Jump to content
IGNORERAD

Undantagstillstånd och protester kan kosta Thailands turismindustri 10 miljarder


MPR Nyheter

Recommended Posts

Cocoon,

 

det är ingen som hindrar regeringen att sälja riset, problemet är att de är få länder/företag som är intresserade av att köpa tveksamt lagrat thailändskt ris till överpriser jämfört med vad man kan köpa "färskt" Vietnamesiskt eller Indiskt ris för.

 

Regeringen vet ju detta och det är därför de försöker få tillstånd av EC till att låna pengar för att  betala ut de pengar som de är skyldiga bönderna sedan oktober 2013.

 

Yingluck och kompani skulle ju sett till att betala av bönderna innan hon utlyste nyval, för att eftersom hon nu sitter som caretaker så kan hon inte låna pengar till dessa saker och sedan kanske lämna över ett enormt skuldberg till nästföljande regering.

Tjena,

 

Sorry jag kan ha fel (det är ju en av tvisterna i constitution court?) men en "caretaker regering" vilket nuvarande regering är sedan upplösandet av parlamentet "verkar" inte ha rätt att ta beslut att använda personal för att ingå avtal som kan ha inflytande för resultat i kommande val (om det nu blir av), vilket blir fallet om personal från regeringen skulle ingå avtal med någon köpande part som kan ge pengar för att betala bönder, denna betalning till bönderna verkar ju av "Suthepers" och DEM ses som advanced "vote buying" och kan alltså påverka val resultatet. (constitution Section 181 (3)) Alltså borde detta besult även ligga hos EC eller för EC att ge regeringen tillstånd att få till stånd de påbörjade avtalen om försäljning av ris? Tror kina ville köpa 1 miljon ton om jag inte missminner mig?

Regeringen vågar ju självklart inte ta några beslut som på några sätt kan vara olagliga i detta tillfälle. En "olaglig" regering skulle ju ge ett giltigt skäl för ett ingripande av en "3dje part".

EC borde försöka hjälpa till med att få fram pengar istället för att hindra dom..Som sagt det är ju bönders leverne dom spelar med.

Dessa beslut måste tas av EC (Election

 

-=====o0o0o0¤================================¤0o0o0o=====-

          ´o0  I got a postcard that portrayed the planet earf.  0o`

          ´o0 on the back of it, it said: "I wish you were here".0o`

-=====o0o0o0¤==============

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    19

  • Tamdai

    10

  • spooncreek

    6

  • matti4869

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Angående rice scheme så..

Rätt ska väl vara rätt ska man citera siffror så ska det väl vara rätt siffror? Du kan ju inte ange totala kostnaden(808 miljarder inte 680 miljarder THB) före försäljning som förlust.. Förhoppningen är ju att EC ska tillåta försäljning av befintligt ris..Eller dom borde göra det om dom inte vore sådana fanatiska supporters av Suthep. Bönders intressen och faktiska liv borde, kan man tycka, gå före något politiskt spel.?

Förväntad förlust sedan start är kalkylerad till 247 miljarder. Förlusten är då ca ~1 % av totala BNP denna 1% fördelas på ca 30% av Thailands befolkning(ris bönder). Jämför det med EUs förhoppningsvis snart avvecklade årliga jordbruksstöd på 600 Miljarder SEK, 50% av totala års budgeten(inte BNP) som fördelas på 5.5% av EUs totala befolkning.. Då kan man ju undra varför alla "Suthepers" tycker det är så fruktansvärda siffror som försätter landet i "oerhörd" skuld.? Synd att inte Suthep fantikerna orkar kolla upp fakta utan blint litar på BluSky TV etc.

 

"The predicted cost of the scheme is 376 billion baht (US$12.2 billion) for the 2011/2012 harvest season, with losses estimated to be 115 billion baht. The cost for the current harvest season is projected to be 432 billion baht, with losses estimated at 132 billion"

Senaste rapporten från the world bank eller googla på typ Thailand rice scheme world bank... 

http://my.news.yahoo.com/thailands-rice-subsidy-scheme-concerns-world-bank-060004026.html

 

http://www.brecorder.com/agriculture-a-allied/183/1272755

 

Sedan så var själva grund konceptet med "rice pledging sceme" bra, det är alla traders våta dröm att lyckas med att "corner the market" (dom flesta misslyckas) Hade dom lyckats så hade Thailand gjort fruktansvärda vinster. Dom hade dock otur att Vietnam och Indien gjorde grymma ris skördar och kunde mätta efterfrågan. Man kan ju förstås undra hur Regeringen vågade ta chansen att lyckas, men Thai gillar ju att "gambla" och dom hade väl fått gynsamma tecken från munkarna i lokala templet=)? Man kan ju undra hur det hade sätt ut om dom hade lyckats..

För att läsa mer om corner the market läs typ

http://en.wikipedia.org/wiki/Cornering_the_market

 

 

 

 

EC rejects govt request for loans to pay farmers.

http://www.mcot.net/site/content?id=52df1d26be0470f90b8b45f1#.UuE3mNIRm9J

 

Om Regeringen kunnat sälja riset tror du inte dom hade gjort det då?

 

Ris affären med Kina visade sig vara en bluff. 

 

PM Yingluck is to be probed in connection with fake rice deal.

http://englishnews.thaipbs.or.th/pm-yingluck-probed-connection-fake-rice-deal/

 

"Rather than sell the rice on the open market—and risk embarrassment as private dealers see the haircut the government is taking—Thailand is trying government-to-government deals that allow buyer and seller to keep prices secret. On April 15 the Ivory Coast’s Commerce Ministry said it had bought “various qualities” of Thai rice at “competitive and stable” prices. Four months after the 38,500 tons arrived, however, the Ivorian government has had to trash 7,600 tons because of quality problems, according to an official at the Commerce Ministry. Eighty percent of the rice still sits in warehouses."

 

Lagerkostnaden är 192 miljoner THB på årsbasis.

 

 

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Cocoon,

 

det är ingen som hindrar regeringen att sälja riset, problemet är att de är få länder/företag som är intresserade av att köpa tveksamt lagrat thailändskt ris till överpriser jämfört med vad man kan köpa "färskt" Vietnamesiskt eller Indiskt ris för.

 

Regeringen vet ju detta och det är därför de försöker få tillstånd av EC till att låna pengar för att  betala ut de pengar som de är skyldiga bönderna sedan oktober 2013.

 

Yingluck och kompani skulle ju sett till att betala av bönderna innan hon utlyste nyval, för att eftersom hon nu sitter som caretaker så kan hon inte låna pengar till dessa saker och sedan kanske lämna över ett enormt skuldberg till nästföljande regering.

Det finns inga pengar nu, det fanns inga pengar då. 

Link to comment
Dela på andra sajter

EC rejects govt request for loans to pay farmers.

http://www.mcot.net/site/content?id=52df1d26be0470f90b8b45f1#.UuE3mNIRm9J

Om Regeringen kunnat sälja riset tror du inte dom hade gjort det då?

Ris affären med Kina visade sig vara en bluff.

PM Yingluck is to be probed in connection with fake rice deal.

http://englishnews.thaipbs.or.th/pm-yingluck-probed-connection-fake-rice-deal/

"Rather than sell the rice on the open market—and risk embarrassment as private dealers see the haircut the government is taking—Thailand is trying government-to-government deals that allow buyer and seller to keep prices secret. On April 15 the Ivory Coast’s Commerce Ministry said it had bought “various qualities” of Thai rice at “competitive and stable” prices. Four months after the 38,500 tons arrived, however, the Ivorian government has had to trash 7,600 tons because of quality problems, according to an official at the Commerce Ministry. Eighty percent of the rice still sits in warehouses."

Lagerkostnaden är 192 miljoner THB på årsbasis.

Stor skandal om detta stämmer. Snyft ! Jag som diggar Yingluck.

Nej den enda man kan lita på är jag själv.

/Chaang4263

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga pengar nu, det fanns inga pengar då. 

 

Del av problemet med regeringens förluster är väl också att de nuvarande beräknade förlusterna baseras på att lagret på miljontals ton, förutom det som ärligen har sålts, värderas bokföringsmässigt till inköpspriset på c:a 15 000B/ton.

 

Säljer man ris till ett avsevärt lägre pris så "cementeras" förlusterna till ett mycket högre belopp!!! 

 

Alltså, så länge inget eller lite är sålt, så relativt låga förluster.

Ruttnar eller "försvinner" det ärligt inventerade lagret så småningom, blir förlusterna astronomiska!! Uppåt 1 Biljard (engelska trillion) Bath, alltså tusen miljarder Bath eller en-miljon-gånger-en-miljon Bath.

 

Sen tillkommer korruptionen.

Hur mycket falska G2G försäljningar och inrikes rotation och dubbelbokföring, svartimport och svartförsäljningar eller andra innovativa affärer som förekommit har man egentligen ingen aning om...

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cocoon, vackra siffror, med det hjälper inte Risbönderna i Issan. Där min tjejs syster har sina risodlingar + hennes risodling som hennes systersköterom. Dom har inte fått några pengar än, som dom hade blivit lovade för en månad sen. Din fina utläggning, stämmer inte med verkligheten tyvär.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Del av problemet med regeringens förluster är väl också att de nuvarande beräknade förlusterna baseras på att lagret på miljontals ton, förutom det som ärligen har sålts, värderas bokföringsmässigt till inköpspriset på c:a 15 000B/ton.

 

Säljer man ris till ett avsevärt lägre pris så "cementeras" förlusterna till ett mycket högre belopp!!! 

 

Alltså, så länge inget eller lite är sålt, så relativt låga förluster.

Ruttnar eller "försvinner" det ärligt inventerade lagret så småningom, blir förlusterna astronomiska!! Uppåt 1 Biljard (engelska trillion) Bath, alltså tusen miljarder Bath eller en-miljon-gånger-en-miljon Bath.

 

Sen tillkommer korruptionen.

Hur mycket falska G2G försäljningar och inrikes rotation och dubbelbokföring, svartimport och svartförsäljningar eller andra innovativa affärer som förekommit har man egentligen ingen aning om...

När vi får slutnotan på vad risstödet kostat Thailand tror jag dom flesta kommer att bli chockade. Dom flesta av oss har sett bilder på hur dåligt riset lagras, för varje dag som går blir det allt svårare att sälja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cocoon, vackra siffror, med det hjälper inte Risbönderna i Issan. Där min tjejs syster har sina risodlingar + hennes risodling som hennes systersköterom. Dom har inte fått några pengar än, som dom hade blivit lovade för en månad sen. Din fina utläggning, stämmer inte med verkligheten tyvär.

MVH

Sakaeo

Jag tror nog att det stämmer ganska bra, riset ligger i lager och har har ett visst värde men kan inte säljas. Kan det inte säljas så får dom stackars bönderna inga pengar. Detta dyra vallöfte var och är ekonomiskt ohållbart, i princip köper regeringen 500 "battare" och betalar 1000 thb för varje 500 battare dom köper. Det var dömt att misslyckas redan från början. Jag lider med Isaan´s hårt arbetande risbönder, f*n vad dom blivit blåsta. sakaeo jag hoppas det löser sig för din Thailändska familj och hoppas att dom inte hamnar i klorna på ockrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kanske lite fel Forum för det här. Men det ekonomiska problemet nu i Thailand kommer att drabba Faranger och Svenska Företagare och bosättare i Thailand. Det är dom som drabbas i första hand  när ekonomin drabbas. Då blir dom första som får ta smällen, dem blir ett fritt villebråd att råna och ta deras egendomar. Och inte fan bryr sig polisen eller andra politiker om det. För antagligen skulle dom tjena pengar på det, för det är ju så att pengar styr allt i Thailand. Vore jag företagare eller fast boende skulle jag packa min väskor och sticka från Thailand medans tid är. Hoppas att jag har fel men det verkar inte så just nu. Jag vet fler som blivit pressade att lämna ifrån sina egendomar eller att betala ett väldigt högt pris för att stanna kvar, och det är bara början. Har man betalt första gången så kommer dom tillbaka och vill ha mer var så säker. Djungelns lag råder i Thailand.

