Jump to content
IGNORERAD

Undantagstillstånd och protester kan kosta Thailands turismindustri 10 miljarder


MPR Nyheter

Recommended Posts

Förra vintern hade han internet i Utopia. Frågan är om regeringen klippt internetlinan eller om det är självcensur?

Han kanske åkte ifrån "dången" hemma eller har hans laptop kraschat. Eller så har frugan förbjudet honom att "leka" med datorn. Eller så leker han med "dången" :crazy:  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    19

  • Tamdai

    10

  • spooncreek

    6

  • sakaeo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men om man inte har lust att sitta på internet på sin semester, är det ok ? IL skrev innan han åkte på semester att han troligtvis inte skulle vara så mycket online på ett tag. 

Sen är jag själv varken röd eller gul. Tror att båda sidors politiker är lika korrupta och det tycker 80% av folket är ok så länge dom har nytta av det själva. Så det är ju helt hopplöst

så länge det är så här.

Man får inte ge upp kampen mot korruption, då är landet förlorat. Många ungdomar är ute och demonstrerar mot korruption man kan hoppas att nästa generation inser att det är en cancer på samhällskroppen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En extraordinärt dålig jämförelse!!!!!!

Hade Sveriges regering tagit pengarna till jordbruksstöd och skickat in på sina egna konton, hade Fredrik Reinfeld sänt ca 7 miljarder kronor i hemlighet till sin syster i Spanien och hade 17 personer i regeringen bevisligen deltagit i att skinna Thailand på pengar. Ja då är det jämförbart och jag är rätt säker på att svenska folket i detta fall inte suttit och väntat på nästa val, HELT SÄKER.

Skitsnack

Jag skulle gärna ser lite fakta, inte bara skitsnack ?

Om det ligger något i vad du skriver, då är hur enkelt som helst. Vänta bara till valdagen den 2.februari, då kommer det bli stormvinst för andra än nuvarande regering. 17 personers (+familjer) röster räcker nog inte lång...

Presis som kommer att hända iseptember i Sverige. Låt folkets röst vid valurnorna bestämma, vilken regering folket vill ha !!! Detta kallas för demokrati !!!

Jag förstårinte, att många här på mpr är jätteoroliga för Thailands kommande val, eller vill inte ha nån val överhuvudtaget. Ska vi går 100 tillbaka, och låta endast dem med pengar att rösta. Kanske 1 milj kr/tbt ger en röst, 2 milj 2 röster osv. Dem fattiga behöver ingen röst alls, eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack

Jag skulle gärna ser lite fakta, inte bara skitsnack ?

Om det ligger något i vad du skriver, då är hur enkelt som helst. Vänta bara till valdagen den 2.februari, då kommer det bli stormvinst för andra än nuvarande regering. 17 personers (+familjer) röster räcker nog inte lång...

Presis som kommer att hända iseptember i Sverige. Låt folkets röst vid valurnorna bestämma, vilken regering folket vill ha !!! Detta kallas för demokrati !!!

Jag förstårinte, att många här på mpr är jätteoroliga för Thailands kommande val, eller vill inte ha nån val överhuvudtaget. Ska vi går 100 tillbaka, och låta endast dem med pengar att rösta. Kanske 1 milj kr/tbt ger en röst, 2 milj 2 röster osv. Dem fattiga behöver ingen röst alls, eller...?

 

Berätta vad som är skitsnack så skall jag länka till fakta.

Fattar inte riktigt ditt inlägg, men gör så gott jag kan så hjälp mig!

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte ge upp kampen mot korruption, då är landet förlorat. Många ungdomar är ute och demonstrerar mot korruption man kan hoppas att nästa generation inser att det är en cancer på samhällskroppen. 

Jo det så klart. Jag ser på olika engelsk språkiga siter att det är många unga Thai som är oroliga för sitt land, och dom får man ju självklart inte glömma bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har väldigt många i Isaan där jag bor numera fått upp ögon och börja nyfiket fundera över vad som är sant.

Tidigare har man bara köpt resonemanget att Demokraterna är för Bkk och mot Isaan och inga sakskäl har behövts.

Nu börjar många fundera varför man inte får sina 1000bath för att åka till Bkk och bråka på order,

familjer får inte sina utlovade pengar för sitt ris som dom har satsat så mycket för,

tagit extra lån för det har varit som ett pyramidspel,

ju mer du lånar och satsar ju rikare blir du.

 

Många är väldigt oroliga och osäkra just nu bland de som varit och fortfarande är "röda".

 

Av tradition och indoktrinering så kan man aldrig rösta på "gult", så nu är det mycket tankar som snurrar under toppluvorna i det kalla Isaan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

name="Tamdai" post="869846" timestamp="1390387235"]En extraordinärt dålig jämförelse!!!!!!

. regering tagit pengarna till jordbruksstöd och skickat in på sina egna konton.

HELT SÄKER.[/quote

[quote

Du kan börja här, ingen länk till nån propaganda källa, gärna domstolbeslut, tack.

Kan du svara varför skulle man inte låta folket välja sina parlamentariker i en demokratisk val, skulle folket inte kunna rösta rätt, eller..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen har ni saknat IL eftersom det är så inihelvete viktigt att veta om han har lina till Utopia eller ej, vad nu detta har med turistbortfallet i Bangkok att göra fatta inte jag, kan inte ni i intelligansreserven klarlägga det för en stackars pensionär!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ibland lite kul att se dessa kommentarer om att saker kostar. Jo det gör politik.

I Sverige har vi RUT, ROT, Restaurangmoms osv. Och även detta kostar en hj massa pengar. Men det är sittande regerings övertygelse att detta är bra för landet. Och andra håller inte med.

Sedan ett ex. Risstödet har kostat 680 Miljarder THB. Det är ungefär 130 miljarder kronor. I ett land med 65 miljoner invånare är detta ca 2000 kronor per invånare.

I Sverige så har det statliga bolaget Vattenfall köpt Nuon för ca 100 miljarder. Idag är ca 1/3 avskrivet som förlust. Men det lär nog bli runt 50 miljoner som skrivs av. Så Sveriges regering har via sitt helägda bolag slängt ca 5000 kronor per invånare i sjön. Och i detta fall har dessa pengar getts till utländska aktieägare. I Thailand läggs iallafall detta stöd till invånare och eftersom dom då har mer pengar så konsumerar dom i landet och genererar arbetstillfällen.

First Car , First House har ju ganska stora likheter med RUT resp ROT i Sverige. Och pengamässigt så lägger nog Sverige mer per invånare även om man tar hänsyn till att priserna är lägre här.

Så Sveriges regering är nästan värre än Thailand på att slänga mycket pengar på åtgärder. Men i Sverige slänger vi ut regeringen i val som är den rätta vägen.

hf

Kloka funderingar, hoppas flera här på mpr kan tänka lika klokt !

Link to comment
Dela på andra sajter

name="Tamdai" post="869846" timestamp="1390387235"]En extraordinärt dålig jämförelse!!!!!!

. regering tagit pengarna till jordbruksstöd och skickat in på sina egna konton.

HELT SÄKER.[/quote

[quote

Du kan börja här, ingen länk till nån propaganda källa, gärna domstolbeslut, tack.

Kan du svara varför skulle man inte låta folket välja sina parlamentariker i en demokratisk val, skulle folket inte kunna rösta rätt, eller..?

 

Att 17 personer i regeringen är misstänkta för att i ricepledge snott åt sig penger är ingen hemlighet, detta hände dock förra veckan och inga domar har självfallet hunnit dömas ut.(kommer inte åt Bangkok post just nu, men gör du det så är det lätt att hitta)

 

Att lillasyster skickat ca 7 miljarder kronor till brorsan i hemlighet avslöjades ju av brorsan själv till Forbes, antar att han inte ljuger.

 

Förövrigt har jag inget emot val, men att välja politiker som bevisligen är fuskare känns lite så där, men du tycks anse detta var ok.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack

Jag skulle gärna ser lite fakta, inte bara skitsnack ?

Om det ligger något i vad du skriver, då är hur enkelt som helst. Vänta bara till valdagen den 2.februari, då kommer det bli stormvinst för andra än nuvarande regering. 17 personers (+familjer) röster räcker nog inte lång...

Presis som kommer att hända iseptember i Sverige. Låt folkets röst vid valurnorna bestämma, vilken regering folket vill ha !!! Detta kallas för demokrati !!!

Jag förstårinte, att många här på mpr är jätteoroliga för Thailands kommande val, eller vill inte ha nån val överhuvudtaget. Ska vi går 100 tillbaka, och låta endast dem med pengar att rösta. Kanske 1 milj kr/tbt ger en röst, 2 milj 2 röster osv. Dem fattiga behöver ingen röst alls, eller...?

Saobaht?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man inte har lust att sitta på internet på sin semester, är det ok ? IL skrev innan han åkte på semester att han troligtvis inte skulle vara så mycket online på ett tag. 

Sen är jag själv varken röd eller gul. Tror att båda sidors politiker är lika korrupta och det tycker 80% av folket är ok så länge dom har nytta av det själva. Så det är ju helt hopplöst

så länge det är så här.

 

Tycker också det är oerhört löjligt att dra in IL i diskussionen. Precis som IL så läser jag aldrig MPR när jag är på semester. Inte beroende på att jag inte har internet, för det har man faktiskt i exotiska Tibro, men för att jag helt enkelt har bättre saker för mig.

 

Självklart finns det korrupta politiker på båda sidorna av den allt djupare politiska avgrunden, förmodligen ungefär lika många skulle jag tro. Tveklöst är dock ägaren/sponsoren/ledaren/chefsideologen för dagens regering den överlägset mest korrupte politikern och när han dessutom tillsatt syskon, kusiner och ingifta på viktiga positioner i regering, polis och andra höga samhällsfunktioner så blir det extra allvarligt. Demokraterna har trots allt en, vad det verkar, helt obefläckad ledare, gällande korruption alltså, och dessutom en partistruktur där ledare och medlemmar röstas in medans PT är helt privatägd och ministrar väljs av ägaren. För mig är det en gigantisk skillnad; om ett odemokratiskt parti vinner ett demokratiskt val så tycker inte jag landet kan anses demokratiskt. Därmed inte sagt att det berättigar att de störtas av militären då det givetvis är än mindre demokratiskt.

 

Thailändare, precis som långt över hälften av världens invånare, har lärt sig att acceptera en viss nivå av korruption men ökningen sedan början av 2000-talet är enorm även om vardagskorruptionen nog minskade något i början. Den alltid lika träffsäkre politiske kommentatorn Voranai, sade häromdagen i en intervju med AFP följande:

"Thai people are quite pragmatic... we understand that everybody takes a little bite of the apple," he told AFP.

"The problem with Thaksin is that he put a sign on the whole apple tree saying 'property of the Shinawatra family'... that's dangerous to do here."

Link to comment
Dela på andra sajter

Att 17 personer i regeringen är misstänkta för att i ricepledge snott åt sig penger är ingen hemlighet, detta hände dock förra veckan och inga domar har självfallet hunnit dömas ut.(kommer inte åt Bangkok post just nu, men gör du det så är det lätt att hitta)

Att lillasyster skickat ca 7 miljarder kronor till brorsan i hemlighet avslöjades ju av brorsan själv till Forbes, antar att han inte ljuger.

Förövrigt har jag inget emot val, men att välja politiker som bevisligen är fuskare känns lite så där, men du tycks anse detta var ok.

Du skev tidigare att" regering har tagit pengar till jordbruksstödet och skickat in på sin konto" ...om detta skulle vara sant, då är det inte frågan om "fuskande politiker". Då rubriseras det minst grov stöld, bedrägeri eller ännu färre. Då kommer dem 17 personer sitta i nästa regering, dem sitter inne nån annanstans. .

Men än så länge har du inte visat källa för dina påstående, du kommer inte åt... och du litar på 100 allt vad du läser i tidningar, idf BP ? Jag litar inte alls allt vad står t.ex i Aftonbladet.

Kritisk tänkande, hallå .?

Har lillasyster skickat risstödpengar till brorsan, eller... vems pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skev tidigare att" regering har tagit pengar till jordbruksstödet och skickat in på sin konto" ...om detta skulle vara sant, då är det inte frågan om "fuskande politiker". Då rubriseras det minst grov stöld, bedrägeri eller ännu färre. Då kommer dem 17 personer sitta i nästa regering, dem sitter inne nån annanstans. .

Men än så länge har du inte visat källa för dina påstående, du kommer inte åt... och du litar på 100 allt vad du läser i tidningar, idf BP ? Jag litar inte alls allt vad står t.ex i Aftonbladet.

Kritisk tänkande, hallå .?

Har lillasyster skickat risstödpengar till brorsan, eller... vems pengar?

PTP har skickat en miljard USD till Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ibland lite kul att se dessa kommentarer om att saker kostar. Jo det gör politik. 

 

I Sverige har vi RUT, ROT, Restaurangmoms osv.  Och även detta kostar en hj massa pengar. Men det är sittande regerings övertygelse att detta är bra för landet. Och andra håller inte med.

 

Sedan ett ex. Risstödet har kostat 680 Miljarder THB. Det är ungefär 130 miljarder kronor. I ett land med 65 miljoner invånare är detta ca 2000 kronor per invånare.

 

I Sverige så har det statliga bolaget Vattenfall köpt Nuon för ca 100 miljarder. Idag är ca 1/3 avskrivet som förlust. Men det lär nog bli runt 50 miljoner som skrivs av. Så Sveriges regering har via sitt helägda bolag slängt ca 5000 kronor per invånare i sjön. Och i detta fall har dessa pengar getts till utländska aktieägare. I Thailand läggs iallafall detta stöd till invånare och eftersom dom då har mer pengar så konsumerar dom i landet och genererar arbetstillfällen. 

 

First Car , First House har ju ganska stora likheter med RUT resp ROT i Sverige. Och pengamässigt så lägger nog Sverige mer per invånare även om man tar hänsyn till att priserna är lägre här. 

 

Så Sveriges regering är nästan värre än Thailand på att slänga mycket pengar på åtgärder. Men i Sverige slänger vi ut regeringen i val som är den rätta vägen.

 

hf 

För vem är det rätta vägen dig eller Thailändarna, sen har väl Thailändarna mer råg i ryggen som säger till när det gått över styr och de har fått nog. Svenskarna sitter och svär vid fikabordet eller framför tv:n...

 

Politik i Sverige är... Spelar ingen roll vilken färg du röstar på, ALLA i riksdagshuset lever på våra skattepengar livet ut och ger fan i skattebetalarnas åsikter , möjligen de låtsas slåss om bensinpris- höjt barnbidrag, men i slutändan lever de likt förbannat livet ut på våra skattepengar, och Svensken betalar där han sitter framför tv:n

Detta vs Thailländsk politik så gör de något åt sin situation vilket man inte kan påstå att Svensken gör... Så vad är rätt eller fel väg.

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

name="Tamdai" post="869846" timestamp="1390387235"]En extraordinärt dålig jämförelse!!!!!!

. regering tagit pengarna till jordbruksstöd och skickat in på sina egna konton.

HELT SÄKER.[/quote

[quote

Du kan börja här, ingen länk till nån propaganda källa, gärna domstolbeslut, tack.

Kan du svara varför skulle man inte låta folket välja sina parlamentariker i en demokratisk val, skulle folket inte kunna rösta rätt, eller..?

 Shinawatra disclosed to FORBES in October that Thai authorities had returned to him close to $1 billion of his $2.3 billion in frozen assets.

 

I Oktober 2013 avslöjade Shinawatra för Forbes att dom Thailändska myndigheterna givit tillbaka till honom 1 miljard USD av hans frusna tillgångar. (Han har inga frusna tillgångar men man beslagtog pengar från honom)

 

http://www.forbes.com/profile/thaksin-shinawatra/

 

Både Thaksin och Yingluck har ljugit om saken.

Former prime minister Thaksin Shinawatra has pledged not to reverse his Bt46 billion asset seizure and will accept the decision if the amnesty bill is defeated in the Senate, his two spokesmen said on Tuesday.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/679569-thaksin-will-not-seek-the-return-of-seized-asset-spokesmen/

 

Bangkok, 23 Oktober 2013 (NNT) - Prime Minister and Defense Miniser Yingluck Shinawatra has reassured that the amnesty bill to be proposed to congress will not include returning 46 billion baht to former Prime Minister Thaksin Shinawatra. She has also claimed that she is not required to sign and approve the bill as it is not a financial one.

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/676557-pm-yingluck-amnesty-bill-not-to-include-returning-46-billion-baht-to-thaksin/

 

Gå tillbaka till Forbes. Thaksin avslöjade för Forbes att han av Thailändska regeringen fått tillbaka 1 miljard USD.

 

-När i Oktober betalades pengarna till Thaksin????

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här har du lite att läsa saobaht.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ibland lite kul att se dessa kommentarer om att saker kostar. Jo det gör politik. 

 

I Sverige har vi RUT, ROT, Restaurangmoms osv.  Och även detta kostar en hj massa pengar. Men det är sittande regerings övertygelse att detta är bra för landet. Och andra håller inte med.

 

Sedan ett ex. Risstödet har kostat 680 Miljarder THB. Det är ungefär 130 miljarder kronor. I ett land med 65 miljoner invånare är detta ca 2000 kronor per invånare.

 

I Sverige så har det statliga bolaget Vattenfall köpt Nuon för ca 100 miljarder. Idag är ca 1/3 avskrivet som förlust. Men det lär nog bli runt 50 miljoner som skrivs av. Så Sveriges regering har via sitt helägda bolag slängt ca 5000 kronor per invånare i sjön. Och i detta fall har dessa pengar getts till utländska aktieägare. I Thailand läggs iallafall detta stöd till invånare och eftersom dom då har mer pengar så konsumerar dom i landet och genererar arbetstillfällen. 

 

First Car , First House har ju ganska stora likheter med RUT resp ROT i Sverige. Och pengamässigt så lägger nog Sverige mer per invånare även om man tar hänsyn till att priserna är lägre här. 

 

Så Sveriges regering är nästan värre än Thailand på att slänga mycket pengar på åtgärder. Men i Sverige slänger vi ut regeringen i val som är den rätta vägen.

 

hf 

Att göra jämförelser med dessa bidrag i Thailand med rut och rot anser jag haltar kraftigt.

Genom dessa avdrag så har man i princip dödat svarta marknaden vad gäller städ och hantverk. Då det var många som både byggde och städade svart innan detta infördes.

Och om man räknar på kostnaden så tror jag vinsten för staten vad gäller moms arbetsgivaravgift och löneskatter är större än utgiften. Så detta avdrag var faktiskt lönsamt för staten.

Och om man tittar på dom som var emot detta speciellt rot. Så var det mera ideologiskt att man inte ska kunna ha hembiträden på statens bekostnad. Än att man angrep kostnaden som så.

Risprogrammet däremot. Har ju visat sig vara rena rama katastrofen för alla parter utom dom som genom korruption skott sig på detta program.

Vad gäller first car så verkar det ännu mera korkat. Då dom bolag som gynnas ekonomiskt av detta är utländska bilbolag.

First house har jag inte så mycket kännedom om. Så där uttalar jag mig inte.

Men att det skulle ha några likheter med rut och rot. Där får du nog tänka om. Då jag betvivlar att dom thailändska varianterna genererar några större pengar tillbaka till stadskassan.

Vilket vita jobb i Sverige gör jämfört med svarta dito.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skev tidigare att" regering har tagit pengar till jordbruksstödet och skickat in på sin konto" ...om detta skulle vara sant, då är det inte frågan om "fuskande politiker". Då rubriseras det minst grov stöld, bedrägeri eller ännu färre. Då kommer dem 17 personer sitta i nästa regering, dem sitter inne nån annanstans. .

Men än så länge har du inte visat källa för dina påstående, du kommer inte åt... och du litar på 100 allt vad du läser i tidningar, idf BP ? Jag litar inte alls allt vad står t.ex i Aftonbladet.

Kritisk tänkande, hallå .?

Har lillasyster skickat risstödpengar till brorsan, eller... vems pengar?

 

Att du inte kan läsa är ju konstaterat, och att du måste byta nickname hela tiden, ja fundera lite på varför.

 

Och ännu en gång, de 17 personer som är anklagade för stöld ur ricepledge, är just bara åtalade, men den enda källa som finns är pressen och åklagare, men dessa tror du ju inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen har ni saknat IL eftersom det är så inihelvete viktigt att veta om han har lina till Utopia eller ej, vad nu detta har med turistbortfallet i Bangkok att göra fatta inte jag, kan inte ni i intelligansreserven klarlägga det för en stackars pensionär!

 

Har ju inte varit med så mycket på detta forum men Baa, har du någonsin gjort ett inlägg som handlar om själva sakfrågan i en tråd eller är det att du bara kan klaga på vad andra skriver.

 

Är ett lätt sätt att leva att bara klaga på andra och aldrig tycka något själv!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt nu IL leva sitt liv i byn som han älskar i lugn och ro, sinom tid kommer han säkert tillbaka och kan förklara för er vad som har hänt och hur det egentligen ligger till.

 

Till topic. Märkligt att de kan förutspå hur mycket de kommer att förlora i turistintäkter redan nu men kan inte ens ge en grov uppskattning på hur mycket landet förlorat på ris-stödsprogrammet? Eller de kanske tror att de gör vinst på det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju inte varit med så mycket på detta forum men Baa, har du någonsin gjort ett inlägg som handlar om själva sakfrågan i en tråd eller är det att du bara kan klaga på vad andra skriver.

 

Är ett lätt sätt att leva att bara klaga på andra och aldrig tycka något själv!!!!

Du har alldeles rätt, du har inte varit med på forumet tillräckligt länge för att uppleva detta i ditt tycke fenomen, men det existerar, tro det eller ej! :thumbsup:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket har PTP kostat Thailand under 2,5 års regerande? Dom lyckades ge tillbaka en miljard USD till Thaksin det är över 30 miljarder THB, lägger vi det ihop med rice sceam, 680 miljarder first car sceam, 160miljarder  first house sceam, m.m så är 10 miljarder rena rean för att bli av med "klanen".

 

 

 

 

 

Khun Ken och Tamdai,

 

Det här påståendet om att PTP har olagligen skickat 1 miljard USD till Thaksin under 2013  har återkommit i flera trådar här på slutet. 

Nu måste ni hjälpa mig att förstå hur det hänger ihop, Jag får nämligen inte ihop det.

 

Varför skulle thaksin erkänna en sådan sak i Forbes?

Varrför är det inte ett ramaskri i media om detta, eller är det så, hittar i alla fall inget i de engelskspråkiga medierna?

Suthep borde skrika sig hes om detta under sitt Bangkok Shutdown, men inte gör han väl det?

 

Det enda som står att finna är den artikel i Forbes där man uppgraderat Thaksins förmögenhet med 1 miljard USD baserat på de intervju han gjort med dem. Men intervjun är från oktober 2012.

Här finns den:

http://www.forbes.com/sites/timferguson/2012/10/30/qa-thaksin-sits-down-with-forbes/

 

Den fråga han får är:

 
"Q. Have you ever got your money from the Shin Corp process back?
 
I got back part of it, about $1 billion… That’s why I have money to invest."
 
Inte så mycket referat i övriga media kring artikeln met det finns en kommentar i the Nation i november 2012
 
Ingenstans nämner Nation något om den 1 miljard USD som Thaksin berättar om intervjun, däremot har de 25 andra relevanta frågor till Thaksin.
 
Det man däremot kan hitta är en dom från februari 2010 där Thaksin torskar totalt 46 miljarder Baht på domen mot Shincorp. Och där han samtidigt får tillbaka 30,24 miljarder Baht, då motsvarande 1 miljard USD. Lagligt alltså, och i enlighet med domstolens utslag.
Finns massor att läsa om denna dom, bland annat i en gammal tråd här på MPR:
 
Kolla tex inlägg #11
 
Är det inte detta som avses?  Eller vad är det jag inte förstår? Klargör gärna om jag har helt fel.
Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som att läsa Expressen eller Aftonbladet. Olika uppgifter om samma sak. Vem ska man tro eller lita på. Jag tror inte på någon av dem.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående rice scheme så..
Rätt ska väl vara rätt ska man citera siffror så ska det väl vara rätt siffror? Du kan ju inte ange totala kostnaden(808 miljarder inte 680 miljarder THB) före försäljning som förlust.. Förhoppningen är ju att EC ska tillåta försäljning av befintligt ris..Eller dom borde göra det om dom inte vore sådana fanatiska supporters av Suthep. Bönders intressen och faktiska liv borde, kan man tycka, gå före något politiskt spel.?

Förväntad förlust sedan start är kalkylerad till 247 miljarder. Förlusten är då ca ~1 % av totala BNP denna 1% fördelas på ca 30% av Thailands befolkning(ris bönder). Jämför det med EUs förhoppningsvis snart avvecklade årliga jordbruksstöd på 600 Miljarder SEK, 50% av totala års budgeten(inte BNP) som fördelas på 5.5% av EUs totala befolkning.. Då kan man ju undra varför alla "Suthepers" tycker det är så fruktansvärda siffror som försätter landet i "oerhörd" skuld.? Synd att inte Suthep fantikerna orkar kolla upp fakta utan blint litar på BluSky TV etc.

 

"The predicted cost of the scheme is 376 billion baht (US$12.2 billion) for the 2011/2012 harvest season, with losses estimated to be 115 billion baht. The cost for the current harvest season is projected to be 432 billion baht, with losses estimated at 132 billion"

Senaste rapporten från the world bank eller googla på typ Thailand rice scheme world bank... 

http://my.news.yahoo.com/thailands-rice-subsidy-scheme-concerns-world-bank-060004026.html
 

http://www.brecorder.com/agriculture-a-allied/183/1272755

 

Sedan så var själva grund konceptet med "rice pledging sceme" bra, det är alla traders våta dröm att lyckas med att "corner the market" (dom flesta misslyckas) Hade dom lyckats så hade Thailand gjort fruktansvärda vinster. Dom hade dock otur att Vietnam och Indien gjorde grymma ris skördar och kunde mätta efterfrågan. Man kan ju förstås undra hur Regeringen vågade ta chansen att lyckas, men Thai gillar ju att "gambla" och dom hade väl fått gynsamma tecken från munkarna i lokala templet=)? Man kan ju undra hur det hade sätt ut om dom hade lyckats..

För att läsa mer om corner the market läs typ
http://en.wikipedia.org/wiki/Cornering_the_market

 

 

 

 

 

-=====o0o0o0¤================================¤0o0o0o=====-

          ´o0  I got a postcard that portrayed the planet earf.  0o`

          ´o0 on the back of it, it said: "I wish you were here".0o`

-=====o0o0o0¤==============

Link to comment
Dela på andra sajter

Cocoon,

 

det är ingen som hindrar regeringen att sälja riset, problemet är att de är få länder/företag som är intresserade av att köpa tveksamt lagrat thailändskt ris till överpriser jämfört med vad man kan köpa "färskt" Vietnamesiskt eller Indiskt ris för.

 

Regeringen vet ju detta och det är därför de försöker få tillstånd av EC till att låna pengar för att  betala ut de pengar som de är skyldiga bönderna sedan oktober 2013.

 

Yingluck och kompani skulle ju sett till att betala av bönderna innan hon utlyste nyval, för att eftersom hon nu sitter som caretaker så kan hon inte låna pengar till dessa saker och sedan kanske lämna över ett enormt skuldberg till nästföljande regering.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...