Jump to content
IGNORERAD

Ät mediciner och du dör

Cobra

Recommended Posts

Själv tar jag en kopp plutonium och 2 ostmackor varje morrn, det håller magen igång! ???

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

• Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Cobra

8

• Soengsang

5

• hamnoi

4

• Drivern

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Får lite vibbar.

"ät bara gott, drick bara gott" eller hur det nu var.

Ät och drick bara nyttigt

Dela på andra sajter

Men trodde ju han läste artiklarna åtminstone!

Kan vara så att det är för många svåra ord i artiklarna han inte förstår :crazy:  :crazy:

Dela på andra sajter

Kan vara så att det är för många svåra ord i artiklarna han inte förstår :crazy:  :crazy:

Då finns det google till hjälp

Dela på andra sajter

Finns det verkligen nån som vill betala för deras... artiklar???

Jag tog ett erbjudande I somras för tre månader men de har glömt att jag inte betalar längre :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

På tal om Aftonbladet plus... betalar 199kr för ett år och då laddar jag ner dagens tidning i paddan för den summan med.

Tillgänglig från 06.00 ,helt klart prisvärt :thumbsup:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

På tal om Aftonbladet plus... betalar 199kr för ett år och då laddar jag ner dagens tidning i paddan för den summan med.

Tillgänglig från 06.00 ,helt klart prisvärt :thumbsup:

Vilken skräll att du betalar för att läsa aftonbladet :rolleyes:

Dela på andra sajter

Vilken skräll att du betalar för att läsa aftonbladet :rolleyes:

Vadåda?? "Röd tidning" ?

Har alltid läst kvällstidningar varje dag sen jag blev "vuxen" och att göra det för 18 spänn/mån istället för 450 gör att

jag kan köpa dyra fina torkarblad :y2:  . Mest intresserad av sporten och så är det jävligt fint att ha den på helgerna när

inga ungdomar säljer på dörren numera...

Att du inte vill betala är väl heller ingen storskräll Isak :P 

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vadåda?? "Röd tidning" ?

Har alltid läst kvällstidningar varje dag sen jag blev "vuxen" och att göra det för 18 spänn/mån istället för 450 gör att

jag kan köpa dyra fina torkarblad :y2: . Mest intresserad av sporten och så är det jävligt fint att ha den på helgerna när

[size=4]inga ungdomar säljer på dörren numera...[/size]

[size=4]Att du inte vill betala är väl heller ingen storskräll Isak :P[/size][size=4] [/size]

Betalar väl inte för skräp eller ??? Sen internet kom så finns det verkligen ingen anledning att betala ens för att läsa sportsidorna.

En fråga, slipper du reklamen när du betalar eller får du stå ut med den ändå?

Ändrades av knasen
Dela på andra sajter

Betalar väl inte för skräp eller ??? Sen internet kom så finns det verkligen ingen anledning att betala ens för att läsa sportsidorna.

En fråga, slipper du reklamen när du betalar eller får du stå ut med den ändå?

Smaksak, vill man läsa en liten blänkare så går det bra med gratis AB, men vill man som jag hänga med i reportage om spelare/klubbar/hästtips mm

så får man allt betala för sig, helt ok för mig med den lilla kostnaden på 18kr/mån. Ungefär vad en papperstidning kostar och så spar jag ju miljön med :giggle:

Hade GT haft samma deal så hade jag köpt den istället men jag tror deras E-tidning kostar lika mycket som pappersupplagan?? Ivf bra mycket mer än blaskan.

Har jag inte tänkt på faktiskt, med reklamen då.

Jag har det enbart för att jag får hela dagstidningen som den är tryckt i pappersform och där är ju reklamen med ;)

Dela på andra sajter

Smaksak, vill man läsa en liten blänkare så går det bra med gratis AB, men vill man som jag hänga med i reportage om spelare/klubbar/hästtips mm

så får man allt betala för sig, helt ok för mig med den lilla kostnaden på 18kr/mån. Ungefär vad en papperstidning kostar och så spar jag ju miljön med :giggle:

Hade GT haft samma deal så hade jag köpt den istället men jag tror deras E-tidning kostar lika mycket som pappersupplagan?? Ivf bra mycket mer än blaskan.

