagd Mars 17, 2014 Jag har en Compac Presario desktop - inköpt 2009. Sedan några dagar tillbaka kommer jag inte in på MPR med Firefox (iaf inte inom 20 min). Med Explorer 8 kommer jag in, men varje sida tar 3-4 min att ladda. Övriga websidor inga problem. Ctrl+F5 hjälper inte. Har Windows XP. Har försökt att uppgradera till Windows 7, kommer bara ung halvvägs innan jag blir "nekad" att fortsätta. Eftersom jag kan komma in och köra normalt på MPR med frugans Ipad, så måste det vara fel i min desktop, men vad? Detta har jag skrivit med desktoppen, men går nu över till Paddan för att kolla ev svar. Tacksam för hjälp. När de blivit tillåren och gått varma i några år så börjar de bli "Buggiga", finns dock en enkel intruktionsvideo på Youtube på hur man löser problemet. Videon visar en bärbar men man applicerar samma princip på stationära http://youtu.be/iWvR7OcuJrE (Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 18, 2014 Dela Inlagd Mars 18, 2014 När de blivit tillåren och gått varma i några år så börjar de bli "Buggiga", finns dock en enkel intruktionsvideo på Youtube på hur man löser problemet. Videon visar en bärbar men man applicerar samma princip på stationära http://youtu.be/iWvR7OcuJrE (Enis Är de de som sköter masikneriet på en dator, de var ju inte på sin plats, så inte konstigt att datorn inte funkar. En operätör system Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KamalaRider Inlagd Mars 18, 2014 Dela Inlagd Mars 18, 2014 Jag har en Compac Presario desktop - inköpt 2009. Sedan några dagar tillbaka kommer jag inte in på MPR med Firefox (iaf inte inom 20 min). Med Explorer 8 kommer jag in, men varje sida tar 3-4 min att ladda. Övriga websidor inga problem. Ctrl+F5 hjälper inte. Har Windows XP. Har försökt att uppgradera till Windows 7, kommer bara ung halvvägs innan jag blir "nekad" att fortsätta. Eftersom jag kan komma in och köra normalt på MPR med frugans Ipad, så måste det vara fel i min desktop, men vad? Detta har jag skrivit med desktoppen, men går nu över till Paddan för att kolla ev svar. Tacksam för hjälp. Du har fått många råd som kostar lite pengar men inga råd för hur du kan fixa programvara. Alla som har gett svar att byta hårdvara, läs på först innan ni svarar. Fråga 1, är din dator generellt slö? Fråga 2, är det något i datorn som inte fungerar annars som det ska? ex. web kamera, minnes korts läsare (om du har det förstås) hård disk eller något annat som krånglat. Fråga 3, har du rensat ut temporär data från din dator före eller efter byte till windows 7? Kolla upp lite hur mycket temporär data som tar plats på din hård disk. Fråga 5, har du rensat bort gammal historik och kakor (cookies) någon gång? Fråga 6, har du gjort en defragmentering av din hård disk, när var senaste gången? Mvh KamalaRider Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KamalaRider Inlagd Mars 18, 2014 Dela Inlagd Mars 18, 2014 Har lagt upp screen shots på hur man kan fixa lite problem. Den ena är Firefox rensning, den andra är Windows 7 defragmentation tool. Rensa ur temporär katalogen i Windows Också, påverkar alla program som använder temp katalog. Gå till Internet alternativ i kontroll panelen, välj AutoComplete (sorry, har inte svensk version av Win7) Readera AutoComplete historik. Gå till Windows/Temp katalogen och radera alla temp filer som du kan, gissar ett det är förbaskat många filer att radera . Mvh KamalaRider Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chaiyaphum Inlagd Mars 18, 2014 Dela Inlagd Mars 18, 2014 Jag har för länge sedan övergivit allt vad Microsoft heter eftersom man oftast får en massa krångel. Bland annat så är Windows en härlig grogrund för virus. Om man vill ha ett väldigt lätt operativsystem i en äldre dator så rekommenderar jag Linux Mint. Detta är helt gratis att ladda ner och helt fritt att använda. En gammal dator blir blixtrande snabb jämför med Windows och är mycket enklare att installera än windows. På den DVD man kan ladda ner finns program som Office, Skype, bildbehandlingsprogram m.m. integrerade. Ladda ner Linux mint från http://www.linuxmint.com/edition.php?id=143 Och bränn en DVD, Linux var för en del år sedan ganska jobbigt att installera, dessa dagar är Looong gone. Så, i stället för att köpa en ny dator kan man testa detta. En av fördelarna man får är att Linux i stort sett saknar virus. DU kan välja mellan en massa olika språk vid installationen, bland andra svenska och Thai Jag bistår gärna med råd för den intresserade Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Mars 18, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Mars 18, 2014 (ändrad) Mina datorproblem upphörde inte trots en genomgång av burken och nyinstallation av W7. En servicekille från internetleverantören (3BB) konstaterade vid ett hembesök att det var fel på modem/router, så nu går det som tåget med nyköpt router och W7. Pust! Tack för era råd och engagemang! Ändrades Mars 18, 2014 av Jive Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu