Jump to content
IGNORERAD

Datorproblem. Kan någon hjälpa?


Jive

Recommended Posts

För att testa och/eller installera linux kan man gör på två olika sätt.

1. Man kan bränna en CD från den iso-fil man laddar ner

2. Man kan föra över Linux på en minnespinne. Detta gör enklast från en linuxdator så alt. 1 kanske passa bättre just nu.

 

Fördelen med båda är att man inte alls behöver installera det för att testa att alla drivrutiner finns med och att allt funkar som det ska.

 

Starta upp datorn från CD-skivan. Under uppstarten väljer man språk m.m.

Man ska under uppstarten inte välja att installera för det går att köra hela systemet från skivan. Visst, det är ganska slött men det spelar ingen roll då man bara ska testa att den egna maskinvaran har stöd.

Så är det oftast, Linux Mint brukar funka "out of the box".

 

Efter en stund så dyker skrivbordet upp och på detta finns ikonen "Installera"

Detta kan man alltså vänta med och leka runt i menyerna.

Jag är ganska säker på att ni efter en stund finner det vara lättnavigerat.

 

Vid själva installationen får man frågan om man vill använda hela disken för Linux Mint eller om man vill göra en installation vid sidan av Windows.

I det fallet försvinner inga av de filer man har sparade i windows. Om man inte har något man vill spara så kan man välja att skriva över Windows eller avbryta installationen för att spara ner sina viktiga filer,

Därefter kan man köra hela installationsprogrammet.

 

Linux mint går bra att installera på en Mac men man kan få problem med att få den inbyggda kameran att fungera. En externt ansluten webkamera kan docj enkelt anslutas och användas.

Det är i princip samma som Linux Mint men kräver en nyare och snabbare dator för att köras.

Handhavandet är liknande och basen är Ubuntu, samma som för Linux Mint.

Frånsett bakrundsbilden är det som en kopia av Linux Mint.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    18

  • måne

    13

  • Tallviking

    10

  • chaiyaphum

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är i princip samma som Linux Mint men kräver en nyare och snabbare dator för att köras.

Handhavandet är liknande och basen är Ubuntu, samma som för Linux Mint.

Frånsett bakrundsbilden är det som en kopia av Linux Mint.

Varför skall man köra Mint när det är Ubuntu?

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man köra Mint när det är Ubuntu?

Enis

För att man krånglat till Ubuntu rejält. Ubuntu och mint ser helt olika ut även om basen är densamma. Linux Mint är oerhört mycket lättare att använda och för linuxnybörjaren, intuitivt både om man kommer från Windows eller Mac. Som van linuxanvändare rekommenderar jag Mint till både erfarna och nynörjare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en ASUS bärbar 13,3" och du har en du en dator i minst 6-10 år

Samt att du lättare kan använda allt du sparat. 

 

Att använda de du sparat i Windows, på Apples datorer och telefoner är inte lätt

Det kostar pengar :grrrrrr:  Att överföra.

 

 

 

Hälsar pigge01

Den Asus vi hadde var då riktigt bara skit, sämre skräpdator får man leta efter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå ett problem med min dator.Det kommer upp ett meddelande att jag måste trycka f1 innan dator kör vidare vid uppstart,vad kan man göra åt det?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå ett problem med min dator.Det kommer upp ett meddelande att jag måste trycka f1 innan dator kör vidare vid uppstart,vad kan man göra åt det?

 

Troligtvis är batteriet till BIOS på moderkortet slut

 

Är det en gammal skrivbordsdator ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis är batteriet till BIOS på moderkortet slut

 

Är det en gammal skrivbordsdator ?

En Dell Dimension 5100 -06

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

En Dell Dimension 5100 -06

 

Jupp. Då är det CMOS-batteriet antagligen som gör att den inte kommer ihåg inställningarna i BIOS

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet uppstod när vi rensade datorn.

 

Kolla så det inte bara är glapp eller batteriet är löst. ta ur och sätt i batteriet. Kan vara oxid på kontakten

 

men är det såpass gammal skulle jag byta det vilket som

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp. Då är det CMOS-batteriet antagligen som gör att den inte kommer ihåg inställningarna i BIOS

 

Tack TV,skall byta omgående.MPR när det är som bäst.Inlämnad hade det säkert kostat en tusing,nu blir det en bärs till TV  :thumbsup:  :14:  :14:  :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla så det inte bara är glapp eller batteriet är löst. ta ur och sätt i batteriet. Kan vara oxid på kontakten

 

men är det såpass gammal skulle jag byta det vilket som

Floppydisc failure Press F1 to continue.Jag har bytt batteriet men detta är det meddelande som kommer upp,va f-n är en floppydisc?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp det i 5 pack.

Det är ett standar batteri.

Sitter i vågar, bilnycklar, bankdoser, mm. mm.

Hälsar pigge01

Fanns bara 2-pack så det fick det bli(20/st)Tack iaf.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Floppydisc failure Press F1 to continue.Jag har bytt batteriet men detta är det meddelande som kommer upp,va f-n är en floppydisc?

Du måste in i bios och ställa om bootordning.

Troligen er det "del" eller "F12" du ska hamra med pekfingret på vid uppstart.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste in i bios och ställa om bootordning.

Troligen er det "del" eller "F12" du ska hamra med pekfingret på vid uppstart.

F1 hamrar jag på.Men tack ändå  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Floppydisc failure Press F1 to continue.Jag har bytt batteriet men detta är det meddelande som kommer upp,va f-n är en floppydisc?

Floppydisc är ju en gammal diskett, hur antik är datorn ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

F1 hamrar jag på.Men tack ändå  :thumbsup:

Googla detta så är första träffen en instruktion hur du gör inställningarna "floppy disk failure press f1 to continue"

Ingen aning om det funkar men kanske värt ett försök ?

Link to comment
Dela på andra sajter

datorn är inställd på att boota från floppydisc, in i bios och ändra bootordning

 

klart

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då kommer nästa fråga.

Sitter det en diskett i 3.5" diskettstationen?

I så fall ta ut den och starta om.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då kommer nästa fråga.

Sitter det en diskett i 3.5" diskettstationen?

I så fall ta ut den och starta om.

Ingen diskett.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackan,ditt inlägg försvann,men jag kommer inte in på google p.g.a. nåt säkerhetscertifikat som inte godkänns?Nu hittade jag det igen.Datorn har fått tokslag  :13: Tack för alla råd  :14:  :14:  :14:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackan,ditt inlägg försvann,men jag kommer inte in på google p.g.a. nåt säkerhetscertifikat som inte godkänns?

Då finns det bara 2 saker att göra.

In i biosinställningarna och kontrollera bootordning, Sök efter failsafe någonstans så brukar det ordna sig,

Annars så måste du öppna datorn och kolla så att hårddisken verkligen är ansluten  och finns där.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...