 

MVH

Sakaeo  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Cocoon, vackra siffror, med det hjälper inte Risbönderna i Issan. Där min tjejs syster har sina risodlingar + hennes risodling som hennes systersköterom. Dom har inte fått några pengar än, som dom hade blivit lovade för en månad sen. Din fina utläggning, stämmer inte med verkligheten tyvär.MVHSakaeo

Sakaeo, Hade inget med fina siffror att göra, siffrorna är från världs banken och är nog dom siffrorna man ska utgå ifrån. Siffrorna var bara för att belysa rätt siffror och inte dom som angavs. Sedan var kontentan just det att EC bör hjälpa ris bönderna istället för att stjälpa dom. Ansvaret ligger just nu som det verkar på EC att ta beslut om att få in pengar via lån eller försöka sälja av ris.

Igen har ingenting med att göra om dom kan sälja ris eller inte utan att dom bör göra allt så bönderna (och din fru) får betalt och och kan betala av sina skulder. Det som EC sysslar med är avskyvärt, leker politik med politiska ställningstaganden när det drabbar så många människor.

-=====o0o0o0¤================================¤0o0o0o=====-

          ´o0  I got a postcard that portrayed the planet earf.  0o`

          ´o0 on the back of it, it said: "I wish you were here".0o`

-=====o0o0o0¤==============

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vad tror ni vad som händer, när Risbönderna inte får betalt för sitt ris som dom lånat pengar till att odla. När grannen är en rik Farang och byggt ett litet slått på tomten brevid. Och frugan springer omkring med Guld runt halsen och armarna. Och avundsjukan spirar.

 

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt svårt att svara på sponcreeks inlägg för vissa;) Däremot så är risprogrammet en styggelse i sin helhet för alla inblandade!.

Tänkte plötsligt på uttrycket att kasta sten i glashus uttrycket...!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

PTP har tömt statskassan, risbönderna har inte fått betalt sedan Oktober, dom har lämnat sitt ris mot en papperslapp som garanterar att dom skall få betalt, men inte när.

Dom får vända sig till ris uppköpare ockrare och låna pengar till ockerränta så att dom kan köpa nya grödor. Hittills har en risbonde tagit sitt liv för att han inte kunde betala tillbaka pengar han lånat av ockrare, och du vill jämföra detta med Sverige? ??? Gode Gud!

Varenda en som har kunnat har tömt statskassan sedan urminnes tider, högst naivt att tro att det blir nån ändring i Thailand oavsett vem som har makten.- Total oreda lär det bli när gamle Bhumibol lämnar in ....

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Khun Ken och Tamdai,

 

Det här påståendet om att PTP har olagligen skickat 1 miljard USD till Thaksin under 2013  har återkommit i flera trådar här på slutet. 

Nu måste ni hjälpa mig att förstå hur det hänger ihop, Jag får nämligen inte ihop det.

 

Varför skulle thaksin erkänna en sådan sak i Forbes?

Varrför är det inte ett ramaskri i media om detta, eller är det så, hittar i alla fall inget i de engelskspråkiga medierna?

Suthep borde skrika sig hes om detta under sitt Bangkok Shutdown, men inte gör han väl det?

 

Det enda som står att finna är den artikel i Forbes där man uppgraderat Thaksins förmögenhet med 1 miljard USD baserat på de intervju han gjort med dem. Men intervjun är från oktober 2012.

Här finns den:

http://www.forbes.com/sites/timferguson/2012/10/30/qa-thaksin-sits-down-with-forbes/

 

Den fråga han får är:

 
"Q. Have you ever got your money from the Shin Corp process back?
 
I got back part of it, about $1 billion… That’s why I have money to invest."
 
Inte så mycket referat i övriga media kring artikeln met det finns en kommentar i the Nation i november 2012
 
Ingenstans nämner Nation något om den 1 miljard USD som Thaksin berättar om intervjun, däremot har de 25 andra relevanta frågor till Thaksin.
 
Det man däremot kan hitta är en dom från februari 2010 där Thaksin torskar totalt 46 miljarder Baht på domen mot Shincorp. Och där han samtidigt får tillbaka 30,24 miljarder Baht, då motsvarande 1 miljard USD. Lagligt alltså, och i enlighet med domstolens utslag.
Finns massor att läsa om denna dom, bland annat i en gammal tråd här på MPR:
 
Kolla tex inlägg #11
 
Är det inte detta som avses?  Eller vad är det jag inte förstår? Klargör gärna om jag har helt fel.

 

 

 

 

 

Vad är det för svårt med det?

http://www.forbes.com/profile/thaksin-shinawatra/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni inte svara på spooncreeks ideer om den där miljarden? Ken?

Jag har beskrivit vad det står på Forbes hemsida, menar du att respektabla Forbes ljuger? ???

Jag gör ett försök igen.

 

"Controversial former prime minister lives in Dubai as a fugitive from Thailand to avoid corruption charges. His influence over sister Yingluck, Thailand's current prime minister, whom he nominated for the position, is said to be waning. Ousted in 2006 coup, Shinawatra disclosed to FORBES in October that Thai authorities had returned to him close to $1 billion of his $2.3 billion in frozen assets.

Översättning: I oktober 2013 avslöjade Shinawatra för Forbes att Thailändska Myndigheter hade givit tillbaka till honom nära 1 miljard av hans $ 2,3 miljarder frysta tillgångar. 

 

http://www.forbes.com/profile/thaksin-shinawatra/

 

Thaksin hade under sin tid som PM kostat Thailand stora pengar därför beslagtogs 46 av hans 76 miljarder THB han fick behålla 30 miljarder.

Mindre än två veckor efter man beslagtagit en del av Thaksins pengar knallade rödskjortorna in och försökte bränna ner Bangkok.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt svårt att svara på sponcreeks inlägg för vissa;) Däremot så är risprogrammet en styggelse i sin helhet för alla inblandade!.

Tänkte plötsligt på uttrycket att kasta sten i glashus uttrycket...!

Var det en pik till mig eller? jag svarar när jag är ledig!!! Menar du att Thaksins skapelse ris-programmet, är en styggelse???? Nu svor du i Thaksin templet. Gå genast och skänk pengarna till munkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Jag har beskrivit vad det står på Forbes hemsida, menar du att respektabla Forbes ljuger? ???

Jag gör ett försök igen.

 

"Controversial former prime minister lives in Dubai as a fugitive from Thailand to avoid corruption charges. His influence over sister Yingluck, Thailand's current prime minister, whom he nominated for the position, is said to be waning. Ousted in 2006 coup, Shinawatra disclosed to FORBES in October that Thai authorities had returned to him close to $1 billion of his $2.3 billion in frozen assets.

Översättning: I oktober 2013 avslöjade Shinawatra för Forbes att Thailändska Myndigheter hade givit tillbaka till honom nära 1 miljard av hans $ 2,3 miljarder frysta tillgångar. 

 

http://www.forbes.com/profile/thaksin-shinawatra/

 

Thaksin hade under sin tid som PM kostat Thailand stora pengar därför beslagtogs 46 av hans 76 miljarder THB han fick behålla 30 miljarder.

Mindre än två veckor efter man beslagtagit en del av Thaksins pengar knallade rödskjortorna in och försökte bränna ner Bangkok.

Dålig översättning då texten är skriven Juli 2013.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig översättning då texten är skriven Juli 2013.

Jag har skrivit vad det står på Forbes hemsida, har du problem med det så får du väl klaga till Forbes!

 Shinawatra disclosed to FORBES in October

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Jag har skrivit vad det står på Forbes hemsida, har du problem med det så får du väl klaga till Forbes!

 Shinawatra disclosed to FORBES in October

Javisst, men texten på Forbes hemsida skrevs i Juli 2013, alltså menas oktober 2012...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite småkul att några hänger upp sig på när Thaksin fick ca 1 miljard dollar, det handlar ju knappast om när utan varför han fick dem, och varför det aldrig redovisats.

 

Men det finns tydligen folk som anser att man som PM kan skicka iväg pengar till släktingar hur man vill och en miljard dollar försvinner ju som en fis i rymden i förhållande till vad den lilla söta och snälla Yingluck blåst på korruption.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite småkul att några hänger upp sig på när Thaksin fick ca 1 miljard dollar, det handlar ju knappast om när utan varför han fick dem, och varför det aldrig redovisats.

 

Men det finns tydligen folk som anser att man som PM kan skicka iväg pengar till släktingar hur man vill och en miljard dollar försvinner ju som en fis i rymden i förhållande till vad den lilla söta och snälla Yingluck blåst på korruption.

Ja det suger,allt som Khun Ken o Aftionbladet skriver är ju 100% rätt.

Djävligt dumt och ifrågasätta! :thumbsup:

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

 

Sorry jag kan ha fel (det är ju en av tvisterna i constitution court?) men en "caretaker regering" vilket nuvarande regering är sedan upplösandet av parlamentet "verkar" inte ha rätt att ta beslut att använda personal för att ingå avtal som kan ha inflytande för resultat i kommande val (om det nu blir av), vilket blir fallet om personal från regeringen skulle ingå avtal med någon köpande part som kan ge pengar för att betala bönder, denna betalning till bönderna verkar ju av "Suthepers" och DEM ses som advanced "vote buying" och kan alltså påverka val resultatet. (constitution Section 181 (3)) Alltså borde detta besult även ligga hos EC eller för EC att ge regeringen tillstånd att få till stånd de påbörjade avtalen om försäljning av ris? Tror kina ville köpa 1 miljon ton om jag inte missminner mig?

Regeringen vågar ju självklart inte ta några beslut som på några sätt kan vara olagliga i detta tillfälle. En "olaglig" regering skulle ju ge ett giltigt skäl för ett ingripande av en "3dje part".

EC borde försöka hjälpa till med att få fram pengar istället för att hindra dom..Som sagt det är ju bönders leverne dom spelar med.

Dessa beslut måste tas av EC (Election

 

 

De får ju fortsätta sälja trots att hon är caretaker goverment, men man får inte ta sådanan här enorma lån som det är tal om när en regering är i det läget. Men de kan inte dumpa priset och riskera uteslutas från WTO, det finns ingen efterfrågan och den här enorma risdealen till Kina visade ju sig bara vara bluff och båg.

 

Yingluck hade kunnat låna pengarna innan hon utlyste nyval, då hade det varit lagligt men moraliskt tveksamt men tydligen så fanns det ingen som ville låna pengarna då eller så tänkte de sig helt enkelt inte för?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Khun Ken och Tamdai,

 

Det här påståendet om att PTP har olagligen skickat 1 miljard USD till Thaksin under 2013  har återkommit i flera trådar här på slutet. 

Nu måste ni hjälpa mig att förstå hur det hänger ihop, Jag får nämligen inte ihop det.

 

Varför skulle thaksin erkänna en sådan sak i Forbes?

Varrför är det inte ett ramaskri i media om detta, eller är det så, hittar i alla fall inget i de engelskspråkiga medierna?

Suthep borde skrika sig hes om detta under sitt Bangkok Shutdown, men inte gör han väl det?

 

Det enda som står att finna är den artikel i Forbes där man uppgraderat Thaksins förmögenhet med 1 miljard USD baserat på de intervju han gjort med dem. Men intervjun är från oktober 2012.

Här finns den:

http://www.forbes.com/sites/timferguson/2012/10/30/qa-thaksin-sits-down-with-forbes/

 

Den fråga han får är:

 
"Q. Have you ever got your money from the Shin Corp process back?
 
I got back part of it, about $1 billion… That’s why I have money to invest."
 
Inte så mycket referat i övriga media kring artikeln met det finns en kommentar i the Nation i november 2012
 
Ingenstans nämner Nation något om den 1 miljard USD som Thaksin berättar om intervjun, däremot har de 25 andra relevanta frågor till Thaksin.
 
Det man däremot kan hitta är en dom från februari 2010 där Thaksin torskar totalt 46 miljarder Baht på domen mot Shincorp. Och där han samtidigt får tillbaka 30,24 miljarder Baht, då motsvarande 1 miljard USD. Lagligt alltså, och i enlighet med domstolens utslag.
Finns massor att läsa om denna dom, bland annat i en gammal tråd här på MPR:
 
Kolla tex inlägg #11
 
Är det inte detta som avses?  Eller vad är det jag inte förstår? Klargör gärna om jag har helt fel.

 

 

 

 

Vore lite småkul att höra vad som gör att man kan försvara överförandet av 1 miljard dollar till Thaksin utan att det nämnts ett ord om det i regeringen. Och vi får väl ändå förutsätta att Thaksin själv inte sitter och ljuger om att han fått pengarna.

 

Är ni så Thaksinfrälsta att ni anser det är ok att ta pengar från landet och skicka dem till sin brorsa, eller vad är det som gör att ni anser detta vara ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...