Jump to content
IGNORERAD

Datorproblem. Kan någon hjälpa?


Jive

Recommended Posts

Mina datorproblem upphörde inte trots en genomgång av burken och nyinstallation av W7.

En servicekille från internetleverantören (3BB) konstaterade vid ett hembesök att det var fel på modem/router, så nu går det som tåget med nyköpt router och W7.

 

Pust!

 

Tack för era råd och engagemang!

En sak som så många missuppfattat är att en dator KRÄVER Windows för att fungera.

Det är, enligt min mening tvärtom, de flesta datorer nästa tvärstannar med Windows.

Windows 7 är inget undantag och Windows 8 är ännu värre.

Ett bra sätt att få sina lösenord stulna, sina bankkonton länsade är att tillbe Mr: Bill Gates företag.

 

Näää, här är Mac och Linux att föredra även om det förstnämna är dyrt och oerhört slutet.

Betänk, enligt de uppgifter som jag har, att Microsft har 6.000 programutvecklare, Linux har 60.000 som ideellt utvecklar detta suveräna system.

Linux och Mac är i grunden det samma, en variant av UNIX.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    18

  • måne

    13

  • Tallviking

    10

  • chaiyaphum

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

KamalaRider

En sak som så många missuppfattat är att en dator KRÄVER Windows för att fungera.

Det är, enligt min mening tvärtom, de flesta datorer nästa tvärstannar med Windows.

Windows 7 är inget undantag och Windows 8 är ännu värre.

Ett bra sätt att få sina lösenord stulna, sina bankkonton länsade är att tillbe Mr: Bill Gates företag.

 

Näää, här är Mac och Linux att föredra även om det förstnämna är dyrt och oerhört slutet.

Betänk, enligt de uppgifter som jag har, att Microsft har 6.000 programutvecklare, Linux har 60.000 som ideellt utvecklar detta suveräna system.

Linux och Mac är i grunden det samma, en variant av UNIX

 

Blir alltid lika trött när fanatiska religiösa börjar sticka ut hakan och predika.

Vilket behov existerar egentligen hos dessa personer när dom börjar, man hittar det i verkliga livet överallt.

Islam vs Judendom, grönsaker vs kött, rött vs gult, Harley vs japanes, Linux vs Windows.

Om ni lär känna någon av dessa fanatiker så kommer ni att upptäcka att det är bara "uppdraget" som skiljer dom åt.

Jag trodde tråden skulle handla om att hjälpa en stackars dödlig att få fart på sin dator igen (nej, jag vet vad ni ¨fanatiker" tänker nu, Linux gör inte datorn snabbare, det är en myt som existerat sedan Linux console kom)

Om någon vill, så kan jag brodera varför det ÄR så, i så fall skicka mig ett mess.

 

Mvh KamalaRider

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Du har fått många råd som kostar lite pengar men inga råd för hur du kan fixa programvara.

Alla som har gett svar att byta hårdvara, läs på först innan ni svarar.

Fråga 1, är din dator generellt slö?

Fråga 2, är det något i datorn som inte fungerar annars som det ska? ex. web kamera, minnes korts läsare (om du har det förstås) hård disk eller något annat som krånglat.

Fråga 3, har du rensat ut temporär data från din dator före eller efter byte till windows 7? Kolla upp lite hur mycket temporär data som tar plats på din hård disk.

Fråga 5, har du rensat bort gammal historik och kakor (cookies) någon gång?

Fråga 6, har du gjort en defragmentering av din hård disk, när var senaste gången?

 

 

Mvh KamalaRider

 

Nog har det väl nämnts en del gratistips i tråden innan om vad som kan göras? Nu var det ju iofs internet som var boven i dramat och inte datorn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider

Nog har det väl nämnts en del gratistips i tråden innan om vad som kan göras? Nu var det ju iofs internet som var boven i dramat och inte datorn.

 

Ja den lösningen var det inte lätt att hitta så här på distans, speciellt inte som routern uppförde sig olika med varierade web läsare eller tvärtom.

<<Alla som har gett svar att byta hårdvara, läs på först innan ni svarar.>>

De flesta gav rådet direkt att byta dator, det var dom råden jag reagerade på.

Man måste nog försöka få mer kött på benen innan man ger kostsamma råd.

Ändrades av KamalaRider
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma är stationär dator överlägsen laptop.

 

Jaså? Jag tycker det är väldigt bekvämt med en laptop i tvsoffan.

 

 

Ähum... vilka finesser är det som du inte kan utnyttja?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du skaffar en ny dator,prova det här.Microsoft har en funktion som heter Fix it kör dom program som finns där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jaså? Jag tycker det är väldigt bekvämt med en laptop i tvsoffan.

Ähum... vilka finesser är det som du inte kan utnyttja?

Herr Chang har talat.

Sitter man och spelar eller jobbar med fler fönster så är en stationär med med en 27" skärm överlägsen, iaf i min värld. Ska man sitta vid tvn så fungerar ju en padda lika bra som en laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir alltid lika trött när fanatiska religiösa börjar sticka ut hakan och predika.

Vilket behov existerar egentligen hos dessa personer när dom börjar, man hittar det i verkliga livet överallt.

Islam vs Judendom, grönsaker vs kött, rött vs gult, Harley vs japanes, Linux vs Windows.

Om ni lär känna någon av dessa fanatiker så kommer ni att upptäcka att det är bara "uppdraget" som skiljer dom åt.

Jag trodde tråden skulle handla om att hjälpa en stackars dödlig att få fart på sin dator igen (nej, jag vet vad ni ¨fanatiker" tänker nu, Linux gör inte datorn snabbare, det är en myt som existerat sedan Linux console kom)

Om någon vill, så kan jag brodera varför det ÄR så, i så fall skicka mig ett mess.

 

Mvh KamalaRider

varför inte försöka vara konstruktiv i stället för att låta mundiaren flöda ut på tangentbordet?

Meningen är väl att ge någon hjälp?

om det finns fler av din sort här så beklagar jag.

Islam och datorvetenskap i samma ljudliga rap... hahahaha

Dessutom med okunskapens illaluktande galla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man och spelar eller jobbar med fler fönster så är en stationär med med en 27" skärm överlägsen, iaf i min värld. Ska man sitta vid tvn så fungerar ju en padda lika bra som en laptop.

 

Ja, behöver man se flera fönster samtidigt så är en stationär med en eller flera stora skärmar att föredra.

 

En padda är inte lika bra som en laptop i min värld... åtminstone jag får ont i armen av allt pekande efter en timme eller så.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Sitter man och spelar eller jobbar med fler fönster så är en stationär med med en 27" skärm överlägsen, iaf i min värld. Ska man sitta vid tvn så fungerar ju en padda lika bra som en laptop.

 

Jag föredrar fler skärmar om jag jobbar med fler fönster.

Men då ska det vara skärmar av lika storlek (på höjden i alla fall) och på den punkten faller laptop och externskärm bort.

Spelar man så är det nog mest i vägen med två skärmar om man inte bara har ena skärmen aktiv.

 

Det blir alltid en kompromiss hur man än gör.

Hemma funkar det bra för mig med min laptop vid soffan och stationär med 27" på skrivbord. En padda är dock inget alternativ förutom att man kan göra enklare saker med den.

På jobb klarar jag mig inte utan dubbla skärmar, jag skulle bli frustrerad som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir alltid lika trött när fanatiska religiösa börjar sticka ut hakan och predika.

Vilket behov existerar egentligen hos dessa personer när dom börjar, man hittar det i verkliga livet överallt.

Islam vs Judendom, grönsaker vs kött, rött vs gult, Harley vs japanes, Linux vs Windows.

Om ni lär känna någon av dessa fanatiker så kommer ni att upptäcka att det är bara "uppdraget" som skiljer dom åt.

Jag trodde tråden skulle handla om att hjälpa en stackars dödlig att få fart på sin dator igen (nej, jag vet vad ni ¨fanatiker" tänker nu, Linux gör inte datorn snabbare, det är en myt som existerat sedan Linux console kom)

Om någon vill, så kan jag brodera varför det ÄR så, i så fall skicka mig ett mess.

 

Mvh KamalaRider

 

Varför kom inte du med tips som kunde lösa allt då?????????

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider

Varför kom inte du med tips som kunde lösa allt då ???? ?????

