Jump to content
IGNORERAD

Nu röker vi på.

Peter_BKK

Recommended Posts

Du läser FEL. RÖKAROM är en produkt de sprutar på köttet och är inte rökt på något sätt. Det är därfär de kallar det rökarom. Sot de blandar med vatten och tar endast sekunder att spruta på köttet. Rena giftet om du inte känner till det. Riktig rökt konseverar köttet men i rökarom tillsätter de olika kemiska substanser för att förlänga bäst före datumet..

Nyårshälsningar goodolle

Jag såg det sen att det var rökarom du syftade på, men det var försent att redigera inlägget, sorry.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

• Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Peter_BKK

9

• goodolle

4

• leifen

4

• ellim63

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kokosnötsskal skall funka bra. Har ätit sidsläsk rökt med det och det var kanon.

Funkar det med gamla trådiga skal eller?

Rök skall jag ha och det går ju bygga av vad som helst.

Värre vilket trä/skal till röket.

I Sverige  har det varit al och en liten kvist en om gällt.

Givetvis eldhärden isolerad från rökrummet.

En sockerbit kan vara en krydda men har inte provat själv.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Såg att det fanns flisat kokosskal och flisat trä i plastsäckar på ställen där man köper det mesta inom växter och växttillbehör.

Borde ju gå att använda.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Mja, själv la jaq av en rejäl rökare för en stund sedan med en rökarom som hette duga.

Ändrades av ban99arne
Dela på andra sajter

Såg att det fanns flisat kokosskal och flisat trä i plastsäckar på ställen där man köper det mesta inom växter och växttillbehör.

Borde ju gå att använda.

fungerar även utmärkt att plantera orkidéer i! :thumbsup:

Dela på andra sajter

fungerar även utmärkt att plantera orkidéer i! :thumbsup:

Det är vad thai använder flisen till.

Jag köpte färdiga orkidéer, 3 för 100bath. :thumbsup:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det är vad thai använder flisen till.

Jag köpte färdiga orkidéer, 3 för 100bath. :thumbsup:

skillnaden mellan dig o mig är att jag har gröna fingrar! :dirol:

Dela på andra sajter

Suck, du har så fel.

Så fel har jag inte. Läs den feta stilen så ser du att jag har också rätt. Allt skall gå snabbt och så billigt som möjligt.så de tjänar pengar, Rökaromad bacon smakar skit, tex. medan äkta rökt kan du äta den rå.

Rökning av livsmedel är en urgammal teknik för att öka livsmedlens hållbarhet, men också för att ge livsmedlen en önskad smak, färg, och konsistens.

Livsmedel kan få röksmak genom rökning, då livsmedlet omsluts av rök från vissa träslag, eller genom återskapad rök med rökaromer eller genom att rökaromer tillförs till livsmedlet på andra sätt än genom rökning. I  rökning och vid användning av rökaromer kan det finnas en risk att hälsoskadliga ämnen kan tillföras till livsmedlet. Exempel på sådan hälsoskadliga ämnen är PAH, polycykliska aromatiska kolväten.

Lagstiftningen om rökaromer syftar bland annat till att användningen av rökaromer i livsmedel inte får ge några hälsorisker för människor på kort eller lång sikt. Rökaromer innehåller i sig dock betydligt lägre halt av vissa hälsoskadliga ämnen än rök.

Vad är rökaromer?

Rökarom består av rökextrakt. Rökaromer tillverkas genom att den rökgas som bildas vid långsam förbränning av olika utvalda träslag kondenserar, alltså övergår till vätsefas, genom att röken kyls av. Vätskan kallas rökkondensat. Denna vätska skiljs därefter i tre fraktioner:

• ett vattenbaserat primärt rökkondensat
  • en icke vattenlöslig tjärfas
  • en icke vattenlöslig oljefas

Vid tillverkning av rökaromer används de två första fraktionerna. De brukar benämnas som primärprodukter. Dessa fraktioner renas först genom mekaniska metoder. Därigenom avlägsnas de beståndsdelar som är mest skadliga för människors hälsa. I denna process avlägsnas bland annat huvuddelen av PAH (polycykliska aromatiska kolväten) och tungmetaller . Därefter processas ämnena vidare eller blandas med andra primärprodukter, tillsatser, aromer, lösningsmedel mm.

Rökaromer kan alltså bestå av enbart renade primärprodukter eller blandningar av renade primärprodukter i kombination med aromer, tillsatser, lösningsmedel med mera.

Vad skiljer rökning av livsmedel från att tillsätta rökaromer? Rökning

Traditionell rökning innebär att flis eller spån av vissa träslag, till exempel alspån, förbränns långsamt på ett kontrollerat sätt så att rök bildas. Denna rök förs till rök-kammaren där livsmedlen har placerats och röken omsluter livsmedlen under en viss tidsrymd och i en viss temperatur.

Rökning kan ske som varmrökning, då rök-kammaren  håller mellan 40 och 70 grader C under rökningsprocessen och som kallrökning, då rök-kammaren har rumstemperatur, cirka 18-20 grader C. 

Rökningstiden beror av slag av livsmedel och av rökningstemperatur, men kan ske under upp till ett dygn vid varmrökning eller under flera veckor för kallrökning.

Förutom rökning med rökgas från samtidig förbränning av träspån kan rökning kan också genomföras med  rökaromer, som förångas i luft eller vattenånga i rökkammaren och omger de livsmedel som ska rökas på samma sätt och under samma temperaturförhållanden som vid varmrökning eller kallrökning med nyskapad rök.

Tillsättning av rökaromer

Livsmedel kan också få röksmak genom att rökaromer tillsätts livsmedlen på andra sätt än genom rökning. Metoderna kan vara att till exempel doppa, pensla, spraya eller injicera rökarom i livsmedlet. Dessa sätt att tillföra rökaromer är alltså annan metodik än rökning, där rökaromerna i en rökkammare omsluter livsmedlen på samma sätt som vid traditionell rökning.

Detta är vad jag vet att de flesta som inte röker på riktigt använde för det är snabbt och billigt. Jag har sett det med egna ögon så jag vet att det är inte fel vad jag har skrivit.

Dela på andra sajter

Nu blev jag sugen på rökt fisk.Det blir att köpa en sånhär nästa gång jag åker till Suomi :thumbsup:

http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikkeet/savustimet/muurikka-1100w-sahkosavustin/p/355011/?nosto=fish-search-nosto-1

Tror våran Surin P3 köpte en sådan för ett par år sedan.

Tycker dock det är lite dyrt med 1000 spänn för och röka lite fisk mm.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Ja precis en sån har jag.

€69 på plats kostade den.

Blir underbart god fisk.

Har rökt åtta fina fiskar över julen.

Rekommendation efter många försök är att fylla röken med 2 kg fisk och röka i 55-60 minuter.

Eller 1kg i ca 23-25 minuter.

Gott Nytt År.

Ändrades av Surin P3
Dela på andra sajter

Ja precis en sån har jag.

€69 på plats kostade den.

Blir underbart god fisk.

Har rökt åtta fina fiskar över julen.

Rekommendation efter många försök är att fylla röken med 2 kg fisk och röka i 55-60 minuter.

Eller 1kg i ca 23-25 minuter.

Gott Nytt År.

precis det är viktigt med rätt rök tid kontra vikt ,kan berätta när min far övertog min rök när jag flyttade hemifrån så var han med mig ofta när jag rökte fisk, jag rökte ca 100 flundror i stöten och det tog ca 2,5 -3timmar i min rök och då trodde han ju att det alltid tog den tiden  ,fast att jag förklarade mindre fisk mindre tid ,så facit blev att hans fisk blev alldeles för rökt :thumbsup:

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Har en gasdriven rök som funkar klockrent med både fisk och kött. Trevlig syssla att fylla på spån, kolla tempen och dricka några kalla.

Postade en bildPostade en bild

Dela på andra sajter

Jag blev sugen på rökt fisk i somras så vi tog en liten tur till Sjötorp. Köpte lite rökt sik och ett par olika små laxbitar.650kr kosta detta och det va inte mycket fisk jag fick.Sen är det 6mil o köra enkelväg oxå,så 1000kr är inte mycket för den röken. Den ska ju vara riktigt bra och köper amn den i Sverige så kostar den nästan det dubbla. Iof jobbar systerson på den butiken i Seinäjoki så den kommer nog inte kosta mig så mycket :)

Dela på andra sajter

Visst finns det ål ! Inte så stora visserligen.

attachicon.gifDSC02006.JPG

Ja ål finns det gott om, men trädslaget Al som man spånar och rökar. Jag tror att det finns i norra Thailand men jag vet inte.

Hälsningar goodolle

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Suck, du har så fel.

Med tanke på att det är ditt gebit så kanske du kunde vara så vänlig att korrigera missuppfattningen för oss som inte vet.

Dela på andra sajter

• 5 veckor senare...

10 feb kan jag troligtvis släpa med mig en sån, men då får du allt betala den och se till att den fraktas hem till mig först ;-)

10de i morn. Trodde inte att jag skulle vara här på plats den 10de Feb och har därför inte beställt den. Men men, får försöka få hit den en annan gång.

Dela på andra sajter

10de i morn. Trodde inte att jag skulle vara här på plats den 10de Feb och har därför inte beställt den. Men men, får försöka få hit den en annan gång.

vilken jävla tur, för jag e redan i Thailand sedan en vecka tillbax.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Dela på andra sajter

vilken jävla tur, för jag e redan i Thailand sedan en vecka tillbax.

Tur, hade jag vetat det så hade du fått konka hit den då jag absolut skulle vara här :crazy:  Det löser sig nog på annat sätt.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...