Jump to content
IGNORERAD

Ta ut i ATM eller föra över pengar från Sverige till Thai Bank?


Guest bangkokkille

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    7

  • Sam sip sam

    6

  • Baa

    5

  • måne

    3

Mest aktiva i denna tråd

är det numera avgifter även på AEON?       ursäkta om offtopic!

 

 

det var inte det i början på februari heller men det var nån som skrev om det nånstans på forumet!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Superrich i dag:

 

SEK.png SEK 

Sweden

- Köp 4.98 Sälj 5.01

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

40.000 baht har jag tagit ut ur en gul ATM det var i december 2013 

avgift 150 baht

Brukade kunna ta ut 30.000b på dom gula ATM med mitt GE Moneybank Mastercard, men sen nåt halvår sen får jag bara ut 20.000b.

 

Att ta ut 40.000b på ett bräde e nog lite ovanligt, för dom flesta ATM kan bara hantera 30st sedlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det numera avgifter även på AEON?       ursäkta om offtopic!

AEON har börjat med 150 bath per transaktion. Jag fick betala detta i Feb.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

är det numera avgifter även på AEON?       ursäkta om offtopic!

Dom har väl tröttnat på att behöva serva snåla faranger!

 

Sedan i mitten av förra månaden har även AEON avgift för utländska kort, 150 THB,många av de andra har idag 180, få se hur länge dom kommer att vara kvar på den lägre nivån?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av Siam Commercial bank.

Ränta på insatt kapital ex.

Eller ngn bättre bank?

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta ut dem 15000 kr man kan ta ut på bankomatkort hemma i Sverige (inom 5 dagars period) och såväl frun sedan växlar vi in pengarna på ett litet växlings kontor mitt emot gem tower vid silom road. Dem ger alltid bra kurs och det är många indier och thailändare som jobbar med valutor som växlar där. Eftersom det handlar om 30000:- vid ett växlingstilffälle så tjänar man någon tusenlapp jämfört med att göra uttag på atm minus 150 baht samt bättre kurs än nordea.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade med min bank Swedbank och dom har 15 000 sek per vecka som maxbelopp och det går inte att ändra eller ta bort.Så det var inte problemet när jag inte fick ut några pengar sist utan måste ha varit dålig kommunikation mellan bankerna datorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa lite kameraprylar till en kompis här i Bangkok, 66 900 battingar går kalaset på. Nu vill ju affären ha en 3-5% i avgift om jag betalar med VISA kortet vilket jag inte är intresserad av att betala.

 

Har ungefär 45 000 battingar på mitt konto i TMB och därifrån kan jag plocka ut så mycket jag vill i deras ATM,s utan avgift. Men vad kostar det att skicka 12-13 tusenlappar från mitt svenska konto till TMB och måste jag göra det i två omgångar? Har för mig att det finns en gräns på 10 000 SEK per transkation?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska säker på att maxbeloppet utan att anmäla( finansinspektionen?) är 150K sek.

10-15K är definitivt unga problem, avgiften är väl olika på olika banker.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, avgifterna är olika på både de svenska bankerna och de thailändska. Borde gå ganska enkelt att hitta uppgifter om avgift på bankernas websidor.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta ut dem 15000 kr man kan ta ut på bankomatkort hemma i Sverige (inom 5 dagars period) och såväl frun sedan växlar vi in pengarna på ett litet växlings kontor mitt emot gem tower vid silom road. Dem ger alltid bra kurs och det är många indier och thailändare som jobbar med valutor som växlar där. Eftersom det handlar om 30000:- vid ett växlingstilffälle så tjänar man någon tusenlapp jämfört med att göra uttag på atm minus 150 baht samt bättre kurs än nordea.

 

Man använder bara storbankernas kort i Sverige eller som resevkort.

 

Det är ICA-Banken som gäller,

ca: 0.05% mot 1,48 på storbank i växlingsavgift

0 sek i uttagsavgift. mot 40 sek på Nordea.

 

GE vid få reser utanför Sverige.

 

 

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

AEON har börjat med 150 bath per transaktion. Jag fick betala detta i Feb.

 

Rebnel

Ja då kan ju jappsarna hoppa också!
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag ska köpa lite kameraprylar till en kompis här i Bangkok, 66 900 battingar går kalaset på. Nu vill ju affären ha en 3-5% i avgift om jag betalar med VISA kortet vilket jag inte är intresserad av att betala.

 

Har ungefär 45 000 battingar på mitt konto i TMB och därifrån kan jag plocka ut så mycket jag vill i deras ATM,s utan avgift. Men vad kostar det att skicka 12-13 tusenlappar från mitt svenska konto till TMB och måste jag göra det i två omgångar? Har för mig att det finns en gräns på 10 000 SEK per transkation?

Förde över 20000 sek från Swedebank till vårt konto i Thanachart bank

 

Swedbank kostade 50 kr och thaibanken tog 400 bath

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över lite svenska kr från LF bank till Krungsri bank här om dagen losade 900 baht av någon anledning som ingen av bankerna kan eller vill svara på men enligt Krungsri så har pengarna varit i Hongkong en sväng till en kostnad på 800 baht.

Någon annan som råkat ut för detta? har gjort samma överföringar tidigare har då bara kostat 180 baht i thaibanken.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni kollat växelkursen när ni skickar pengar, det är olika på olika banker.

bästa kursen brukar man få på Ica-banken som följer mastercards växelkurs.

överför THB från ica banken inte SEK, för thailändska bankerna brukar ha sämre kurs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förde över lite svenska kr från LF bank till Krungsri bank här om dagen losade 900 baht av någon anledning som ingen av bankerna kan eller vill svara på men enligt Krungsri så har pengarna varit i Hongkong en sväng till en kostnad på 800 baht.

Någon annan som råkat ut för detta? har gjort samma överföringar tidigare har då bara kostat 180 baht i thaibanken.

 

/matz

första bank i TH tar 1/4% i avgift 200-500 max,  skall det  sedan till nästa bank blir det ytterligare avgift vet ej hur mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda mig av Western Union och ICA.

 

Skickar pengar till min flickväns bank, WU tar 25:- i avgift, sen tar det 3 dagar innan pengarna är på plats, efter det så hämtar jag ut pengarna med hennes bankomatkort eller går in på närmaste bankkontor. Hur smidigt som helst. 

Skickade precis över 50000 THB till en kostnad av 10132 SEK inkl. avgift.

 

Sen har jag alltid en summa sittandes på mitt ICA-kort som backup.

 

 - Mikael - 

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus Murphy

Går du in I ett bankkontor och tar ut pengar så tillkommer bara utagsavgivften från den svenska banken. Jag har mastercard och betalar 35 kr när jag tar ut pengar. De har ingen begränsning på kontoret heller så du kan plocka ut hur mycket du vill. Man får dock akta sig och titta vad som gäller med sitt kort. Har man ett betalkort med kredit funktion så kommer kostnaden att bli hög oavsett då de tar en viss procent på uttaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett uttag i Thailand på 20.000bath med ett vanligt Mastercard kostar 180bath och ca 175kr till den svenska banken

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett uttag i Thailand på 20.000bath med ett vanligt Mastercard kostar 180bath och ca 175kr till den svenska banken

Menar du att det kostar ca.12% av 20000 att ta ut pengar?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det kostar ca.12% av 20000 att ta ut pengar?

tyckte det stog så på ett sammandrag jag fick.

Då var kursen sämre så kanske 4500kr och en uttagsavgift för kontanter på 3,5 - 4% ger detta belopp.

 

Detta är ett kreditkort

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Handelsbanken tar 35 sek för varje uttag utomlands+nån % i växlingsavgift.Kan det bli så mycket?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta vanliga bankkort ligger runt 1,5% i valutapåslag. Dock inte GE Moneybank Bankkort. 0% valutapåslag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...