Vad vill du ha sagt med detta? Ska jag uppfatta att du försöker vara ironisk eller sarkastisk?

Du skrev bara en negativ kommentar men har inget riktigt att säga, vore det inte bättre att underlåta att skriva något överhuvudtaget?

Beklagar om jag missuppfattar dig för jag förstår faktiskt inte riktigt kommentaren.

Ändrades av KamalaRider
Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider

Jag föredrar fler skärmar om jag jobbar med fler fönster.

Men då ska det vara skärmar av lika storlek (på höjden i alla fall) och på den punkten faller laptop och externskärm bort.

Spelar man så är det nog mest i vägen med två skärmar om man inte bara har ena skärmen aktiv.

 

Det blir alltid en kompromiss hur man än gör.

Hemma funkar det bra för mig med min laptop vid soffan och stationär med 27" på skrivbord. En padda är dock inget alternativ förutom att man kan göra enklare saker med den.

På jobb klarar jag mig inte utan dubbla skärmar, jag skulle bli frustrerad som fan.

Håller fullständigt med dig om två skärmar.

Hade ett uppdrag för några år sedan hos ett av Sveriges större företag, efterfrågade ytterligare en skärm och fick till svar att en skärm räcker.

Då gick jag och köpte en egen 23" skärm som jag också använde, men företagets policy vad gäller skärmar var 19".  

Det är inte loligt alla gångel. Numera klarar jag inte av att jobba med bara en skärm. oavsett hur stor den är, har två 24" när jag jobbar och det funkar kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja datorer och framför allt Internet är för roliga, startade Windows live mail i morse som vanligt, då ville den att jag loggar in på nytt, gjorde detta och alla mail adresser försvann! Hittar dom i alla fall inte!  :13:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Håller fullständigt med dig om två skärmar.

Hade ett uppdrag för några år sedan hos ett av Sveriges större företag, efterfrågade ytterligare en skärm och fick till svar att en skärm räcker.

Då gick jag och köpte en egen 23" skärm som jag också använde, men företagets policy vad gäller skärmar var 19".  

Det är inte loligt alla gångel. Numera klarar jag inte av att jobba med bara en skärm. oavsett hur stor den är, har två 24" när jag jobbar och det funkar kalas.

 

En skärm och 19". Det är ju "Read Only" i hårdvaruformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

KamalaRider

varför inte försöka vara konstruktiv i stället för att låta mundiaren flöda ut på tangentbordet?

Meningen är väl att ge någon hjälp?

om det finns fler av din sort här så beklagar jag.

Islam och datorvetenskap i samma ljudliga rap... hahahaha

Dessutom med okunskapens illaluktande galla.

Jaha, här kom kritik, fast helt utan underlag vad kritiken baseras av, förutom att det tydligen reagerades på min liknelse för människor som använder "religion" härsan tvärsan.

Känner du dig så träffad att du måste förolämpa mig?

Och vad baserar du din åsikt om min kunskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Compac Presario desktop - inköpt 2009.

 

Sedan några dagar tillbaka kommer jag inte in på MPR med Firefox (iaf inte inom 20 min). Med Explorer 8 kommer jag in, men varje sida tar 3-4 min att ladda. Övriga websidor inga problem. Ctrl+F5 hjälper inte. Har Windows XP. Har försökt att uppgradera till Windows 7, kommer bara ung halvvägs innan jag blir "nekad" att fortsätta.

 

Eftersom jag kan komma in och köra normalt på MPR med frugans Ipad, så måste det vara fel i min desktop, men vad?

 

Detta har jag skrivit med desktoppen, men går nu över till Paddan för att kolla ev svar.

 

Tacksam för hjälp.

 

 

Varför köpa ny dator.

Firefox har erkänt en bugg.

Jag råka ut för det häromdagen. Firefox startar i bakgrundsprocessen men visar sig inte på skärm.

Du måste in i Task manager CTRL ALT Deleate och kryssa bort Firefox längre ned på listan där man normalt ej ser den

annat än att klicka på flik. (bakgrundsprocesser)

 

Försök nu INTE att öppna FF

Ladda hem en ny kopia av FF och installera den --- och sedan funkar det ---- iaf för mig - och många andra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inser att jag nog inte skall diskutera datorer,däremot är jag glad

att kunna få hjälp någongång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Envis som en åsna så vidhåller jag att det är en mycket bra idé att pröva Linux Mint INNAN man kastar ut pengar på en ny dator.

