Jump to content
leadbelly

Guld

Recommended Posts

ban99arne

Guldet har inget med pyramidspel att göra.Slå gärna upp vad pyramidspel är för något och hur länge guldet har klassats som värdefullt

Guldpriset kan liknas vid ett pyramidspel map att det egentligen saknar underliggande värde dvs om man skulle sätta priset efter den efterfrågan som finns där man använder guldet till något så skulle inte priset vara särskilt hög egentligen.

Guld används idag som en värdebevarare och i spekulativt syfte om stigande priser dvs många köper det utan att ha någon eg användning för det.

Så om spekulationen i stigande priser skulle upphöra så skulle guldet bli ganska ointressant.

Lite som tulpanlökarna för några sekel sedan.

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
kuai

Tjaa tanken är ju att köpa när ""the bottom is nådd"

Kanske inte än då??

Var dag är en ny dag och fallhöjden kan aldrig bli större än 100 %.

Dock finns det naturlig fallhöjd pga. olika fenomen i världen! Importskatt Indien, USA - slut pengar (dock kan det finnas ett visst utrymme att sälja av ändå mer till China), Europa - PIGS go bankrupt.

post-4579-0-18781500-1390600416_thumb.jp

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
kuai

Frugan har så mycket guld så jag får betala övervikt för henne på Thaiair

Då är det guldpläterat bly, prova att sälja av något kilo så får du dess rätta värde. Så det är bortkastade pengar för övervikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
mangokid
Frugan har så mycket guld så jag får betala övervikt för henne på Thaiair

det får jag oxå göra - men hon har fan inget guld... ???

Ändrades av mangokid
  • Tummen upp 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
John Khonken

SatanG

Om guldet går upp eller ner. Beror helt och hållet på JP Morgans manipulation av pappersguldet. JP arbetar åt Kina som köper allt fyskiskt guld dom kan kommma åt.  Frågan ni bör ställa er. Varför tror ni att flera asiatiska länder köper allt fyskiskt guld dom kan komma över och gör sig av med dollar.

Man köper inte guld för att tjäna snabba pengar, Det måste ni fatta. Utan för att förlora mindre när fiat valutorna devalverar hela tiden

Ps en fråga man borde ställa sig är. Hur har sverige det med sitt guld. Finns det?  I så fall var och har någon sett det dom senaste tio åren. Jag tror nämligen att vårt guld är borta. Tyskland ville ha tillbaka sina 700 ton från Usa. Som legat där länge. Gissa vad dom fick. Nytillverkat . Sedan kan ni forska hur mycket dom egentligen fick av 700 ton. Usa säger att dom behöver 7 år på sig för att leverera. Visst är det märkligt om guld var värdelöst som ni försöker säga.

NI HAR HELT FEL

Ha nu en bra dag och ta er en funderare hur ni vill rädda er pension, Jag gör på mitt sätt. men fortsätt gärna att komma med bra förslag-

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
kuai

Om guldet går upp eller ner. Beror helt och hållet på JP Morgans manipulation av pappersguldet. JP arbetar åt Kina som köper allt fyskiskt guld dom kan kommma åt.  Frågan ni bör ställa er. Varför tror ni att flera asiatiska länder köper allt fyskiskt guld dom kan komma över och gör sig av med dollar.

Man köper inte guld för att tjäna snabba pengar, Det måste ni fatta. Utan för att förlora mindre när fiat valutorna devalverar hela tiden

Ps en fråga man borde ställa sig är. Hur har sverige det med sitt guld. Finns det?  I så fall var och har någon sett det dom senaste tio åren. Jag tror nämligen att vårt guld är borta. Tyskland ville ha tillbaka sina 700 ton från Usa. Som legat där länge. Gissa vad dom fick. Nytillverkat . Sedan kan ni forska hur mycket dom egentligen fick av 700 ton. Usa säger att dom behöver 7 år på sig för att leverera. Visst är det märkligt om guld var värdelöst som ni försöker säga.

NI HAR HELT FEL

Ha nu en bra dag och ta er en funderare hur ni vill rädda er pension, Jag gör på mitt sätt. men fortsätt gärna att komma med bra förslag-

Du står för en hel del "ordbajsande" med lösa påståenden och osanningar!

Hur skulle det vara om du seriöst angav källa till dina utsvävningar?

Här kan du få en källa till var Riksbanken förvarar sitt fysiska guld!

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Nyheter/2013/Har-finns-Riksbankens-guld/

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
John Khonken

Härligt med ordbajseri. Om du vore insatt och försökte svara på frågorna istället. Så kanske du får svar på dina påståenden. Man skulle faktiskt tro att du är politiker.  När det gäller riksbanken så kvarstår frågorna jag har. Inte vad dom skriver på sin hemsida. Där kan jag mycket väl ha fel. Om så vore felet blir jag mycket glad.  Framför allt hoppas jag att jag har fel. Men ska skriva till riksbanken med mina frågor istället för att fråga er/dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
kuai

skönt att ni vaknar. Köpte som jag sa och flyttade 40 % av mina PPM pengar till guldfond. Gjordes för endast två veckor sedan . Och det går bra. Gillar mest fysiskt guld. Men va fan pengar är pengar

En bra artikel om korrelationen mellan guldpris och värdet på guldfonder. Mycket läsvärd då den gäller lika mycket idag som när den publicerades.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2013/02/12/guldfonder-blev-till-sand.html

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
John Khonken

Artikeln har helt rätt. men läs också vad artikeln skriver om fysiskt guld. Visst finns det risker. Stora risker. Ett talesätt är Follow the money. Riskerna består i manipulation från JP morgan på order från KIna. Kina vill bort från dollarn till varje pris. Men dom vill ha FYSISKT guld.  Om du tror att ett land som talar om saningen hu mycket guld dom har så skulle priset på fysiskt guld rusa upp i all time high. Men Kina vill självklart köpa billigt. Därför nakenblankar  JP morgan guldet för att skrämma folk att göra sig av med fysiskt guld. Du som hittar allt kolla där Usa på 20-30 talet konfiskerade guldet från vanligt folk. Dom som lämnade in guldet fick ca 30-50 % för lite för sitt guld. När Fed var klara åkte priset upp.

Frågan är hur länge Usa och storbankerna kan hålla på att devalvera dollar och samtidigt sänka guldet. För för eller senare kommer guldet att gå upp ordentligt. Visst kan det fortfarande dippa. Men endast om JP nakenblanker stora summor pappersguld.

Gör som du vill. jag följer min väg som jag tror på

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Nemo
mangokid, on 25 Jan 2014 - 05:45, said:

det får jag oxå göra - men hon har fan inget guld... ???

Har du provat detta?

post-8930-0-99943200-1390732540.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
leifen

Håller USA på att devalvera sin dollar regelbundet?

Det var en väldigt stor nyhet som jag missat.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
ban99arne

En kortsiktig uppgång i efterfrågan är att skönja då många guldmedaljer snart kommer att delas ut i Ryssland.

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
John Khonken

Håller USA på att devalvera sin dollar regelbundet?

Det var en väldigt stor nyhet som jag missat.

Devalvera kan man göra på flera sätt.  Vi gör det i sverige också. just håller dom flesta länder på med samma sak även Thailand. I min värld kallas det valuta krig

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll