Jump to content
IGNORERAD

Bullerisolera


Jan L

Recommended Posts

om du byter fönster så använd fogskumm vid montering av dom nya fönstren

 

det finns på "homepro" och även andra firmor

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jan L

    13

  • Tallviking

    5

  • Galten

    3

  • thaiola

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

om du byter fönster så använd fogskumm vid montering av dom nya fönstren

 

det finns på "homepro" och även andra firmor

Jag vill inte byta fönster, hade hoppats att komma undan billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

OK, isolera innertaket skall jag göra och räknar med att det påverkar innetemperaturen gynnsamt - samt hoppas att

det får en bullerdämpande efferkt.

Om än liten, allt är välkommet.

Vaknade till i natt och tänkte - fönsterluckor!

Vad tror ni om det?

Utvändiga luckor som jag kan stänga när byborna drar igång sina förstärkare.

Enklare än att byta fönster och förmodligen billigare. 

Vad tror ni - material i luckorna?

I vårat sovrum har vi isolerat innertak, väggar av Q-con (delvis klätt med tegel), "riktiga" fönster ifrån Windsor och tjocka mörkläggningsgardiner. Det är härligt tyst och mörkt. Din tanke om fönsterluckor borde räcka långt. Själva luckan borde väl den lokala fänstertillverkaren kunna göra av massivt trä, som sedan kanske kan kläs med exempelvis "wellpapp" av plast för att ge ett extra lager.

Ändrades av lasseiudon
Link to comment
Dela på andra sajter

I vårat sovrum har vi isolerat innertak, väggar av Q-con (delvis klätt med tegel), "riktiga" fönster ifrån Windsor och tjocka mörkläggningsgardiner. Det är härligt tyst och mörkt. Din tanke om fönsterluckor borde räcka långt. Själva luckan borde väl den lokala fänstertillverkaren kunna göra av massivt trä, som sedan kanske kan kläs med exempelvis "wellpapp" av plast för att ge ett extra lager.

Ja, jag är mer och mer inne på det här med fönsterluckor.

Frågan är hur de skall utformas för att ge bästa möjliga resultat.

Kanske som du skriver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte fönster i sovrummet till icke öppningsbara, dubbelglas, utan gas eller nåt sånt för Thai bygger sina fönster i en verkstad, men 2 riktigt tjocka glas i en rejäl plast / metall ram, sedan drog jag fast dom i gamla träramen som jag lät sitta kvar i väggen, sedan fogskum runt om.

Djävligt mycket tystare än dom löjliga glas persienn fönster som satt där innan och släppte in både ljud och damm.

Billigt, snabbt.

Tog 30 minuter per fönster att skruva dit och skumma.

Beställde fönster efter mina mått och monterade själv.

Så lyckat att jag ska fortsätta byta fönster i flera rum.

Windsor gjorde fönstren, fasta, icke öppningsbara.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte fönster i sovrummet till icke öppningsbara, dubbelglas, utan gas eller nåt sånt för Thai bygger sina fönster i en verkstad, men 2 riktigt tjocka glas i en rejäl plast / metall ram, sedan drog jag fast dom i gamla träramen som jag lät sitta kvar i väggen, sedan fogskum runt om.

Djävligt mycket tystare än dom löjliga glas persienn fönster som satt där innan och släppte in både ljud och damm.

Billigt, snabbt.

Tog 30 minuter per fönster att skruva dit och skumma.

Beställde fönster efter mina mått och monterade själv.

Så lyckat att jag ska fortsätta byta fönster i flera rum.

Windsor gjorde fönstren, fasta, icke öppningsbara.

Vad kostar sådana fönster?

Beror naturligtvis på storlek, men på ett ungefär.

Jag har ingen träram, aluminium runt om.

Tar jag bort fönster för att byta blir det bara ett stort hål i väggen.

Torde då vara viktigt att täta mellan fönsterramen och betongväggen - vanliga byggblock och puts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostade kanske cirka 4000 bath per fönster om jag bara gissar ungefär, minnet är inte det bästa.

Går att fästa i betong med men blir svårare eftersom du måste få pluggen att matcha med hålen i fönstret.

Så då krävs att betongen är homogen utan hål, alternativt får du fylla upp hållen med betong, spackla upp typ.

Sedan ha riktiga plugg,.

Resultatet blir ju bäst att sätta direkt i betongen, då du får fönster som fyller upp hela hålet och inte en massa ram.

Fogskum är nyckeln till att dämpa ljud, Lämna inga luftspalt.

Limma sedan på plastlister på ut och insida för finish.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Igen,

Om du har aluminiumkarm, titta på listen som håller glaset, är det en "snäpp" list så kan du beställa smalare lister som ger utrymme för dubbelglas.

Då tar monteringen ca 5 minuter/fönster.

Fönsterluckor är säkert bra, men rent personligen har jag svårt att komma på ett fulare alternativ.

 

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Igen,

Om du har aluminiumkarm, titta på listen som håller glaset, är det en "snäpp" list så kan du beställa smalare lister som ger utrymme för dubbelglas.

Då tar monteringen ca 5 minuter/fönster.

Fönsterluckor är säkert bra, men rent personligen har jag svårt att komma på ett fulare alternativ.

 

Erkki

Jag skall ta hit lokala glasmästaren för en koll och höra vad han kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Jag skall ta hit lokala glasmästaren för en koll och höra vad han kan göra.

Det bästa måste väl vara att sätta in en träram i fönsterhålet som du har. Då har du ju också nånting att fästa ev. fönsterluckor i. Helt fasta fönster är väl kanske inte det bästa, ibland vill man  kanske kunna öppna för att vädra. I alla våra rum finns det ett fönster med myggnät som går att öppna, dom övriga är fasta.

 

Sedan tror jag även att textilier kan dämpa buller. Vi har ordentligt tjocka gardiner, dubbla där baksidan är ett reflekterande material som inte släpper in ljus. Gardinerna går från tak till golv och täcker minst 60% av väggen med fönster.

Ändrades av lasseiudon
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa måste väl vara att sätta in en träram i fönsterhålet som du har. Då har du ju också nånting att fästa ev. fönsterluckor i. Helt fasta fönster är väl kanske inte det bästa, ibland vill man  kanske kunna öppna för att vädra. I alla våra rum finns det ett fönster med myggnät som går att öppna, dom övriga är fasta.

 

Sedan tror jag även att textilier kan dämpa buller. Vi har ordentligt tjocka gardiner, dubbla där baksidan är ett reflekterande material som inte släpper in ljus. Gardinerna går från tak till golv och täcker minst 60% av väggen med fönster.

Jag har dålig erfarenhet av trä och försöker i det längsta att undvika det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bieffekt till om du isolerar innertaket är att råttor kan tycka att det är mysigt att rulla runt i isoleringen och bita sönder den och lägga avföring där.

Tanten utvecklade sin astma när vi var i yasothon. Och det visade sig bero på detta. Varav problemet försvann när vi tog bort isoleringen.

Jag skulle nog isåfall satsa på att lägga isolering alldeles under dom övre takplattorna. Då får man skyddet från solen samtidigt som värmen som stiger uppåt kan ventilera ut på sidorna.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns någon som har kunskap om följande?

Jag vill försöka dämpa störande ljud utifrån.

Jag har läst att man kan isolera ovanpå innertaket och på så sätt få något "svalare"

i huset.

Detta borde även ge en dämpande effekt på ljud utifrån - eller hur?

Tvåglasfönster hade kanske varit bra, om man tänkt på det från början,

Nu har jag inte lust att kosta på och byta ut fyra fönster.

Finns det något effektivt jag kan hänga upp på insidan av fönstren vid behov - någon

som har idéer om detta, mottages tacksamt.

Bifogar en bild så ni får en uppfattning om fönstrens storlek - 140 x 110 cm.

Det är kåken till vänster som gäller.

 

Allt ljud som transporteras in mot huset slår upp i taket å blir resonans å du får ett högre ljud inne i huset

Tänkte på taket som du har ut mot gången,,är det verandan??

Isolerar du detta tak får du tystare inne i huset

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ljudisolerade ett rum, med ett lager gips och ett lager plywood sen isolering, innan var det endast 1 lager gips och luft var som att sova i en gitarrlåda.

Sen forskade jag lite i det hela bästa är isolering ett lager "dö" luft som man bygger in, sen isolering och dubbla gips lager,viktigt att det är döda material som gips, inte trä och stål som transportera ljud, då kan man tänka sig att ha ett draperi med tjockt tyg och luft i mellan.

Hatar och sova med ljud som stör.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Eftersom du vill komma billigt undan så är nog det billigaste att hänga gardiner framför fönstret. Fast det bör nog vara av väldigt hög densitet.

Du slipper göra några större ingrepp men du filtrerar bara bort en liten del av ljudet.

Jag tippar på att du bara har vanliga thaiväggar och dessa släpper igenom minsta lilla ljud.

Något som funkar mot sådant är att bygga innerväggar mellan dessa fantastiskt vackra stolpar som endast är i vägen för absolut allt.

Sedan passar man på att isolera hålrummet, helst med brandplattor med hög densitet.

Det blir svårt att stänga ljudet ute om man inte gör några större tilltag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isolera fönster handlar i princip om två saker. Värme/kyla eller ljud. Värme/kyla blir bäst med ett litet avstånd mellan glasen, 10-15mm. Ljudisolering, stort avstånd, 50-75mm mellan glasen och åtminstone det innersta glaset bör vara rejält tjockt, 6-10mm.

Sen spelar det ju inte så stor roll hur bra fönster man har om det finns springor runt om eller vid tak och dörrar.

Om man vill ha någon form av ljudabsorbent på väggarna i eller i taket så ska det vara så hög densitet som möjligt på isoleringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det går ju även att isolera innertaket med vanlig vit frigolit , 110b for en skiva på 7,5cm x 60cm x 120cm för 3-4 år sedan

 

fråga var skoleleverna köper sina när dom gör skyltar och dylikt

Link to comment
Dela på andra sajter

det går ju även att isolera innertaket med vanlig vit frigolit , 110b for en skiva på 7,5cm x 60cm x 120cm för 3-4 år sedan

 

fråga var skoleleverna köper sina när dom gör skyltar och dylikt

det var dyrt för en skiva, kanske en bal?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...