Jump to content
IGNORERAD

Ta ut i ATM eller föra över pengar från Sverige till Thai Bank?


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Har för mig att Handelsbanken tar 35 sek för varje uttag utomlands+nån % i växlingsavgift.Kan det bli så mycket?

Finns något som heter kontantuttagsavgift när man tar ut pengar med ett kreditkort.

 

Det drabbas du även av i Sverige i en ATM. För rätt många år sen låg den på 3% av uttagsbeloppet.

 

Skilj på ett uttag från ditt eget bankkonto och ett uttag med ett kreditkort

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    7

  • Sam sip sam

    6

  • Baa

    5

  • gst

    3

Mest aktiva i denna tråd

Sam sip sam

Dom flesta vanliga bankkort ligger runt 1,5% i valutapåslag. Dock inte GE Moneybank Bankkort. 0% valutapåslag...

ej heller ica banken tar ngn välingsavgift

Link to comment
Dela på andra sajter

Valutapåslag är vid köp med ett internationellt kort.

 

Ta ut pengar är inget köp så därför finns det en avgift på ca 3% på uttagets summa samt att man får Mastercards växlings kurs.

 

Väldigt lätt att blanda ihop dessa begrepp.

 

Inga valutapåslag vid uttag av kontanter utan bara avgifter.

 

Valutapåslag när man betalar hotell mm.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Valutapåslag är vid köp med ett internationellt kort.

Ta ut pengar är inget köp så därför finns det en avgift på ca 3% på uttagets summa samt att man får Mastercards växlings kurs.

Väldigt lätt att blanda ihop dessa begrepp.

Inga valutapåslag vid uttag av kontanter utan bara avgifter.

Valutapåslag när man betalar hotell mm.

Du får en valutaväxlingavgift på samtliga kort utom Ica och ge banks vid kontantuttag på ca 1,5% beronde vilken bank det är
Link to comment
Dela på andra sajter

Den lätta biten är väl att ta ut pengar...Men vill man däremot sätta in kontanter i svenska banker, (då det knappt finns sådana banker kvar), och råkar man hitta någon, ska det hållas "husförhör" varje gång man försöker sätta in över 10000Sek...(Jo, jag vet myndigheterna...men 10000 är faktiskt inte särskilt mycket pengar nu för tiden...)

Angående max uttaget per vecka, från svenska banker, kan man åtminstone i Handelsbanken förhandla det beloppet.

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Och??

 

 

Nä jag förstår att dom som lever här nere och har sina besparingar i Svensk bank måste bry sej. Men som turist? Oj det kostade 1500spänn att använda kortet under semestermånaden, oj oj oj...

Vad kostade det att spela Allan å ringa i klockan på baren då?

 

Ok en onödig utgift, Ja... Men såna har man ju hela tiden, vi hade ju teoretiskt sett kunnat käkat nudlar idag å druckit vatten då hade vi tjänat ungefär 3000 bth...

 

Min tanke (eller filosofi) är att varför åka på semester å spara? Jag fattar inte varför man gör så.. Fan dom flesta har ju sparat ett helt år för att kunna åka iväg å ha det skönt och njuta frukterna av sitt sparande.

 

Ska man spara å gnida då åxå?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Och??

Nä jag förstår att dom som lever här nere och har sina besparingar i Svensk bank måste bry sej. Men som turist? Oj det kostade 1500spänn att använda kortet under semestermånaden, oj oj oj...

Vad kostade det att spela Allan å ringa i klockan på baren då?

Ok en onödig utgift, Ja... Men såna har man ju hela tiden, vi hade ju teoretiskt sett kunnat käkat nudlar idag å druckit vatten då hade vi tjänat ungefär 3000 bth...

Min tanke (eller filosofi) är att varför åka på semester å spara? Jag fattar inte varför man gör så.. Fan dom flesta har ju sparat ett helt år för att kunna åka iväg å ha det skönt och njuta frukterna av sitt sparande.

Ska man spara å gnida då åxå?

Och ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ?

Trådfrågan  var: 

Ta ut i ATM eller föra över pengar från Sverige till Thai Bank?

 

Därav Och??

 

Behöver du bry dej om det kompis?  Nää ja så då så... Kan vi anse frågan med och besvarad?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valutapåslag är vid köp med ett internationellt kort.

 

Ta ut pengar är inget köp så därför finns det en avgift på ca 3% på uttagets summa samt att man får Mastercards växlings kurs.

 

Väldigt lätt att blanda ihop dessa begrepp.

 

Inga valutapåslag vid uttag av kontanter utan bara avgifter.

 

Valutapåslag när man betalar hotell mm.

Swedbank kallar det valutaväxlingspåslag.

 

"Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%."

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns något som heter kontantuttagsavgift när man tar ut pengar med ett kreditkort.

 

Det drabbas du även av i Sverige i en ATM. För rätt många år sen låg den på 3% av uttagsbeloppet.

 

Skilj på ett uttag från ditt eget bankkonto och ett uttag med ett kreditkort

Ett uttag från "min bank" i en ATM kostar inget i Sverige(ej heller på ett kreditkort)Kostar det i Thailand om jag tar ut på ett thaikort från mitt eget konto?Då måste det bli satan så dyrt för en thai att ha ett uttagskort.Har för mig att det inte kostar nåt om jag tar ut från mitt konto på Bangkok Bank men kan ha fel.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett uttag från "min bank" i en ATM kostar inget i Sverige(ej heller på ett kreditkort)Kostar det i Thailand om jag tar ut på ett thaikort från mitt eget konto?Då måste det bli satan så dyrt för en thai att ha ett uttagskort.Har för mig att det inte kostar nåt om jag tar ut från mitt konto på Bangkok Bank men kan ha fel.

Gratis så länge du håller dig i provincen där du öppnade kontot.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda mig av Western Union och ICA.

 

Skickar pengar till min flickväns bank, WU tar 25:- i avgift, sen tar det 3 dagar innan pengarna är på plats, efter det så hämtar jag ut pengarna med hennes bankomatkort eller går in på närmaste bankkontor. Hur smidigt som helst. 

Skickade precis över 50000 THB till en kostnad av 10132 SEK inkl. avgift.

 

Sen har jag alltid en summa sittandes på mitt ICA-kort som backup.

 

 - Mikael - 

Kostade lika mycket som du överförde!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten offtopic fråga finns det Atm inne i avgångshallen på Suvarnabhumi vi ska mellanlanda och åka vidare till Vientiene om en vecka, hade för mig att det fanns sist men det var faktiskt 2 år sen jag var nere sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade förstås att det kostade 25SEK i avgift att föra över motsvarande 50000THB.

Annars hade det varit lite väl dyrt. :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag var till big-c extra för 2 dagar sen o tog ut 20000 i aeon automaten med mitt icakort, när jag kollar vad jag fick för kurs inkl 150 bahts avgiften så blev det 4,82.  På en växlingsholk på soi buakao får man 4,87 för svenska cash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var till big-c extra för 2 dagar sen o tog ut 20000 i aeon automaten med mitt icakort, när jag kollar vad jag fick för kurs inkl 150 bahts avgiften så blev det 4,82.  På en växlingsholk på soi buakao får man 4,87 för svenska cash.

Man far ju en reserverad summa dragen pa ICA som efter 2-3 dagar justerar den mot gallande kurs pa MasterCard, har man tur gar det at ratt hall, eller vice versa!

 

 

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag var till big-c extra för 2 dagar sen o tog ut 20000 i aeon automaten med mitt icakort, när jag kollar vad jag fick för kurs inkl 150 bahts avgiften så blev det 4,82.  På en växlingsholk på soi buakao får man 4,87 för svenska cash.

jag konstaterade i vintras att för första ggn i historien fick man bättre kurs på cashväxling än på kort och till min lycka hade jag rätt mkt cash med mig för en gångs skull

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...