Jump to content
IGNORERAD

Datorproblem. Kan någon hjälpa?


Jive

Recommended Posts

Vad får dig att tro att trådens 10 sidor handlar om Johns datorproblem? 

Du har helt rätt Knasen, 

hur kunde jag tro så fel?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    18

  • måne

    13

  • Tallviking

    10

  • chaiyaphum

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

John Khonken

Kan bara meddela att hårddisken var paj. Det var helt och hållet mitt fel. Fläkten satt invändigt och var ful med damm. Jag bara dammsög utsidan. Öppnade aldrig datorn och dammsög. En lärdom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har en liten bärbar luftkompressor på jobbet. Brukar ta hem den ibland och blåsa rent datorer, TV och andra elektronikgrejer lite då och då

och jävlar vad damm det kommer ut

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur man enkelt flyttar sina favoriter över till en annan dator.

 

Kopiera favoriter till ett USBminne  tex

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Oregistrerad knasen

För att testa och/eller installera linux kan man gör på två olika sätt.

1. Man kan bränna en CD från den iso-fil man laddar ner

2. Man kan föra över Linux på en minnespinne. Detta gör enklast från en linuxdator så alt. 1 kanske passa bättre just nu.

 

Fördelen med båda är att man inte alls behöver installera det för att testa att alla drivrutiner finns med och att allt funkar som det ska.

 

Starta upp datorn från CD-skivan. Under uppstarten väljer man språk m.m.

Man ska under uppstarten inte välja att installera för det går att köra hela systemet från skivan. Visst, det är ganska slött men det spelar ingen roll då man bara ska testa att den egna maskinvaran har stöd.

Så är det oftast, Linux Mint brukar funka "out of the box".

 

Efter en stund så dyker skrivbordet upp och på detta finns ikonen "Installera"

Detta kan man alltså vänta med och leka runt i menyerna.

Jag är ganska säker på att ni efter en stund finner det vara lättnavigerat.

 

Vid själva installationen får man frågan om man vill använda hela disken för Linux Mint eller om man vill göra en installation vid sidan av Windows.

I det fallet försvinner inga av de filer man har sparade i windows. Om man inte har något man vill spara så kan man välja att skriva över Windows eller avbryta installationen för att spara ner sina viktiga filer,

Därefter kan man köra hela installationsprogrammet.

 

Linux mint går bra att installera på en Mac men man kan få problem med att få den inbyggda kameran att fungera. En externt ansluten webkamera kan docj enkelt anslutas och användas.

 

Och det här ska fungera bra  menar du ???  :13:  Stoppade in Linux mint igår men gav upp då efter att det hängde sig fyra gånger. Har på något sätt fått datorn att inte hänga sig efter 5 sekunder nu iaf. Började redan efter installationen med att datorn inte gick att starta om när den skulle göra det, sen har det fortsatt med att den hängt sig iprincip direkt så fort jag startat om den.. Har nu på något sätt lyckats hinna göra uppdateringar innan den börjar dumma sig. Får se om det ens överlever helgen som jag jobbar och inte har tid att häcka framför datorn, men att installera om Windows går fort och är enkelt på riktigt :scomp:

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider

Om jag har använt en orginalversion av Windows?

Jodå, ända sedan version 1.1 1985 eller 1986 eller något sådant.

Microsoft har gjort mycket gott för att förenkla användandet I FORNA TIDER men i dag?

Det är rena katastrofen. Visst, det finns en del bra grejer men dessa återfinns inte i själva operationssystemet utan i användbara  program,

Tyvärr är det så att specialprogram ofta skrivs enbart för windows men om man är en "vanlig" användare så finns det fullgoda och ibland bättre alternativ inom open source rörelsen.

Jag som f.d. nätverkstekniker klarar mig med det som Linux Mint har att erbjuda.

Min son, han är programmerare med eget företag, använder inte Windows utan håller sig till Mac och Linux. Det samma gör en mängd proffs i det gebitet.

 

Nu är väl inte Linux helt problemfritt heller. Speciellt inte den nya versionen av "Ubuntu" som jag upplever som svårnavigerat.

En variant på detta system återfinns i Linux Mint som är så enkelt att t.o.m. min åldrade svärmor klarar det utan att behöva fråga mig särskilt ofta.

 

Jag är INTE fanatiker som någon här lät påskina. Den som vill använda Windows och dras med alla de problem som det för med sig får väl göra det. Jag kommer nog aldrig att återvända dit till stenåldern.

 

http://linuxmint.se/

Tja, fanatiker eller inte så har du i alla fall utstrålning som en sådan. 

Personligen är jag inte alls nöjd med Windows utveckling sedan 1984, men jag kommer aldrig igen att installera varken Linux eller Mac igen i någon av mina datorer, skälen är många men det största skälet är utbud av program varor. 

Mac har jag haft ett antal men jag blir nästan utfattig varje gång jag måste köpa ny dator. Skitbra dator men usla möjligheter att programmera i/på, kom inte och säg att det är bra när man är låst till Cocoa och Java, inte fan går jag tillbaka till C++ igen.

Tidsbrist (Linux), har inte lust att betala överpris för Mac hype m.fl. skäl. 

1995-96 så började jag med Linux, men gav upp för sisådär 8-9 år sedan. 

Jag var tvungen att lägga ner för mycket tid på det, hård varu problem med externa enheter mm (drivers). 

Har en Windows Vista maskin som rullar på utan ominstallation och är nu på sjätte året med den. Byte av BIOS batteri är det enda som gjorts.

