Jump to content
IGNORERAD

Svenska Matvaror I Thailand.


SWED THAI

Recommended Posts

Jag hade också för mig att det var en licens för varje produkt, det var så förr,

men jag visste inte om det hade ändrats. Men menar du att det är en licens per ostsort?

Tamdai skriver samma som jag gjorde, och vi har rätt. Du kan aldrig som liten importör

lita på tullsatserna, det kan kosta vad som helst.

Använd gärna TAC, det är ett av dom äldsta och mest välrenommerade cargobolagen i Bangkok

Jag har tidigare sysslat med export och import till Thailand under några år, och att tulla ut varor själv

kan ge hjärnblödning

Hade tänkt att flygbolaget skulle göra  detta.

Tänkt flygbolag för frakt är Thai Air.

TAC är det Thai Air Cargo?

Tanken är som du säger att flygbolaget tar Hand om allt tills jag kan hämta upp varan.

Sa om  TAC är det samma som Thai Air sa är det en fördel.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    81

  • Soengsang

    12

  • leifen

    12

  • thomas001

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag o frugan har ju importerat Friggebodar till Thailand. Så här gjorde vi från start. Tycker det verkar som om TS har dålig koll på det mesta.

Personligen tycker jag att allt ska vara klart när man börjar sälja!

 

1. Min galna ide som vanligt.

2. Kollade på nätet efter Svenska tillverkare.

3. Plockade ut några st. mailade och tel.kontakt.

4. Fick tag i en tillverkare som verkade bra och förstod att den skulle till Thailand.

6. Tog kontakt med en speditör i Sverige. En firma som jag kände till sen tidigare.

6. Fick fraktpris: upphämtning hos tillv./frakt båt/tullkostnader i Thailand/transport Bangkok-hem till mig.

Speditören har en agent i Bangkok(Thai) som fixar tull,transport m.m i Thailand.

7. Kollade hur man fixar licens för Import/export samt kostnaden för detta.

 

 

8. NU har jag alla kostnader netto för Friggeboden lev. hem till mig.

9. Dax för den sista detaljen men den viktigaste. En liten marknadsundersökning.

10. Började kolla nätet...finns det något liknande att köpa här/priser.

11. Jag och frugan åkte runt en hel dag och kollade kvalitet och priser på Thailändska småstugor i trä.

Dubbelkollade allt.

Bestämde ett slutpris till kund som jag var nöjd med.

 

Sen var det bara att köra igång!!!!!!!!

Koll och koll.

Tullkostnader har vi fatt sa manga svar pa sa du tror inte det är sant. Men som sagt det är Thailand och jag har accepterat det..

Manga ger nog upp i första rundan. 

Hemsidor som ligger ute innan verksamhet har kommit igang har jag sett sa manga ganger med texten Under Konstruktion för att

visa kunder att dom finns och kommer starta upp nagot nytt.

Vi tror oss ha dom mesta detaljer färdiga men överraskningarnas tid är nog inte förbi.

Tullkostnader hade vi nog klara för tva veckor sedan men blev osäkra pa alla olika svar vi fick.

Ocksa  importlicens med tullkoder var diffus med nagra olika svar.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Jag hade också för mig att det var en licens för varje produkt, det var så förr,

men jag visste inte om det hade ändrats. Men menar du att det är en licens per ostsort?

Tamdai skriver samma som jag gjorde, och vi har rätt. Du kan aldrig som liten importör

lita på tullsatserna, det kan kosta vad som helst.

Använd gärna TAC, det är ett av dom äldsta och mest välrenommerade cargobolagen i Bangkok

Jag har tidigare sysslat med export och import till Thailand under några år, och att tulla ut varor själv

kan ge hjärnblödning

Nu har TS fått många tips, bla på bra fraktbolag, jag tänkte även ge ett tips på bolag som jag INTE rekomenderar ska användas när det gäller båtleverans, ett stort internationellt bolag som även har kontor i Göteborg, nämligen Geodis Wilson, jag har använt dom några gånger och alltid blivit lurad eller rättare sagt dom försöker med påhittade kostnader som inte ens Göteborgskontoret förstår när det gäller deras tulldeklaration i Bangkok, Göteborgskontoret sköter allt rätt men inte när leveransen kommer till deras Bangkok kontor, Varning.

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har TS fått många tips, bla på bra fraktbolag, jag tänkte även ge ett tips på bolag som jag INTE rekomenderar ska användas när det gäller båtleverans, ett stort internationellt bolag som även har kontor i Göteborg, nämligen Geodis Wilson, jag har använt dom några gånger och alltid blivit lurad eller rättare sagt dom försöker med påhittade kostnader som inte ens Göteborgskontoret förstår när det gäller deras tulldeklaration i Bangkok, Göteborgskontoret sköter allt rätt men inte när leveransen kommer till deras Bangkok kontor, Varning.

Tack.

Det blir nog sa under resans gang att man gör sina misstag som man lär av.

Men det är ju inget att gräva ner sig för. Bara att ta nya tag.

Varningar är ju alltid bra att fa.

Har ju denna trad att titta tillbaka i vid ett Senare tillfälle och snappa upp nagot som man missar idag.

Finns ju alltid nagon som kan rekomendera bra container fartyg (rederi) som har bra rekomendationer. 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tro att det är en licens per ostsort.

Det är vad jag vet en licens per produkt, alltså en för ost,

en för gurka o.s.v.

Inget flygbolag hjälper till med utklareringar hos tullen.

TAC, det är Trans Air Cargo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tro att det är en licens per ostsort.

Det är vad jag vet en licens per produkt, alltså en för ost,

en för gurka o.s.v.

Inget flygbolag hjälper till med utklareringar hos tullen.

TAC, det är Trans Air Cargo

Mejeriet säger att det är en tullkod alltsa en licens.

Annan importör av ost sa en licens för varje sort.

Men som mejeriet sa maste kollas upp vad som gäller.

för dom har bara en tullkod när dom exporterar till andra länder.

Är det en tullkod för licens pa all ost sa är det bara en fördel oss.

Mejlet fran annan importör kan jag kanske visa dig i framtiden

vad han skrev till mig om att det var en licens för varje sort.

 

Tac som du skriver ska vi nog försöka att använda eftersom  du säger  dom är bra.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det kommer funka, men att lägga en beställning och sedan inte ha en susning om när det kommer för man måste vänta på att leverantören har råd att själv köpa, njae, inte något jag imponeras av. Men den dagen som det finns produkter för leverans, inte bar en bild på dem och en riktig prislapp , då kan jag räknas in som kund.

Överhuvudtaget har det inte med om man har rad eller inte. Kanske är det sa att manga har satsat en massa pengar pa liknande projekt som detta

inte har fatt salt sina varor och i slutänden lagt ner sin verksamet med en förlust.

Fragan är ju varför Finns det sa lite varor fran Sverige i Thailand om allt är sa lätt.

Storföretag som IKEA gör samma om du maste beställa en vara hos dom med leveranstid.

Beställde en skinnsoffa pa IKEA i Tyskland kontant betalning vid beställning ca 3500 D-Mark pa den Tiden leveranstid ca 3 man.

Beställde kök typ svensk Standard i Udon Thani leveranstid 14-30 dagar kontant betalning vid beställning.

Hur gör flygbolag när du beställer en resa i mars med avresa i September med betalning?

Hotell bokning som beställs manader i förväg maste ocksa säkra sig om betalning.

Fragan är da. Om dessa olika företag har sa daligt ställt eller är det för att säkra upp sig.

Har läst din trad. Inte Lycklig i Thailand. Allt är ju negativt enligt dig i Thailand och alla blir försupna som bor här

och blasta av sin tjejer eller fruar. Träffar själv en massa Svenskar pa träffarna i Udon Thani och mixade nationaliteter i Ban Daeng, Ban Dung och Expat Club i Udon Thani.

Som jag har uppfattat dom flesta jag har träffat sa har dom ett bra familjeliv och är nöjda med sitt liv här.

Vi bada ser Thailand helt olika jag ser den positiva sidan och du ser den negativa sidan.

Hela projektet handlar ju om en viss säkerhet och rulljans för att kanske överleva.

Har fatt manga varnande fingrar om detta projekt fran vänner och bekanta som har samma tanke att nätbutik är kanske den bästa lösningen för en viss säkerhet.

Man kan ga fler vägar. Man kan försöka att utveckla nagot positivt eller dra till Pattaya och supa ner sig vid ett stenbord.

Själv tror jag inte att dom bosatta farangerna som bor i Pattaya är nedsupna. Självklart har du manga med Problem där men inte alla. 

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Överhuvudtaget har det inte med om man har rad eller inte. Kanske är det sa att manga har satsat en massa pengar pa liknande projekt som detta

inte har fatt salt sina varor och i slutänden lagt ner sin verksamet med en förlust.

Fragan är ju varför Finns det sa lite varor fran Sverige i Thailand om allt är sa lätt.

Storföretag som IKEA gör samma om du maste beställa en vara hos dom med leveranstid.

Beställde en skinnsoffa pa IKEA i Tyskland kontant betalning vid beställning ca 3500 D-Mark pa den Tiden leveranstid ca 3 man.

Beställde kök typ svensk Standard i Udon Thani leveranstid 14-30 dagar kontant betalning vid beställning.

Hur gör flygbolag när du beställer en resa i mars med avresa i September med betalning?

Hotell bokning som beställs manader i förväg maste ocksa säkra sig om betalning.

Fragan är da. Om dessa olika företag har sa daligt ställt eller är det för att säkra upp sig.

Har läst din trad. Inte Lycklig i Thailand. Allt är ju negativt enligt dig i Thailand och alla blir försupna som bor här

och blasta av sin tjejer eller fruar. Träffar själv en massa Svenskar pa träffarna i Udon Thani och mixade nationaliteter i Ban Daeng, Ban Dung och Expat Club i Udon Thani.

Som jag har uppfattat dom flesta jag har träffat sa har dom ett bra familjeliv och är nöjda med sitt liv här.

Vi bada ser Thailand helt olika jag ser den positiva sidan och du ser den negativa sidan.

Hela projektet handlar ju om en viss säkerhet och rulljans för att kanske överleva.

Har fatt manga varnande fingrar om detta projekt fran vänner och bekanta som har samma tanke att nätbutik är kanske den bästa lösningen för en viss säkerhet.

Man kan ga fler vägar. Man kan försöka att utveckla nagot positivt eller dra till Pattaya och supa ner sig vid ett stenbord.

Själv tror jag inte att dom bosatta farangerna som bor i Pattaya är nedsupna. Självklart har du manga med Problem där men inte alla. 

 

Mvh. SWED THAI

 

Du skall självklart lycka till och om dina kunder accepterar inte angiven leveranstid oklara priser samt betala i förskott så kommer du ju lyckas.

 

I övrigt har väl inte min tråd om inte lycklig i Thailand så mycket med din ostaffär att göra, du verkar ju på några dagar blivet på det klara med hur du skall gå till väga så då är det väl bara att köra.

 

Bara ett litet påpekande, både möljis och jag har drivet företag som importerar saker till Thailand, båda påpekar att tullkostnaden är oerhört rörlig och du kommer att bli utpressad, skicka därför inget in i Thailand där du med ett farangnamn figurerar, använd någon Thai du känner.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh Ta det  lugn nu.

 

Iden är god, kan bara TS få Ekvationen Tid/pris/kvalité att gå ihop så blir det nog bra!

 

Tid-> man bör få sin beställning inom max en vecka för det ska vara intressant.

Pris-> bör inte vara dyrare än konkurrenternas.

Kvalitet-> bör vara av den kvalité målgruppen är van vid, ett udda märke kan vara en chansing, men är det billigare än det kända så varför inte!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall självklart lycka till och om dina kunder accepterar inte angiven leveranstid oklara priser samt betala i förskott så kommer du ju lyckas.

 

I övrigt har väl inte min tråd om inte lycklig i Thailand så mycket med din ostaffär att göra, du verkar ju några dagar blivet på det klara med hur du skall gå till väga så då är det väl bara att köra.

 

Bara ett litet påpekande, både möljis och jag har drivet företag som importerar saker till Thailand, båda påpekar att tullkostnaden är oerhört rörlig och du kommer att bli utpressad, skicka därför inget in i Thailand där du med ett farangnamn figurerar, använd någon Thai du känner.

Tack.

Goda rad fran andra som har erfarenheter är alltid välkomna.

Allt far ga i frugans namn eftersom minimarten och palmodlingen star i hennes namn

när vi betalar skatter för sprit och cigaretter i Phen och för andra varor i Nong Han.

Enda problemet med utpressning var när vi hyrde i butik i Ban Dung.

Sa till tanten att vi hyrar en minimart och inte en Swimming pool.

Sa till henne rätta till eller vi flyttar ut efter kontraktstiden.

Tanten sa inget när farangen med vittnen var där, men dagen efter ringer hon

frugan och hotar med Polis och stämmning om vi flyttar ut.

Frugans morbror kommer med oss till polisen som skriver Rapport och säger tanten är känd

för sana saker med andra hyrestagare.

Polisen säger att vi kan flytta ut när vi vill.

När vi kommer tillbaka till butiken sa star 2 lastbilar och 6 pickups där för att tömma butiken och flytta till nuvarande butik.

Det var som en myrstack med folk som bärde varor monterade ner 3 light boxar . 2 st 3 dörrars kylskap som maste plockas isär 

för att fa ut genom dörren plus alla regaler som maste monteras isär.

allt detta tog ca 2 tim.

Själv var jag helt imponerad hur snabbt och effektivt dom arbetade i butiken ca 100m2.

Kanske därför jag har ett positivt tänkande om thailändska vänner och bekanta Genom denna händelse.

Sa som du säger sa är det utpressning och tull som kan oroa lite grann i början.

Det som vi tycker är helt naturigt i Sverige är inte samma i Thailand.

En önskan kunde vara att det hade byggts upp lite farangshopper i lite olika städer med Tiden

Sa som asianshopper har byggts upp i Europa.

Kanske mer importörer av olika varor och ett sammarbete mellan dessa importörer kan vara nagot i framtiden

 

Tack för bra info.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh Ta det  lugn nu.

 

Iden är god, kan bara TS få Ekvationen Tid/pris/kvalité att gå ihop så blir det nog bra!

 

Tid-> man bör få sin beställning inom max en vecka för det ska vara intressant.

Pris-> bör inte vara dyrare än konkurrenternas.

Kvalitet-> bör vara av den kvalité målgruppen är van vid, ett udda märke kan vara en chansing, men är det billigare än det kända så varför inte!

Tiden är i början pa ett sant projekt svart att uttala sig om. Men om man ska fa rulljans sa vill man ju ha ut varor sa snabbt sa möjligt.

Pris. Totalpriset är ju bara att dela med uppgiven ca vikt pa förpackningen för att fa Kilo pris.

kvalitet. Borde vara mpr medlemmar fran västsverige som kan ge dig svar pa fragan. Jag är ju part i malet och pratar sa klart för mina varor.

Hoppas nagon kan säga vad dom tycker om ostarna fran Gäsene da far du en opartisk bedömning. 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiden är i början pa ett sant projekt svart att uttala sig om. Men om man ska fa rulljans sa vill man ju ha ut varor sa snabbt sa möjligt.

Pris. Totalpriset är ju bara att dela med uppgiven ca vikt pa förpackningen för att fa Kilo pris.

kvalitet. Borde vara mpr medlemmar fran västsverige som kan ge dig svar pa fragan. Jag är ju part i malet och pratar sa klart för mina varor.

Hoppas nagon kan säga vad dom tycker om ostarna fran Gäsene da far du en opartisk bedömning.

Mvh. SWED THAI

Trotts allt en udda ost som är föga känd, men jag betvivlar inte att den är bra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns pulversåser typ Bearnaise eller Hollandaise att köpa på Tesco eller Big C ?

Har inte sett sånt men spanar hela tiden, blir aldrig klok på logiken hur varor placeras.

Kommer snart att hitta det bland konstgödsel eller läsk. Ännu ingen träff, är mest på Tesco.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte sett sånt men spanar hela tiden, blir aldrig klok på logiken hur varor placeras.

Kommer snart att hitta det bland konstgödsel eller läsk. Ännu ingen träff, är mest på Tesco.

Villa market?

Ska försöka fa hit guia ärter till Small Garden I Khon Kaen som han kan ha pa fredagsträffen Senare.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Villa market?

Ska försöka fa hit guia ärter till Small Garden I Khon Kaen som han kan ha pa fredagsträffen Senare.

 

Mvh. SWED THAI

Finns Villa Market i Korat?

 vet att The Mall har mycket "farangstuff" men inte åker man långt för att leta sånt. 

Hittar mitt fläskkött och grönskar efter gatan men visst blir man sugen på div. såser och marinader ibland.

Bruna bönor finns i alla fall ( Macro ,Tesco) och bra fläskkött för dom som gillar sån mat.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns Villa Market i Korat?

 vet att The Mall har mycket "farangstuff" men inte åker man långt för att leta sånt. 

Hittar mitt fläskkött och grönskar efter gatan men visst blir man sugen på div. såser och marinader ibland.

Bruna bönor finns i alla fall ( Macro ,Tesco) och bra fläskkött för dom som gillar sån mat.

Vet inte. I Udon Finns Villa Market men om dom har dessa produkter vet jag inte

Manga säger att det  är dyrt där. Men som sagt när man är sugen sa tittar man inte efter priset.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte. I Udon Finns Villa Market men om dom har dessa produkter vet jag inte

Manga säger att det  är dyrt där. Men som sagt när man är sugen sa tittar man inte efter priset.

 

Mvh. SWED THAI

Priset betyder litet men att letat i timmar och inte hittat samt ständigt få svaret "not hap" kan gå en på nerverna när man nästa gång hittar varan på ett helt oväntat ställe.

Dressing och senap kan finnas bland ostar, torkad svamp eller matoljor.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset betyder litet men att letat i timmar och inte hittat samt ständigt få svaret "not hap" kan gå en på nerverna när man nästa gång hittar varan på ett helt oväntat ställe.

Dressing och senap kan finnas bland ostar, torkad svamp eller matoljor.

Kan du inte fraga gubbarna i risbyn om dessa varor Finns pa Villa market?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset betyder litet men att letat i timmar och inte hittat samt ständigt få svaret "not hap" kan gå en på nerverna när man nästa gång hittar varan på ett helt oväntat ställe.

Dressing och senap kan finnas bland ostar, torkad svamp eller matoljor.

Du far göra som mig när du handlar.

När jag aker till makro och gör inköp sa säger jag till gumman att skriva pa Thai dom saker som kan vara svara att hitta.

Andra varor skriver jag en egen nota som jag vet. När jag kommer in i Affären sa lefar jag upp en tjej som kan hjälpa mig.

Bara visa notan som star pa Thai och rycka lite pa axlarna. Brukar alltid funka. Ofta är dom lite blyga men stolta att dom

kan hjälpa en farang. Ofta kommentarer fran andra tjejer som besvaras med ett fnitter. Brukar skoja när jag har tackat för hjälpen

och dom säger tank you see you aigin.och svarar to night..

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte fraga gubbarna i risbyn om dessa varor Finns pa Villa market?

 

Mvh. SWED THAI

Nu är det Korat som är intressant för mig 300km enkel väg från risbyn.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det Korat som är intressant för mig 300km enkel väg från risbyn.

Har du Ingen Villa market i Korat?

Googla och se om dom har butik där.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Ingen Villa market i Korat?

Googla och se om dom har butik där.

 

Mvh. SWED THAI

Ska göra det :thumbsup:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra det :thumbsup:

Jag googlade snabbt men kunde inte hitta Villa market i Korat.

Fraga dina gäster i dag om nagon vet.

Ha nu en jäkligt trevlig dag pa erat Grillparty.

Väntar redan pa bilder fran festen.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag googlade snabbt men kunde inte hitta Villa market i Korat.

Fraga dina gäster i dag om nagon vet.

Ha nu en jäkligt trevlig dag pa erat Grillparty.

Väntar redan pa bilder fran festen.

 

Mvh. SWED THAI

Hej Leifen

 

Visste nagon av dina gäster nagot om dom hade nagon VM i Korat?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Leifen

 

Visste nagon av dina gäster nagot om dom hade nagon VM i Korat?

 

Mvh. SWED THAI

Finns fn ingen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...