Jump to content
IGNORERAD

Råd till bilköp


Magrood

Recommended Posts

Om man köper begagnat av en märkesfirma så kan man känna sig rätt säker idag.

All service som görs finns sparat i datasystem där man kan kolla vad som gjorts och vid vilken mätarställning

t.o.m. vem som utfört jobbet framgår.

Sen får man även klara besked vilka för garantier som gäller ifall något krånglar. En seriös bilhandlare bjuder

även på "goodwill" om så behövs för att inte tappa en kund eller få ett dåligt rykte.

Sen finns förstås många småhandlare och fristående verkstäder som är mindre seriösa och de bör man undvika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    22

  • Tallviking

    6

  • lenno

    4

  • evert 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om man köper begagnat av en märkesfirma så kan man känna sig rätt säker idag.

All service som görs finns sparat i datasystem där man kan kolla vad som gjorts och vid vilken mätarställning

t.o.m. vem som utfört jobbet framgår.

Sen får man även klara besked vilka för garantier som gäller ifall något krånglar. En seriös bilhandlare bjuder

även på "goodwill" om så behövs för att inte tappa en kund eller få ett dåligt rykte.

Sen finns förstås många småhandlare och fristående verkstäder som är mindre seriösa och de bör man undvika.

 

Problemet är att det är väldigt olika mellan olika märken med dessa "datasystem"

 

Vissa har rikstäckande, vissa är lokala och vissa har till och med worldwide-täckande

 

Och köper man från en märkeshandlare får man betala avsevärt mer för samma bil som man kan köpa billigare från en mindre handlare och ännu billigare från en privat säljare

 

Så visst ärt det fördelar att köpa från en märkeshandlare (som normalt bara har begbilar som är max 3 år gamla) men fördelen kostar en hel del och har man en begränsad ekonomi kan det inte alltid vara den bästa lösningen för de bilar dessa märkessäljare säljer är så nya med så låga mil så dom ger sällan problem som motiverar den högre inköpskostnaden

 

Orsaken till de högre priserna ligger oftast i högre kostnader för personal, lokaler etc etc som är sådana saker du kanske inte alltid vill använda dina surt förvärvade slantar till att bidra till

 

Köp av en privatperson med t.ex en komplettering med "blocket-garantin" om man köper en bil via en blocket-annonsör som lagt till denna tjänst kan ofta ge samma "trygghet" som en märkeshandlare till avsevärt lägre kostnad

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft några begagnade bilar som Opel, Ford, Volvo, Citroen, Golf och Toyota  och kan bara säga att Toyotan (Corolla) var helt outstanding.

Så vill du ha en bil med få problem så köp en Toyota. Vill du ha en bil med mycket problem köp en Citroen med några år på nacken... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Tusen tack alla snälla själar!

Jag är mycket tacksam för era svar.

 

Kramar

Magrood

 

En sak som är viktig, det är att du kan ställa in ratt och stol så att du sitter bra och inte för nära ratten då det blir en bra smäll om Airbagen måste lösa ut.

Min fd sambo behövde kunna ställa ratten i både höjdled och längsled för att det skulle bli bra och säker körställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

 

Som jag förstår det så har du två barn. Vet inte åldern på dem dvs. vilka barnstolar de använder. Men om de är små och båda

åker bakåtvänt så kommer du att ha ett barn fram i passagerarstolen och ett i baksätet. Om du tittar på nyare bilar så har dessa

uteslutande airbag på passagerarsidan fram = du kan inte placera en bakåtvänd barnstol där (och heller barn på bälteskudde).

Så säkerställ att du kan koppla ur airbagen, t.ex. med knapp, nyckel eller att urkoppling kan göras av en verkstad till rimligt pris. 

Om du tittar på en begagnad Saab 9-3 så kan det vara bra att veta att bara de senaste årsmodellerna har urkoppling av airbag

med nyckel, på äldre bilar plockas airbagen bort och befintligt bälte ersätts med ett annat = det kostar en slant. 

 

Tänk på att även i en mellanklassare som en 9-3:a så är det trångt med bakåtvänd barnstol i baksätet, så glöm bilar som är mindre än

en Golf (dvs. Polo, Corsa och liknande småbilar). Dessutom kanske maken eller någon kompis vill åka med någon gång. Tyvärr kostar en

större bil mer i inköp, skatt, drivmedel och försäkring. Tycker du ska ta med barnstolarna och prova i de bilar som är intressanta. Då ser du

hur liten (eller stor bil) som just du klarar dig med .

 

Med det du skriver så tror jag att en japansk bil passar dig, de håller generellt sett bra, har låga driftskostnader och hyfsat andrahandsvärde. 

Hade jag varit du så hade jag satsa på en Toyota, Mitsubishi, Nissan, Honda eller liknande i lämplig storlek.

 

Ha en trevlig kväll!

 

//Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

En Volvo brukar bli billigast i långa loppet, visst di e törstiga som finnar, men delar finns ju nästan  t.o.m. på Pressbyrån :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt gäller enligt mig att en stor mellanklassare är både dyrare och sämre hållbarhet än en liten mellanklassare.

 

Jag brukar byta bil vart 12 år och har mestadels dåliga erfarenheter om jag jämför mig med bekanta som kört samma märken fast en mindre modell

.

Ford sierra började låta illa i bakaxeln efter 3000 mil.Motorn läckte olja redan vid leveransen och efter 50 mil fick man byta en del packningar

och.styrleder fick bytas efter 3 år, lyckligtvis så krockade jag med 2 äljkalvar så jag blev av med eländet.

 

Körde saab 9000 i 13 år och 30 000 mil. fantastisk fin åk-komfort, rymlig.och bensinåtgång 0,9 lit per mil -

 

nuvarande bil: Wv passat - bara elände.

årsmodell 2005 och 9000 mil. Vid 1500 mil första bärgningen och sedan har det blivit 3 till.

övrigt, reparerat/bytt ett dörrlås, bakluckelås,bromskontakt, haft vatten som runnit in i bilen,lägg därtill att märkesverkstaden inte skött sitt jobb

och oftast svävat på svaret när jag kommit med mina problem

.Standard svaret är vi garanterar en max felsökningsavgift på 2000 sv kronor

Mitt akuta problem är att varningslampan för säkerhetsbältet inte slocknar.Kan komma att kosta 10 000 sv kr.att åtgärda.

 

Born 41

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har 2 bilar , en 945 m97 o en 407 SW 2,2 m05...gissa vilken jau gillar :crazy:

 

Vad är det för bilar vi pratar om???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för bilar vi pratar om???

Volvo och Peugeot. så han måste ju mena Volvon

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla ni!

 

Jag har kommit till rätt plats med min fråga, verkar det som. :-)

 

:::

Jag samlar in information och får klarare bild av vad jag vill ha.

 

 

 

:::

Ha en fortsatt god helg!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla ni!

 

Jag har kommit till rätt plats med min fråga, verkar det som. :-)

 

:::

Jag samlar in information och får klarare bild av vad jag vill ha.

 

 

 

:::

Ha en fortsatt god helg!

 

Mvh

Magrood

 

Hej på dej varför inte köpa en Honda Jazz en mycket bra o bilig bil att äga du kan ju fråga Merry J o Anders J dom har ju en sån o ja tror dom har tänkt byta  så fråga Anders om han säljer den MVH Krister i Knivsta

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag köpte min nya Ford Sierra gick jag till ett flertal som redan ägde en sådan bil och frågade vad dom tyckte om bilen och vilka problem dom haft.

1990 köpte jag en ny bil.

Problemen började per omgående och då besökte jag återigen Sierra ägare och frågade om dom drabbats av samma problem.

Då erkände dom flesta att jovisst det hade dom också råkat ut för, och så fortsatte det under dom 3 år jag hade bilen.

en bekant som ägde en wv Passat totalkvaddade bilen. Efteråt frågade jag om dom haft problem med bilen. Svar: nej undet dom 7 år vi hade den bilen råkade vi inte ut för några problem! Jag visste redan då att dom fick byta luftmassemätaren till en kostnad av 5000 sv. Kr.

 

Slutsats:

Vill man veta något om en bilmodell så skall man inte fråga någon som äger en sådan utan någon som har ägt och sålt eller bytt bort den mot ett annat märke

När det gäller bilägande vill ingen "lose fase" att man gjort en dålig affär..

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla ni!

 

Jag har kommit till rätt plats med min fråga, verkar det som. :-)

 

:::

Jag samlar in information och får klarare bild av vad jag vill ha.

 

 

 

:::

Ha en fortsatt god helg!

 

Mvh

Magrood

Hej,jag har kanske inte direkt något jättebra tips på vilken bil du ska välja,men något du skulle kunna göra är att du gör en lista över vilka olika bilar du skulle kunna tänka dig att köpa. Sen åker du om möjlighet finns och provkör dom olika bilar du har på din lista,då får du ju en ganska bra uppfattning om vilken bil känns bra just för dig. Bara det är ju nog så viktigt vid val av bil.

Lycka till :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en ny Yaris 2000 och sålde den 2004 då jag inte behövde den längre pga ändrat arbete.

Den hade då gått lite under 5000 mil.

 

Den stod så bra i andrahandsvärde att jag fick mer tillbaka än jag hade i avbetalning på den.

 

Och den gick felfritt hela tiden.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tänka dig en bil med några år på nacken så finnes även Yaris Verso som är rymligare än den vanliga.

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej

 

Lite uppdatering.

Efter många om och men har jag nu bestämt mig för en Röd Yaris.

Har insett att jag är som jag är och kommer att längta efter den bil som jag förälskat mig i redan från första ögonblicket om jag tar något annat.

 

Att det har tagit mig MÅNGA månader av velande och informationsökning har nog varit bra för mig.

En god vän sa till mig i fredags att om han ser att jag sitter och räknar om bilköpet en gång till ska han …. (slå mig i huvet, tillade jag).

 

:::

Hade jag tagit lika lång tid att välja killar så hade nog hittat Mr. Right för livet från första början… he he he

Men då hade jag nog fått vänta i evigheter för att få uppleva tvåsamlivet. Vilket nog inte var värt.

Skämt åsido… :-)

 

:::

 

Tack för all hjälp.

 

Ha en fortsatt trevlig helg!

 

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Lite uppdatering.

Efter många om och men har jag nu bestämt mig för en Röd Yaris.

Har insett att jag är som jag är och kommer att längta efter den bil som jag förälskat mig i redan från första ögonblicket om jag tar något annat.

 

Att det har tagit mig MÅNGA månader av velande och informationsökning har nog varit bra för mig.

En god vän sa till mig i fredags att om han ser att jag sitter och räknar om bilköpet en gång till ska han …. (slå mig i huvet, tillade jag).

 

:::

Hade jag tagit lika lång tid att välja killar så hade nog hittat Mr. Right för livet från första början… he he he

Men då hade jag nog fått vänta i evigheter för att få uppleva tvåsamlivet. Vilket nog inte var värt.

Skämt åsido… :-)

 

:::

 

Tack för all hjälp.

 

Ha en fortsatt trevlig helg!

 

Magrood

Bra val. Toyota gör grymt bra bilar. Jag har haft en Corolla och Avensis. Båda körde jag med i drygt 18000 mil med. Corollan hade jag inte ett enda fel på. Bytte inte ens bromsklossar en enda gång  :ahh:

Avensisen fick jag byta bromsskivor på men det gick på garantin :)

 

Nu har jag en Kia Ceed sedan 3 år tillbaka. Har inte haft några fel på den men man känner att kvaliteten är inte lika hög som i Toyota.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev många fel när jag skrev på mobilen.

Jag gör om det.

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kom till bilfirman i lördags o provkörde den begagnade bilen som jag var intresserad av.
Tänkte pruta ned priset till den nivån jag tyckte var rimligt.

Det gick dock inte. Försäljaren visade att de köpt in den för 5000 billigare än sitt säljpris. Så de hade ingen möjlighet att sänka priset alls.

Då pratade han om en helt ny bil. En likadan som den beg. som jag ville ha (automat, motorvärmare, backkamera osv) plus:
- farthållare
- två års nybilgaranti (den beg går två års nybilsgaranti ut sommar 2014, den var alltså från juni 2012)
- tre års vagnskadegaranti
- tonad bakruta
- 16" LM fälgar istället för 15"
(vintervjul är med för båda bilarna)

Eftersom de har 50 år jubilium hos Toyoya så ger de 20 000 rabatt på nya bilar.
Jag prutade lite till.
Till slut hamnade den nya bilens pris 9 100 kr dyrare än den beg. bilen plus löfte om att jag få hyra en bil för 1500kr/mån under tiden jag väntar på leveransen.

Han visade på dataskärmen att han hade gett mig 14% rabatt vilket jag var mycket nöjd med.

Jag har hört att 10% rabatt är ganska vanligt.

:::
Men efter att jag kommit hem blev jag osäker om den nya bilen skulle levereras med motorvärmare eller inte så mejlade jag försäljaren.

I morse ringde han och sa att han faktiskt inte hade räknat med motorvärmaren i priset. Men det där med motorvärmare var ett mindre problem jämfört med en annan sak som han skulle prata om.

Han frågade om jag måste ha automat.