Under mina år med MS DOS, MS Windows, både klienter som servers, så har det mesta av mina problem varit av arten hårdvaru problem, grafik kort mm som har bråkat och gått "sönder", 

"Mina år" är sedan 1984, med första DR DOS 1.0, MS DOS 1.0 och Windows 1.01 upp till numera Windows 8.1, har alltid en betald licens, uppgradering mestadels, men ibland följer det med datorn. 

Nu använder jag datorer bra mycket hårdare än normal användaren plus att jag kanske känner mer till hur man ska sköta Windows för att få ut optimalt från den. 

Men att ge rådet att gå över till Linux för att man själv inte klarar av att hantera Windows är definitivt fanatiskt. 

Har man datorvana och tycker det är kul att sitta och pilla med Linux så rekommenderar jag skarpt att installera Linux, om inte, kör vidare på Windows, leta reda på information hur man bäst underhåller och undviker problem med Windows så håller det länge. 

Som Windows eller Mac användare så måste man börja använda defragmenterings program efter ett tag, det finns ett inbyggt sådant i Windows som är på gränsen till uruselt men bättre än inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider

Och det här ska fungera bra  menar du ???  :13:  Stoppade in Linux mint igår men gav upp då efter att det hängde sig fyra gånger. Har på något sätt fått datorn att inte hänga sig efter 5 sekunder nu iaf. Började redan efter installationen med att datorn inte gick att starta om när den skulle göra det, sen har det fortsatt med att den hängt sig iprincip direkt så fort jag startat om den.. Har nu på något sätt lyckats hinna göra uppdateringar innan den börjar dumma sig. Får se om det ens överlever helgen som jag jobbar och inte har tid att häcka framför datorn, men att installera om Windows går fort och är enkelt på riktigt :scomp:

Kolla BIOS batteriet, om datumet återställs mellan starter där du ställt klockan så är det oftast dåligt batteri.  Även om klockan inte ändras så kan datorn behöva nytt batteri ändå, jag rekommenderar att byta det minst vartannat år.  

Dåligt BIOS batteri kan ge effekt att varken Windows eller Linux kan installeras. Har själv gett bort datorer till folk som efteråt bara bytt BIOS batteri och datorn fått nytt liv igen, Man glömmer bort en sådan skitsak alltför ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Och det här ska fungera bra  menar du ???  :13:  Stoppade in Linux mint igår men gav upp då efter att det hängde sig fyra gånger. Har på något sätt fått datorn att inte hänga sig efter 5 sekunder nu iaf. Började redan efter installationen med att datorn inte gick att starta om när den skulle göra det, sen har det fortsatt med att den hängt sig iprincip direkt så fort jag startat om den.. Har nu på något sätt lyckats hinna göra uppdateringar innan den börjar dumma sig. Får se om det ens överlever helgen som jag jobbar och inte har tid att häcka framför datorn, men att installera om Windows går fort och är enkelt på riktigt :scomp:

 

Jag installerade Ubuntu 14.04 LTS idag och den verkar funka. Det tog ju en stund innan man fattade hur man skulle göra partitioneringarna, men det var kul att ha nått att plocka med.

 

Vet inte om den funkar bättre än W7 ännu, man saknar ju IE 11 lite grann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att hårddisken var paj. Det var helt och hållet mitt fel. Fläkten satt invändigt och var ful med damm. Jag bara dammsög utsidan. Öppnade aldrig datorn och dammsög. En lärdom.

 

Jag använder en gammal dammsugare. 

Kopplar slangen bak, så blåser den luft genom slangen.

Detta går inte på dom nya dammsugarna.

 

 

Halsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Oregistrerad knasen

Nu åkte Linux-skiten ur datorn eftersom det var lite av ett lotteri om Skype skulle fungera som det ska eller inte varje gång man loggade in. Började installera om till Windows igen men ledsnade på det då datorn är 6-7 år gammal och ganska trött, så det blev till att beställa en ny istället :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åkte Linux-skiten ur datorn eftersom det var lite av ett lotteri om Skype skulle fungera som det ska eller inte varje gång man loggade in. Började installera om till Windows igen men ledsnade på det då datorn är 6-7 år gammal och ganska trött, så det blev till att beställa en ny istället :)

En sex år gammal mac rockar och funkar fint med senaste OS, så hoppas du löpte linan ut och köpte en riktig dator!

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

En sex år gammal mac rockar och funkar fint med senaste OS, så hoppas du löpte linan ut och köpte en riktig dator!

Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone.

 

Stackars, stackars sektmedlem :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en gammal dammsugare. 

Kopplar slangen bak, så blåser den luft genom slangen.

Detta går inte på dom nya dammsugarna.

 

 

Halsar pigge01

Ett smidigare sätt som jag hittat på nätet, där kapsla de in hela burken men det räcker gott att enbart sätta nylon över luftintaget vid processorn och stänga de övriga (tejpa över) så man bara har ett insug vid processorn och ett utblås vid fläkten...

Tömmes när man ser att det blivit en hög damm i tratten eller att burken blir lite varm.

Denna burk var på dygnet runt så det blir mycket luft som passerar så filtret gjorde stor nytta, efter kom det inte in så mycket smuts...

post-10815-0-54360000-1404131174_thumb.j

post-10815-0-55073100-1404131215_thumb.j

post-10815-0-28293000-1404131258_thumb.j

post-10815-0-68728300-1404131309_thumb.j

post-10815-0-72965300-1404131353_thumb.j

 

Edit: När ungen var mindre så var det rätt varmt i hans rum (litet sovrum), slängde på en sån plastslang de har till torktumlare från fläkten till luftintaget på väggen. kanon att få ut värmen på sommaren...

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...