Guest lars60 Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 De här siffrorna över döda och skadade i trafiken blir man lite mörkrädd av. 300 killed in first 5 days of break http://www.bangkokpo...s.php?id=135705 Opponents of new Prime Minister Abhisit Vejjajiva said on Wednesday they would take a break for the five-day New Year holiday, then resume protests that already have forced the premier to move the venue of his first policy speech. On those days, there were 3,161 road accidents nationwide, with 3,396 people injured. On Saturday alone, 22 were killed, 400 others injured in 368 road accidents. Chiang Mai and Suring provinces had the highest casualties on Saturday, with three people killed at each province. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 "56 killed, 635 injured in road accidents on 1st 'dangerous day' Bangkok: -- A total of 596 road accidents occurred on the first of 'seven dangerous New Year holidays' Tuesday, killing 56 people and injuring 635 others. And on Day 2: There were 882 accidents with 97 fatalities and 960 injuries. And on Day 3: There were 851 accidents with 83 fatalities and 909 injuries. And on Day 4: There were 464 accidents with 52 fatalities and 492 injuries. And on Day 5: There were 368 accidents with 22 fatalities and 400 injuries. http://www.bangkokpo...5-days-of-break" Sådan var tydligen fördelningen. Sen kommer det Kinesiska nyåret, och så SongKran förstås... Vad som framgår när man läser artiklarna är att man tydligen bara räknar dom som kolar vippen på plats, dom som avlider på sjukan tillkommer alltså. Någonstans i artiklarna påstås det även att 62% av olyckorna var icke alkoholrelaterade. Jag är ganska säker på att jag har läst nånstans här på forumet ett inlägg av någon som tycker att Thailändare kör bra. Utveckla gärna den tanken. När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar. Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Hej Matte! Utveckla gärna den tanken. Hehe.ska bli intressant att läsa! Min sambo, som har thai-körkort, säger att dom kör som galningar i Thailand, inte alla men många. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Quote "56 killed, 635 injured in road accidents on 1st 'dangerous day' Bangkok: -- A total of 596 road accidents occurred on the first of 'seven dangerous New Year holidays' Tuesday, killing 56 people and injuring 635 others. And on Day 2: There were 882 accidents with 97 fatalities and 960 injuries. And on Day 3: There were 851 accidents with 83 fatalities and 909 injuries. And on Day 4: There were 464 accidents with 52 fatalities and 492 injuries. And on Day 5: There were 368 accidents with 22 fatalities and 400 injuries. http://www.bangkokpo...5-days-of-break" Sådan var tydligen fördelningen. Sen kommer det Kinesiska nyåret, och så SongKran förstås... Vad som framgår när man läser artiklarna är att man tydligen bara räknar dom som kolar vippen på plats, dom som avlider på sjukan tillkommer alltså. Någonstans i artiklarna påstås det även att 62% av olyckorna var icke alkoholrelaterade. Jag är ganska säker på att jag har läst nånstans här på forumet ett inlägg av någon som tycker att Thailändare kör bra. Utveckla gärna den tanken. Det var nog bla. jag som påstod att Thailändare kör bra, och det vidhåller jag fortfarande. Har kört många mil i övriga Asien men om du jämför med följande länder: - Kina - Malaysia - Taiwan Så är det en dröm att köra i Thailand (senast förra veckan). Sen vet ju vi alla om en olcka inträffar med en pickup och fem personer på flaket så går det illa även i låg fart, eller med en moppe utan hjälm. Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Okey, jämför du med dessa länder förstår jag lite bättre. Men att säga att man generellt beter sej bra i den Thailändska trafiken, dvs kör bra, känns ändå väldigt främmande. Att ha fem personer på flaket eller att köra motorcykel utan hjälm har inget samband med att köra bra. När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar. Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Jag tycker ocksa att thailandare i allmanhet kor bra, framforallt jamfort med andra asiater forutom mojligtvis japaner. Problemet ar just den totala disrespekten for alkohol i samband med bil/mc-korning. Haller man sig borta fran vagar pa fredag/lordag-kvallar samt storhelger skulle jag vilja pasta att den thailandska trafiken inte ar varre an den svenska. Angaende alkohol och bil/mc-korning ar det dock en gigantisk uppforsbacke for att fa folk att andra tankesatt och det kravs formodligen en uppgradering i allmanna kommunikationsmedel som ligger flera decennier bort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Glöm inte heller att det finns över 24 090 000 fordon i Thailand varav 15 415 000 är registrerade motorcyklar (2007), så det borde "styrka med" lite fler än i Svedala. Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Förutom fyllekörningarna, så upplever jag ett annat stort problem i den thailändska trafiken. De har inte förstått vitsen med att vara så synlig som möjligt. Ofta möter man bilar i mörkret eller skymning, som antingen helt saknar belysning eller endast har svagt parkeringsljus tänt. Samma gäller för mc. Det är svårt att se en förbättring i sikte, bl a pga den thailändska trafikpolisens inkompetens och ignorans. I Pattaya ser man ibland en viftande trafikpolis i en gatukorsning, men det är då alltid i en korsning med fungerande trafiksignaler. Jag tror inte att de fixar att dirigera trafiken på egen hand (utan hjälp av trafiksignalerna). Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
matte Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Quote Glöm inte heller att det finns över 24 090 000 fordon i Thailand varav 15 415 000 är registrerade motorcyklar (2007), så det borde "styrka med" lite fler än i Svedala. Ha en bra dag! Okey, jämför med Europa då. Eller USA. Vad vill du ha sagt med att 15415000 är motorcyklar? Räknar du inte dom eller vad? När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar. Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kentan Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Med över 12 000 döda och 120 000 skadade i trafiken per år måste man ha både skygglappar och foliehatt på för att anse thailändare kör ansvarsfullt. Thailand har nära 5 dödsoffer per 10 000 registrerat fordon. Jämför det med Japan som ligger ungefär lika till som Sverige med ca 1 dödad per 10 000 registrerat fordon. //K I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being. Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Januari 4, 2009 Dela Inlagd Januari 4, 2009 Ja jäkla läskit, När jag var å hälsade på damen i issan i Okt så var det en mamma med två barn som vart på körda av en bil när dom var ute med motobiken. Mamman och ett barn vart dödade ruggit värre. BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Januari 5, 2009 Dela Inlagd Januari 5, 2009 QuoteMed över 12 000 döda och 120 000 skadade i trafiken per år måste man ha både skygglappar och foliehatt på för att anse thailändare kör ansvarsfullt. Thailand har nära 5 dödsoffer per 10 000 registrerat fordon. Jämför det med Japan som ligger ungefär lika till som Sverige med ca 1 dödad per 10 000 registrerat fordon. Jag vidhaller att thailandare inte kor namnvart samre an svenskar, nar de ar nyktra. Det dar med nykterheten ar dock ett valdigt stort aber. En ytterligare anledning till den miserabla statistiken for Thailand ar yrkesforarna. Huruvida de ar samre an svenska diton eller om det bara beror pa pressade scheman vet jag inte men sa sent som igar blev jag omkord av en Bkk-Pattaya buss nar jag sjalv korde i 130 km/h pa Bang Na-Trad motorvagen och det ar onekligen lite fort. En olycka med en buss ger mangdubbelt fler forolyckade an en olycka med en bil. Det stora antalet mopeder/motorcyklar gor givetvis ocksa att staistiken ser samre ut. Det behover inte gar sarskilt fort for att det ska ga illa nar man inte har nagon skyddande plat runt sig. Jag var dock ordentligt mycket skrajare idag pa vagen fran Pekings flygplats ar jag nagonsin ar i Thailand sa allt ar relativt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kentan Inlagd Januari 5, 2009 Dela Inlagd Januari 5, 2009 QuoteJag vidhaller att thailandare inte kor namnvart samre an svenskar, nar de ar nyktra. Det dar med nykterheten ar dock ett valdigt stort aber. En ytterligare anledning till den miserabla statistiken for Thailand ar yrkesforarna. Huruvida de ar samre an svenska diton eller om det bara beror pa pressade scheman vet jag inte men sa sent som igar blev jag omkord av en Bkk-Pattaya buss nar jag sjalv korde i 130 km/h pa Bang Na-Trad motorvagen och det ar onekligen lite fort. En olycka med en buss ger mangdubbelt fler forolyckade an en olycka med en bil. Det stora antalet mopeder/motorcyklar gor givetvis ocksa att staistiken ser samre ut. Det behover inte gar sarskilt fort for att det ska ga illa nar man inte har nagon skyddande