Jump to content
IGNORERAD

dansk invandringspolitik!


steven

Recommended Posts

Quote

Men nu handlar ju just den här tråden om invandring eller hur Svarten? Har du sett ett svenskt fängelse? Har du varit i något av de ivandrargetton

som har uppstått i storstadärna och nu också börjat spridas till mindre städer. Du har din muslimske bekant och han är säkert en hyvens man. Men alla

muslimer eller fundamentalister ska man egentligen säga är inte det. Jag känner flera på mitt jobb som är jätte trevliga, dom känner i sin tur en massa

andra muslimer som inte är det. Det är som dom själva som säger det!

Att du har ett USA hat går ju inte att ta miste på. Jag kan hålla med om att de styrande där oftast handlar fortare än de tänker. Men å andra sidan skulle

vi nog inte sitta här idag utan US-army eller hur? Lätt att glömma men det var bara 60 år sedan herr mustach ville leka allsmäktig.

Tyvärr är det så att religion är det farligaste som någonsin har uppfunnits. Inget annat har dödat så många i otalig krig och konflikter.

G2p 

Hej Gone2paradise!

Egentligen handlar tråden om invandring till Danmark!

Att jag har breddat diskussionen är för att en stor del av den islamofobiska delen av forumet finkammar jordklotet för att hitta dåliga saker som några individer har gjort för att visa hur elaka muslimer är och varför Sverige borde stänga gränser för samtliga muslimer. Vi som inte förstår varför muslimer är så dåliga måste ju kunna kontra med att påpeka att lika många kristna, hinduer, och kineser har begått samma saker bland en befolkning av 1 miljarder människor. Det blir ju absurt att jämföra all ondska hos en grupp av 1 miljard muslimer med motsvarande ondska hos 8 miljoner svenskfödda.

Jag har bott i och besökt ett flertal miljonprogramsområden. Jag trivdes mycket bra i Gottsunda i Uppsala likaså även min dotter under hennes första fem år. Min fru har också bott i ett sådant område. Vi har flera vänner kvar som vi besöker regelbundet. Något riktigt elände har jag inte hört talas om mer än att det skulle vara trevligare att bo någon annanstans.

Det verkar att du tror att det enbart finns muslimer i miljonprogramsområden. De som har tillbringat mycket tid i ett ”ghetto” vet däremot att invånarna är mycket uppblandade. Det finns faktiskt en hel del svenskar – vanliga, missbrukande, skinnskallar, osv. Det finns gott om finska, polska, chilenare och kristna libaneser bara för att ge exempel på några grupper som jag har stött på. Du måste förresten ha hört talas om den stora sociala misären som fanns bland svenskarna när miljonprogrammsområdena var nya. I Rågsved talar man till och med om en förlorad generation. De problem som finns i ”ghetton” är ingalunda något unik för invandrare och dess mindre för muslimer som förresten är en minoritet av invandrarna i Sverige.

Varför talar du om mitt ”USA-hat”. Som jag har skrivit avskyr jag all terror som görs i den kristna, judiska och muslimska gudens namn, i de hinduiska och animistiska gudarnas namn, i Hitlers, Maos och Stalins namn, osv. lika mycket. Lika mycket avskyr jag barnäktenskap, hedersmord, pedofili, könsstympning, osv. oavsett vilken religion eller ideologi som utövaren tillhör. Vidare skriver jag jämt om att jag gillar alla människor som inte utför sådana bestialiska dåd lika mycket. Varför måste en människa gruppera ondska och godhet i kategorier som etniska grupper, länder eller religioner? Varför kan man inte dela in godhet och ondska i kategorierna godhet och ondska?

Jag håller med dig fullständigt om att religioner är farliga. Samma måste även hävdas om vissa ideologier som kommunism och nazism. Det är inte religionerna i sig som är farliga utan de som utnyttjar dem.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    20

  • svarten

    18

  • GammalDansken

    18

  • noBuzz

    10

Mest aktiva i denna tråd

gone2paradise

Du har helt rätt Svarten när du säger att förortsgettona inte bara består av muslimer. Det är givetvis inte bara muslimer som

står för våld och kriminalitet. Jag skulle nog tippa på att muslimerna är i minoritet vid en jämnförelse av olika invandrargruppers kriminalitet.

Största problemengrupper där är ju folk från forna östblocket och hela västasien och Afrika.

Sverige gjorde givitvis rätt som inte tog strid. Det hade bara slutat med en onödig slakt av svenskar och invasion av tyskarna.

Tyskarna var ju i början av ww2 totalt överlägsna i styrka.

Men vad jag ville påminna om hur tror ni det hade gått med Sverige om inte USA lagt sig i? Om Tyskarna fått härja fritt hade de lagt

även Sverige under sig och kanske hade vi alla pratat tyska idag. Utan USAs inblandning hade tysken inte stoppats. Så ibland är det nog bra

att dom får agera världspolis. Sen är jag den förste att hålla med om att dom lagt sig i där dom inte har att göra också.

Invandringen idag och det senaste årtiondet har ju inte varit flyktingar som behövt skydd. Den stora massinvandringen beror ju

på anhöriginvandring, just det som vi är inblndade i. Dom flyktingar som behöver hjälp lyckas inte ta sig hit. Det är oftast mer välbeställda

och kriminella som får fram betalning till flyktingsmugglare osv. Dom som kommer nu är mer socialaflyktingar. Tex så skickas det många

ensamma barn hit. Vad flyr dom ifrån? Dm vill ha uppehållstillstånd för att sedan få möjlighet att ta hit resten av familjen för återförening.

G2p

Link to comment
Dela på andra sajter

Usa la sig inte i den europeiska delen av WW2, Tyskland förklarade krig mot Usa efter Pearl Harbour.

m.v.h. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Usa la sig inte i den europeiska delen av WW2, Tyskland förklarade krig mot Usa efter Pearl Harbour.

m.v.h. Lars

Visst .. lixsom Sverige inte vek sig för någon eftersom ingen någonsin förklarade krig mot Sverige.

Och det Svenska nationaldjuret är en mula. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten, visst förekommer hedersmord även bland folkgrupper med andra religioner än islam. Föreställningen att en kvinna som har utomäktenskapligt sex är en stor skam för familjen är inget unikt för islam, utan finns hos många kulturer. Det är inte alltför länge sedan även svenska flickor förväntades hålla på sig. Att vissa män, med gammalmodiga värderingar,  tar så illa vid sig av att deras dotter, eller syster har skämt ut familjen att de i vredesmod slår ihjäl henne kan naturligtvis förekomma även hos kristna, judar, hinduer, eller rent ut av buddister.

Jag kan dock inte på rak arm komma på något exempel på ett icke-muslimskt samhälle som uppifrån legitimerar hedersmord genom att ge män som begått dylika brott strafflindring, eller rent ut av straffrihet, men hänsyn till att motivet varit hedersamt. Inte heller kan jag komma på något icke islamistiskt styre som själv gjort sig skyldigt till hedersmord genom att döma kvinnor som idkat utomäktenskaplig sex till döden genom stening, eller liknande.

Jag hoppas att du, trots din uppenbara motvilja mot att på något sätt kritisera islam, kan hålla med om att det är skillnad på brott som begås av enskilda individer, och handlingar som är sanktionerade av samhällets auktoriteter.

Vad gäller terrorismen, så har du naturligtvis rätt i att islamisterna inte har monopol på det området heller. En viktig skillnad mellan islamistisk terrorism, och övrig terrorism, är att den islamistiska terrorismen är en global företeelse, medan övriga terrorgrupper är tämligen lokala. Såvitt jag kan se finns det inte någon icke-islamistisk terroristorganisation som verkar utanför ett tämligen begränsat konfliktområde. Al Quaeda, och deras allierade, har däremot genomfört ett flertal stora, spektaktulära terrordåd, riktade specifikt mot västerlänningar, i storstäder långt bort från någon konflikthärd. Att den islamistiska terrorismen får större uppmärksamhet är därför helt naturligt, och beror inte på någon omotiverad islamofobi.

En annan faktor som är utmärkande för den islamistiska terrorismen är att den till stor del bottnar i en världsomspännande ideologisk konflikt mellan muslimsk fundamentalism, och moderna demokratiska värderingar. Medan övriga nu aktiva terroristgrupper främst kämpar för något enskilt folkslags intressen, kämpar islamisterna även för att införa ett hårdfört islamistiskt styrelseskick, i slutänden helst över hela världen. Islamismen är idag vad kommunismen var under kalla kriget. Tyvärr kan det nog bli betydligt svårare att utrota islamismen, än det var att utrota kommunismen, som mer eller mindre tog död på sig själv. Men man får väl hoppas att den muslimska världens många ungdomar till slut inser att sex, droger, och rock'n roll är roligare än Koranen, och ger mullor, imaner, ayatollor, och andra skäggiga gubbar fingret.

Mvh,

Kaj

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Svarten, visst förekommer hedersmord även bland folkgrupper med andra religioner än islam. Föreställningen att en kvinna som har utomäktenskapligt sex är en stor skam för familjen är inget unikt för islam, utan finns hos många kulturer. Det är inte alltför länge sedan även svenska flickor förväntades hålla på sig. Att vissa män, med gammalmodiga värderingar,  tar så illa vid sig av att deras dotter, eller syster har skämt ut familjen att de i vredesmod slår ihjäl henne kan naturligtvis förekomma även hos kristna, judar, hinduer, eller rent ut av buddister.

Jag kan dock inte på rak arm komma på något exempel på ett icke-muslimskt samhälle som uppifrån legitimerar hedersmord genom att ge män som begått dylika brott strafflindring, eller rent ut av straffrihet, men hänsyn till att motivet varit hedersamt. Inte heller kan jag komma på något icke islamistiskt styre som själv gjort sig skyldigt till hedersmord genom att döma kvinnor som idkat utomäktenskaplig sex till döden genom stening, eller liknande.

Jag hoppas att du, trots din uppenbara motvilja mot att på något sätt kritisera islam, kan hålla med om att det är skillnad på brott som begås av enskilda individer, och handlingar som är sanktionerade av samhällets auktoriteter.

Vad gäller terrorismen, så har du naturligtvis rätt i att islamisterna inte har monopol på det området heller. En viktig skillnad mellan islamistisk terrorism, och övrig terrorism, är att den islamistiska terrorismen är en global företeelse, medan övriga terrorgrupper är tämligen lokala. Såvitt jag kan se finns det inte någon icke-islamistisk terroristorganisation som verkar utanför ett tämligen begränsat konfliktområde. Al Quaeda, och deras allierade, har däremot genomfört ett flertal stora, spektaktulära terrordåd, riktade specifikt mot västerlänningar, i storstäder långt bort från någon konflikthärd. Att den islamistiska terrorismen får större uppmärksamhet är därför helt naturligt, och beror inte på någon omotiverad islamofobi.

En annan faktor som är utmärkande för den islamistiska terrorismen är att den till stor del bottnar i en världsomspännande ideologisk konflikt mellan muslimsk fundamentalism, och moderna demokratiska värderingar. Medan övriga nu aktiva terroristgrupper främst kämpar för något enskilt folkslags intressen, kämpar islamisterna även för att införa ett hårdfört islamistiskt styrelseskick, i slutänden helst över hela världen. Islamismen är idag vad kommunismen var under kalla kriget. Tyvärr kan det nog bli betydligt svårare att utrota islamismen, än det var att utrota kommunismen, som mer eller mindre tog död på sig själv. Men man får väl hoppas att den muslimska världens många ungdomar till slut inser att sex, droger, och rock'n roll är roligare än Koranen, och ger mullor, imaner, ayatollor, och andra skäggiga gubbar fingret.

Mvh,

Kaj

Lysande inlägg som! Det är bara att lyfta på hatten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst .. lixsom Sverige inte vek sig för någon eftersom ingen någonsin förklarade krig mot Sverige.

Och det Svenska nationaldjuret är en mula. :)

Visst...

Och tjeckerna vek sig direkt när ryssarna invaderade 1968.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Visst...

Och tjeckerna vek sig direkt när ryssarna invaderade 1968.

Herr Chang har talat.

Hehe där satt den..  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst...

Och tjeckerna vek sig direkt när ryssarna invaderade 1968.

Herr Chang har talat.

Exakt! :)

Quote

Hehe där satt den..  :good:

Hahaha.. du bjuder verkligen på godbitar ibland. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Quote

Svarten, visst förekommer hedersmord även bland folkgrupper med andra religioner än islam. Föreställningen att en kvinna som har utomäktenskapligt sex är en stor skam för familjen är inget unikt för islam, utan finns hos många kulturer. Det är inte alltför länge sedan även svenska flickor förväntades hålla på sig. Att vissa män, med gammalmodiga värderingar,  tar så illa vid sig av att deras dotter, eller syster har skämt ut familjen att de i vredesmod slår ihjäl henne kan naturligtvis förekomma även hos kristna, judar, hinduer, eller rent ut av buddister.

Jag kan dock inte på rak arm komma på något exempel på ett icke-muslimskt samhälle som uppifrån legitimerar hedersmord genom att ge män som begått dylika brott strafflindring, eller rent ut av straffrihet, men hänsyn till att motivet varit hedersamt. Inte heller kan jag komma på något icke islamistiskt styre som själv gjort sig skyldigt till hedersmord genom att döma kvinnor som idkat utomäktenskaplig sex till döden genom stening, eller liknande.

Jag hoppas att du, trots din uppenbara motvilja mot att på något sätt kritisera islam, kan hålla med om att det är skillnad på brott som begås av enskilda individer, och handlingar som är sanktionerade av samhällets auktoriteter.

Vad gäller terrorismen, så har du naturligtvis rätt i att islamisterna inte har monopol på det området heller. En viktig skillnad mellan islamistisk terrorism, och övrig terrorism, är att den islamistiska terrorismen är en global företeelse, medan övriga terrorgrupper är tämligen lokala. Såvitt jag kan se finns det inte någon icke-islamistisk terroristorganisation som verkar utanför ett tämligen begränsat konfliktområde. Al Quaeda, och deras allierade, har däremot genomfört ett flertal stora, spektaktulära terrordåd, riktade specifikt mot västerlänningar, i storstäder långt bort från någon konflikthärd. Att den islamistiska terrorismen får större uppmärksamhet är därför helt naturligt, och beror inte på någon omotiverad islamofobi.

En annan faktor som är utmärkande för den islamistiska terrorismen är att den till stor del bottnar i en världsomspännande ideologisk konflikt mellan muslimsk fundamentalism, och moderna demokratiska värderingar. Medan övriga nu aktiva terroristgrupper främst kämpar för något enskilt folkslags intressen, kämpar islamisterna även för att införa ett hårdfört islamistiskt styrelseskick, i slutänden helst över hela världen. Islamismen är idag vad kommunismen var under kalla kriget. Tyvärr kan det nog bli betydligt svårare att utrota islamismen, än det var att utrota kommunismen, som mer eller mindre tog död på sig själv. Men man får väl hoppas att den muslimska världens många ungdomar till slut inser att sex, droger, och rock'n roll är roligare än Koranen, och ger mullor, imaner, ayatollor, och andra skäggiga gubbar fingret.

Mvh,

Kaj

Håller med Porto!

Lysande inlägg :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan Svarten  :yes:

Tack, min helg har varit utmärkt.

Skönt med lite riktig vinter och slippa trampa runt i den vanliga geggamojjan som vinter numer ofta är här i Stockholm.

Vill även klargöra att även jag tar avstånd från hedersmord oavsett vilken religon eller gruppering förövaren/förövarna har.

Jag tror inte alls muslimer i Sverige ligger bakom så många hedersmord, det är väl egentligen bara dom som kommit fram i media och eventuellt där det finns en stark misstanke.

Däremot tror (observera ordet ’tror’) jag att det i Sverige finns en hel del unga kvinnor med muslimskt påbrå som gärna skulle vilja leva ett annat liv än det 'familjen' förespråkar.

I många familjer med muslimsk tro så är säkert flickorna betrodda att själva välja hur, och med vem dom vill leva men många lever säkert med rädslan 'vad ska familjen säga'.

Kanske är det så att även ett fåtal verkligen är livrädda men hela grejen att inte flickor själva får bestämma över sitt eget liv stör mig - och nu pratar jag om vuxna, inte om barn.

Och JA!

Det förekommer övergrepp/hedersmord även inom andra religioner och grupper men jag TROR inte det sker i lika stor utsträckning här i Sverige och inte lika väl planerade.

.

(OBS! Jag fick inte med allt från Born62:s inlägg hälsar Svarten)

...

Jag pratade med en tjejkompis från Colombia för några dar sedan och vi kom in på svensk invandring och hon va inne på precis samma linje som den jag nu försöker få fram.

Naturligtvis är hon part i målet men hon påpekade det enorma lidande många kvinnor och barn i Colombia genomlidit under årens lopp men aldrig någonsin har Sverige erbjudit en fristad åt dessa människor.

Jag tror även Sverige kan hjälpa till MER PÅ PLATS än att bara ta hit människor.

Norge har väl något projekt om att avsätta en del av oljepengarna till att hjälpa länder med problem i  framförallt Afrika - på plats.

Du skriver att jag tycker vissa grupper bör uteslutas för invandring!

Jag har inte skrivit att vissa grupper helt ska uteslutas men jag vill ha stopp på denna snea fördelning som sker idag och som skett under många många år.

Speciellt viktigt är det när så många andra grupper är i större behov av hjälp, läs kvinnor och barn.

Invandrare och ekonomi är omtvistat och du har säkert läst en hel del rapporter som stödjer dina tankar.

Men jag hävdar fortfarande att skulle en invandrare vara ’lönsam’ efter ca 1år så finns som exempel miljontals afrikaner som gärna skulle vilja komma hit.

Att vi inte öppnar våra gränser för dessa människor talar sitt tydliga språk.

Att denna fråga är högt prioriterad inom EU förstärker bara det.

Kanske är det så att du läst rapporter som ger dig svaren du vill få.

Du jämför med tex Romarriket.

Svarten – HALLÅ!

Denna folkförflyttning handlade om slaveri.

Ytterst få fick exempelvis medborgarskap.

Varför är invandrare överrespresenterade i svenska fängelser?

Finns ju massor av olika teorier om varför men sällan läser man om det jag tror det beror på.

Jag tror den enkla sanningen är den tagit emot fler invandrare än vi kan ’hantera’.

När vi dessutom tagit emot många män från kulturer där mannen är familjens överhuvud och sedan inte kan erbjuda dessa män annat än städjobb, alternativt socialen så blir det problem.

Har ju varit skriverier om svårigheten att uttrycka sig i skrift och det håller jag med om att det inte är så lätt.

Hade tex alla haft förmågan att uttrycka sig som exempelvis Thaikaj så kanske debatten här på MPR sett annorlunda ut.

För jag tycker det här är viktigt att prata om, speciellt för oss som bor med en invandrare.

Hej Born! :good:

Tack för det utförliga inlägget! Det är mycket intressant att läsa hur du resonerar. Jag håller inte med dig om att du inte skriver bra. Jag har uppfattat allt väldigt bra. Du liksom jag skriver visserligen inte lika bra som ThaiKaj men det går väl an. Vi på forumet ställer inga krav på språk. De som gör det får ett spark i arslet. Jag skriver inte heller bra. Det enda viktigt är att vi försöker göra oss förstådda.

Det var mycket intressant att läsa din historia av USA:s förhållande till de arabiska oljeländerna. Jag skulle vilja hävda att USA:s egentliga fel ligger ännu tidigare i tid. Nästan alla av USA:s fiender har landet skapat själv. Saddam Hussein, Talibaner, Khadaffi, m.fl. alla fick enorm backning i form av militärutrustning. Dessa herrar var dock inga änglar redan då. Hade de bott i Sverige eller USA hade de fått 1000 år fängelse för terrordåd. Visst kan man säga idag att USA inte visste att sina tidigare vänner skulle balla ur men man kan fråga sig hur landet trodde att något gott skulle kunna hända med att ge arméer till mördare för att kontrollera naturresurser.

Du skriver om slöjan. Det stämmer väl att användningen har gått fram och tillbaka. Andra exempel är Afghanistan och Yemen som under kommunism lyckades avskaffa traditionen. När kommunism föll kom slöjan tillbaka. I Yemen säger man att det beror på mode. De tycker att de saudiska kvinnorna ser eleganta ut med sina slöjor. Traditionen med slöja är syriansk från början. Lagar från 1300 f.Kr. i landet förbjöd slöjan för vanliga kvinnor. Även i antika Grekland och Persien var det bara elita kvinnor som fick bära den. Men därefter spreds vanan till alla kvinnor i mellanöstern och Medelhavet. Med katolicism och islam spred sig modet norrut i Europa och österut till Indonesien och Filipinerna. I t.ex. England använde alla slöja tills den anglikanska kyrkan bildades. Slöjan är alltså inte bara förtryck. Det finns en hel del kulturellt värde i den också. Det är farligt för folk som oss att avfärda andras förklaringar till sin kultur.

Jag har skrivit tidigare om överrepresentationen av utlänningar i fängelserna. Samma gäller för svenskfödda. Dessa överrepresenteras i utlandets fängelser. En mycket stor del förklaras av ”turister” som kommer till länder enbart för att begå brott. Brottsmarknaden med kriminella motorcykelklubbor, rånarligor, maffia, osv. är mycket internationell nuförtiden. Läs gärna Atoms meddelande 34 om alla ”turister” från f.d. Sovjet och f.d. Jugoslavien som har åkt dit i Sverige.

Lönsamheten av invandring är ingalunda omtvistad bland dem som är insatta i statsfinanserna. Ingen har visat annat än att Sveriges 1 miljon invandrares inbetald skatt överstiger det skattemedel som går till desamma. Annat är nästan omöjligt. Enbart 26 % av de utrikesfödda är under 20 år och över 65 år och därmed helt beroende av samhället. Hos svenskfödda är däremot 46 % av befolkningen för gammal eller för ung att försörja sig själv. Bland invandrare i arbetsför ålder är kostnaderna mycket låga. Under de första åren i Sverige får flyktingarna landets lägsta inkomst – minimum att existera – samt SFI och arbetsmarknadsträning. Därutöver är det bara migrationsverket som kostar något nämnvärt. Precis som svenskar måste en invandrare arbeta sex månader innan denne berättigas till a-kassa och sjukpenning. Utöver skattemedlet tillför invandrarna mervärde till arbetsgivarna och/eller konsumenter för sina tjänster och varor samt en kraftig höjd konsumtion av svenska varor och tjänster.

Självklart beror lönsamheten för invandring på hur kontrollerad den är. Andel invandrare i Sverige ligger strax under genomsnittet som gäller för de rikaste länderna. Andelen har vuxit mycket långsamt under decennierna – lika långsamt som i de övriga rika länderna. Det finns inga miljoner afrikaner som kommer hit inte. Sveriges immigrations politik är som i de övriga rika länder mycket sträng. De allra flesta asiater och afrikaner får inte sätta sin fot i Europa för att titta runt i t.ex. Rom av rädsla för att de kanske invandrar. Det bankmedel som krävs för turistvisum sätter stopp för de flesta.

Ha det gott!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten, visst förekommer hedersmord även bland folkgrupper med andra religioner än islam. Föreställningen att en kvinna som har utomäktenskapligt sex är en stor skam för familjen är inget unikt för islam, utan finns hos många kulturer. Det är inte alltför länge sedan även svenska flickor förväntades hålla på sig. Att vissa män, med gammalmodiga värderingar,  tar så illa vid sig av att deras dotter, eller syster har skämt ut familjen att de i vredesmod slår ihjäl henne kan naturligtvis förekomma även hos kristna, judar, hinduer, eller rent ut av buddister.

Jag kan dock inte på rak arm komma på något exempel på ett icke-muslimskt samhälle som uppifrån legitimerar hedersmord genom att ge män som begått dylika brott strafflindring, eller rent ut av straffrihet, men hänsyn till att motivet varit hedersamt. Inte heller kan jag komma på något icke islamistiskt styre som själv gjort sig skyldigt till hedersmord genom att döma kvinnor som idkat utomäktenskaplig sex till döden genom stening, eller liknande.

Jag hoppas att du, trots din uppenbara motvilja mot att på något sätt kritisera islam, kan hålla med om att det är skillnad på brott som begås av enskilda individer, och handlingar som är sanktionerade av samhällets auktoriteter.

Vad gäller terrorismen, så har du naturligtvis rätt i att islamisterna inte har monopol på det området heller. En viktig skillnad mellan islamistisk terrorism, och övrig terrorism, är att den islamistiska terrorismen är en global företeelse, medan övriga terrorgrupper är tämligen lokala. Såvitt jag kan se finns det inte någon icke-islamistisk terroristorganisation som verkar utanför ett tämligen begränsat konfliktområde. Al Quaeda, och deras allierade, har däremot genomfört ett flertal stora, spektaktulära terrordåd, riktade specifikt mot västerlänningar, i storstäder långt bort från någon konflikthärd. Att den islamistiska terrorismen får större uppmärksamhet är därför helt naturligt, och beror inte på någon omotiverad islamofobi.

En annan faktor som är utmärkande för den islamistiska terrorismen är att den till stor del bottnar i en världsomspännande ideologisk konflikt mellan muslimsk fundamentalism, och moderna demokratiska värderingar. Medan övriga nu aktiva terroristgrupper främst kämpar för något enskilt folkslags intressen, kämpar islamisterna även för att införa ett hårdfört islamistiskt styrelseskick, i slutänden helst över hela världen. Islamismen är idag vad kommunismen var under kalla kriget. Tyvärr kan det nog bli betydligt svårare att utrota islamismen, än det var att utrota kommunismen, som mer eller mindre tog död på sig själv. Men man får väl hoppas att den muslimska världens många ungdomar till slut inser att sex, droger, och rock'n roll är roligare än Koranen, och ger mullor, imaner, ayatollor, och andra skäggiga gubbar fingret.

Mvh, :whistle:

Kaj

Bäste ThaiKaj!

Tack för utförligt och välskrivet svar! Du har en konst att skriva som jag är avundssjuk på!

Det går inte att kritisera en annan grupp utan lite självreflektion. Hade du varit muslim hade du säkerligen haft samma åsikter om den hemska kristna religionen – försök inte få mig att tro annat. :whistle:

Det funkar inte att övertala normalbegåvade att vi aldrig har gjort något fel och det är de andra som det är på. Om vi tänker på allt elände som vår västerländska/kristen/europeiska världsdel har ställt till med och fortfarande ställer till med borde vi inte säga något om någon annan. Är vi verkligen så mycket bättre än andra?

Om bibeln jämförs med koranen ser vi egentligen inte så stora skillnader. Den första halvan är nästan exakt samma. I både skrifter talas det om kvinnoaga, slöja, hedersmord men även om fred och omsorg om de utsatta. Både skrevs i nästan samma språk – syrianska och arabiska - av personer som hade samma regionala patriarkala kultur som rådde inom de gamla europeiska/asiatiska romerska, persiska och grekiska rikena. Kan det verkligen vara sant att den miljard som har levt efter bibeln är så himmelsk annorlunda än den miljard som har läst koranen?

Självklart om du vill kan du hitta extrema beteenden hos en miljard människor som du vill kritisera. Lika lätt är det att glömma extrema beteenden hos de egna.

De skillnader som vi tycks se kanske beror på annat än just läsning av religiösa skrifter. Visst finns det enorma skillnader mellan pingstvänner i Amazonas, svenskar och sydnigerianer? Visst finns det även enorma skillnader mellan bosniaker, muslimska afroamerikaner och indonesier? Visst är kristna och muslimska libaneser egentligen inte så annorlunda jämfört med likheterna mellan muslimska och kristna afroamerikaner? Kan det vara så att gammal regional kultur påverkar människor mer än religion? Varför annars förekommer inte hedersmord bland muslimer öster om Pakistan där den stora majoriteten av muslimer bor? Varför förekommer det bland alla religiösa och etniska grupper i mellanöstern?

Du hävdar att det lilla konkreta i koranen som skiljer sig från bibeln är det farligaste som finns. Etniska grupper som inte är muslimer slås för att återuppnå självständighet. Etniska grupper som är muslimer som har tidigare varit självständiga slås däremot för extremismens skull. Även om antal dödsoffer som skördas av muslimer är minimalt i förhållande till de orsakat av andra rörelser skulle de vara mera fanatiska. Kan du snälla förklara för mig vad är det egentligen är som är så farligt jämfört de andra religiösa gruppers terror vilket har kostat flera tusen dödsoffer bara sedan julen?

Du hävdar vidare att islam är det farligaste som finns sedan kommunism. Men hur farligt var kommunism egentligen? Jag kommer ihåg att en dag några östtyskar släpptes över Ungerns gräns till Österrike. Inom några dagar växte antalet till 1 000-tals. Inom ett år var kommunism inom Östeuropa historia. Med facit i handen vet vi att kommunism inte var så farlig. Det var aldrig någon fråga om den dominoeffekt som mer än 100 miljoner människor i Vietnam, Moçambique, Chile, Sydkorea, m.fl. fick dö i Guds namn för att undvika.

Tänk om även muslimskräcken är påhittade. Al Qaida kanske inte alls representerar hela religionen – kanske lika litet som KKK eller Apartheid representerade kristendom. Al Qaida är kanske som KKK eller de ansvarige för apartheid - ett gäng terrorister som utnyttjar religionen för att gagna sina syften, eller?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du hävdar vidare att islam är det farligaste som finns sedan kommunism. Men hur farligt var kommunism egentligen? Jag kommer ihåg att en dag några östtyskar släpptes över Ungerns gräns till Österrike. Inom några dagar växte antalet till 1 000-tals. Inom ett år var kommunism inom Östeuropa historia. Med facit i handen vet vi att kommunism inte var så farlig. Det var aldrig någon fråga om den dominoeffekt som mer än 100 miljoner människor i Vietnam, Moçambique, Chile, Sydkorea, m.fl. fick dö i Guds namn för att undvika.

Tänk om även muslimskräcken är påhittade. Al Qaida kanske inte alls representerar hela religionen – kanske lika litet som KKK eller Apartheid representerade kristendom. Al Qaida är kanske som KKK eller de ansvarige för apartheid - ett gäng terrorister som utnyttjar religionen för att gagna sina syften, eller?

Hälsning

Svarten

Svarten, nu får du kamma dig lite...

Kommunismen inte så farlig??? Säg det till de miljoner som ruttnat i gulag. Har du glömt av att läsa "A history of the modern world" av Paul Johnson som jag tipsade om för några månader sedan?

Ska inte KKK och apartheid bekämpas? Jo, självklart! Lika självklart är att Al Quaida ska bekämpas och kritiseras. Bara för att jag inte gillar Hamas behöver det inte betyda att jag hatar muslimer.

Här har vi utdrag från Hamas barntv.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller som vanligt med Svarten men precis som MG sa reagerade jag over hans kommentar om att kommunismen kanske inte var sa farlig. Med facit i hand sa var kommunismen "bara" farlig for invanarna i de lander som drabbades av kommunismen men vad hade hant om USA inte hjalpt till att satta stopp? Det borde vara omojligt att bortse fran vad Sovjet utsatte sina egna samt Osteuropa for samt att se skillnaderna mellan Vietnam/Laos/Kambodja och deras grannlander samt skillnaden mellan Nord- och Sydkorea.

Eftersom Svarten skrivit sa oerhort mycket annat som ar bra sa utgar jag ifran att denna jamforelse skrevs ned i ett exalterat tillstand och inte ar nagot som han egentligen menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommunismen i sig är väl inte alls farlig.

Utdrag ur Wikipedia:

[tt]Communism is a socioeconomic structure and political ideology that promotes the establishment of an egalitarian, classless, stateless society based on common ownership and control of the means of production and property in general.[/tt]

Alltså ett klass-löst samhälle uppbyggt på alla äger allt tillsammans och bestämmer lika mycket om allt.

Sen att vissa missuppfattade detta och vinklade det till deras fördel är ju det man förknippar kommunismen med (för idén är att alla ska bestämma, inte ha en som bestämmer att alla andra ska vara lika), men som ideologi är den väl sund - fast i mina och många andras ögon lite svår att leva upp till. Vi är ju endast människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, allt är i princip farligt.

Kapitalismen kan man ju oxå anse vara farlig, tänk så många som dör dagligen tex i Afrika.

[move]Ofarlige Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jo, allt är i princip farligt.

Kapitalismen kan man ju oxå anse vara farlig, tänk så många som dör dagligen tex i Afrika.

[move]Ofarlige Arne[/move]

haha du är för go.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommunismen är en av världens bästa ideologier, i teorin

Ser man i forna sovjetunionen så dödades mer människor i Gulag och andra ställen än vad hela andra världskriget lyckades med.

Ser man i Sverige så har kommunismen, där räknar jag med även Monas parti, varit lyckat för de flesta. Arbetaren har fått det bra, barnfamiljer har det bra, vi har lagstadgade 25 semesterdagar per år. (Jag har 32 dagar). Det kommunismen i Sverige missat är att vi måste få in pengar någonstans.

Nu kan jag väldigt lite om hur det är att vara egenföretagare i Sverige men det jag har hört här på MPR så är det ett helsicke att vara företagare i Sverige så många företag flyr landet och etablerar sig i andra länder. Vet inte hur mycket av det som stämmer.

Skoj att se hur många knepiga/puckade/ideologiska svar jag kommer få på denna insändare.  :D   :D   :D   :pleasantry:   :pleasantry:   :pleasantry: :preved:   :preved:   :preved:

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återknyta denna tråd till Thailand, så vill jag säga att det jag sett i vår lilla by så funkar det mesta enligt kommunistisk modell.

Alla hjälper alla, finns det ingen mat så kan man äta hos grannen och andra små saker.

Men som sagt, det funkar väl aldrig till 100% - endast i teorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komunism är  inte det att alla

ska ha det lika dåligt utom

dom som sitter i toppen!!! :stink:

Mvh

    Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

För att återknyta denna tråd till Thailand, så vill jag säga att det jag sett i vår lilla by så funkar det mesta enligt kommunistisk modell.

Alla hjälper alla, finns det ingen mat så kan man äta hos grannen och andra små saker.

Men som sagt, det funkar väl aldrig till 100% - endast i teorin.

Här i vår by funkar det så. att så länge du inte har det bättre än grannen så är allt väl, det anses som mycket bra om du har det lite sämre, då kan man till och med ha lite empati för dig.

Men om du skulle parkera båten på tomten, så grannen måste se eländet varje dag till frukostkaffet, ja då jävlar är det ett rent helvete..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

haha du är för go.

Mja Bling Bling, är kapitalismen det bästa som vi lyckats klura ut så bevisar det ju bara att människan inte är så smart.

Resurserna fördelar ju inte särskilt optimalt, fast vi svenskar skall ju inte klaga .

[move]Resursförsedde Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Mja Bling Bling, är kapitalismen det bästa som vi lyckats klura ut så bevisar det ju bara att människan inte är så smart.

Resurserna fördelar ju inte särskilt optimalt, fast vi svenskar skall ju inte klaga .

[move]Resursförsedde Arne[/move] 

Människan är egoistisk och girig, kanske dåliga egenskaper?..men det finns en hel del s.k. välfärd som producerats just p.g.a. denna girighet, och detta tycker säkert de flesta är väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte de som svälter eller dör pga av de inte kan få rent vatten och mat.

9,7 miljoner dör i barndödlighet, årligen, de flesta skulle överleva mha av vaccinationer, rent vatten och näringsriktig mat.

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Människan är egoistisk och girig, kanske dåliga egenskaper?..men det finns en hel del s.k. välfärd som producerats just p.g.a. denna girighet, och detta tycker säkert de flesta är väldigt bra.

Håller inte med. Välfärd produceras när människor hjälps åt och skapar ett samhälle.

Inte av giriga människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...