windrode Inlagd Februari 20, 2014 Dela Inlagd Februari 20, 2014 Hej har lite funderingar på import av teakmöbler och div annat vackert fån LOS. Har farit omkring lite uppe nordliga trakter nära gränserna till Burma och fasineras av en del hantvärk typ teak möbler.Det finns en del andra saker i bambu som jag tror skulle kunna omsättas här uppe i nord med dom rätta kontakterna..' Jag misstänker att Thailand har huggit ner det mesta ut av sina teak skogar,men det vimlar av vackra alster i detta material i alla fall.. Är det någon som sitter på kunnskaper om hur man kan gå tillväga för att skaffa upplysningar om va som gäller med tanke på evt. tull och logistik Tacksam för svar Per Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
windrode Inlagd Februari 20, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 20, 2014 Ett exempel 10 stolar samt jätte bord i teak 22 000 bath,utan prut.. Made in Burma men säljes i Thailand ---Mae sot Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 20, 2014 Dela Inlagd Februari 20, 2014 Hej har lite funderingar på import av teakmöbler och div annat vackert fån LOS. Har farit omkring lite uppe nordliga trakter nära gränserna till Burma och fasineras av en del hantvärk typ teak möbler.Det finns en del andra saker i bambu som jag tror skulle kunna omsättas här uppe i nord med dom rätta kontakterna..' Jag misstänker att Thailand har huggit ner det mesta ut av sina teak skogar,men det vimlar av vackra alster i detta material i alla fall.. Är det någon som sitter på kunnskaper om hur man kan gå tillväga för att skaffa upplysningar om va som gäller med tanke på evt. tull och logistik Tacksam för svar Per Jag är inte säker på om detta är en hörsägen men: På 80-talet var det en snubbe som tog hem (till Sverige) två container med Teak.bord... Å när han väl fick dom genom tullen, så var nästan allt sprucket. Träet torkade tydligen för fort här i fibravinterns land, sant eller falskt? Jag vet inte men detta har berättats för mej för Ca: 10 år sedan. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
peea Inlagd Februari 20, 2014 Dela Inlagd Februari 20, 2014 Hej ! Kontakta Tullverket . Det finns/fanns ett företag i Danmark som importerade möbler från Burma och Thailand , kommer inte ihåg namnet just nu. // peea Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Februari 20, 2014 Dela Inlagd Februari 20, 2014 Jag är inte säker på om detta är en hörsägen men: På 80-talet var det en snubbe som tog hem (till Sverige) två container med Teak.bord... Å när han väl fick dom genom tullen, så var nästan allt sprucket. Träet torkade tydligen för fort här i fibravinterns land, sant eller falskt? Jag vet inte men detta har berättats för mej för Ca: 10 år sedan. Ligger nog en hel del i det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
windrode Inlagd Februari 20, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 20, 2014 Några till kort på "kosta lite" möbler,vinstället tror jag kostade o prutat 3500 bath Lillsoffan kommer jag inte i håg priset på men den var billig mak mak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Februari 20, 2014 Dela Inlagd Februari 20, 2014 Du lär väl ha någon form av certifikat på träsorten att den har huggits ner med tillstånd,,,,annars har du nå skitit i det blå skåpet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 20, 2014 Dela Inlagd Februari 20, 2014 Nu tror jag att allt inte är teak utan även andra tropiska träslag, men som Maloon sa så är många av dessa olika träslag rödlistade och helt omöjliga att handla med utan certifikat och liknande. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krafta Inlagd Februari 20, 2014 Dela Inlagd Februari 20, 2014 Alla som har fått gula febern letar ju efter någonting som kan skapa en försörjning för ett framtida liv i Thailand - har du upptäckt en affärsidé så är det säkert ett hundratals svenskar som har haft samma idé tidigare. I all välmening så är du är inte den första svensken som har sett en affärsmöjlighet med import av just teak möbler. Har en bekant som importerade teak möbler från norra Thailand till sverige (under 80-talet) men han hade väl ingen framgång just då,kvaliteten var det ju i alla fall inget fel på - efter hemkomsten till svedala enligt min mening - hur snyggt som helst men det handlar ju kanske mer om design och vad som efterfrågas här hemma än vad just du tycker är fint. Kolla upp vad som är intressant för "100 personer ++" här hemma (och vad dom vill betala ) innan du börjar beställa/tillverka!!! Anpassa dig efter svenskarnas efterfrågan så har du nog en bra chans att lyckas!! En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
windrode Inlagd Februari 20, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 20, 2014 Alla som har fått gula febern letar ju efter någonting som kan skapa en försörjning för ett framtida liv i Thailand - har du upptäckt en affärsidé så är det säkert ett hundratals svenskar som har haft samma idé tidigare. I all välmening så är du är inte den första svensken som har sett en affärsmöjlighet med import av just teak möbler. Har en bekant som importerade teak möbler från norra Thailand till sverige (under 80-talet) men han hade väl ingen framgång just då,kvaliteten var det ju i alla fall inget fel på - efter hemkomsten till svedala enligt min mening - hur snyggt som helst men det handlar ju kanske mer om design och vad som efterfrågas här hemma än vad just du tycker är fint. Ha ha gula febern,gillade den skarpt5555.Just det,jag är ute efter några ut av dom "100 tals" som har hatt samma ide tidigare. Du har rätt i att design och va som kan va gångbart är alfa omega,samt att dom bitarna som jag fotade är ju inte "flatpackade"som på IKEA.. Kastade bara ut några funderingar,hoppas att några som kanske har provat på ser mina rader Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Du lär väl ha någon form av certifikat på träsorten att den har huggits ner med tillstånd,,,,annars har du nå skitit i det blå skåpet Ja förr var det en HA snubbe som satt med det tillståndet, han kände någon högt upp i den Thailändska myndigheten som va lite mindre nogräknad var han stämplade som `Òdlat´´... Kan ha haft att göra med hans egna ekonomi kan man tänka. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Även fridlysta djur kan betinga ett högt pris här hemma men det är inte helt lätt att smuggla hem en elefant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Inga som helst problem Per. Men det är som Odin säger trået spricker, Du har ett PM så skall jag berätta mera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Inga som helst problem Per. Men det är som Odin säger trået spricker, Du har ett PM så skall jag berätta mera Varför inte berätta det här i tråden så vi alla vet om det spricker eller inte??? Är det hemligt?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Varför inte berätta det här i tråden så vi alla vet om det spricker eller inte??? Är det hemligt?? Nja jag tror nog att han vet lite mer än mej hur inport bestämmelserna fungerar (eller inte) å det ska man nog ta via PM. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Note name="Odin" post="885427" timestamp="1392921227"] Jag är inte säker på om detta är en hörsägen men: På 80-talet var det en snubbe som tog hem (till Sverige) två container med Teak.bord... Å när han väl fick dom genom tullen, så var nästan allt sprucket. Träet torkade tydligen för fort här i fibravinterns land, sant eller falskt? Jag vet inte men detta har berättats för mej för Ca: 10 år sedan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Teak möbler påminner en hel del om ek tycker jag, stort, tungt och mörkt... Det var ju populärt på 80-90-talet så det finns nog en stor marknad bland MPR medlemmar, men för den stora majoriteten som inte bor i ombyggda sommarstugor i obygden tror jag det går fetebort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Teak möbler påminner en hel del om ek tycker jag, stort, tungt och mörkt... Det var ju populärt på 80-90-talet så det finns nog en stor marknad bland MPR medlemmar, men för den stora majoriteten som inte bor i ombyggda sommarstugor i obygden tror jag det går fetebort. Kanske, men i dom fiinare salongerna funkar det utmärkt. Å det är ju inte i dom ombyggda sommarstugorna kapitalet finns... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
windrode Inlagd Februari 21, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Februari 21, 2014 Kanske, men i dom fiinare salongerna funkar det utmärkt. Å det är ju inte i dom ombyggda sommarstugorna kapitalet finns... Känner några i dom fiiinare salongerna som gillar och är nyfikna på vissa Thai alster..Ska göra lite sonderingar på tullvärket men had de hoppats höra från några här inne som har redan gjort "resan".. Har inte ritningar eller planer på tillvärkning,men vet vart grossisterna i Chiang mai får sina alster gjorda. Trävlig hälg på er Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Känner några i dom fiiinare salongerna som gillar och är nyfikna på vissa Thai alster..Ska göra lite sonderingar på tullvärket men had de hoppats höra från några här inne som har redan gjort "resan".. Har inte ritningar eller planer på tillvärkning,men vet vart grossisterna i Chiang mai får sina alster gjorda. Trävlig hälg på er Kolla bara att du har stämplar på veden att den är odlad... Annars blir borden just det... ved. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 (ändrad) Kanske, men i dom fiinare salongerna funkar det utmärkt. Å det är ju inte i dom ombyggda sommarstugorna kapitalet finns... Mina föräldrar har massa ek möbler som de en gång i tiden gav mycket pengar för, men nu skall vara glada om någon orkar komma hämta "skiten"... Och det var inte länge sedan en "kompis" hade sett ett avsnitt på antikrundan där en käring hade kommit med ett sådant "ekschabrak" och då hade de sagt att att det bara var värt affektionsvärde... Men som sagt, smaken är som... Ändrades Februari 21, 2014 av bob Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krafta Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Det som han importerade var rejäla "bardiskar" där teaken var flera centermeter tjockt - har inte sett något mer någon häftigare bardisk varken tidigare eller efter men om jag inte minns helt fel så ville han ha någonstans mellan 10-20 tusen SEK och där kanske ligger problemet. Mitt tips till dig är att hitta någon driftig/duktig person inom design i närheten där du bor som du kan samarbeta med ( starta ett bolag tillsammans där ni får 50/50 av vinsten eller något motsvarande) så att ni båda har en drivkraft! Mycket mer intressant för din del än att sitta på en produkt som ingen vill köpa! En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maloon Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Nja jag tror nog att han vet lite mer än mej hur inport bestämmelserna fungerar (eller inte) å det ska man nog ta via PM. Han pratar om sprickor Odin,,inte import Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Nja jag tror nog att han vet lite mer än mej hur inport bestämmelserna fungerar (eller inte) å det ska man nog ta via PM. Varfor ska det tas via PM, är inte ett forum till for att dela med sig av information som man känner till? BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Februari 21, 2014 Dela Inlagd Februari 21, 2014 Inte exakt samma sak, men i slutet på 80-talet importerade jag och en kamrat rotting möbler från FP. var nästan gratis där nere, otroligt poppis här på den tiden... Vi ville ta hem en container, pratade med en som vi trodde var seriös, -De måste skeppas i en kylcontainer, annars kommer kondensen att fördärva era möbler-. Vi skickade i kylcontainer, en del svinn, mycket tull...Blev en viss vinst, men inget att skryta över... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu