Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


saraburi

Recommended Posts

Hej, försökt leta upp det igen och fann då följande:

 

Kommentar:

Det är bättre att vara registrerad på en adress i Sverige eller som utflyttad med adress i Sverige än att bli betraktad som obefintlig. Har myndigheten en adress i sina register så fungerar utskick från myndigheterna som vanligt. T ex röstkort, meddelanden om pension osv.

Paragraf 20 anger att – samtliga omständigheter – ska beaktas, för en långtidsresande utomlands borde det betyda att man inte ska avregistreras då man som långtidsresenär utan anknytning i annat land bör anses ha sin egentliga hemvist i Sverige.

Kammarrätten i Stockholm har i sitt domslut, daterat 20030626, i mål 7193-02 upphävt länsrättens och försäkringskassans beslut att avregistrera en pensionär som vistas utomlands upp till 8 månader om året. I domskälet redovisas beslutet om upphävning av avregistreringen med att pensionären inte har någon bostad eller annan anknytning till något annat land förutom Sverige.

Pensionären behandlades för psoriasis och en avregistrering innebär att bl a högkostnadsskyddet bortfaller. Se sid 6 i denna utredning.

Paragraf 21 pekar på att den stora kvarnen mal långsamt... se också 26 §.

 

 

Den texten är hämtad från en Google-sökning jag gjort kring just skatter och "utflyttad".

 

 

 

"

 

Annika Koch - hösten 2003, rev Q1 05, rev Q1 06

Vad en utlandsresenär har att ta hänsyn- och ställning till i samband med lång bortovaro från Sverige. Huvudsyftet vid sidan av skatte- och folkbokföringsfrågor var att titta på möjligheten till sjukvård (akut eller planerad) och kostnaden där för vid tillfälliga besök i Sverige.

Svensk medborgare på lång tids resa utanför Sverige

Denna utredning är gjord för att belysa och utreda det regelverk kring rättigheter och skyldigheter när det gäller folkbokföring, beskattning, pension och sjukvård för svenska medborgare som vistas långa tider utomlands per år utan att vara registrerad i annat land.

Folkbokföringslagen....

 

 

 

mvh

 

cpo

 

PS Som jag tolkar det kan man alltså resa ut till Thailand ett par ggr per år, eller kanske bara en gång per år, så länge man åtminstone totalt är i Sverige cirka 4 mån per år. Kan alltså då endast betala hemförsäkring med extra reseförsäkring.

Tack för länken till utredningen gjord av Annika Koch, långfärdsseglare som såvitt jag kan läsa på bloggen Sailaround fortfarande är ute på haven.  

Mycket information om detta ämne. Rekommenderar alla intresserade att öppna länken, läsa.

 

Dock drar jag ej samma slutsats som dig. Kammarrättens beslut att upphäva lägre instansers beslut att avregistrera en pensionär som befunnit sig utomlands i 8 månader bygger på speciella omständigheter. Livslångt behov av behandling med dyra läkemedel. Kan inte tillämpas på "oss".

 

Den springande punkten är att man skall inte ha en fast anknytning i annat land, alltså i "vårt" fall Thailand. Är man gift och/eller har/hyr hus så har man fast anknytning enligt min åsikt. 

 

En intressant punkt som framkommer är att som utskriven från Sverige är "värsta tänkbara scenario" om man måste åka till Sverige för sjukvård:

Man får fram tills man är återinskriven i folkbokföringen (uppskattningsvis några dagar) betala 10x högsta vårdavgift/dygn. Kan alltså bli 800 kr/dygn fram tills man igen är inskriven, låt säga att det tar 5 dagar (kan ju råka vara en helg emellan) då betalar man 4000 kr.

 

Naturligtvis är "the bottomline" (ursäkta svengelskan, hittar ingen bra svensk synonym) att man klarar att resa hem. Är man för sjuk för att resa-få gå ombord på ordinarie flyg så kommer man inte till Sverige.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    17

  • Fritz

    14

  • Peder

    9

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Och så finns det en och annan lättsinnig pensionär som bor i Pattaya med sin unga fru och lever ett väldigt gott liv sedan 11 år tillbaka. :)

Min fru är ju inte så ung(40 bast) Är inne på sjunde år som bofast på landsbygden.och det blir bara bättre och bättre!!

Men lättsinning som få är jag. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Man kan som utskriven mycket väl ha bankkonton i Sverige. I mitt fall har jag ett konto hos SHB där mina pensioner kommer in varje månad.

Sedan överför jag till mitt Thailändska bankkonto när kursen är fördelaktig (i teorin iallafall :-)  Min bedömning är precis som du skriver att man bör ha reserven i Sverige.

En förutsättning för att överhuvudtaget fundera på att skriva ut sig är att man har en buffert till sjukvård om det skulle gå galet. Att bo här i Thailand och sakna pengar är ingenting som jag skulle rekommendera ens min värsta ovän (om jag hade någon ;-)

Tack för infon. Jag har också SHB och undrar hur gör du om du får strul med dosan (korthållare) skickar de sådant utomlands eller blir det till att åka till Sverige då?