Har jag inte tänkt på faktiskt, med reklamen då.

Jag har det enbart för att jag får hela dagstidningen som den är tryckt i pappersform och där är ju reklamen med ;)

Såg att man fick Gratis Dammsugar-påsar för ett år om man vart Plussare-VIP! 

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Nils Andersson

Allvarliga leverskador, magsår, kräkningar och galenskap.

Bieffekter från våra vanligaste mediciner och allergiläkemedel.

– Det är ett mycket stort problem. Men om vi tog bort läkemedlen så skulle det bli ännu värre, säger Jonas Höjer, läkare på Giftinformationscentralen.

•  

Varje dag får Giftinformationscentralen in nästan 100 samtal från människor i Sverige som har fått problem efter att ha intagit felaktig medicin eller överdoserat.

– I de allra flesta fall handlar det om någon form av överdos. Cirka var femte samtal leder till en rekommendation att ta sig till sjukhus, säger Jonas Höjer.

Ofta är det någon av våra vanligaste mediciner som ligger bakom. Till exempel Alvedon eller andra mediciner innehållande paracetamol, något sömnmedel, receptfri allergimedicin eller Ipren.

– Tar du medicinen som du ska enligt förpackningen så blir du väldigt ofta bieffektsfri. Problemen uppstår då någon har exempelvis en sån uttalad andvärk att de tar för många Alvedon och för ofta. Eller yngre, förtvivlade, människor som sväljer kanske 50 tabletter på en gång. Passerar man en viss dos kan det leda till döden. Det finns ett motgift som tur är, så de som kommer in till oss i tid klarar sig. Men det kan annars leda till svåra leverskador som aldrig läker, säger Jonas Höjer.

Hur liten överdosering av Alvedon krävs för att skapa problem med levern?

– Den rekommenderade dosen är fyra gram om dagen, uppdelat på fyra doseringstillfällen. Men har man ont så är det lätt att stoppa i sig fler, och får du i dig 12 gram under en dag så har du redan tredubblat dosen och riskerar omfattande leverskador.

– Biverkningar av läkemedel är ett stort problem i Sverige i dag, inget snack om det. Men om vi tog bort läkemedlen så skulle det bli ännu värre. Det gäller att hitta en balans i läkemedelsanvändningen.

Även de som följer den angivna doseringen kan få rejäla biverkningar. De smärtstillande medicinerna Tramadol och Citodon kan exempelvis skapa stora problem.

– De tillhör de vanligaste receptbelagda läkemedlen, men det informeras jättedåligt om deras biverkningar. De är opiater och kan ge illamående, magsmärta och förstoppning, säger Emma Lycke Dahlin.

Hon är legitimerad sjuksköterska på akutavdelningen på ett av Sveriges största sjukhus, och får varje vecka ta emot patienter som söker vård för medicinernas bieffekter, trots att de följt den angivna dosen.

– De vanliga receptfria medicinerna, som Panodil, Ipren, Voltaren och Bisolvon kan alla ge samma biverkningar.

Vilka då?

– Magsmärtor, diarré, illamående och huvudvärk. Voltaren är egentligen värst, det är betydligt vanligare med magproblem efter att man tagit det, med blod i avföringen exempelvis. Mediciner ska aldrig tas i samband med alkohol, men Panodil/Alvedon är värst. Det kan ge svåra leverskador.

Jonas Höjer är bekymrad över alla sorters så kallade synonympreparat som finns på marknaden i dag.

– Det finns en stor mängd kopior av samma verksamma substans, men som säljs under olika namn. Det är ett jätteproblem för framför allt äldre, som kan ta fyra-fem olika tabletter, utan att inse att de får sig fyra gånger mer av exempelvis paracetamol än de ska. För mig är det ofattbart att inte statsmakterna stramat upp det här.

– Tidigare var det ett företag som tillverkade och sålde till exempel paracetamol. Nu finns det en jäkla massa kopior, men med olika namn. Det är ett jätteproblem för framför allt äldre, som kan ta fyra-fem olika tabletter, utan att inse att de får i sig fyra gånger mer av paracetamol än de ska. För mig är det ofattbart att inte statsmakterna stramar upp det där.

Dela på andra sajter

Nils Andersson
FAKTA
De vanligaste medicinerna - och deras biverkningar:

Alvedon/Panodil/Panocod: Smärtstillande och febernedsättande. Paracetamol är läkemedlets namn, men det säljs under ett flertal olika beteckningar. Kan ge magsmärtor, diarré, illamående och huvudvärk. Värst är det dock vid överdosering, då patienten riskerar omfattande leverskador eller till och med dödsfall.

Ipren/Voltaren: Smärtstillande och febernedsättande. Kan ge magsmärtor och blod i avföringen (Voltaren). Medicinen är frätande och gör magen irriterad. Kan i värsta fall orsaka magsår. En överdos Ipren ger dock inte lika stora skador som Alvedon och Panodil. I värsta fall kan det leda till magont och kräkningar.

Bisolvon: Hostmedicin. Enligt Jonas Höjer en ofarlig soppa som ger sämre effekt än att dricka varmt vatten. Kan också ge patienten illamående.

Clarityn: Allergimedicin med antihistamin. Tar bort utslag, klåda och rinnande ögon, men kan i stället ge en ordentligt trötthet. Tas även för att motverka åksjuka, men enligt Jonas Höjer bör man då inte själv köra bilen. Påverkar det autonoma nervsystemet och kan också ge hjärtklappning. Vid överdosering kan det bli riktigt farligt då det i stället leder till en ökad vakenhet, höjd puls, tappad talförmåga och delirium.

– Det finns motgift och då går det över snabbt. Men man kan göra tokiga grejer som att hoppa från broar om man inte åker till sjukhuset, säger Höjer.

Tamagol och Citodon: Smärtstillande medicin som är en opiat. Kan ge magsmärtor och förstoppning. Under långvarig användning kan ett morfinberoende utvecklas.

Jonas Höjer om leverskadorna som uppstår vid en överdosering av paracetamol.

– Om du tar 50 tabletter alvedon på en gång, så är det enda du kommer att känna i dag en viss irration och lättare illamående. Du kommer i princip att känna dig helt normal tills kvällen därpå då du börjar känna dig alltmer obekväm.

Nästa dag kommer du att ha ont i magen, kanske kommer ögonvitorna att börja bli gula, och du bestämmer dig till slut för att åka in till sjukhuset. Men då är det redan för sent och alla dina leverprover är kraftigt förhöjda. Det är svårt att rädda levern från omfattande skador när det gått så lång tid.

Dela på andra sajter

FAKTA
De vanligaste medicinerna - och deras biverkningar:

Alvedon/Panodil/Panocod: Smärtstillande och febernedsättande. Paracetamol är läkemedlets namn, men det säljs under ett flertal olika beteckningar. Kan ge magsmärtor, diarré, illamående och huvudvärk. Värst är det dock vid överdosering, då patienten riskerar omfattande leverskador eller till och med dödsfall.

Ipren/Voltaren: Smärtstillande och febernedsättande. Kan ge magsmärtor och blod i avföringen (Voltaren). Medicinen är frätande och gör magen irriterad. Kan i värsta fall orsaka magsår. En överdos Ipren ger dock inte lika stora skador som Alvedon och Panodil. I värsta fall kan det leda till magont och kräkningar.

Bisolvon: Hostmedicin. Enligt Jonas Höjer en ofarlig soppa som ger sämre effekt än att dricka varmt vatten. Kan också ge patienten illamående.

Clarityn: Allergimedicin med antihistamin. Tar bort utslag, klåda och rinnande ögon, men kan i stället ge en ordentligt trötthet. Tas även för att motverka åksjuka, men enligt Jonas Höjer bör man då inte själv köra bilen. Påverkar det autonoma nervsystemet och kan också ge hjärtklappning. Vid överdosering kan det bli riktigt farligt då det i stället leder till en ökad vakenhet, höjd puls, tappad talförmåga och delirium.

– Det finns motgift och då går det över snabbt. Men man kan göra tokiga grejer som att hoppa från broar om man inte åker till sjukhuset, säger Höjer.

Tamagol och Citodon: Smärtstillande medicin som är en opiat. Kan ge magsmärtor och förstoppning. Under långvarig användning kan ett morfinberoende utvecklas.

