Jump to content
IGNORERAD

Boka biljett hos resebyrå eller flygbolag?

biker

Recommended Posts

Hej

Sitter och kollar på flygbiljett Köpenhamn till Bangkok.

Reser i mars, stannar 6 veckor. Har tänkt åka med

Emirates denna gången. Sitter nu och funderar på en sak.

Billigast är att boka direkt på Emirates website.

Men kan det tänkas finnas någon fördel att boka samma biljett

hos en resebyrå? Jag gör alltså en internetbokning, och betalar

direkt på nätet. 

Finns väl ingen anledning att betala ett antal hundralappar extra?

/biker

Dela på andra sajter

• Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• biker

5

• 1609offe

4

• Mankan

3

• Wangthong

3

Mest aktiva i denna tråd

Det skadar inte att höra sig för. och kolla runt på nätet.

Det finnes prisvärda bytesresor.

Fördelen med att köpa via resebyrå är

att man inte behöver visa kortet man köpt resan med.

De kan bli tappat mm.

Kolla också någon dag kring utresan

Det kan man tjäna på.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Det är nästan alltid dyrare att boka via resebyrå eller direkt hos flygbolagen jämfört med en jämförelsesajt (flygresor.se, allaflygbiljetter.se etc).

Detta beror på att nätresebyråerna ger provision till jämförelsesajterna eftersom det är via dessa som huvudandelen kunder får kontakt med nätresebyråerna.

En jämförelsesajt 'jämför' olika flygalternativ oftast med avseende på pris. Detta betyder att det det billigaste alternativet på ett visst flyg hamnar högst upp på listan och har därför störst chans att leda till ett köp. För vem vill betala ofta flera tusen kronor mer för exakt samma flygstol?

Det är just denna mekanism som pressar ner priserna eftersom nätresebyråerna vill så gärna hamna högst upp på listan av alternativ. De hoppas ändå få pengar tillbaks genom ett betydligt större antal sålda resor jämfört med det blygsamma antal resor de annars skulle få sålt med hjälp av en dyr marknadsföring o dyl.

Så länge marknaden ser ut som den gör just nu finns det ingen anledning att slänga pengar på resebyråer eller köpa biljetter direkt hos flygbolaget. Att boka/köpa biljetter via jämförelsesajter är ett sätt att ta del av de stundom generösa rabatter och provisioner som finns i systemet.

I slutändan sitter man ändå på samma flygstol på samma flyg, oberoende på vilket sätt man  bokade/köpte biljetten. Den enda skillnaden är faktiskt enbart priset.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Fördelen med att köpa via resebyrå är att man inte behöver visa kortet man köpt resan med

Har aldrig behövt visa något kort på resor jag köpt på nätet, har du det ? eller har

du kanske inte köpt någon resa via nätet.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Hej

Sitter och kollar på flygbiljett Köpenhamn till Bangkok.

Reser i mars, stannar 6 veckor. Har tänkt åka med

Emirates denna gången. Sitter nu och funderar på en sak.

Billigast är att boka direkt på Emirates website.

Men kan det tänkas finnas någon fördel att boka samma biljett

hos en resebyrå? Jag gör alltså en internetbokning, och betalar

direkt på nätet. 

Finns väl ingen anledning att betala ett antal hundralappar extra?

/biker

Jag tror du gör bäst i att köpa biljetten direkt från Emirates i detta fall om priset är ungefär det samma. Blir det några problem kan du vända dig direkt till flygbolaget. Sittplats och mat och så vidare kan du själv boka i efterhand på deras hemsida. Jag har själv köpt både via nätresebyro via sökmotor typ flygresor.se och direkt via deras hemsida. När jag köpte resan via nätresebyron vart det fel på namnet då mina förnamn skrevs ihop så där var mellanhanden ett problem. Det fixade dock Emiretes efter mejl till dem.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Det skadar inte att höra sig för. och kolla runt på nätet.

Fördelen med att köpa via resebyrå är

att man inte behöver visa kortet man köpt resan med.

De kan bli tappat mm.

Hälsar pigge01

Har aldrig visat mitt kort, köper alltid biljett via sökmotor typ

flygresor.se skyscanner.se momondo osv.

Dela på andra sajter

Det är nästan alltid dyrare att boka via resebyrå eller direkt hos flygbolagen jämfört med en jämförelsesajt (flygresor.se, allaflygbiljetter.se etc).

