Jump to content
IGNORERAD

Pension


måne

Recommended Posts

Som glad SINK skattare här i Thailand konstaterar jag att årets "löneförhöjning" blev 5% på nettot, alltså ännu mera i handen :-)  Eftersom man inte behöver köpa några blå piller så blir det mycket bath att spendera på annat ;-)

Köper man blå piller så blir det väl ännu mer i handen? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 255
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kuai

    30

  • måne

    23

  • hamnoi

    19

  • apknug

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bättre att göra löneväxling om möjligheten finns, jag har den förmånen. :14:

Då tjänstepensionen är personligt ( än så länge ) hoppas det om 15 år med :thumbsup:

 

Mvh.Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

1:a året ligger du 20 äpplen back. 2:a året har du 80 äpplen kvar. 3:e året 180 äpplen kvar osv osv.

 

Var du ledig på mattelektionerna?

Kan du utveckla ditt resonemang med en godtagbar formel för jag hade vattkoppor när den där lektionen gavs?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du grek eller?

 

Det tror jag inte men till från dig så klarade han av läsetalen i 1:a årskursen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Imponerande Men var har du lagt pengarna Banker o staten kan man ej lita på Se på Cypern med Eu Hur mycket snodde de från spararna Hör körs det med flytande devalvering ( Fast nu är det tvärt om ) Fast egen dom är nog bäst ändå En bistadbubbla går alltid över

Offe

Ja allt sparande har ju en risk det gäller att den är lägre och därmed avkastningen ju närmare pension man kommer. Sedan får man ju se till att sprida riskerna men några garantier har man ju aldrig.

Nu har jag allt i räntebärande fonder. Lägenheten och stugan har jag inte räknat med då jag inte har tänkt att sälja. I vart fall stugan och säljer jag lägenheten så är det för att köpa hus i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla ditt resonemang med en godtagbar formel för jag hade vattkoppor när den där lektionen gavs?

 

"Om jag har ett äppleträd som ger 100 äpplen/år och ger bort 120 äpplen. Hur många har jag kvar då?"

 

1: 100-120= -20

2: 100 +100-120=80

3: 100+100+100-120=180

..

X:  100*X-120=Y

 

Formlerna fungerar även för päron

Link to comment
Dela på andra sajter

...... Det är dom som jobbar som betalar er pension !

Intelligentian har "talat"!

Tur att vi har någon i detta land som verkligen vet hur det förhåller sig.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man inte kan sänka skatten för de som inte jobbar. Ska man sänka skatten för pensionärer så måste man ju också sänka den för arbetslösa. Och någon måste ju betala för skattesänkningen, så då höjer vi väl skatten för de som jobbar skiten ur sig. Det blir rättvist, eller hur ? En röd regering skapar arbetslust ! Ja herregud va' bra ! Jag är snart pensionär och ska självklart betala mer skatt än de som arbetar. Ni som är pensionärer och tycker jobbskatteavdraget är orättvist, bör tänka om. Det är dom som jobbar som betalar er pension !

Det kan du glömma grabben.Min pension är uppskjuten lön.Det fastslog Ingvar karlsson redan på stenåldern.

Så att han skulle kunna klämma utlandsboende på skatt.

Så var mina pengar kommer ifrån är egalt då det är min uppskjutna lön det gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man blå piller så blir det väl ännu mer i handen? :crazy:

Har aldrig provat. Berätta hur det var ;-)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man blå piller så blir det väl ännu mer i handen? :crazy:

Fick bara en satans nackspärr som höll i sig ett halvt dygn  ???:ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Från imorgon fredag kommer det oranga kuvertet som ett brev på posten! Eller har du redan fått det elektroniskt/digitalt i en dator nära dig!

 

En kort sammanfattning vad som gäller, hur mycket blev sänkningen av skatten för pensionärer och hur mycket sänks pensionen?

 

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/01/09/trista-orange-kuvert-pa-vag.html

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

...cut.

Det är dom som jobbar som betalar er pension !

 

Detta är en grov lögn,

 

åtminstone efter pensionsreformen som genomfördes blocköverskridande under 1990-talet, beträffande såväl ålderspension, tjänstepension och evtla privata pensioner.

 

Det nya pensionssystemet tillgångar baseras till största delen på (förräntade) avgifter som den enskilde genom arbetsgivare avsatte till sitt eget (individuella) pensionskapital. Man kan också kalla det uppskjuten lön eftersom det finansieras till 100% av inkomsttagarens löneutrymme.

 

Omvänt är det så att förräntningen och därmed utbetalningar av pensionskapitalet styrs av dagens ekonomiska situation. Detta har till följd att pensionsutbetalningar kan minska efter år av sämre ekonomisk utveckling. Det är precis vad som hänt i år där pensionerna minskade i genomsnitt med 2.7 % pga finanskrisens härjningar de senaste åren.

 

Alltså inga allmosor till pensionärerna ut de nu arbetandes fickor här!

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa sök jobb när du är 60 år inte så lätt.

Nä, man får bita saj fast med näbbar å klor i det man råkar ha, nån pension har man ente råd med ??? (ollas-viktor 65)

Link to comment
Dela på andra sajter

Även svarta jobb inte så lätt hitta när man 55 + när jag är 65 vill jag inte jobba mer utan kan njuta några år innan det slut.

Svårt att njuta väl hvis man ente har tillräckligt med sekiner till lifvets nödtorft  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en grov lögn,

 

åtminstone efter pensionsreformen som genomfördes blocköverskridande under 1990-talet, beträffande såväl ålderspension, tjänstepension och evtla privata pensioner.

 

Det nya pensionssystemet tillgångar baseras till största delen på (förräntade) avgifter som den enskilde genom arbetsgivare avsatte till sitt eget (individuella) pensionskapital. Man kan också kalla det uppskjuten lön eftersom det finansieras till 100% av inkomsttagarens löneutrymme.

 

Omvänt är det så att förräntningen och därmed utbetalningar av pensionskapitalet styrs av dagens ekonomiska situation. Detta har till följd att pensionsutbetalningar kan minska efter år av sämre ekonomisk utveckling. Det är precis vad som hänt i år där pensionerna minskade i genomsnitt med 2.7 % pga finanskrisens härjningar de senaste åren.

 

Alltså inga allmosor till pensionärerna ut de nu arbetandes fickor här!

 

//Singha711

 

 

Äntligen en som tillför fakta!

 

Har man fyllt 50 är det ingen ide att försöka söka nytt jobb, om man har den möjligheten. Igår hade jag jobbat 35 år på min tjänst... Bara att vänta. eller som jag fick bekräftat förra veckan att jag kan gå vid 61 och få två fyllnadsår från arbetsgivaren...eller gå vid 63 och få 65 års pension.

 

Det känns som balsam för själen för dessa två år, iaf för mig.. Livet hägrar, tror jag iaf... livets sista år kan få en guldkant i Thailand hoppas jag, efter alla dessa år och mer och mer värk här och där.

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

..fick bekräftat förra veckan att jag kan gå vid 61 och få två fyllnadsår från arbetsgivaren.

..eller gå vid 63 och få 65 års pension.

Obegåvad som jag är har jag lite svårt att förstå vad du vill säga!

Vad innebär "fyllnadsår", full lön utan att arbeta? Och vad händer när du fyller 63, då det gått två år?

Hur ska du kunna få "65 års pension" när du går vid 63?

Dessutom gäller kolumn 6 för alla år innan det år du fyller 66 år. Om du inte snabbt "schappar" och tar SINK-skatt.

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Obegåvad som jag är har jag lite svårt att förstå vad du vill säga!

Vad innebär "fyllnadsår", full lön utan att arbeta? Och vad händer när dy fyller 63, då det gått två år?

Hur ska du kunna få "65 års pension" när du går vid 63?

Dessutom gäller kolumn 6 för alla år innan det år du fyller 66 år. Om du inte snabbt "schappar" och tar SINK-skatt.

 

 

Väldig enkelt.  Om jag de sista 15 åren jobbat kontinuerligt treskift minst 10 år, eller tvåskift,  med huvudsak det ena skiftet förlagt mellan 22.00-06.00 så har jag "rätt" enligt ett protokoll, med arbetsgivaren, att få två år "fyllnadsinbetalning".

 

Jag jobbar treskift. Jag hade igår min 35 årsdag och har jobbat treskift mest hela tiden, därför säger jag att det är en gudagåva för mig. 

 

För mig betyder det att jag kan se på mitt "oranga kuvert" att 63 betyder 65, förhoppningsvis. 

 

Guld värt för en som fortfarande ser fram emot sin pension, men jag bävar för mina barn. Jag är idag 56 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

....så har jag "rätt" enligt ett protokoll, med arbetsgivaren, att få två år "fyllnadsinbetalning".

 

För mig betyder det att jag kan se på mitt "oranga kuvert" att 63 betyder 65, förhoppningsvis. 

Fyllnadsinbetalning av vad? Med arbetsgivaren? Har du ett eget personligt avtal?

Tyvärr är det precis tvärt om, i varje pensionskuvert står det att du måste jobba avsevärt längre än till 65 för att få idag vad en "65-åring fick igår". Så är du bara 56 idag så måste du jobba till 68-69 år för att få samma som vad en 65-åring får idag!!!

Har du öppnat kuvertet som kom idag?

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyllnadsinbetalning av vad? Med arbetsgivaren? Har du ett eget personligt avtal?

Tyvärr är det precis tvärt om, i varje pensionskuvert står det att du måste jobba avsevärt längre än till 65 för att få idag vad en "65-åring fick igår". Så är du bara 56 idag så måste du jobba till 68-69 år för att få samma som vad en 65-åring får idag!!!

Har du öppnat kuvertet som kom idag?

 

 

Har inte fått årets kuvert. Enligt ett förhandlingsprotokoll som jag har, enligt följande.

 

Vi har ett kommunalt avtal i grunden som har införlivats i seko. Eftersom jag inte litar på de stofiler som representerar vårt avtalsområde, så har jag begärt någon typ av bevis och har fått ett protokoll av ett avtal mellan fack och arbetsgivare

 

Enligt gammalt avtal har, vi rätt att gå i pension vid 63 istället för 65. Det innebär att arbetsgivaren betalar in mellanskillnaden i pensionsrätt. Inte lätt att förklara.

 

Ok för att få följande;  

 

om jag går i pension 1 månad före 63 så reduceras min inbetalning från arbetsgivarn till 99,65 %,

 

om jag går i pension vid 61 år så blir min kompensation från arbetsgivaren 90,40 %.

 

Knappt att jag själv förstår, men arbetsgivaren kompenserar för två års tidigare pensionering pga treskift , i mitt fall, om jag orkar fem år till.

 

Förstår du? Jag förstår inte heller fullt ut, men arbetsgivaren betalar på något sätt min tidigare pensionering med någon kompensation som jag inte heller förstår fullt ut, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte fått årets kuvert. Enligt ett förhandlingsprotokoll som jag har, enligt följande.

 

Vi har ett kommunalt avtal i grunden som har införlivats i seko. Eftersom jag inte litar på de stofiler som representerar vårt avtalsområde, så har jag begärt någon typ av bevis och har fått ett protokoll av ett avtal mellan fack och arbetsgivare

 

Enligt gammalt avtal har, vi rätt att gå i pension vid 63 istället för 65. Det innebär att arbetsgivaren betalar in mellanskillnaden i pensionsrätt. Inte lätt att förklara.

 

Ok för att få följande;  

 

om jag går i pension 1 månad före 63 så reduceras min inbetalning från arbetsgivarn till 99,65 %,

 

om jag går i pension vid 61 år så blir min kompensation från arbetsgivaren 90,40 %.

 

Knappt att jag själv förstår, men arbetsgivaren kompenserar för två års tidigare pensionering pga treskift , i mitt fall, om jag orkar fem år till.

 

Förstår du? Jag förstår inte heller fullt ut, men arbetsgivaren betalar på något sätt min tidigare pensionering med någon kompensation som jag inte heller förstår fullt ut, hehe.

Glasklart!

Det är inte avgångsvederlag utan kompensation av uteblivna pensionsinbetalningar. Så det är inga uteblivna årslöner som betalas ut . Endast pensionsdelen som fattas pga att du ej arbetet de sista två åren innan den månad du fyller 65!

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa sök jobb när du är 60 år inte så lätt.

Tidningsbud är eftersökta Unt Uppsala tyckte att pensisar o INVANDRARE är pålitlgare än studenter o skolungar

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...