Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


saraburi

Recommended Posts

Vilka ansökningar gjorde ni när ni skulle bli en SINKare.? Endast blankett 4350 dvs "Ansökan om skatt för utlandsboende". 

Eller?

Jag fick information att du måste först skicka in ansökan "Flyttning till utlandet" bl. 7665. Har ni som fått SINK fyllt i den först?

 

Sedan fick jag information att du måste fylla i en blankett bosättningsutredning. Den finns ej på nätet. Så den skickade de igår.

 

Har någon ett namn (kunnig peson) med telefon på Skatteverket. Jag får olika svar hela tiden.?

 

Kan man överklaga ett nej. Jag har ingen väsentlig anknytning eller måste jag söka nästa år? Fy faan.

Du måste först skriva ut dig från Sverige innan du kan ansöka om SINK och få den beviljad. När jag gjorde det så var det inget snack om nån bosättningsutedning. Har du tillgång till en skrivare så kan du ladda ner blanketterna från skatteverket.se .

Där fanns även denna sida med lite information samt ett telefonnummer du kan ringa med dina frågor. http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000112663/1359707375182/70303-2.pdf

Lycka till.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    17

  • Fritz

    14

  • Peder

    9

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Du måste först skriva ut dig från Sverige innan du kan ansöka om SINK och få den beviljad. När jag gjorde det så var det inget snack om nån bosättningsutedning. Har du tillgång till en skrivare så kan du ladda ner blanketterna från skatteverket.se .

Där fanns även denna sida med lite information samt ett telefonnummer du kan ringa med dina frågor. http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000112663/1359707375182/70303-2.pdf

Lycka till.

 

Fritz..

Jo, jag såg att du tidigare informerat om detta. Jag skickar ansökan idag. jag har även scannarat de med underskrift. Så jag sitter å söker email adress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller SINK. Blanketten "Intyg för skatteverket i Sverige om skatterättslig HEMVIST". Alltså skall jag ha en stämpel från de Thailändska skattemyndigheten"????

jag skall ju inte skatta där.

 

Är det någon som fyllt i denna blankett. Räcker det inte med att översätta de två första sidorna i gulboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Denna tråd "pensionär i Thailand har varit bra för mig". Flera viktiga fakta har tagits upp som jag "måste" ta ställning till. Detta utifrån min personliga livssituation.

 

Vilken pension har jag och hur mycket lyfter jag brutto varje månad?

Familjesituation i Thailand. I Sverige också. Social bindning till Sverige. Har jag barn, släktingar eller föräldrar kvar där. Vem vill jag tillbringa mitt liv med och avsluta mitt liv med?

Sjukförsäkring eller olycksfallsförsäkring. Att flytta till Thailand kommer att innebära att du måste släppa på "trygghetsnåjan"

Förstå myndigheterna. De är egentligen utsedda av oss själva. Och skall skydda oss mot "utnyttjare" av våra sociala system. OBS. Läs på och lära sig regelverket. Särskilt fallgroparna. 

 

Lika förbaskat så har jag gjort några misstag. Särskilt ansökan om SINK skatt som jag ansökte om den 25/9. Tog ansökan åter. Gör nytt försök den 1 december. Från Chiang Mai.

Sedan blir det en olycksfallsförsäkring för mig (ca 10 000 bth årligen). Det passar min risk- och chansnivå. Jag spelar på V 75. Min bästa försäkring får bli min underbara fru. OBS detta passar mig. Sedan avsätter jag pengar varje månad. Som någon nämnde drar det ganska bra om kan spara 2000-5000 kr varje månad.

Tyvärr kommer det bli krångligt med resorna till och från Sverige för min fru. Hon riskerar tappa PUT. Men med lite tur så kan vi få dispens. Jag missade en "fallgrop" då jag ej var tillräckligt påläst.Vi glömde söka 2-års flytt innan avresan 25/9. Och av alla myndigheter är Migrationsverket "klenast". Eller minst samarbetsbara - tycker jag. Det går ej att tala med de och få råd. Så jag vet ej hur vår ansökan tas emot.Anmälan om att få behålla permanent uppehållstillstånd, blankett nr 186011.

 

En till sak. När man bor i Thailand är man mer beroende av ett bra forum. Och det tycker jag vi har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Särskild Inkomstskatt, SINK skatt, är en källskatt. Alltså ingen deklaration. Ett antal villkor måste uppfyllas för att man skall få SINK skatt. När man erhållit SINK skatt skall man själv kontakta den bank/de banker i Sverige där man har sparpengar insatta. Då får man behålla hela räntan själv :-) Viktigt att komma ihåg är att man i sin ansökan uppger alla svenska framtida utbetalare av pension och annan inkomst. Det fordras nämligen att skattemyndigheten meddelar varje utbetalare att man har fått SINK skatt. 20% skatt skall dras istället för enligt tabell.  

För "vanliga" pensionsinkomster en skatteminskning på 10%. Efter tio år så har man ju fått ut elva års pension :-)

Såg nånting om Malmö .Är det där man ansöker eller?

Fan det lutar nog åt att bosätta sig i Bangsale om ett par år

Men det är några problem jag har ju ett par sprutor genopetrin och forsteo mot benskörhet levaxin mm mm om jag skriver ut mig så får jag väl inte

hämta ut medicinen på apoteket typ per halvår .Eller måste jag skriva in mig då i gen ??

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nånting om Malmö .Är det där man ansöker eller?

Fan det lutar nog åt att bosätta sig i Bangsale om ett par år

Men det är några problem jag har ju ett par sprutor genopetrin och forsteo mot benskörhet levaxin mm mm om jag skriver ut mig så får jag väl inte

hämta ut medicinen på apoteket typ per halvår .Eller måste jag skriva in mig då i gen ??

 

Skatteverkets kontor i Malmö har hand om SINK ärenden från utflyttande (utflyttade) svenskar.

Som utflyttad har du lämnat svensk sjukvård, du får betala allt själv om du inte har en försäkring som kan träda in. Du måste också uppfylla de ekonomiska kraven för att få uppehållstillstånd här i Thailand. I korthet 800.000 bath på thaibank som ogift eller 400.000 som gift alternativt inkomst på minst 65.000 bath/månad. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Skatteverkets kontor i Malmö har hand om SINK ärenden från utflyttande (utflyttade) svenskar.

Som utflyttad har du lämnat svensk sjukvård, du får betala allt själv om du inte har en försäkring som kan träda in. Du måste också uppfylla de ekonomiska kraven för att få uppehållstillstånd här i Thailand. I korthet 800.000 bath på thaibank som ogift eller 400.000 som gift alternativt inkomst på minst 65.000 bath/månad. 

ok tack för svaret  sarne

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

klickar man på  "about thailife insurance" så står det ju att "A thai company for thaipeople" !!?? el har jag missat nått här`? :not_i:

 

 

Slogan är väl att thaiare ska vända sig till dom för dom är ett Thailänskt försäkringsbolag inte ett utländskt företag eller nått liknade. Men dom har försäkringar för dom flesta som är bosatta här i landet. Spelar ingen roll var man kommer ifrån.

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Skatteverkets kontor i Malmö har hand om SINK ärenden från utflyttande (utflyttade) svenskar.

Som utflyttad har du lämnat svensk sjukvård, du får betala allt själv om du inte har en försäkring som kan träda in. Du måste också uppfylla de ekonomiska kraven för att få uppehållstillstånd här i Thailand. I korthet 800.000 bath på thaibank som ogift eller 400.000 som gift alternativt inkomst på minst 65.000 bath/månad. 

med sink skulle jag få omkr 59500 bath i månaden :fie: så det får bli 6 månaders visum i stället 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

med sink skulle jag få omkr 59500 bath i månaden :fie: så det får bli 6 månaders visum i stället 

Svenska Ambassaden skriver ut din inkomst innan skatt,da kommer du upp till 65000+.

 

 

//

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl söka från Sverige pensionärsvisa?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nånting om Malmö .Är det där man ansöker eller?

Fan det lutar nog åt att bosätta sig i Bangsale om ett par år

Men det är några problem jag har ju ett par sprutor genopetrin och forsteo mot benskörhet levaxin mm mm om jag skriver ut mig så får jag väl inte

hämta ut medicinen på apoteket typ per halvår .Eller måste jag skriva in mig då i gen ??

Angaende din medisin,vid nasta resa ta med hela forpackningarna Ink bruksanvisningen,dar star Substansen (Innehall) du behover.

Aven om namnet pa medisinern inte ar samma,sa ar Substansen samma.

Din lakare kan nog skriva ett intyg vad du behover .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller SINK. Blanketten "Intyg för skatteverket i Sverige om skatterättslig HEMVIST". Alltså skall jag ha en stämpel från de Thailändska skattemyndigheten"? :huh:

jag skall ju inte skatta där.

 

Är det någon som fyllt i denna blankett. Räcker det inte med att översätta de två första sidorna i gulboken.

 

Jag har inte behövt göra det för de Svenska skattemyndigheterna, det är 32 år sedan jag skrev ut mej från Sverige. Dock, när vi flyttade till Thailand från Danmark,

så behövde danska 'skattefar' ett intyg från Thailändska skattemyndigheten, d.v.s. om jag/vi var skattskyldiga här. Enkelt att få för oss på skattekontoret i Rayong.

Som endast pensionär, hur många pensioner man än har, så är man skattebefriad i Thailand.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Svenska Ambassaden skriver ut din inkomst innan skatt,da kommer du upp till 65000+.

 

 

//

Nja har 16938.brutto  efter20% 13550 ok detta är 201902 nu har jag ju mer men blir av med 4500 om 2 år 

måste man inte redovisa inkomst varje år ?

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Angaende din medisin,vid nasta resa ta med hela forpackningarna Ink bruksanvisningen,dar star Substansen (Innehall) du behover.

Aven om namnet pa medisinern inte ar samma,sa ar Substansen samma.

Din lakare kan nog skriva ett intyg vad du behover .

Genopetrin (tillväxthormon) Forsteo också en spruta mot skelett försvagning Normalt vid 65 år :boast:  :blind: plus lite piller undrar om det finns i Thailand.Jo det gör det nog men där finns inte högkostnads skydd 1 ampull Genopetrin ligger på 1000kr och räcker 1 vecka Forsteon kostar 5000kr och räcker också 1 vecka så det blir inget utskrivande för mig .Men en 6 månaders tripp skulle jag nog kunna få med mig (medesin) 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Genopetrin (tillväxthormon) Forsteo också en spruta mot skelett försvagning Normalt vid 65 år :boast:  :blind: plus lite piller undrar om det finns i Thailand.Jo det gör det nog men där finns inte högkostnads skydd 1 ampull Genopetrin ligger på 1000kr och räcker 1 vecka Forsteon kostar 5000kr och räcker också 1 vecka så det blir inget utskrivande för mig .Men en 6 månaders tripp skulle jag nog kunna få med mig (medesin) 

skulle vara intressant att veta vad en sådan spruta skulle kosta på någon klinik i Thailand...man behöver ju inte åka till svindyra BKK Hospital.är väl typ samma som vissa muskelpöjkar använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

skulle vara intressant att veta vad en sådan spruta skulle kosta på någon klinik i Thailand...man behöver ju inte åka till svindyra BKK Hospital.är väl typ samma som vissa muskelpöjkar använder.

Stämmer men de trycker nog i sig hela sprutan varje gång (stenhård kontroll här)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja har 16938.brutto  efter20% 13550 ok detta är 201902 nu har jag ju mer men blir av med 4500 om 2 år 

måste man inte redovisa inkomst varje år ?

Jo! om du inte kan visa bankkonto forstass!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja har 16938.brutto  efter20% 13550 ok detta är 201902 nu har jag ju mer men blir av med 4500 om 2 år 

måste man inte redovisa inkomst varje år ?

Sätt in 2000 i månaden så har du snart en kombination så du klarar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl söka från Sverige pensionärsvisa?

 

Tror jag inte.Jag åkte hem 2010 och visumet gick ut i Sverige men det var bara att köpa nytt

för 1900 B på immigration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl söka från Sverige pensionärsvisa?

det går lika bra att söka det i TH , men du måste ha inkomstbeviset stämplat på Ambasaden och översatt

Link to comment
Dela på andra sajter

det går lika bra att söka det i TH , men du måste ha inkomstbeviset stämplat på Ambasaden och översatt

Jag tror även att det behövs minst ett turistvisum stämplat i passet som grund, om dom nu inte ändrat sina rutiner.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

det går lika bra att söka det i TH , men du måste ha inkomstbeviset stämplat på Ambasaden och översatt

Kanske en självklarhet en ett konsulat går också bra,tex,utanför Hua-hin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...