Jag sa att jag ju var inställd på det.
(valet mellan automat- eller manuell växel har tagit lika lång tid för mig att välja som valet om vilket bilmärke, vilken modell och vilken ägandeform).

Han sa att det priset han gav mig räknade han på manuell växel.

Automat kostar 12 000kr mer.

Puhh
:::

 

Jag sa att jag kunde komma in till honom och prata om det i morgon men han kan inte det.

På onsdag kan jag inte.

Så det blir på torsdag.

:::
Jag har skrivit på ett köpavtal. Men då jag skev på det sa att han hans chef skulle godkänna avtalet idag.
Där står det inte exakt vad jag beställt. Konstigt nog.
Sen finns det en order med nummerkod som jag inte kan tyda.

Men han hade lovat att jag skulle få en exakt likadan bil som den jag provkörde och lite till enl. ett papper han skrev ut för mig.

Så nu har jag samvetskval.

Jag kommer inte att sova gott om nätterna om killen blir ruinerad eller får sparken pga det här.
Men samtidigt så grundade mitt beslut på vad han lovade mig och priset vi kom överens om.

 

:::

I min priva firma så sväljer jag för de misstag jag har gjort.

 

:::

Nyligen hade jag problem med Tre och Telia.

Jag bytte operatör från Tre till Telia.

Och för att försäkra mig om att nummerflytt skulle ske smidigt så betalde jag dubbla abonemang i en månad (både till Tre och Telia)

Men likt förbaskat så blev det fel.

Så jag var utan mitt vanliga nummer i 4 arbetsdagar vilket innebär en stor ekonomisk förlust för mig eftersom kunder skickade uppdrag till mig via det här numret.

 

Ingen tog ansvar för det här.

Tre-personalen lovade mig att allting skulle ske automatiskt och smidigt utan någon fördröjning bla bla bla bla...

 

Jag blev så arg att jag nästan kokade...

Sen när jag hade lugnat ned mig så skyllde förstås på mig själv...

Det var kanske fel av mig som ringde och krånglade till det...

Hade jag inte ringt så hade det kanske inte blivit fel… bla bla bla.

 

Men sen så tänkte jag.

Hade jag låtit bli att ringa och försökt att försäkra mig om att allting skulle funka så hade det kunnat gå fel också.

Och då hade jag skyllt på mig ändå...

:::

 

Vad jag vill säga med det här är att när stora företag gör fel och det blir en nackdel för mig som privat person så få jag bara svälja det och gå vidare.

Ingen tog ansvar för det.

 

Men när stora företag gör fel och det blir en fördel för mig så har jag dåligt samvete för den enskilde som ligger bakom felet.

Men när jag tänker på de gånger jag fick svälja skiten utan att kunna begär att någon tar ansvar så har jag inte dåligt samvete.

Men när jag tänker på den stackars försäljaren så har jag dåligt samvete.

 

:::
Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

:::

 

En kompis till mig sa att kan mötas halva vägen.

Jag betalar hälften av automattillägg och han står för hälften för sitt misstag.

 

:::

En annan kompis sa att det kanske var ett medvetet fel.

Då är det inte synd om honom.

:::

 

Jag vet inte. Jag kan inte bedöma det.

:::

 

Puhhhh

Nu tycker jag synd om mig själv… :-(

 

Kram

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så är detta ett mindre problem och inget att ligga sömnlös för.

Eftersom det inte står helt klart i kontraktet vad du eg köpt så kan de ju faktiskt hävda att du inte köpt någon automatväxel om de skulle vilja backa.

Du kan säkert få dem att riva kontraktet om du inte vill fullfölja det på grund av dessa oklarheter och i stället ta den begagnade bilen.

Fundera på vad du är beredd på att ge för motorvärmare och automatväxel om firman inte bjuder på detta och annars ta den begagnade bilen.

Har du inte värre problem här i livet så skall bara vara glad.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Automatillägg på 12000, vilken grej. Visst i Europa tar man extra för automat, i USA gör man tvärtom.

Allt lullull (extrautrustning) har bilfirmorna mellan  40 till 70% förtjänst på.

Detta är något du bör ha i åtanke.

Antingen accepetrar bilfirman ditt erbjudande eller inte, så enkelt är det, börjar du deala för mycket, ja då har de dig i snitt nät.

En bilfirma säljer ALDRIG en ny bil utan att ha minst 10% i ren vinst, sedan spelar det ingen roll hur mycket de prutar.

Du skulle kanske undersöka vad motsvarande bil kostar i Tyskland - nypris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...