Det kanske inte hjälper i aktuellt fall, om det är så att datorn har något fel  men i de flesta fall så kan man få en utmärkt maskin genom att installera Linux.

De flitigast använda varianterna är Ubuntu och Linux Mint. Den senare bygger på den förra och är, enligt mitt förmenande den enklaste att använda.

Med enkel så menar jag ENKEL. Inte alls som Windows 7 eller 8.

Jag fick en 4 år bärbar av en god vän, han hade tröttnat på att den var så långsam med sit Windows. Jag la in Linux Mint i den och vips. Han ville ha den tillbaka eftersom den nu var så snabb så snabb och helt utan virus.

Jag tycker att det är en bra idé om man vill förlänga livslängden på det man har och dessutom få ett system som är stabilt och säkert.

 

Det kostar inget att försöka. Om man sedan inte är nöjd så kan man göra slag i saken och skaffa sig en ny, en som kommer att fungera problemfritt i några månader.

Så är det med windows. Det funkar ett tag men sen måsta man ägna sig åt att rensa den på skräp och även installera om den.

Jag kan utan vidare köra en Linuxmaskin i flera år utan åtgärd.

Om man ändå anser sig behöva en ny maskin så är det Mac sm gäller.

OBS att jag har kört Windows under många många år. Började faktiskt med Windows 1.1 samtidigt som Hedenös föddes.

Som f.d. nätverkstekniker framställer jag dessa råd i all välmening.

 

Om någon vill ha hjälp med installeringen eller med en CD så kan denne kontakta mig så ska jag KOSTNADSFRITT skicka en CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Envis som en åsna så vidhåller jag att det är en mycket bra idé att pröva Linux Mint INNAN man kastar ut pengar på en ny dator.

Det kanske inte hjälper i aktuellt fall, om det är så att datorn har något fel  men i de flesta fall så kan man få en utmärkt maskin genom att installera Linux.

De flitigast använda varianterna är Ubuntu och Linux Mint. Den senare bygger på den förra och är, enligt mitt förmenande den enklaste att använda.

Med enkel så menar jag ENKEL. Inte alls som Windows 7 eller 8.

Jag fick en 4 år bärbar av en god vän, han hade tröttnat på att den var så långsam med sit Windows. Jag la in Linux Mint i den och vips. Han ville ha den tillbaka eftersom den nu var så snabb så snabb och helt utan virus.

Jag tycker att det är en bra idé om man vill förlänga livslängden på det man har och dessutom få ett system som är stabilt och säkert.

 

Det kostar inget att försöka. Om man sedan inte är nöjd så kan man göra slag i saken och skaffa sig en ny, en som kommer att fungera problemfritt i några månader.

Så är det med windows. Det funkar ett tag men sen måsta man ägna sig åt att rensa den på skräp och även installera om den.

Jag kan utan vidare köra en Linuxmaskin i flera år utan åtgärd.

Om man ändå anser sig behöva en ny maskin så är det Mac sm gäller.

OBS att jag har kört Windows under många många år. Började faktiskt med Windows 1.1 samtidigt som Hedenös föddes.

Som f.d. nätverkstekniker framställer jag dessa råd i all välmening.

 

Om någon vill ha hjälp med installeringen eller med en CD så kan denne kontakta mig så ska jag KOSTNADSFRITT skicka en CD.

 

Håller på att ladda ner Linux Mint nu men det lär få vänta till tidigast nästa helg innan jag får tid att installera det. Har en gammal stationär som sjunger på sista versen och tänkte testa bara testande skull, kanske jag gillar det :)

 

Har du några förhandstips om saker man bör tänka på, hur är det med drivrutiner och allt man behöver osv.? Datorn är i princip ny-ominstallerad så tips om allt som ska sparas och liknande behövs inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Håller på att ladda ner Linux Mint nu men det lär få vänta till tidigast nästa helg innan jag får tid att installera det. Har en gammal stationär som sjunger på sista versen och tänkte testa bara testande skull, kanske jag gillar det :)

 

Har du några förhandstips om saker man bör tänka på, hur är det med drivrutiner och allt man behöver osv.? Datorn är i princip ny-ominstallerad så tips om allt som ska sparas och liknande behövs inte.

Även jag är inne på att testa Mint i en gammal burk som jag har liggandes.Så jag hänger på här på din fråga om förhandstips :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Envis som en åsna så vidhåller jag att det är en mycket bra idé att pröva Linux Mint INNAN man kastar ut pengar på en ny dator.

Det kanske inte hjälper i aktuellt fall, om det är så att datorn har något fel men i de flesta fall så kan man få en utmärkt maskin genom att installera Linux.

De flitigast använda varianterna är Ubuntu och Linux Mint. Den senare bygger på den förra och är, enligt mitt förmenande den enklaste att använda.

Med enkel så menar jag ENKEL. Inte alls som Windows 7 eller 8.

Jag fick en 4 år bärbar av en god vän, han hade tröttnat på att den var så långsam med sit Windows. Jag la in Linux Mint i den och vips. Han ville ha den tillbaka eftersom den nu var så snabb så snabb och helt utan virus.

Jag tycker att det är en bra idé om man vill förlänga livslängden på det man har och dessutom få ett system som är stabilt och säkert.

Det kostar inget att försöka. Om man sedan inte är nöjd så kan man göra slag i saken och skaffa sig en ny, en som kommer att fungera problemfritt i några månader.

Så är det med windows. Det funkar ett tag men sen måsta man ägna sig åt att rensa den på skräp och även installera om den.

Jag kan utan vidare köra en Linuxmaskin i flera år utan åtgärd.

Om man ändå anser sig behöva en ny maskin så är det Mac sm gäller.

OBS att jag har kört Windows under många många år. Började faktiskt med Windows 1.1 samtidigt som Hedenös föddes.

Som f.d. nätverkstekniker framställer jag dessa råd i all välmening.

Om någon vill ha hjälp med installeringen eller med en CD så kan denne kontakta mig så ska jag KOSTNADSFRITT skicka en CD.

Ja, Linux är väl bra.

Linux OCH en ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att ladda ner Linux Mint nu men det lär få vänta till tidigast nästa helg innan jag får tid att installera det. Har en gammal stationär som sjunger på sista versen och tänkte testa bara testande skull, kanske jag gillar det :)

 

Har du några förhandstips om saker man bör tänka på, hur är det med drivrutiner och allt man behöver osv.? Datorn är i princip ny-ominstallerad så tips om allt som ska sparas och liknande behövs inte.

För att testa och/eller installera linux kan man gör på två olika sätt.

1. Man kan bränna en CD från den iso-fil man laddar ner

2. Man kan föra över Linux på en minnespinne. Detta gör enklast från en linuxdator så alt. 1 kanske passa bättre just nu.

 

Fördelen med båda är att man inte alls behöver installera det för att testa att alla drivrutiner finns med och att allt funkar som det ska.

 

Starta upp datorn från CD-skivan. Under uppstarten väljer man språk m.m.

Man ska under uppstarten inte välja att installera för det går att köra hela systemet från skivan. Visst, det är ganska slött men det spelar ingen roll då man bara ska testa att den egna maskinvaran har stöd.

Så är det oftast, Linux Mint brukar funka "out of the box".

 

Efter en stund så dyker skrivbordet upp och på detta finns ikonen "Installera"

Detta kan man alltså vänta med och leka runt i menyerna.

Jag är ganska säker på att ni efter en stund finner det vara lättnavigerat.

 

Vid själva installationen får man frågan om man vill använda hela disken för Linux Mint eller om man vill göra en installation vid sidan av Windows.

I det fallet försvinner inga av de filer man har sparade i windows. Om man inte har något man vill spara så kan man välja att skriva över Windows eller avbryta installationen för att spara ner sina viktiga filer,

Därefter kan man köra hela installationsprogrammet.

 

Linux mint går bra att installera på en Mac men man kan få problem med att få den inbyggda kameran att fungera. En externt ansluten webkamera kan docj enkelt anslutas och användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är van vid Windows 7 men vill testa Linux kan jag rekommendera Linux "Zorin"

 

Den är gjord för att se ut som Windows 7 och kräva så lite Linux-kunskaper som möjligt

 

http://zorin-os.com/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...