plat runt sig. Jag var dock ordentligt mycket skrajare idag pa vagen fran Pekings flygplats ar jag nagonsin ar i Thailand sa allt ar relativt. Helt rätt Atom rattfylleri i Thailand är ett mycket stort problem. Tyvärr är risken mycket stor att bli inblandad i en olycka med en sådan förare då över 50% av alla olyckor sker med onyktra förare och endast 15% använder bilbälte i Thailand. Läget förvärras dessutom av att 50% av olyckorna sker med motorcykel där under 15% använder hjälm. Sedan är statistiken väldigt osäker om antalet döda då det finns ett mycket stort mörkertal då myndigheterna bara registrerar döda vid olycksplatsen. Man uppskattar att över 20 000 dör i trafiken om de som avlider på sjukhus räknas med. Visst trafiken är säkert farligare någon annanstans i världen men faktum kvarstår Thailand är ett land med MYCKET låg trafiksäkerhet för oss 300 000 SVENSKAR som reser dit varje år. //k I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being. Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Januari 5, 2009 Dela Inlagd Januari 5, 2009 Det är bara till att köra lungt... vaeg_44_surat_thani_till_vaeg_4_medium_106.jpg Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Januari 5, 2009 Dela Inlagd Januari 5, 2009 Det är ju så med thaiare, att den största risken de ser är att bli av med pengar och även thaiare blir stoppade av polisen. De flesta yrkesförare har därför 2-3 körkort. Blir de då stoppade för någon förseelse, så istf att, som vi faranger, betala polisen 100-200 baht, så låter de snällt polisen ta hand om körkortet samt skriva ut en böteslapp, som skall kvitteras vid närmsta polisstation mot mottagande av det beslagtagna körkortet. Efter att ha kastat böteslappen kör de vidare med körkort nr.2. Även körkortsutställarna har sina sidoinkomster. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Januari 5, 2009 Dela Inlagd Januari 5, 2009 Eller ta det ännu lungnare... untitled (Large).JPG Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Januari 5, 2009 Dela Inlagd Januari 5, 2009 Några siffror/uppgifter från dagens tidning! Almost 4,000 injured from road accidents (Obs! på 7 dygn) http://www.bangkokpo...s.php?id=135714 335 people died and 3,810 were injured from 3,549 road accidents during the past six days of the 'Seven Dangerous Days of New Year' from December 30 to January 5, according to the Road Accident Prevention and Reduction Centre. The northern province of Chiang Rai had the most number of road fatalities with 21, followed by Nakhon Ratchasima and Nakhon Sawan provinces, each with 13. Drunk driving and speeding contributed to most road accidents. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soiwalker Inlagd Januari 6, 2009 Dela Inlagd Januari 6, 2009 Statistik i all ara, jag skulle nog vara forsiktig med att dra slutsatser av offentliga siffror fran Thailand. Jag var sjalv delaktig i en olycka i Pattaya i Fredags, idi*t pa moppe forsoker kora om pa insidan om min bil samtidigt som jag svanger vanster. idi*ten, nykter 25-arig thai man, adrog sig armbrott och djupa jack i armen som behovde sjukhusomsorg. Stor folksamling pa plats, 3000 baht overfordes fran min ficka till hans ficka, moppetaxi skotte transport till sjukhuset och allt tystades ner for att inte polisen skulle involveras. Liknande situationer intraffar varje dag over hela landet, man gor upp i godo och liver gar vidare, sa morkertalet i statistiken ar sannolikt valdigt hog. Soiwalker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 6, 2009 Dela Inlagd Januari 6, 2009 Det där med mopedister på fel sida är ett vanligt problem i Thailand Och dessutom är regeln oftast: - Vid olycka mellan moped/motorcykel och bil är det ofyast "bilisten" som anses skyldig och får betala - Vid olycka med en Farang inblandad är det NÄSTAN ALLTID farangens fel i deras ögon oavsett normal logik och bevisning. Den "normale" thailändaren ser jag inte som en särkilt mycket sämre bilist än normalsvensken Det är dom extrema icke normala förarna som hittar på saker som får en att svimma av skräck när man ser dom. Och sådana extrema beteenden ser man mycket sällan i Sverige jämfört med i Thailand Och mopedister, speciellt i storstäderna lever ett extremt farligt liv Men dom värsta jag sett är nog ändå fulla engelsmän på hyrmopeder utan gällande försäkring. Snacka om deathwish ! Åker själv några hundra mil i Thailand varje år (körde 40 mil senast igår ner till Rayong där jag sitter just nu) Kör varje dag i Stockholm city och känner ingen större skillnad mot Bangkok förutom att det är lite fler bilar och köer normalt. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Mr Lamai Inlagd Januari 6, 2009 Dela Inlagd Januari 6, 2009 Härligt att se 3 vittnesmål om att Thailändare är duktiga och trafiksäkra bilister. Jag har ALDRIG under min tid i Thailand stött på en person som vädrat samma åsikt. Mr Lamai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Januari 6, 2009 Dela Inlagd Januari 6, 2009 Tallviking "Kör varje dag i Stockholm city och känner ingen större skillnad mot Bangkok förutom att det är lite fler bilar och köer normalt." Du skojar naturligtvis med oss nu... /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 7, 2009 Dela Inlagd Januari 7, 2009 Biker: Dom dagar och tider det är som värst i Stockholms city är det tämligen lika med Bangkok en vanlig vardag Har kört bil på dom mest udda platser i världen med varierande erfarenhet och jag är inte speciellt orolig för att köra bil i Thailand. Däremot skulle jag inte vilja köra motorcykel/moped i Thailand. Snarare är ställen som Paris, Rom, Florens, Turin, Milano, Barcelona och Madrid ställen jag är orolig i. Värsta jag kört i är Kairo och Bombay. Det jag irriterar mig mest på i Thailand är den totala egoismen bland bilförare och den envetna vägran att byta tillbaka till vänsterfil på motorvägen, köra om i vägrenen och liknande. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Januari 7, 2009 Dela Inlagd Januari 7, 2009 QuoteBiker: Dom dagar och tider det är som värst i Stockholms city är det tämligen lika med Bangkok en vanlig vardag Har kört bil på dom mest udda platser i världen med varierande erfarenhet och jag är inte speciellt orolig för att köra bil i Thailand. Däremot skulle jag inte vilja köra motorcykel/moped i Thailand. Snarare är ställen som Paris, Rom, Florens, Turin, Milano, Barcelona och Madrid ställen jag är orolig i. Värsta jag kört i är Kairo och Bombay. Det jag irriterar mig mest på i Thailand är den totala egoismen bland bilförare och den envetna vägran att byta tillbaka till vänsterfil på motorvägen, köra om i vägrenen och liknande. Efter att vaxt upp och lart mig kora bil i Stockholm sa kanns jamforelsen med Bangkok ganska avlagsen i mitt tycke. Det ar val anda sallan du har 8 bilar i bredd pa en tre-filig vag osv i Sthlmstrafiken. Daremot ar jag bojd att halla med dig om Kairo. Sallan har jag varit sa stressad och kant mig sa bortkommen som da jag med hjalp av en handritad karta skulle ta mig genom stan pa egen hand som. Da som, inte sarskillt kaxig, 20-aring. Jag ar bojd att halla med flera andra skribenter om att Thailandare kor ganska bra i jamforelse med manga andra lander i regionen. Detta innebar dock inte att det ar sarskillt sakert da mopedister och fulla/ya-ba paverkade forare staller till en hel del. En sak jag noterat ar att manga ganger som jag reagerat pa att en moppe eller bil kor som en idi*t eller mkt konstigt sa visar det sig inte allt for sallan vara en vasterlanning som lamnat fornuftet hemma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 7, 2009 Dela Inlagd Januari 7, 2009 Nä, 8 bilar i bredd på en trefilig väg har jag aldrig någonsin sett i Thailand Ibland kan det bli en extra fill till vänster i vägrenen men annars är det inte särskilt många i bredd mer än det finns filer ritade Man byter fil ycket oftare av olika anledningar i Thailand än hemma med det är ju byggt för att man skall göra evinnerliga u-turns etc så då är det svårt att komma ifrån detta samt man måste ju väja för alla mc/3-hjulingar etc som vinglar omkring till vänster Men jämför man detta med t.ex taxi-chaufförernas beteenden i Stockholm vet jag inte säkert vilka som är sämst bilförare Det är nog alkohol/droger som är en av dom absolut största bovarna Ett annat problem som ställer till mycket inbromsningar och väjningar är de enorma differenserna i fart på större vägar där vissa håller 140 och vissa 50 på samma väg och då blir det problem. Om dessutom dom som håller 50 (ofta lokala taxipickuper eller lokala bönders gamla risiga fordon) byter fil utan att blinka till höger i sista sekund för att svänga höger/göra u-sväng kan ofta vara lite farligt. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Changnoi Inlagd Januari 7, 2009 Dela Inlagd Januari 7, 2009 Det märkliga tycker jag att dom annars så lugna thailändarna blir som förbytta så fort dom hamnar bakom ratten. Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu