Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


saraburi

Recommended Posts

Står man och faller på 2700:- ska man nog inte fundera på att ta pension.

 

Självklart är det så.

 

Dock så är det enligt min mening ingen ursäkt för att inte kolla upp vad som gäller innan man flyttar!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    17

  • Fritz

    14

  • Peder

    9

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Hej Kompletterar med fråga i aktuellt intressant spörsmål för oss 40 talister som tänkt bo kanske 50-50 Sv och Th Om man har lite skulder /ej intecknings)kvar hemma i bank efter man sålt av ev hemma och använt att köpa lite livskvalite i Th där man ju inte kan inteckna och låna nån stans. Nån som vet Gäller avdrag amorteringar ränta samma regler Tacksam tips

Måsre man vara skuldfri i Sverige trots bil-båt annat gammalt.

/LARS Betr 20%-regeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Hej Kompletterar med fråga i aktuellt intressant spörsmål för oss 40 talister som tänkt bo kanske 50-50 Sv och Th Om man har lite skulder /ej intecknings)kvar hemma i bank efter man sålt av ev hemma och använt att köpa lite livskvalite i Th där man ju inte kan inteckna och låna nån stans. Nån som vet Gäller avdrag amorteringar ränta samma regler Tacksam tips

Måsre man vara skuldfri i Sverige trots bil-båt annat gammalt.

/LARS Betr 20%-regeln

Bor du inte mer än 50% utomlands så gäller svenska regler som vanligt.

 

Man måste vad jag vet skriva ut sig för att få Zink skatt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det värt allt besvär? Mr Chang svarade för länge sedan Ett då mycket bra svar " Det lönar sig med tanke på arvs o förmögenhetsskatten" Nu är dessa inte kvar Ja till 14/9 i alla fall Risken för sjukdom mm uppväger i mitt tycke kostnaden vid långvarig sjukdom Med det kan ju finnas andra fördelar som jag inte vet om

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha kollat så borde det väl vara OK att ha skulder kvar i Sverige. Med tanke på att det är tillåtet att ha bankkonton.

Betänkas bör att vid SINK så deklarerar man ej, så något avdrag för räntan blir det då heller inte.

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha kollat så borde det väl vara OK att ha skulder kvar i Sverige. Med tanke på att det är tillåtet att ha bankkonton.

Betänkas bör att vid SINK så deklarerar man ej, så något avdrag för räntan blir det då heller

Intressant att inte deklarera men bankerna är skyldiga att redovisa inbetalda räntor til taxmyndigheten som då är avdragsgilla 30 % på inkomsten Försvinner detta ?

Fär mer o mer myror i huvet ang detta med Sink-skatt så blir nog Ebberöds bank för mej Bättre ha kvar alla förmåner resa 5 år till o från 1 årsvisa gift Th pensionär (70 nu) o inget krångel hemma sen när obekväma flygstolarna o dånet tröttat ut mej o bebisar som skriker hela nätterna i planen som dom stackars unga föräldrar MÅSTE visa upp i TH. 11-12 tim plåga för alla.Priserna dock hyfsade t.ex Norwegian utan tillägg.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Intressant att inte deklarera men bankerna är skyldiga att redovisa inbetalda räntor til taxmyndigheten som då är avdragsgilla 30 % på inkomsten Försvinner detta ?

Fär mer o mer myror i huvet ang detta med Sink-skatt så blir nog Ebberöds bank för mej Bättre ha kvar alla förmåner resa 5 år till o från 1 årsvisa gift Th pensionär (70 nu) o inget krångel hemma sen när obekväma flygstolarna o dånet tröttat ut mej o bebisar som skriker hela nätterna i planen som dom stackars unga föräldrar MÅSTE visa upp i TH. 11-12 tim plåga för alla.Priserna dock hyfsade t.ex Norwegian utan tillägg.

Låter väl som en ganska bra plan, köp öronproppar och slappa i 12 timmar så är du framme, hem före 6månader och 1 dag gått så har du alla fiffigheter som du slitit för hela livet åxå när det är dax för sånt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att inte deklarera men bankerna är skyldiga att redovisa inbetalda räntor til taxmyndigheten som då är avdragsgilla 30 % på inkomsten Försvinner detta ?

Fär mer o mer myror i huvet ang detta med Sink-skatt så blir nog Ebberöds bank för mej Bättre ha kvar alla förmåner resa 5 år till o från 1 årsvisa gift Th pensionär (70 nu) o inget krångel hemma sen när obekväma flygstolarna o dånet tröttat ut mej o bebisar som skriker hela nätterna i planen som dom stackars unga föräldrar MÅSTE visa upp i TH. 11-12 tim plåga för alla.Priserna dock hyfsade t.ex Norwegian utan tillägg.

Särskild Inkomstskatt, SINK skatt, är en källskatt. Alltså ingen deklaration. Ett antal villkor måste uppfyllas för att man skall få SINK skatt. När man erhållit SINK skatt skall man själv kontakta den bank/de banker i Sverige där man har sparpengar insatta. Då får man behålla hela räntan själv :-) Viktigt att komma ihåg är att man i sin ansökan uppger alla svenska framtida utbetalare av pension och annan inkomst. Det fordras nämligen att skattemyndigheten meddelar varje utbetalare att man har fått SINK skatt. 20% skatt skall dras istället för enligt tabell.  

För "vanliga" pensionsinkomster en skatteminskning på 10%. Efter tio år så har man ju fått ut elva års pension :-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarne,

 

Har du koll på hur det blir med skatten som tas ut på kapitalförsäkring och investeringssparkonto?

Denna skatt tas ju ut på innehavet, inte på någon ev vinst.

Slipper man denna också vid SINK ?

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Är räntorna på insatt kapital i svenska banker av en sådan storlek att det finns något att vinna på det?

I Thailand går det att få upp till 3,5% beroende på vilken bindningstid man kan hantera.

I Burma kan du få 10% men då finns det förstås andra risker :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar man på finansbolag istället för de stora svenska affärsbankerna så kan man få 2,8% på ett års bindningstid med statlig insättargaranti.

Vilket jag gissar att ovannämnda inläggs thairänta syftar på (Bangkok Banks högsta ränta är också just nu 2,8% på 11 månader!)

Vill man ta större risk så får man 8% på ett års bindning hos flera institut i Sverige.

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det hela är enkelt.

1 skriva ut sig ur sverige = mera pengar kvar även om det bara är en 100 eller 2 så om man bor här så varför inte?

2 skaffa sig en bra sjukförsäkring och olycksfallförsäkring som har ett skydd tills man är 90år. Olycksfall färsäkringen ska gälla även om man kör MC. (betalar ca30 00thb om året för detta) = Jäkligt bra sjukvård, inga stora salar och galna vänte tider. 

Varför krånga till det?

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarne,

 

Har du koll på hur det blir med skatten som tas ut på kapitalförsäkring och investeringssparkonto?

Denna skatt tas ju ut på innehavet, inte på någon ev vinst.

Slipper man denna också vid SINK ?

Jag har inte koll på eventuell skatt på ovanstående om man beviljats SINK.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det hela är enkelt.

1 skriva ut sig ur sverige = mera pengar kvar även om det bara är en 100 eller 2 så om man bor här så varför inte?

2 skaffa sig en bra sjukförsäkring och olycksfallförsäkring som har ett skydd tills man är 90år. Olycksfall färsäkringen ska gälla även om man kör MC. (betalar ca30 00thb om året för detta) = Jäkligt bra sjukvård, inga stora salar och galna vänte tider. 

Varför krånga till det?

//G

Har du hittat en försäkring för det priset som inte exkluderar sjukdomar du har med dig i bagaget vid tecknandet så är jag den förste att gratulera. Annars är försäkringen inte bra enligt min mening.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du hittat en försäkring för det priset som inte exkluderar sjukdomar du har med dig i bagaget vid tecknandet så är jag den förste att gratulera. Annars är försäkringen inte bra enligt min mening.

 

Fritz..

Ja det har jag :-)

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har jag 

 

Också intresserad av länk!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo säljer dom här försäkringarna. Så är ni runt Pattaya området (Chonburi) så kan ni prata med gumman. Hon pratar Engelska och Thai. Bolaget är http://www.thailife.com/

Olycksfall försäkringen täcker även moppe olyckor, sjukförsäkringen går att täckna upp till 75 år, dock med vissa begränsningar.
Om ni är intresserade så PM mig om ålder och om det ska vara sjuk eller olycksfall eller båda. Mail adress och telefon . Så ska jag ge det till gumman så kontaktar hon er.

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarne,

 

Har du koll på hur det blir med skatten som tas ut på kapitalförsäkring och investeringssparkonto?

Denna skatt tas ju ut på innehavet, inte på någon ev vinst.