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Tack för infon. Jag har också SHB och undrar hur gör du om du får strul med dosan (korthållare) skickar de sådant utomlands eller blir det till att åka till Sverige då?

Kan man inte ha flera?

Jag är kund i SEB och har 2 digipasser och 2 kortläsare för BankID.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Kan man inte ha flera?

Jag är kund i SEB och har 2 digipasser och 2 kortläsare för BankID.

 

Ja det är säkert gångbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon. Jag har också SHB och undrar hur gör du om du får strul med dosan (korthållare) skickar de sådant utomlands eller blir det till att åka till Sverige då?

Jag har fått ut 2 dosor med sladdar. Däremot får man bara ett BankID kort. När det upphör om drygt 3 år får man ordna hit ett nytt (skickas ej utomlands).

Som reserv har jag ett kodkort, jag kan alltså med det logga in utan dosa/BankID. Hängslen och livrem... ;-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte ha flera?

Jag är kund i SEB och har 2 digipasser och 2 kortläsare för BankID.

Visst kan man ha det, dom begär inte in de gamla om de tagit slut eller gått sönder alternativt försvunnit!

Bra att ha grejor, det är dessutom så att (ICA i alla fall) kortläsarna är neutrala, d.v.s. du kan låna grannens om ditt försvunnit/gått sönder, alternativt som mitt åkt tvättmaskin!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att redan i Sverige ordna en sjukförsäkring som gäller även äldre.

Precis som sarne skriver så har man ju ingen som tar en hem om man inte

har svensk reseförsäkring.

Jag har precis tecknat en sjukvårdsförsäkring av en nära släkting som jag har

förtroende för,men i ärlighetens namn så får jag väl facit 100% när jag blivit sjuk.

52000 baht kostade de per år.

Jag har satsat på en sjukförsäkring i BUPA.  Den måste tecknas innan man fyller 61år för att man skall ha rätt att fortsätta med den efter 70år. Naturligtvis stiger priset med åldern, vi blir ju högriskobjekt :-)  För närvarande har jag satsat på näst lägsta premieklassen, det finns 4 + 1 värsting. Man kan senare uppgradera till högre klass, har man drabbats av någon sjukdom så täcks den med den tidigare klassens belopp.

 

Idag betalar jag 28.000 bath/år. Då är maxbeloppet för samma sjukdom 400.000 bath. En affärsbekant som arbetar i försäkringsbranschen (ej BUPA) har sagt att priset ej blir högre än 50.000 bath med åldern. Återstår att se om man får hänga med...  Planerar att uppgradera till högre klass senare.

 

AIA är en annan stor försäkringsgivare här i Thailand. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man ha det, dom begär inte in de gamla om de tagit slut eller gått sönder alternativt försvunnit!

Bra att ha grejor, det är dessutom så att (ICA i alla fall) kortläsarna är neutrala, d.v.s. du kan låna grannens om ditt försvunnit/gått sönder, alternativt som mitt åkt tvättmaskin!

ICA dosan kan installeras som en app på telefonen.

Smidigt, så slipper man hålla reda på den och kan se konton och grejer direkt i telefonen.

Börja med att installera mobilt bank id appen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man ha det, dom begär inte in de gamla om de tagit slut eller gått sönder alternativt försvunnit!

Bra att ha grejor, det är dessutom så att (ICA i alla fall) kortläsarna är neutrala, d.v.s. du kan låna grannens om ditt försvunnit/gått sönder, alternativt som mitt åkt tvättmaskin!

En annan stor fördel är att med BankID kan man ju logga in hos alla som använder det systemet, verkar bli fler och fler. Deklarerade i förrgår, logga in med  dosan+kortet.

 

Baa, här har du orsaken till att din ICAdosa hamnade i tvättmaskinen: 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag har fått ut 2 dosor med sladdar. Däremot får man bara ett BankID kort. När det upphör om drygt 3 år får man ordna hit ett nytt (skickas ej utomlands).

Som reserv har jag ett kodkort, jag kan alltså med det logga in utan dosa/BankID. Hängslen och livrem... ;-)

Man borde ju också kunna lägga en automatisk överföring för löpande utgifter så man bara behöver för över extra när behov uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att redan i Sverige ordna en sjukförsäkring som gäller även äldre.

Precis som sarne skriver så har man ju ingen som tar en hem om man inte

har svensk reseförsäkring.

Jag har precis tecknat en sjukvårdsförsäkring av en nära släkting som jag har

förtroende för,men i ärlighetens namn så får jag väl facit 100% när jag blivit sjuk.

52000 baht kostade de per år.

Finns ju ett facit på en försäkring i den storleken.

Fick åka hem skriva in sig  få operation tid åtgång sex månader.

Så hans försäkring var inte mycket värd.

 

Historien finns på  annat forum. 

Link to comment
Dela på andra sajter

ICA dosan kan installeras som en app på telefonen.

Smidigt, så slipper man hålla reda på den och kan se konton och grejer direkt i telefonen.

Börja med att installera mobilt bank id appen.

Litar du på säkerheten i mobilen? Jag gör det inte, vill inte ha mina konton åtkomliga från en telefon.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

ICA dosan kan installeras som en app på telefonen.

Smidigt, så slipper man hålla reda på den och kan se konton och grejer direkt i telefonen.

Börja med att installera mobilt bank id appen.

Kan man gör överföringar till utlandet på den? På SHB´s funkar det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Litar du på säkerheten i mobilen? Jag gör det inte, vill inte ha mina konton åtkomliga från en telefon.

Samma säkerhet som på datorn.

Ingen skillnad.

Man ska inte gå runt och vara orolig för saker som aldrig kommer ske.

Oerhört praktiskt att kunna se direkt vid bankomaten hur mycket som finns på kontot innan man tar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man gör överföringar till utlandet på den? På SHB´s funkar det inte.

Jag flyttar bara pengar från Skandiabanken till ICA så det är bra att kunna kolla när pengarna kommit in och kursen efter uttag i bankomat.

Allt från telefonen.

Flytt till utländsk bank har jag aldrig provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju ett facit på en försäkring i den storleken.

Fick åka hem skriva in sig  få operation tid åtgång sex månader.

Så hans försäkring var inte mycket värd.

 

Historien finns på  annat forum. en

Ja jag säger inte att den här är bra men för mig är den bättre än ingen försäkring.

Och när den inte gäller längre så får väl jag betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om du läser på s.3 så rekommenderar jag att ordna detta i Sverige.

För mig som är lite invalid så är detta bättre än inget.Åka hem till

kalla Sverige är inget alternativ för mig med eller utan darling.

Link to comment
Dela på andra sajter

En jag kände men dog I Thailand sa att sjukförsäkring har man inte råd med som pensionär i Thailand men en olycksfallförsäkring har man råd med.

Med hjärtinfarkt är det kört men med brutet lårbenshals efter fall så är det ju fortfarande ok.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma säkerhet som på datorn.

Ingen skillnad.

Man ska inte gå runt och vara orolig för saker som aldrig kommer ske.

Oerhört praktiskt att kunna se direkt vid bankomaten hur mycket som finns på kontot innan man tar ut.

Det fetade, jag tycker det är himla smidigt att bara fråga frun. Och hon är tillgänglig dygnet runt och aldrig några problem med täckning, batteri problem mm...

 

Faran med mobiler är om de blir stulna och det blir de allt för ofta,  är att man av lathet är inloggad på allt bank facebook mm mm mm.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja jag tog en försäkring hos AIA här i Thailand den gäller i hela världen utom USA den kostade 58 000 bath o jag är 52 år men den lär väl bli dyrare med tiden.

 

MVH FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Sarne. - Ruggigt bra dokument med tabell. I detta fall så vill "långtidsseglarenfleraårborta" belysa att hon skall ha rätten till den svenska sjukvården. Vilket hon också har enligt min tolkning. Djävla Sverige. Man är pensionär eller... Betalat Värnskatt och statlig skatt och kommunal skatt och skatt på kapital och mervärdesskatt... sedan skall landstingen/landet bråka om skyldigheten att erbjuda sjukvård när man är gammal som utlandssvensk.

Den här tråden handlar om att bli pensionär i T. Vill bara påminna om tråden Sjukförsäkring för Farrang. Som startade av Swedmark. Kika på den. Det är ett bra alternativ när vi flyttat hit. Sedan kan du komplettera med en privat försäkring också t. e. x. för privat vård upp till 100 000 bath...räcker långt...kanske...om du nu är fostrad i den svenska "trygghetsnojan". Vilket man tyvärr är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest janneka

Vad krävs för att öppna en Thai Bank konto för utlänning - och vilken bank är bäst att man använder..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått ut 2 dosor med sladdar. Däremot får man bara ett BankID kort. När det upphör om drygt 3 år får man ordna hit ett nytt (skickas ej utomlands).

Som reserv har jag ett kodkort, jag kan alltså med det logga in utan dosa/BankID. Hängslen och livrem... ;-)

 

Mitt e-leg via Swedbank är enbart mjukvara och kan laddas ner varän i världen jag råkar befinna mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ICA banken. Tidigare gratis uttag AEON. Men nu kostar varje uttag -hm 120 bath tror jag - Så nu har jag öppnat konto i Kasikorn och skickar från Sverige

150 är det i o för sig, men tar man ut 20 000 i stöten blir det ju inga våldsamma summor såvida man inte ska ut med pengar för bygge ellr bil t.ex. då kan det nog kvitta eller t.o.m. löna sig med en större överföring!

Om man däremot t.ex. handlar på ICA kortet i BigC,Tesco eller andra "säkra" butiker slipper man de 150/180 THB i bankkortsavgift samt debiteras aktuell MasterCard kurs!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...