Jump to content
IGNORERAD

Boka biljett hos resebyrå eller flygbolag?


biker

Recommended Posts

Jag brukar åka med Qatar och köper oftast resan direkt av dom,brukar bli billigast så och jag kan själv välja plats,mat restid mm.

Tjenare! :-)

 

Hur lång väntan vid mellanlandningen i Qatar?

Returen från Bkk vid vilken tid är avgången?

Service ombord, incheckning m.m?

Själv har jag bara åkt med Thais direktkärra i över 20 år 

med några få avvikelser.

 

Med vänlig hälsning, kasetavon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    5

  • 1609offe

    4

  • Singha711

    3

  • Mankan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tjenare! :-)

 

Hur lång väntan vid mellanlandningen i Qatar?

Returen från Bkk vid vilken tid är avgången?

Service ombord, incheckning m.m?

Själv har jag bara åkt med Thais direktkärra i över 20 år 

med några få avvikelser.

 

Med vänlig hälsning, kasetavon

Hej

Jag brukar välja väntetider runt 2h.Nu senast flög jag business och det var riktigt bra,speciellt Oslo-Doha som flygs med 787 Dreamlinern. Avgång från BKK denna gång var kl 20:10 men det finns en senare avgång just efter midnatt. Jag tycker att servicen ombord är helt ok även i ekonomiklass och dom har fräscha nya plan med bra underhållningsskärm. Incheckning har funkat smidigt för min del.

Mvh Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag brukar välja väntetider runt 2h.Nu senast flög jag business och det var riktigt bra,speciellt Oslo-Doha som flygs med 787 Dreamlinern. Avgång från BKK denna gång var kl 20:10 men det finns en senare avgång just efter midnatt. Jag tycker att servicen ombord är helt ok även i ekonomiklass och dom har fräscha nya plan med bra underhållningsskärm. Incheckning har funkat smidigt för min del.

Mvh Jocke

 

Tack för snabb info.

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

våra senaste resor har vi bokat med Nonki, otroligt trevlig att prata med o så är ju bokningen "öppen" tills den är betald kanon tycker jag!

 

dottern bokade sin första resa själv för nån månad sen o då var Nonki billigare än om man sökte på nätet!!!!!!

 Instämmer med dig Ellim63 har bokat många biljetter med Nonki och nu senast så tog vi bilen till Lund.

 

Vi  parkerade den i en månad hemma hos Nonki och fick frukost på en söndags morgon kl 0900 

 

sen kör han oss till stationen och bär våra väskor till tåget och fixar med tågbiljetter osv.. 

 

En månad senare så är han på begravning men fixar en taxi som hämtar oss vid stationen i Lund 

 

och överlämnar min bilnyckel via taxi chauffören.. Vilken servicemind kille han är..

 

Vi har redan beställt nya biljetter hos Nonki till nästa gång.

 

Tack ännu en gång för din service //Sunshine11281

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är en sanning i vissa fall kan visa sig inte stämma i andra hand.

Det du säger stämmer nog när man bokar en biljett som går med ett och samma bolag från en större flygplats i Sverige. Ska du ha anslutningsplan som är kopplade till huvudresan blir det sämre. Det är ganska svårt att söka en biljett från norrland som går hela vägen till Sukhothai eller Phitsanulok i Thailand med kopplade biljetter och ett bra pris.

 

Frugans bror dog nyligen. Jag satte mig mitt i natten och försökte få ett bra pris på ett akut flyg. När resebyrån vaknade ringde jag och fick på en gång ett vettigt pris på ett kopplat alternativ. Det skilde några hundra men då fick jag kopplade biljetter från norrland till BKK, Vilket jag inte kunde få med jämförelsesiter. Kopplade biljetter hela vägen kunde inte resebyrån heller åstadkomma med vettiga priser.  

 

Samma erfarenhet har jag vid mera normala bokningar utan tidspress. Jämförelsesiter skakar fram billiga biljetter mellan Arlanda - BKK, men ska du ha kopplade alternativ så fungerar de inte lika bra, utan då tycker jag att en bra resebyrå är att föredra. 

 

Kan inte riktigt hålla med dig här, iaf inte när det gäller jämförselsesajters påstådda oförmåga att hantera anslutningsflyg.

 

Alla jämförselsesajter som jag känner till löser problematiken med flera segment, dvs 2 eller flera etapper ur konsumentperspektiv på ett optimalt sätt. Söker du från Umeå till Chiang Mai kan du förvänta dig priser som oftast ligger under de som en resebyrå erbjuder samtidigt som du är garanterat rimlig bytestid och kostnadsfri ombokning, övernattning etc ifall det strular till sig på någon etapp vid förseningar etc.

 

För att det skall fungera måste alla etapper flygas med samma bolag eller bolag som genom avtal, alianser etc., tex Star Alliance, är förpliktade mot varandra. Och det är precis här som man kan bli lurad av resebyråerna som ibland pysslar ihop teoretisk fungerande resplaner med olika flygbolag utan avtal mellan varandra och utan att upplysa kunder om vilka risker detta innebär.

 

Visst går det att få en billigare biljett genom att tex flyga med Ryanair till Frankfurt (Hahn) och där byta till Frankfurts internationella flygplats för vidaretransport med ett annat bolag. Men skulle flyget från Sverige vara inställt eller försenat så får man nog vara beredd att offra många tusenlappar genom att biljetten FRA-BKK är förverkad genom 'No-Show'. Dessutom ligger Frankfurt/Hahn flygplatsen i vischan mer än 100 km från själva Frankfurt city och det tar om allt fungerar minst 3-4 timmar i anspråk för byte av flygplats.

 

På pappret kan det ibland se ut att inte vara problem med flygplats- och bolagsbyte men har man varit på några flygplatser och metropoler i världen så lär man sig ganska snabbt hur krångligt och tidsödande det är med alla transfer trots olika typer av 'shuttle' på sin höjd. Jag skulle inte vilja riskera att fastna på någon flygplats i världen bara för att ett plan var försenat och utan finansiell och praktisk hjälp från flygbolagen.

 

Alltså, jämförelsesajter hanterar anslutningsflyg där olika bolag är inblandade på ett ur konsumentperspektiv fördömligt sätt. Enbart resor där alla segment ligger under samma producentansvar presenteras. Detta innebär att man har ett skydd (kostnadsfri ombokning, hotellövernattning, mat etc) om det skulle uppstå problem i någon etapp.

 

Och att de dessutom brukar vara billigare än motsvarande hos resebyråerna är ju inte heller att förakta.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar för det mesta boka på nätet men med den service Nonki ger får jag nog överväga om det är värt några hundralappar att böka med allt själv.Nä,det får nog bli Nonki i fortsättningen  :14:  :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

våra senaste resor har vi bokat med Nonki, otroligt trevlig att prata med o så är ju bokningen "öppen" tills den är betald kanon tycker jag!

 

dottern bokade sin första resa själv för nån månad sen o då var Nonki billigare än om man sökte på nätet!!!!!!

När jag skulle boka min resa så ville han? Ha lika mycket för en econemy som jag till slut betalde för en buissnes som jag hittade via momondo/mr jet... Personlig service pratar folk om?! Fattar inte ni har inte mer rättigheter bara för ni bokar fysiskt.. Dumt och alltid dyrare, inte ens om man ska ha ett gäng olika biljetter lönar det sej, går ju alltid och ringa nät bolagen o styra sånt om man vill.. Ne om 10lär de inte finnas fysiska resebyråer kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokar alltid via Jordenresor på Hornsgatan i Stockholm, grymt bra service och ingenting är omöjligt att fixa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt hålla med dig här, iaf inte när det gäller jämförselsesajters påstådda oförmåga att hantera anslutningsflyg.

 

Alla jämförselsesajter som jag känner till löser problematiken med flera segment, dvs 2 eller flera etapper ur konsumentperspektiv på ett optimalt sätt. Söker du från Umeå till Chiang Mai kan du förvänta dig priser som oftast ligger under de som en resebyrå erbjuder samtidigt som du är garanterat rimlig bytestid och kostnadsfri ombokning, övernattning etc ifall det strular till sig på någon etapp vid förseningar etc.

 

För att det skall fungera måste alla etapper flygas med samma bolag eller bolag som genom avtal, alianser etc., tex Star Alliance, är förpliktade mot varandra. Och det är precis här som man kan bli lurad av resebyråerna som ibland pysslar ihop teoretisk fungerande resplaner med olika flygbolag utan avtal mellan varandra och utan att upplysa kunder om vilka risker detta innebär.

 

Visst går det att få en billigare biljett genom att tex flyga med Ryanair till Frankfurt (Hahn) och där byta till Frankfurts internationella flygplats för vidaretransport med ett annat bolag. Men skulle flyget från Sverige vara inställt eller försenat så får man nog vara beredd att offra många tusenlappar genom att biljetten FRA-BKK är förverkad genom 'No-Show'. Dessutom ligger Frankfurt/Hahn flygplatsen i vischan mer än 100 km från själva Frankfurt city och det tar om allt fungerar minst 3-4 timmar i anspråk för byte av flygplats.

 

På pappret kan det ibland se ut att inte vara problem med flygplats- och bolagsbyte men har man varit på några flygplatser och metropoler i världen så lär man sig ganska snabbt hur krångligt och tidsödande det är med alla transfer trots olika typer av 'shuttle' på sin höjd. Jag skulle inte vilja riskera att fastna på någon flygplats i världen bara för att ett plan var försenat och utan finansiell och praktisk hjälp från flygbolagen.

 

Alltså, jämförelsesajter hanterar anslutningsflyg där olika bolag är inblandade på ett ur konsumentperspektiv fördömligt sätt. Enbart resor där alla segment ligger under samma producentansvar presenteras. Detta innebär att man har ett skydd (kostnadsfri ombokning, hotellövernattning, mat etc) om det skulle uppstå problem i någon etapp.

 

Och att de dessutom brukar vara billigare än motsvarande hos resebyråerna är ju inte heller att förakta.

 

//Singha711

Du har säkert rätt, så mycket som du hållit på med sökmotorer.

Fast jag har rätt också. Förmodligen pga två/tre saker. Jobbet hindrar mig ofta från att resa på tider som ger bra priser och avgångar med tillgång till kopplade biljetter. Att offra någon dag fram eller bak kan ofta kosta en hel del pengar om jag inte får ledigt eller har möjlighet att ta ut semester kan det vara omöjligt. Det har ofta varit kort framförhållning. En annan orsak är att jag är snål. Åker man tre eller fyra personer blir det snabbt rätt mycket pengar om man ska åka med Thai på tider de inte har kampanjer. Det fungerar bra att boka via nätet med Thai om man inte använder Thai's värdelösa webbsite. Thai har så många samarbetspartners att det ofta är någon som passar. Otur för mig har Thai slutat flyga på Phitsanuloke.

 

Eftersom jag ska dit måste jag minst ha tre olika flygbolag inblandade. Sundsvall/Umeå - ARN - BKK - Phitsanuloke/Sukothai. Flyger man då Thai, fungerar det fast av någon konstig anledning så har inte jag fått kopplat sista sträckan även om jag åkt med Thai på den tiden de flög till Phitsanuloke. Någon gång bokade jag med Thai i Phitsanuloke och fick kopplat, från deras kontor där. Att koppla Thai och SAS har jag aldrig upplevt något problem med vare sig via resebyrå eller internet. Att det däremot har varit problem Thai inrikes/utrikes har förvånat mig. Men som sagt problemet existerar ej eftersom Thai inte längre flyger Phitsanuloke. Det löser jag genom att när man kommer fram springa och köpa en biljett på Suvan. Ibland blir det jäktigt och man vet inte ibland om man ska hinna mellan Suvan och DonMuang. Fast det då är det inte så många pengar man förlorar det värsta då är att man får offra en natt i Bangkok.

 

När jag bokar med andra bolag så blir det värre, försöker man koppl ihop de tre sträckorna fungerar det aldrig för mig. De två senaste åren har jag använt resebyrån för att jag har suttit så många timmar och sökt biljetter för att få dom kopplade till ett vettigt pris då, men det har lyckats först när jag tagit hjälp av resebyrån.

 

Förklaringen är säkert att jag är för dålig på att använda sökmotorerna på nätet och få dom att lira med för många flygbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inga problem att boka Sundsvall - Bangkok.

Det är starA. som flyger.

 

Problemet är med "Bangkok airways" till Sukothai.

Det är inte i samma grupp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhothai_Airport

 

På Phitsanulok är det 2 olika bolag

Från "Donnan"

http://en.wikipedia.org/wiki/Phitsanulok_Airport

 

 

 

Hälsar pigge91

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skulle boka min resa så ville han? Ha lika mycket för en econemy som jag till slut betalde för en buissnes som jag hittade via momondo/mr jet... Personlig service pratar folk om?! Fattar inte ni har inte mer rättigheter bara för ni bokar fysiskt.. Dumt och alltid dyrare, inte ens om man ska ha ett gäng olika biljetter lönar det sej, går ju alltid och ringa nät bolagen o styra sånt om man vill.. Ne om 10lär de inte finnas fysiska resebyråer kvar.

då har vi olika erfarenheter!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert rätt, så mycket som du hållit på med sökmotorer.

Fast jag har rätt också. Förmodligen pga två/tre saker. Jobbet hindrar mig ofta från att resa på tider som ger bra priser och avgångar med tillgång till kopplade biljetter. Att offra någon dag fram eller bak kan ofta kosta en hel del pengar om jag inte får ledigt eller har möjlighet att ta ut semester kan det vara omöjligt. Det har ofta varit kort framförhållning. En annan orsak är att jag är snål. Åker man tre eller fyra personer blir det snabbt rätt mycket pengar om man ska åka med Thai på tider de inte har kampanjer. Det fungerar bra att boka via nätet med Thai om man inte använder Thai's värdelösa webbsite. Thai har så många samarbetspartners att det ofta är någon som passar. Otur för mig har Thai slutat flyga på Phitsanuloke.

 

Eftersom jag ska dit måste jag minst ha tre olika flygbolag inblandade. Sundsvall/Umeå - ARN - BKK - Phitsanuloke/Sukothai. Flyger man då Thai, fungerar det fast av någon konstig anledning så har inte jag fått kopplat sista sträckan även om jag åkt med Thai på den tiden de flög till Phitsanuloke. Någon gång bokade jag med Thai i Phitsanuloke och fick kopplat, från deras kontor där. Att koppla Thai och SAS har jag aldrig upplevt något problem med vare sig via resebyrå eller internet. Att det däremot har varit problem Thai inrikes/utrikes har förvånat mig. Men som sagt problemet existerar ej eftersom Thai inte längre flyger Phitsanuloke. Det löser jag genom att när man kommer fram springa och köpa en biljett på Suvan. Ibland blir det jäktigt och man vet inte ibland om man ska hinna mellan Suvan och DonMuang. Fast det då är det inte så många pengar man förlorar det värsta då är att man får offra en natt i Bangkok.

 

När jag bokar med andra bolag så blir det värre, försöker man koppl ihop de tre sträckorna fungerar det aldrig för mig. De två senaste åren har jag använt resebyrån för att jag har suttit så många timmar och sökt biljetter för att få dom kopplade till ett vettigt pris då, men det har lyckats först när jag tagit hjälp av resebyrån.

 

Förklaringen är säkert att jag är för dålig på att använda sökmotorerna på nätet och få dom att lira med för många flygbolag.

 

Ok, jag tror att jag förstår din situation.

 

Problemet är att inga flyg går från Suvharnabumi till Phitsanulok. De går från Don Muang flygplatsen istället vilket betyder att du får byta bolag.

 

För att vara säker att du inte missar något flyg pga förseningar etc. skulle jag lägga in bra med marginaler i Bangkok, tex genom att övernatta där. Det är en liten kostnad i förhållande till vad du skulle förlora om något skulle krångla.

 

Men självklart går det att söka och boka biljetterna via sökmotor, fastän då i olika avsnitt/etapper.

 

Lycka till!

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om jag köper biljetten på kortet Då är det mitt namn på detta Men det är ju gummans namn som ska stå på biljetten Går det bra att skriva hennes namn på beställnongen o betala med mitt kort

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tror att jag förstår din situation.

 

.

.

 

Men självklart går det att söka och boka biljetterna via sökmotor, fastän då i olika avsnitt/etapper.

 

Lycka till!

 

//Singha711

Det känns som om det går mera tid till att sitta och söka på nätet än vad det går genom att ringa resebyrån.

Värdefull tid som man istället kan sitta och använda på MPR. :ironi:

Sedan tycker jag att jag har haft tur och fått bra hjälp av resebyråerna. Har själv rätt skaplig koll på hur kopplade biljetter fungerar och har inte någon känsla av att resebyråerna jag har anlitat försöker mörka eller försköna situationen med kopplade flyg. Utan jag tycker att de är proffsiga och verkar vilja att jag ska bli nöjd med deras produkt utan att skörta upp mig. Det är ju deras jobb så de borde vara bättre än mig samt ha bättre verktyg än vad jag har!

 

Sedan har vi nyligen varit på jobbresa med en större grupp och det var inte vare sig proffsigt eller billigt av en av de större byråerna i Sverige. Tredje gången fick de till det, men när vi kom hem var räkningen större än överenskommet ändå pga att de räknat fel???? Det kanske blir så när ett bolag tror sig ha ensamrätt! Eftersom det finns ett avtal mellan företaget och resebyrån förväntar de sig inte att man ska lägga ner någon större tid på att följa upp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ok, jag tror att jag förstår din situation.

 

Problemet är att inga flyg går från Suvharnabumi till Phitsanulok. De går från Don Muang flygplatsen istället vilket betyder att du får byta bolag.

 

För att vara säker att du inte missar något flyg pga förseningar etc. skulle jag lägga in bra med marginaler i Bangkok, tex genom att övernatta där. Det är en liten kostnad i förhållande till vad du skulle förlora om något skulle krångla.

 

Men självklart går det att söka och boka biljetterna via sökmotor, fastän då i olika avsnitt/etapper.

 

Lycka till!

 

//Singha711

Får du ihop några fina resor i december i år tror du?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nästan alltid dyrare att boka via resebyrå eller direkt hos flygbolagen jämfört med en jämförelsesajt (flygresor.se, allaflygbiljetter.se etc).

 

Detta beror på att nätresebyråerna ger provision till jämförelsesajterna eftersom det är via dessa som huvudandelen kunder får kontakt med nätresebyråerna.

 

En jämförelsesajt 'jämför' olika flygalternativ oftast med avseende på pris. Detta betyder att det det billigaste alternativet på ett visst flyg hamnar högst upp på listan och har därför störst chans att leda till ett köp. För vem vill betala ofta flera tusen kronor mer för exakt samma flygstol?

 

Det är just denna mekanism som pressar ner priserna eftersom nätresebyråerna vill så gärna hamna högst upp på listan av alternativ. De hoppas ändå få pengar tillbaks genom ett betydligt större antal sålda resor jämfört med det blygsamma antal resor de annars skulle få sålt med hjälp av en dyr marknadsföring o dyl.

 

Så länge marknaden ser ut som den gör just nu finns det ingen anledning att slänga pengar på resebyråer eller köpa biljetter direkt hos flygbolaget. Att boka/köpa biljetter via jämförelsesajter är ett sätt att ta del av de stundom generösa rabatter och provisioner som finns i systemet.

 

I slutändan sitter man ändå på samma flygstol på samma flyg, oberoende på vilket sätt man  bokade/köpte biljetten. Den enda skillnaden är faktiskt enbart priset.

 

//Singha711

Detta verkar inte gälla på Norwegian 

Har f¨tt bättre pris o direkt Bkk Arn i Arn Bkk Varesig Priosr o Destination se kunde det 600-1000 sek dyrare o ej direkt båda hållen 

Men för det mesta har du rätt 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...