Jonas Höjer om leverskadorna som uppstår vid en överdosering av paracetamol.

– Om du tar 50 tabletter alvedon på en gång, så är det enda du kommer att känna i dag en viss irration och lättare illamående. Du kommer i princip att känna dig helt normal tills kvällen därpå då du börjar känna dig alltmer obekväm.

Nästa dag kommer du att ha ont i magen, kanske kommer ögonvitorna att börja bli gula, och du bestämmer dig till slut för att åka in till sjukhuset. Men då är det redan för sent och alla dina leverprover är kraftigt förhöjda. Det är svårt att rädda levern från omfattande skador när det gått så lång tid.

Varför skiljer dom på Panocod och Citodon. Är väl samma sak?

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Dör gör man väl oavsett ?????

Ja,men det är väl dumt att påskynda det utan anledning.

Måne

Dela på andra sajter

50 tabletter alvedon den som äter det på engång borde gå till doktorn och få starkare medicin

Dela på andra sajter

Jag har precis varit och köpt magnesiumtabletter på apoteket,innehåller b-vitaminer också vilket säkert är bra när då jag likt dom flesta mpr:are inte dricker så mycket öl ;-)

Så nu ska det pillertrillas i form!!

post-4401-0-10479200-1399628837.png

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

Kommer ihåg hur arg morsan blev när jag som liten låg i feber och konsekvent vägrade äta de magnecyl hon kom med.

Jag ansåg att de inte hjälpte och vägrade konsekvent medicin under hela uppväxten faktiskt. Något man är glad över när man läser artiklar som den i tråden.

Inte förrän några år efter att jag fyllt 30 upptäckte jag att paracetamol faktiskt hjälpte på så sätt att jag kunde bli feberfri någon timme när man var sjuk. Var på ensamresa i Thailand när jag gjorde upptäckten och det var ju guld värt att slippa febern och frossan en så pass lång stund att man hann gå ut och äta lite samt proviantera lite nödvändigheter till rummet innan febern kom tillbaka.

Så nu för tiden tar jag "yaah para" (som det heter på thai) ibland. Men jag är fortfarande övertygad om att det egentligen inte är speciellt bra i långa loppet så mer än ett par, tre tabletter per år blir det sällan.
Fast det finns ju studier där det påstås vara bra att äta en magnecyl om dagen också så vem vet?  Jag kör dock på med min filosofi att det som är naturligt förmodligen är bäst i längden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Jag stoppar inte i mig några piller,försöker som Kim låta kroppen ta hand om det.Har opererat näspolyper ett antal gånger och måste ibland spraya Nasorex för att lätta på snuvan,men här i värmnen behövs det sällan.Ett problem dock med värmen är den djävla svidande pungsvetten som dyker upp när man knallar på golfrundorna,vägrar ta golfbil,så det har jag salva mot som smeks på efter den goa duschen,finns ingen caddy för det tyvärr.

Dela på andra sajter

GreenValley

Jag stoppar inte i mig några piller,försöker som Kim låta kroppen ta hand om det.Har opererat näspolyper ett antal gånger och måste ibland spraya Nasorex för att lätta på snuvan,men här i värmnen behövs det sällan.Ett problem dock med värmen är den djävla svidande pungsvetten som dyker upp när man knallar på golfrundorna,vägrar ta golfbil,så det har jag salva mot som smeks på efter den goa duschen,finns ingen caddy för det tyvärr.

Du är bara för snål med dricksen! :crazy:

Dela på andra sajter

Gammal hederligt barnpuder använde man i lumpen,gör underverk när man promenerar med pungsvett.

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja,men det är väl dumt att påskynda det utan anledning.

Gått på blodtrycksmedicin sedan jag fick en stroke sommaren 2010, får förmodligen medicinera livet ut...?  ???

Dela på andra sajter

Gammal hederligt barnpuder använde man i lumpen,gör underverk när man promenerar med pungsvett.

Jo jag vet,hade en paket med potatismjöl i trunken under min fotbollskarriär som förebyggde denna s.k. "infanterield",men här i värmen är det så rikligt att det bara blir en sörja

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...