Detta beror på att nätresebyråerna ger provision till jämförelsesajterna eftersom det är via dessa som huvudandelen kunder får kontakt med nätresebyråerna.

En jämförelsesajt 'jämför' olika flygalternativ oftast med avseende på pris. Detta betyder att det det billigaste alternativet på ett visst flyg hamnar högst upp på listan och har därför störst chans att leda till ett köp. För vem vill betala ofta flera tusen kronor mer för exakt samma flygstol?

Det är just denna mekanism som pressar ner priserna eftersom nätresebyråerna vill så gärna hamna högst upp på listan av alternativ. De hoppas ändå få pengar tillbaks genom ett betydligt större antal sålda resor jämfört med det blygsamma antal resor de annars skulle få sålt med hjälp av en dyr marknadsföring o dyl.

Så länge marknaden ser ut som den gör just nu finns det ingen anledning att slänga pengar på resebyråer eller köpa biljetter direkt hos flygbolaget. Att boka/köpa biljetter via jämförelsesajter är ett sätt att ta del av de stundom generösa rabatter och provisioner som finns i systemet.

I slutändan sitter man ändå på samma flygstol på samma flyg, oberoende på vilket sätt man bokade/köpte biljetten. Den enda skillnaden är faktiskt enbart priset.

//Singha711

Du bokar väl inte via jämförelsesajten. De jämför väl bara priser från olika nätresebyråer eller? I slutändan är det väl den resebyrå du väljer som är mellanhanden. Är priset ungefär det samma är det nog bättre att köpa direkt. Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

Har aldrig behövt visa något kort på resor jag köpt på nätet, har du det ? eller har

du kanske inte köpt någon resa via nätet.

Jo ibland behöver man visa kortet man betalat resan med. Jag blev nekad av Singapore Airlines efter att ha betalt med virtuellt visakort.

Själv bokar jag helst direkt med flygbolag eller hotel.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

I slutändan sitter man ändå på samma flygstol på samma flyg, oberoende på vilket sätt man  bokade/köpte biljetten. Den enda skillnaden är faktiskt enbart priset.

//Singha711

Det som är en sanning i vissa fall kan visa sig inte stämma i andra hand.

Det du säger stämmer nog när man bokar en biljett som går med ett och samma bolag från en större flygplats i Sverige. Ska du ha anslutningsplan som är kopplade till huvudresan blir det sämre. Det är ganska svårt att söka en biljett från norrland som går hela vägen till Sukhothai eller Phitsanulok i Thailand med kopplade biljetter och ett bra pris.

Frugans bror dog nyligen. Jag satte mig mitt i natten och försökte få ett bra pris på ett akut flyg. När resebyrån vaknade ringde jag och fick på en gång ett vettigt pris på ett kopplat alternativ. Det skilde några hundra men då fick jag kopplade biljetter från norrland till BKK, Vilket jag inte kunde få med jämförelsesiter. Kopplade biljetter hela vägen kunde inte resebyrån heller åstadkomma med vettiga priser.  

Samma erfarenhet har jag vid mera normala bokningar utan tidspress. Jämförelsesiter skakar fram billiga biljetter mellan Arlanda - BKK, men ska du ha kopplade alternativ så fungerar de inte lika bra, utan då tycker jag att en bra resebyrå är att föredra. 

Dela på andra sajter

Det som är en sanning i vissa fall kan visa sig inte stämma i andra hand.

Det du säger stämmer nog när man bokar en biljett som går med ett och samma bolag från en större flygplats i Sverige. Ska du ha anslutningsplan som är kopplade till huvudresan blir det sämre. Det är ganska svårt att söka en biljett från norrland som går hela vägen till Sukhothai eller Phitsanulok i Thailand med kopplade biljetter och ett bra pris.

Frugans bror dog nyligen. Jag satte mig mitt i natten och försökte få ett bra pris på ett akut flyg. När resebyrån vaknade ringde jag och fick på en gång ett vettigt pris på ett kopplat alternativ. Det skilde några hundra men då fick jag kopplade biljetter från norrland till BKK, Vilket jag inte kunde få med jämförelsesiter. Kopplade biljetter hela vägen kunde inte resebyrån heller åstadkomma med vettiga priser.  

Samma erfarenhet har jag vid mera normala bokningar utan tidspress. Jämförelsesiter skakar fram billiga biljetter mellan Arlanda - BKK, men ska du ha kopplade alternativ så fungerar de inte lika bra, utan då tycker jag att en bra resebyrå är att föredra. 

Hej

Precis som du säger, om det handlar om anslutningsflyg mm. så kan säkert personlig service hos en resebyrå vara att föredra.

Men i mitt fall handlar det om CPH-BKK, inget annat. 

Mvh

biker

Dela på andra sajter

Jag tror du gör bäst i att köpa biljetten direkt från Emirates i detta fall om priset är ungefär det samma. Blir det några problem kan du vända dig direkt till flygbolaget. Sittplats och mat och så vidare kan du själv boka i efterhand på deras hemsida. Jag har själv köpt både via nätresebyro via sökmotor typ flygresor.se och direkt via deras hemsida. När jag köpte resan via nätresebyron vart det fel på namnet då mina förnamn skrevs ihop så där var mellanhanden ett problem. Det fixade dock Emiretes efter mejl till dem.

Hej

Tackar för ditt inlägg. Det verkar som att du åkt med Emirates några gånger? Har du varit nöjd med dessa flygningar?

Själv har jag tidigare resor åkt med Thai, samt SAS vid något tillfälle. Jag talade vid ett tillfälle med en resesäljare

hos Ticket.se. Hon sa att det finns endast en anledning att välja Thai, och det är det faktum att de flyger direkt

CPH-BKK..    

Jag hade även ett par frågor angående skrymmande bagage, som var svårt att läsa sig till på Emirates

hemsida. De har en online chat, så jag ställde frågorna där, och fick svar direkt av "Ahmed".

Emirates har 30 Kg. på incheckat bagage, även på alla economy-biljetter.

Så det blir nog att prova dem denna gången, ca. 6000 SEK.

Mvh

biker

Dela på andra sajter

Jo ibland behöver man visa kortet man betalat resan med. Jag blev nekad av Singapore Airlines efter att ha betalt med virtuellt visakort.

Själv bokar jag helst direkt med flygbolag eller hotel.

/ SatanG

Hade varit svårt för mig i de fallen jag har betalt med bank ID..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Har kört med nätet det sista gångerna men genom ett resebyrå öga mot öga är inte och förakta.

Sist vi hade ett panikresa till Thailand pga dödsfall så fixade de biljetter jättesnabbt och inte var de dyra heller.

Flygbolag har jag inte sett som ett billigt alternativ utan använt mig av sökmotor på billigast resa genom resebyråer,

o andra sidan är jag ingen reseräv utan en lat galt.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Fördelen med att köpa direkt av flygbolagen är ju att det alltid blir raka besked angående villkoren på biljetten. Tänker då främst på avbokning, eller ändringar av resan.

Nätresebyråerna hävdar ju nästan alltid att biljetter inte går att ändra, men så är det ju inte alltid.

Flygbolagen hänvisar ju till resebyrån i första hand, om man vill ändra en resa.

Personligen bävar jag för den dagen jag behöver ändra en resa, och ska försöka kontakta en människa på en nätresebyrå.

Det har hänt mig flera gånger att nätresebyrån sagt att min biljett inte är ombokningsbar, men när jag kollat upp saken själv så har det inte stämt.

Jag har haft så mycket strul med flyttad/indragen ledighet på mitt jobb senaste åren, så dessa saker måste funka för mig.

Så numera försöker jag boka med flygbolaget direkt i första hand, om prisskillnaden är "rimlig"

Nu är jag absolut ingen expert i ämnet,

utan detta är min personliga syn på saken.

Mvh

Dela på andra sajter

jag går alltid in på resebyrån och bokar skiter i nätbokning. Känns bättre och prata med personalen än köra via nätet

Dela på andra sajter

Hej

Tackar för ditt inlägg. Det verkar som att du åkt med Emirates några gånger? Har du varit nöjd med dessa flygningar?

Själv har jag tidigare resor åkt med Thai, samt SAS vid något tillfälle. Jag talade vid ett tillfälle med en resesäljare

hos Ticket.se. Hon sa att det finns endast en anledning att välja Thai, och det är det faktum att de flyger direkt

CPH-BKK..    

Jag hade även ett par frågor angående skrymmande bagage, som var svårt att läsa sig till på Emirates

hemsida. De har en online chat, så jag ställde frågorna där, och fick svar direkt av "Ahmed".

Emirates har 30 Kg. på incheckat bagage, även på alla economy-biljetter.

Så det blir nog att prova dem denna gången, ca. 6000 SEK.

Mvh

biker

Kan man stå ut med mellanlandning så är det i övrigt ett väldigt bra flygbolag. Två gånger har jag flugit med dem till Thailand å det har varit bra. Om jag flyger med Thai beställer jag med Nonki som har väldigt bra service.

Dela på andra sajter

Resebyrå är överlägset. man får betala lite extra. Men va fan kostar resan till slut. Vi ska ta hit grabben och resebyrån hjälpte oss till ett för oss OK pris mot vad vi hittade själva. Sedan kan man diskutera med dom. För oss tattare som denna gång har dessa problem. Är resebyrån guld värd. Vi åker fem ner varav en handicapad. Bara hjälpen där tycker jag är värt guld. Sedan sex hem. Med bokning av platser på planet  som måste passa för oss.  Och när man bokar hela vägen så får man bättre hjälp om något strular. Detta är för mig väldigt värdefullt.

Dela på andra sajter

Resebyrå är överlägset. man får betala lite extra. Men va fan kostar resan till slut. Vi ska ta hit grabben och resebyrån hjälpte oss till ett för oss OK pris mot vad vi hittade själva. Sedan kan man diskutera med dom. För oss tattare som denna gång har dessa problem. Är resebyrån guld värd. Vi åker fem ner varav en handicapad. Bara hjälpen där tycker jag är värt guld. Sedan sex hem. Med bokning av platser på planet  som måste passa för oss.  Och när man bokar hela vägen så får man bättre hjälp om något strular. Detta är för mig väldigt värdefullt.

Hej

Ja, jag förstår hur du menar. Själv ska jag transportera mig från A till B, och tillbaka igen efter 6 veckor. Jag hittar bäst pris direkt hos

flybolaget. Kan direkt se vilka villkor som gäller för den biljett jag bokar. Finns ju då ingen anledning att betala extra för samma biljett

till en nätresebyrå. 

Men i det exempel du beskriver, så förstår jag mycket väl att en resebyrå kan ordna en bättre lösning än vad

man själv lyckas med.

Mvh

biker

Dela på andra sajter

våra senaste resor har vi bokat med Nonki, otroligt trevlig att prata med o så är ju bokningen "öppen" tills den är betald kanon tycker jag!

dottern bokade sin första resa själv för nån månad sen o då var Nonki billigare än om man sökte på nätet!!!!!!

Dela på andra sajter

våra senaste resor har vi bokat med Nonki, otroligt trevlig att prata med o så är ju bokningen "öppen" tills den är betald kanon tycker jag!

dottern bokade sin första resa själv för nån månad sen o då var Nonki billigare än om man sökte på nätet!!!!!!

Hej

Ja, det är ju definitivt en stor fördel, att inte behöva betala omgående.

Nätbokningarna kräver ju betalning inom några timmar, annars annulleras

bokningen.

Många har god erfarenhet av Nonki, men då är det bara Thai Airways som 

gäller.

Mvh

biker

Dela på andra sajter

Hej

Har alltid nätbokat Men till gummans  resa i sommar blir det på Norvegians hemsida Bättre pris än förslag från Pricerunner o Destination.se Fick förslag 5500 o upp och ej direkt Med NV omk 4500 ( 2 enkel Bkk Arn o vise versa med bagge o mat o sätesreservation 

Offe

Dela på andra sajter

Hej

Har alltid nätbokat Men till gummans  resa i sommar blir det på Norvegians hemsida Bättre pris än förslag från Pricerunner o Destination.se Fick förslag 5500 o upp och ej direkt Med NV omk 4500 ( 2 enkel Bkk Arn o vise versa med bagge o mat o sätesreservation 

Offe

Det är direkt Glömde det...

Offe

Dela på andra sajter

Jag brukar åka med Qatar och köper oftast resan direkt av dom,brukar bli billigast så och jag kan själv välja plats,mat restid mm.

Dela på andra sajter

Qatar har billiga billjetter till Phuket och Bangkok, utresa mellan 26jan-17dec. Priser från 4378 till

Phuket och från 4691 till Bangkok. Finns på Ticket imorron.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...