Slipper man denna också vid SINK ?

 

"Om du skatterättsligt flyttar ut upphör din obegränsade skattskyldighet i Sverige på utflyttningsdagen. Du blir begränsat skattskyldig. Som begränsat skattskyldig är du inte skattskyldig för schablonintäkt på ditt InvesteringsSparKonto. Beskattning sker i stället genom att det tas ut kupongskatt på utdelning och vanlig kapitalinkomstskatt på vinster om vinsterna träffas av tioårsregeln (som kan elimineras eller mildras genom skatteavtal). Om aktier etc. efter återflytt förs över till ett ISK anses tillångarna avyttrade till marknadsvärdet. Värdepapper i en kapitalförsäkring ägs av försäkringsbolaget. På sparande i k-försäkring tas det inte ut avkastningsskatt för begränsat skattskyldiga."

 

Kapitalförsäkring är utan tvekan att föredra om man har SINK. Troligtvis blir det endast schablonskatt ca 0.627% per år, om man även slipper schablonskatten har jag inte lyckats utröna. Information om dessa frågor är väldigt knapphändig och man hittar olika svar på olika sidor.

 

På en ISK får man alltså betala skatt på eventuell värdeökning och det slipper man helt i en KF.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Joe

 

Jag ställde frågan till Nordnet också:

 

 
"Jag ämnar flytta utomlands och därmed ansöka om SINK, särskild inkomstskatt för utomlands bosatta.
 
Min fråga till er är då hur min kapitalförsäkring berörs av detta ?

- Inte alls ?
- Skattefri ?
- 20 % istället för 30 % multipliceras med statslåneräntan" ?
 

 

 

Detta svar fick jag :

 

"Eftersom Nordnet står som registrerad ägare på kapitalförsäkringen kommer den att beskattas som vanligt. "

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo säljer dom här försäkringarna. Så är ni runt Pattaya området (Chonburi) så kan ni prata med gumman. Hon pratar Engelska och Thai. Bolaget är http://www.thailife.com/

Olycksfall försäkringen täcker även moppe olyckor, sjukförsäkringen går att täckna upp till 75 år, dock med vissa begränsningar.

Om ni är intresserade så PM mig om ålder och om det ska vara sjuk eller olycksfall eller båda. Mail adress och telefon . Så ska jag ge det till gumman så kontaktar hon er.

//Gustav

Tjena Gustav, jag hittar inget på den länken om nån hälsoförsäkring men det behöver ju inte betyda att det inte finns. Kan du lägga upp delen som bara handlar om hälsoförsäkringen och dess villkor så vore det snällt.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Gustav, jag hittar inget på den länken om nån hälsoförsäkring men det behöver ju inte betyda att det inte finns. Kan du lägga upp delen som bara handlar om hälsoförsäkringen och dess villkor så vore det snällt.

 

Fritz..

Hallå Fritz Policy är beroende på vilken ålder och vad du vill ha.(Läs betala) Som du nämnde tidigare är det så att om t ex har diabetes sedan tidigare så kan du inte försäkra dig så att du får behandling av denna. Men som i mitt fall där jag har operat hjärtat för några år sedan och är färdigbehandlad så kan jag få hjälp om jag tex skull råka ut för hjärtinfarkt,kärlkramp etc. Man behöver ju inte nämna alla besvär man har, det finns ingen koppling till den svenska försäkringskassan.:-) Är du intresserad av försäkring så kan du få kontakt med gumman som är försäkringsförmedlare. Du kan pm mig om ditt födelsedatum, och om du är intresserad av olycksfall och eller hälsoförsäkring. Olycksfall är ju bra att ha och är inte kopplat till sjukdomar. Så kan jag be att hon skriver ut en policy till dig

MVH

Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vilka ansökningar gjorde ni när ni skulle bli en SINKare.? Endast blankett 4350 dvs "Ansökan om skatt för utlandsboende". 

Eller?

Jag fick information att du måste först skicka in ansökan "Flyttning till utlandet" bl. 7665. Har ni som fått SINK fyllt i den först?

 

Sedan fick jag information att du måste fylla i en blankett bosättningsutredning. Den finns ej på nätet. Så den skickade de igår.

 

Har någon ett namn (kunnig peson) med telefon på Skatteverket. Jag får olika svar hela tiden.?

 

Kan man överklaga ett nej. Jag har ingen väsentlig anknytning eller måste jag söka nästa år? Fy faan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...